شایعه: بودجه اولیه ساخت بازی Concord بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است
بازی Concord یکی از معدود پروژههای بزرگ پلی استیشن در چند سال اخیر بود که با شکست مفتضحانهای مواجه شد. تنها بعد از گذشت چند روز از زمان عرضهی بازی، سازندگان آن تصمیم به آفلاین کردن سرورهای بازی و لغو فروش آن گرفتند تا جلوی ضرر و زیان بیشتر خود از این بازی را بگیرند. بعد از آن هم سونی خبر تعطیلی استودیوی Firewalk، سازندهی این بازی را تأیید کرد. حالا و در شرایطی که هنوز هم سؤالات زیادی درباره علت دچار شدن Concord به این سرنوشت وجود دارد، جزئیات تازهای درباره بودجهی این پروژه منتشر شده که نشان میدهد، «توافق اولیه برای ساخت این بازی» بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده که بعدها این هزینه بیشتر هم شده است.
پیش از این ایتان گاش از نشریه Kotaku مدعی شده بود که این بازی شکست خورده، بودجهی سرسام آوری داشته که از ۴۰۰ میلیون دلار هم فراتر رفته است. اما حالا به گزارش وبسایت Gamingbolt، دو منبع آگاه و نزدیک به سونی مدعی شدند که میزان توافق اولیه برای این بودجه حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که البته این مبلغ شامل هزینههایی که برای خرید امتیاز استودیوی Firewalk و لایسنس این آی پی شده است، نمیشود. بنابراین این مبلغ صرفا رقم پایهی بودجهی ساخت این بازی را در بر میگیرد و هنوز مبلغ کل این هزینهها دقیقا مشخص نیست.
بازی Concord با قیمت ۴۰ دلار برای کامپیوتر و پلی استیشن 5 عرضه شده بود. بهگفته یکی از تحلیلگران صنعت ویدیو گیم، فروش Concord در هفتهی نخست عرضه خود به بازار فقط ۲۵ هزار نسخه بود که رقم بسیار پایینی محسوب میشود. حدود ۱۶ ماه قبل از انتشار آن، سونی شرکت فایرواک را با مبلغ نامشخصی خریداری کرد و این موضوع نشان میدهد که غول ژاپنی به پروژههای آینده استودیو امید زیادی داشته است.
براساس اطلاعات موجود در پایگاه دادههای استیم، تعداد بازیکنان همزمان Concord تا تاریخ ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) تنها ۶۹۷ نفر بوده است. از آنجایی که پیک بازیکنان همزمان، معمولا ۲۰ درصد از فروش بازیها را تشکیل میدهد، فروش ۱۰ هزاری واحدی Concord روی پیسی تقریبا غیرممکن بهنظر میرسد. بازی Suicide Squad: Kill the Justice League که بهطور گستردهای مورد انتقاد رسانهها و بازیکنان قرار گرفت، مدت کوتاهی پس از انتشار در اوایل فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ۱۴۰۲) حدود ۱۳.۵ هزار بازیکن همزمان داشت.
بازی Redfall نیز در اواسط سال ۲۰۲۳ توسط بیش از ۶ هزار بازیکن تجربه میشد. فروش کم Concord با درنظرگرفتن این واقعیت که بیش از هشت سال در دست توسعه بوده است، ناامیدکنندهتر میشود. ساخت این بازی حتی قبل از تأسیس استودیوی فایرواک در سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود. بهگفته برخی از تحلیلگران، شکست تجاری Concord تا حدودی ناشی از ناتوانی آن در متمایز کردن خود از سایر رقبا و همچنین حداقل چرخه بازاریابی آن است که به سختی سه ماه طول کشید.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
نظرات