کنسول گیمینگ ساخت روسیه توان رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
اوایل امسال خبر جالبی مبنیبر این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دستور ساخت یک کنسول گیمینگ بومی را به تولیدکنندگان این کشور داده است در رسانهها مطرح شد. هدف از ساخت این محصول، رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن در زمینه بازار کنسولهای خانگی در کشور روسیه بود؛ اما به نظر میرسد که شرایط به طوری که انتظار میرفت پیش نرفته است.
وبسایت Habr.com در خبری که به تازگی پوشش داده است، مدعی شده که شرکت Skolkovo Foundation که به عنوان مسئول توسعهی این کنسول تعیین شده است، با برخی مشکلات فنی دست و پنجه نرم میکند.
وبسایت Tom’s Hardware نیز با نقل قول از منابع Habr مینویسد: «پردازندههای Elbrus در وضعیتی نیستند که توان رقابت برابر با PS5 و ایکس باکس را داشته باشند. اما به هرحال امیدوارم که همکاران من با مسئولیت کامل این مأموریت را پیش ببرند و یک محصول واقعا پیشتاز را معرفی کنند.»
این نقل قول از طرف Anton Gorelkin، یکی از اعضای «کمیته ایالتی مجلس دوما در سیاستهای اطلاعاتی» مطرح شده است که ظاهرا در این زمینه مسئولیتی دارد. نکته حائز اهمیت، اشارهی او به پردازندهی «Elbrus» است که در روسیه ساخته نشده، اما شرکت Moscow Center of SPARC Technologies وظیفهی مونتاژ آن را برعهده داشته است. ضمن این که این تراشه هنوز از فناوری مورد استفاده در تولید پردازندههای اینتل و AMD فاصله زیادی دارد و کلیت صحبتهای او نیز نشان دهنده این است که سخت افزار توسعه یافتهی این کشور هنوز در سطح محصولات ایکس باکس و پلی استیشن نیست.
گزارشهای جدیدی که در اینباره منتشر شده بود، نشان دهنده این بودند که روسیها روی دو کنسول بازی مشغول کار هستند که یکی از آنها به صورت خانگی و دیگری با تمرکز روی کلاود گیمینگ در حال توسعه است و فقط ۴۵ دلار قیمت دارد. در این گزارش توضیح داده شده بود که کنسول ۴۵ دلاری روسی متشکل از یک کنترلر با ظواهری شبیه به کنترلر ایکس باکس و یک دانگل USB در کنار یک ریموت کوچک است. این دستگاه که ظاهرا Fog Play نام دارد، بهعنوان کنسول بازی ابری عمل میکند. کاربران میتوانند در این پلتفرم با اجارهی کامپیوترهای قدرتمند، بازیهای مورد نظر خود را روی فضای ابری اجرا کنند. این رویکرد نشان از تنوع تلاشهای روسیه برای جایگزینی فناوریهای داخلی دارد.
تلاش روسیه برای استقلال فناوری ازجمله استفاده از سیستمعامل Astra Linux در بخشهای دولتی و نظامی و جایگزینی ابزارهایی مانند VirusTotal با پلتفرم Multiscanner، از دیگر اقدامات این کشور محسوب میشوند. بههرحال، انزوای دیجیتال و وابستگی به فناوریهای چینی از موانع اصلی روسیه در مسیر کاهش وابستگی به فناوریهای غربی بهشمار میروند.
طبق گزارش RBC، دولت روسیه مسئلهی سازماندهی تولید کنسولهای بازی ثابت و قابلحمل و سیستمعامل و پلتفرم ابری گیمینگ و نرمافزار را بررسی میکند. درحالحاضر، سه پلتفرم بزرگ گیمینگ ابری در روسیه وجود دارد: VK Play و MTS Fog Play و سرویس Plus Gaming یاندکس.
بهگفتهی کارشناسان روسی، برای راهاندازی موفق کنسول بازی به حدود ۱۵۰ بازی در ژانرهای مختلف، ازجمله حدود دوازده عنوان با بودجهی هنگفت نیاز است. کارشناسان باور دارند درادامه فروش حداقل ۲۰ میلیون کنسول با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار ضروری خواهد بود.
در مقام مقایسه، فروش کنسول ایکس باکس وان مایکروسافت که چندان هم موفق نبود، در سرتاسر جهان به حدود ۲۸٫۵ میلیون واحد میرسد. بدینترتیب، فروش ۲۰ میلیونی کنسول بازی روسیه در این کشور و نهایتا بلاروس و قزاقستان میتواند مأموریت غیرممکنی بهنظر برسد.
با وجود تلاشهای روسیه، دستیابی به استقلال کامل فناوری برای این کشور بسیار چالشبرانگیز است. محدودیتهای تولیدی و وابستگی به تکنولوژیهای خارجی بهویژه چین، مانع تحقق اهداف این کشور میشود. کنسول بازی اختصاصی نیز ازجمله چالشهایی است که روسیه در مسیر حاکمیت فناوری با آن دستوپنجه نرم میکند.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.