هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال پایان یافت

شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پوستر هفتمین همایش تحقیقات بازی های دیجیتال
اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال که با همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شده بود، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
تبلیغات

همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های رایانه‌ای سال‌ها است که با همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشگاه‌های مطرح کشور با هدف ارتقای سطح دانش فعالان حوزه بازی‌سازی و همچنین فضای آکادمیک برگزار می‌شود. این همایش که پنل‌های متعددی را با موضوعات مختلف در خود جای داده بود، به مدت 2 روز در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد. برگزارکنندگان این همایش میزبان ده‌ها مقاله پژوهشی در زمینه‌های مختلف از انواع بازی‌های ویدیویی و تاثیرات آن‌ها بر مخاطبان و فناوری‌های جدید این حوزه بودند. مقاله‌های ارائه شده در پنل‌های حضوری این همایش پس از بررسی توسط داوران پنل برای کمیته داخلی داوران ارسال شده و سپس برندگان هر پنل در مراسم اختتامیه اعلام و جوایز آن‌ها اهدا می‌شود.

در آخرین پنل این مراسم شاهد ارائه‌ای با موضوع «طراحی بازی رایانه‌ای حرکتی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی گین‌آوا با قابلیت شخصی‌سازی برای کنترل نشانگان تکانش‌گری و نقص توجه در کودکان مبتلا به ADHD» بودیم که این ارائه توانست برنده جایزه مقاله برتر در بخش بازی جدی سال نیز بشود. در این تحقیق، تمرکز پژوهش‌گران بر یافتن راهکاری عملی برای بهبود علائم مربوط‌به بیماری بیش‌فعالی و اختلال توجه با استفاده از فناوری‌های موجود بود که با آزمون و خطا روی جامعه آماری متشکل از کودکان مبتلا به این بیماری و با استفاده از بازی‌های اختصاصی عینک‌های واقعیت مجازی شکل گرفته بود. محققان استفاده از بازی‌های حرکتی و برمبنای فناوری واقعیت مجازی را برای این دسته از کودکان بسیار کارآمد ارزیابی کرده بودند و برعلاقه کودکان به استفاده از این فناوری‌ها تاکید کردند.

از دیگر برندگان این همایش نیز می‌توان به مرضیه داوری دولت‌آبادی در بخش بازی‌های رایانه‌ای، ارتباطات و جامعه‌شناسی، محمدمهدی بهرامی در بخش بازی‌های رایانه‌ای و مدیریت رسانه، مهتاب خلیلی و مونا بنسبردی در بخش بازی‌های رایانه‌ای، مدل‌های اقتصادی و کسب‌وکار و در بخش بازی‌های رایانه‌ای، فناوری و تکنولوژی‌های نوین نیز فاطمه هاشمی‌زاده، نگین لقمانی و جواد راستی اشاره کرد.

برگزیدگان بخش پایان‌نامه‌ها نیز امیرحسین ودیعی برای مقاله مطالعه مردم‌نگارانه روابط سلطه در بازی‌های ویدیویی و در بخش کتاب سال نیز مهدی کاشفی‌فرد و نازنین نوری برای ترجمه کتاب «درسینه مطالعات بازی‌های رایانه‌ای» جایزه دریافت کردند. در این مراسم همچنین از دکتر بهروز مینایی و دکتر مسعود کوثری به‌عنوان اساتید پیشکسوت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تقدیر شد و لوحی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن‌ها اهدا گردید.

دکتر محسن روشنیان، استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی که داور آخرین پنل این همایش نیز بودند، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این رویداد علمی به خبرنگار زومجی گفتند:«تلاش‌هایی که انجام شده بود خیلی خوب بودند اما در بحث روش‌شناسی لازم است تا پروتکل قوی‌تری ایجاد شود و پژوهش‌گران مسیر تحقیقات خود را روشن و واضح بشناسند.» این همایش ۲ روزه پس از تقدیر از پژوهش‌گرانی که مقاله‌های خود را به داوران ارائه داده بودند، به هفتمین دوره خود پایان داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات