شوهی یوشیدا مخالف گسترش بازیهای سرویسمحور پلی استیشن است
شوهی یوشیدا، مدیر سابق بخش بازیهای مستقل سونی، در مصاحبهای جنجالی با پادکست Kinda Funny Gamescast دیدگاههای قابل توجهی درباره استراتژی فعلی پلی استیشن مطرح کرد. یوشیدا که بیش از ۳۰ سال با سونی همکاری کرده است، این هفته از سمت خود کنارهگیری کرد و اظهار داشت که اگر در جایگاه هرمن هالست، رئیس فعلی پلی استیشن بود، در برابر حرکت به سمت بازیهای سرویسمحور مقاومت میکرد.
به نقل از پلیاستیشن یونیورس، در این مصاحبه، یوشیدا توضیح داد که سونی علیرغم تمرکز بر بازیهای سرویسمحور، قصد متوقف کردن تولید بازیهای تکنفره را نداشته است. در عوض، شرکت منابع اضافی را برای توسعه بازیهای سرویسمحور اختصاص داده است. به گفته او: «سونی منابع بیشتری اضافه کرد. آنها به هرمن نگفتند که ساخت بازیهای تکنفره را متوقف کند، بلکه گفتند این بازیها عالی هستند و به ساخت آنها ادامه بده و ما منابع اضافی برای کار روی بازیهای سرویسمحور در اختیارت قرار میدهیم.»
یوشیدا با اشاره به ریسکهای موجود در این استراتژی افزود: «مطمئنم آنها میدانستند که این کار ریسک دارد و شانس موفقیت یک بازی در این ژانر بسیار رقابتی کم است.» او به شوخی اضافه کرد: «شاید یکی از دلایلی که مرا برکنار کردند همین بود که اگر جای هرمن بودم، در برابر این مسیر مقاومت میکردم.»
در بخش دیگری از این مصاحبه، یوشیدا به موضوع PS Vita و دلایل عدم موفقیت آن پرداخت. همچنین او توضیحاتی را درباره توسعه ندادن مجموعه محبوب Bloodborne علیرغم درخواستهای مکرر طرفداران ارائه کرد.
این اظهارات یوشیدا در زمانی مطرح میشود که صنعت بازیهای ویدیویی شاهد افزایش چشمگیر تعداد بازیهای سرویسمحور است. تجربه شرکتهای مختلف نشان داده که موفقیت در این حوزه بسیار دشوار است و حتی استودیوهای بزرگ نیز گاهی با شکست مواجه میشوند. نظرات صریح یوشیدا میتواند نشاندهنده نگرانیهای موجود در صنعت بازی درباره تمرکز بیش از حد بر بازیهای سرویسمحور باشد.