مایکروسافت پردرآمدترین ناشر بازیهای ویدیویی در دسامبر ۲۰۲۴ بود
در دسامبر ۲۰۲۴ (آذر/دی ۱۴۰۳) ۴۶۵ میلیون دلار صرف خرید بازیهای مایکروسافت شد و این شرکت را به بزرگترین ناشر جهانی در پلتفرمهای پیسی، پلی استیشن و ایکس باکس تبدیل کرد. این دادهها از شرکت تحقیقاتی Ampere به دست آمده است و شامل فروش Call of Duty: Black Ops 6 و همچنین Indiana Jones and the Great Circle که در دسامبر منتشر شد، میشود.
اما Call of Duty بخش عمدهای از این موفقیت را رقم زد. براساس گزارش شرکت مذکور، Call of Duty HQ که شامل Black Ops 6 نیز میشود در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان/آذر ۱۴۰۳) بیش از ۳۸ میلیون کاربر ماهانه داشت و این امر، فروش قوی بازی را در دسامبر ۲۰۲۴ رقم زد.
مایکروسافت با استراتژی جدید چندپلتفرمی خود تمرکز بیشتری بر پلتفرمهای رقیب دارد. در همین راستا ۶۴ درصد از هزینههای مصرفکنندگان روی بازیهای مایکروسافت در دسامبر ۲۰۲۴ مربوط به نسخههای پلی استیشن بود که عمدتا به لطف Call of Duty اتفاق افتاد.
مایکروسافت با اختلاف زیادی الکترونیک آرتز را پشت سر گذاشت؛ زیرا EA در همین بازه ۳۶۶ میلیون دلار درآمد کسب کرد. عملکرد الکترونیک آرتز بیشتر به لطف بازی EA Sports FC 25 بود؛ هرچند که فروش آن نسبت به سال گذشته کاهش داشت. در روز کریسمس بازیکنان در مجموع ۳۰ میلیون ساعت در فورتنایت بازی کردند که نشان میدهد هر بازیکن بهطور متوسط ۲.۳ ساعت مشغول بازی بوده است.
در همان روز روی بازیهای Call of Duty نیز ۲۰ میلیون ساعت زمان صرف شد و Marvel Rivals نیز در دسامبر ۲۰۲۴ بیش از ۲۹ میلیون کاربر ماهانه فعال داشت. همچنین Path of Exile 2 با درآمدی حدود ۱۴۸ میلیون دلار یکی از موفقترین بازیهای ماه به شمار میرفت. دسامبر ۲۰۲۴ ماه بزرگی برای ناشران چینی نیز بود. چهار بازی مهم که سهم قابلتوجهای در موفقیت ناشران چینی داشتند:
- Marvel Rivals از شرکت نتایز
- Path of Exile 2 از شرکت تنسنت
- Infinity Nikki از شرکت پیپر گیمز
- Delta Force از شرکت تنسنت
با موفقیت این بازیها، دو غول چینی تنسنت (رتبه پنج) و نتایز (رتبه ۹) برای اولینبار وارد رتبهبندی ماهانه Ampere شدند. طبق گفته پیر هاردینگ-رولز، مدیر تحقیقات شرکت Ampere: «گسترش جهانی ناشران بزرگ چینی، پویایی جدیدی به بازار بازیهای کنسولی و پیسی اضافه کرده و رقابت را در این صنعت که پیش از این نیز فوقالعاده رقابتی بود، شدیدتر کرده است.»
همچنین براساس دادههای سازمان NPD، پلی استیشن ۵ از نظر فروش در ایالات متحده از پلی استیشن ۴ جلوتر است. ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس نیز در مقایسه با ایکس باکس وان عقبتر هستند که نشاندهنده افزایش فاصله بین این کنسولها در بازار است.
در همین راستا فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت در مصاحبه اخیر درباره جایگاه سختافزار ایکس باکس در استراتژی جدید چندپلتفرمی این شرکت صحبت کرد و توضیح داد که چگونه ایکس باکس در حال تغییر مسیر خود از یک پلتفرم انحصاری به اکوسیستمی بازتر است.
لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با زومجی همراه باشید و نظرات خود را در اینباره با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: VGC