کن لوین: پس از ۵۰ سال هنوز نمیدانیم بازیهای ویدیویی چه هستند
کن لوین، نویسنده و کارگردان برجسته و کهنهکار صنعت بازیهای ویدیویی و خالق مجموعه محبوب BioShock، در مصاحبهای جدید با وبسایت گیماینداستری دیدگاههای قابل تأملی درباره هوش مصنوعی مولد، پروژه جدیدش و وضعیت کنونی صنعت بازی مطرح کرده است.
به نقل از گیماسپات، لوین که این روزها مشغول توسعه بازی جدیدش با نام Judas است، درباره هوش مصنوعی مولد میگوید این فناوری ابزاری بسیار قدرتمند است که نباید دستکم گرفته شود، اما در حال حاضر محدودیتهای زیادی دارد. او با اشاره به Sora، مولد ویدیوی ChatGPT، توضیح میدهد: «شما زنی را میبینید که در خیابانی زیبا قدم میزند، اما اگر قرار باشد برگردد و به عقب راه برود، هوش مصنوعی نمیتواند به یاد بیاورد او کجا بوده است. درحالحاضر درک درستی از پایداری و تداوم ندارد، هرچند ممکن است این مسئله در آینده تغییر کند.»
در حالی که نگرانیهای زیادی درباره جایگزینی انسانها با هوش مصنوعی وجود دارد و مدیران ارشدی مانند اندرو ویلسون از الکترونیک آرتز معتقدند که این اتفاق رخ خواهد داد؛ لوین میگوید هوش مصنوعی هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند در زمینه داستانسرایی خلاقانه موفق عمل کند: «با وجود همه نگرانیها درباره هوش مصنوعی، آیا تا به حال دیدهاید که یک فیلمنامه ۲۰ صفحهای خوب بنویسد؟ صحنه به صحنه؟ نمیتواند چنین کاری انجام دهد.»
به گفته این کارگردان باتجربه، درحالحاضر بخشهای مفید هوش مصنوعی برای توسعه بازی بیشتر روی عناصر فنی متمرکز است: «برای مثال، میتوان پایگاه داده باگها را آموزش داد تا تعداد باگها در موقعیتهای مختلف را جستجو کند. اما نمیتواند داستانی جذاب با ساختار سه پردهای به من بگوید یا حتی چندین صحنه را روایت کند. به شدت گیج میشود.» او تأکید میکند که در توسعه Judas از هیچ هوش مصنوعی مولدی به جز پیشرفتهای مربوط به پایگاه داده باگها استفاده نشده است.
لوین درباره داستان Judas میگوید که این بازی ریسکهای بسیار بالایی دارد: «ما تا به حال هرگز اثری نساخته بودیم که ریسکهایش تا این حد بالا باشد و این به دلیل خاصی است. این مشکلی است که در فیلمهای مارول میبینید؛ هر پنج دقیقه یک بار جهان در حال نابودی است و در نهایت این ریسک میتواند بیمعنی شود. من ترجیح میدهم از این کار اجتناب کنم چون باعث میشود بازیکن احساس عجله کند. میخواهید ریسکها از نظر دراماتیک بالا باشد، اما همچنین میخواهید به بازیکن اجازه دهید کاری را که میخواهد انجام دهد و محیط را تا آخرین سانتیمتر کاوش کند.»
او اضافه میکند که داستان و دامنه Judas در ابتدای توسعه بسیار کوچکتر بود، اما با رشد جاهطلبیهای تیم گسترش یافت. این بازی بیش از پنج سال است که در دست توسعه قرار دارد و لوین میگوید یکی از دلایل این دوره طولانی توسعه، تنظیم آن به عنوان اثری است که به انتخابهای بازیکن واکنش نشان میدهد: «این مشکل واقعا سختی است و به همین دلیل است که زیاد آن را در بازیها نمیبینید.»
نکته قابل توجه دیگری که لوین در این مصاحبه مطرح میکند، دیدگاه او درباره ماهیت بازیهای ویدیویی است: «صنعت ما بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و ما هنوز واقعا نمیدانیم چیست و بازیها چه هستند. وقتی فیلمها ۵۰ ساله بودند، داشتند همشهری کین را میساختند. از آن زمان تا حدی تغییر کرده، سبکها تغییر کردهاند، اما تا دهه ۱۹۴۰ تقریبا همه چیز را خوب فهمیده بودند - ما هنوز نفهمیدهایم.»
بازی Judas درحالحاضر برای پلتفرمهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و پیسی در دست توسعه است، اما هنوز تاریخ انتشار آن اعلام نشده است. این بازی یک اثر شوتر اول شخص با تمرکز بر روایت داستان است که توسط استودیو Ghost Story Games ساخته میشود.