بحران در صنعت بازیهای ویدیویی: گرافیک پیشرفته دیگر مقرون به صرفه نیست
توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی هشدار میدهند که ادامه روند فعلی در تولید بازیهای AAA با گرافیک فوقپیشرفته دیگر امکانپذیر نیست. به نقل از نیویورک تایمز، هزینههای سرسامآور تولید این بازیها و فشار مالی ناشی از آن، صنعت بازیسازی را با چالشهای جدی روبهرو کرده است.
در سال جاری، علیرغم عرضه آثار موفقی مانند بازی Alan Wake 2 و بازی Black Myth: Wukong با گرافیک خیرهکننده، بسیاری از استودیوهای بزرگ و کوچک بازیسازی مجبور به تعدیل نیرو شدهاند. حتی بزرگترین شرکتهای این صنعت مانند پلی استیشن و ایکس باکس نیز از این موج اخراجها در امان نماندهاند.
یکی از مدیران سابق اسکوئر انیکس معتقد است که گرافیک واقعگرایانه تنها برای بخش کوچکی از بازار جذاب است. او اشاره میکند که نسل جوان بیشتر به سمت بازیهایی با سبک هنری متمایز مانند Minecraft و Fortnite گرایش دارند.
شکست اخیر بازیهایی مانند Suicide Squad و Concord که هزینههای تولید آنها به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار رسید، نشان میدهد که سرمایهگذاری سنگین روی گرافیک پیشرفته لزوما به موفقیت تجاری منجر نمیشود.
رامی اسماعیل، توسعهدهنده بازی، پیشنهاد میکند که استودیوها به سمت تولید بازیهای کوتاهتر با گرافیک سادهتر حرکت کنند. موفقیت اخیر بازی Astro Bot در کسب جایزه بازی سال، نشان میدهد که میتوان با بودجه کمتر و تمرکز بر زیباییشناسی جذاب به جای گرافیک فوقپیشرفته، به موفقیت دست یافت.
کارشناسان معتقدند با توجه به مشکلات فعلی صنعت بازیسازی، احتمالا در آینده شاهد تغییر رویکرد استودیوها و حرکت به سمت تولید بازیهایی با هزینه کمتر و تمرکز بیشتر بر گیمپلی و محتوا خواهیم بود. این تغییر میتواند به پایداری بیشتر صنعت و حفظ مشاغل در این حوزه کمک کند.