تحلیلگر صنعت بازی: استراتژی مولتی پلتفرم ایکس باکس نویدبخش آیندهی روشنی است
در شرایطی که کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس عرصه رقابت با پلی استیشن را با اختلاف به غول ژاپنی واگذار کردند، به لطف استراتژی عرضهی مولتی پلتفرم بازیها و جذب مخاطب حداکثری، آمار عملکرد مالی مایکروسافت در صنعت بازی بسیار خوب قلمداد میشود. البته پلی استیشن هم در سالهای اخیر شروع به عرضه برخی بازیهای انحصاری خود روی سایر پلتفرمها کرده است، اما رویکرد ایکس باکس در این زمینه بسیار فعالتر بوده است. اتفاقی که به اعتقاد تحلیلگران، میتواند آینده خوبی را برای گیمرها رقم بزند.
براساس اظهارات اخیر مت پیسکاتلا، مدیر بخش گیمینگ Circana، برند ایکس باکس درحال حرکت به سمت آیندهی امیدوار کنندهای است. وی در بخشی از مصاحبه اخیر خود با وبسایت GamesRadar در اینباره خاطر نشان کرد که حرکت ایکس باکس به سمت عبور از سنتهای همیشگی کنسولهای گیمینگ، میتواند زمینه را برای یک بازگشت موفقیت آمیز در سال ۲۰۲۵ فراهم کند.
تصمیم مایکروسافت برای برداشتن تمرکز از انحصارگرایی در کنسولهای بازی و تلاش برای عرضهی بازیها به بیشترین مخاطبان ممکن، اتفاق بزرگی است که میتواند تضمین کنندهی آیندهی ادامهی این شرکت برای فعالیت در حوزه ویدیوگیم باشد.
براساس توضیحات پیسکاتلا، یکی از نشانههای پیشرفت در اقدامات اخیر ایکس باکس، موفقیت در رقابت با پلتفرمهایی مانند پلی استیشن است. به طوری که حالا اسامی بازیهای ایکس باکس بیش از پیش در جداول فروش پلی استیشن به چشم میخورد. حالا ایکس باکس میتواند به رشد روز افزون خود ادامه دهد؛ حتی اگر در رقابت برای فروش کنسولهای سخت افزاری خود بازنده باشد.
یکی از پربحثترین موضوعاتی که در خصوص استراتژی جدید ایکس باکس مطرح میشود، قضیهی عبور از انحصارگرایی در عرضهی بازیهای ویدیویی است. برخی مخاطبان معتقدند که این کار میتواند مثل یک شمشیر دولبه عمل کند. یعنی تلاش ایکس باکس برای عرضه بازیهای خود روی کنسولهای پلی استیشن و نینتندو، ممکن است در نهایت با کاستن از ارزش برند ایکس باکس، به نفع رقبا تمام شود. اما فعلا این استراتژی با هدف بلندمدت مایکروسافت برای گسترش برند ایکس باکس فراتر از کنسولهای بازی، تناسب دارد.
پیسکاتلا معتقد است که این اقدامات، یک سری واکنش طبیعی به وضعیت بازار است. هرچند ممکن است سیاست انحصارگرایی در کنسولهای بازی را به چالش بکشد. در نهایت، موفقیت ایکس باکس روی پلتفرم پلی استیشن، اتفاقی است که این آنالیزور صنعت بازی، آن را تغییر امیدوارکنندهای برای آینده میداند.
براساس آمارهای منتشر شده تا ماه جولای سال ۲۰۲۴، پلی استیشن 5 تاکنون بیش از ۶۰ میلیون نسخه فروش داشته که باعث میشود ۶۷ درصد سهم بازار را از آن خود کند. در سمت مقابل، ایکس باکس سری ایکس و سری اس حدود ۲۹ میلیون نسخه فروختند که سهم ۳۳ درصدی را برای آنها به همراه دارد.
لازم به ذکر است که پلی استیشن نیز با عرضه بازیهایی مانند Helldivers 2، درحال بررسی نتایج عرضهی مولتی پلتفرم بازیها است. هرچند که ایکس باکس در این زمینه بسیار فعالتر عمل کرده است.
در نهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.