۲۵ هزار بازیساز در دو سال اخیر شغل خود را از دست دادهاند
صنعت بازیهای ویدیویی در فاصله سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ با چالشهای عمدهای روبهرو شد که اخراج گسترده بازیسازان را در پی داشت. طبق آمار منتشر شده، حدود ۲۵ هزار نفر از کارمندان این صنعت طی این دوره شغل خود را از دست دادهاند که نشاندهنده روند کلی کوچکسازی در این صنعت است.
به نقل از Tech4Gamers، شرکتهای بزرگی مانند مایکروسافت، پلی استیشن، الکترونیک آرتز و اکتیویژن هزاران نفر از کارکنان خود را در سال ۲۰۲۴ اخراج کردند. این سال را میتوان سختترین دوره برای سازندگان بازیهای ویدیویی دانست. چالشهای اقتصادی باعث شده شرکتها به دنبال سادهسازی عملیات و کاهش هزینهها باشند.
در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ نفر در این صنعت شغل خود را از دست دادند که عمدتا به دلیل تعدیل بازار پس از دوران همهگیری و ادغام استودیوها بود. این وضعیت در سال ۲۰۲۴ وخیمتر شد و میزان اخراجها نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. تا اکتبر ۲۰۲۴، نزدیک به ۱۳ هزار توسعهدهنده بازی شغل خود را از دست دادند.
یکی از دلایل اصلی این بحران، افزایش چشمگیر هزینههای تولید بازیهای AAA است. بودجههایی که زمانی بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بود، اکنون اغلب از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر میرود و برخی پروژهها حتی به ۴۰۰ میلیون دلار میرسند. به عنوان مثال، هزینه توسعه بازی Spider-Man 2 به ۳۱۲ میلیون دلار رسید و پروژه Concord که به عنوان بزرگترین شکست این صنعت شناخته میشود، ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت.
گرایش اخیر صنعت به سمت بازیهای سرویسمحور نیز نقش مهمی در این اخراجها داشته است. این بازیها که به درآمد مداوم از طریق خریدهای درون برنامهای و بهروزرسانیها متکی هستند، اکنون بخش عمدهای از تمرکز توسعه را به خود اختصاص دادهاند. حتی شرکتهای موفق در این زمینه مانند Epic Games نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند و در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۶ درصد از کارکنان خود را اخراج کردند.
بااینحال، امیدهایی برای آینده وجود دارد. انتشار قریبالوقوع بازیهای بزرگی مانند GTA 6 در سال ۲۰۲۵ که پیشبینی میشود ۳.۲ میلیارد دلار در سال اول درآمدزایی داشته باشد، میتواند به رونق مجدد این صنعت کمک کند. سال ۲۰۲۵ با انتشار چندین بازی مورد انتظار، میتواند نقطه عطفی برای صنعت بازیهای ویدیویی باشد.