گزارش رویداد سرمایه گذاری پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر
دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر از صبح امروز آغاز شد و در گام نخست، شاهد برگزاری رویداد پرش غزال بودیم.
این رویداد، با هدف جذب سرمایهگذار برای بازیهای ویدیویی و استودیوهای سازنده آنها برگزار شد و پس از سخنرانی علیرضا فراهانی، دبیر رویداد، در مورد فرایند سرمایهگذاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای در صنعت بازی و فراهم کردن بستری برای برقراری ارتباط بین سرمایهگذارها و توسعهدهندهها، شرکتهای بازیسازی به معرفی آثار خود پرداختند.
اولین استودیو بازیسازی، آیرین گیمز بود. محمدصادق علیزاده، مدیر استودیو، در فرصت تقریبا ۷ دقیقهای خود به معرفی استودیو پرداخت و توضیحاتی در مورد بازی شورش پادشاهی ارائه کرد. شورش پادشاهی اثری در سبک استراتژی است که برای اندروید عرضه شده است و علیزاده ضمن معرفی این بازی و ویژگیهای آن، به برنامه استودیو در ادامه مسیر اشاره کرد و پاسخگوی سوالات داوران رویداد بود که بیشتر محوریت اقتصادی و استراتژیمحور داشتند.
در ارائه دوم، سامان کاظمی از استودیو لکسیپ گیمز به معرفی بازی «حفرهای در اتاق من» پرداخت. این بازی اثری در سبک دلهرهآور با مولفههای روانشناختی در داستان است که در سه فصل و برای کامپیوتر منتشر میشود و در حال حاضر فصل اول از طریق استیم در دسترس است. لکسیپ گیمز بهعنوان استودیویی مستقل فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ و با تولید بازیهای موبایل آغاز کرد و از سال ۱۴۰۰ هم وارد بازارهای بینالمللی شد. بازی «حفرهای در اتاق من» داستانی پرجزییات و سبک گرافیکی خاصی دارد.
ارائه سوم، به معرفی بازی شیپ بنگ از استودیو Onimaze اختصاصی داشت. مهدی دهنمکی در این ارائه شیپ بنگ را اثری مفرح و سرگرمیمحور معرفی کرد که روند یادگیری و پیشرفت در آن بسیار سریع است. این بازی طراحی شاد و بامزهای دارد و این امکان را به گیمرها میدهد تا در مراحلی کوتاه که بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه طول میکشند، به تجربه این اثر بپردازند. بازی شیپ بنگ در دست توسعه است و بخش زیادی از روند ساخت آن طی شده است. تیم توسعه قصد دارد تا ۱۰ ماه آینده این اثر را منتشر کند.
در ارائه چهارم، سورنا شجاعی از استودیو دیاکو که در اهواز قرار دارد، به معرفی بازی چیلکس پرداخت. چیلکس بیشتر تجربهای اجتماعیمحور است که در آن گیمرها با هویت و آواتار مشخصی به تعامل با یکدیگر میپردازند و میتوانند برخی بازیهای مختلف مثل منچ یا تخته نرد را هم تجربه کنند. تمرکز استودیو دیاکو در توسعه چیلکس، ایجاد بستری امن و مفرح برای تعامل گیمرها با یکدیگر است و البته ویدیو گیمهای مختلف درون این پلتفرم هم به مرور زمان گسترش خواهند یافت. بهگفته شجاعی، حتی این امکان برنامهریزی شده است تا در آینده توسعهدهندههای دیگر هم بتوانند اقدام به ساخت بازیهایی برای ارائه در بستر چیلکس کنند.
در ارائه پنجم، شاهین چرخشت به معرفی استودیو میدوپیا و بازیهای آن پرداخت. از بازیهای اخیر این شرکت میتوان به عشق سرعت اشاره کرد. پروژه در دست ساخت استودیو حکمران نام دارد که در آینده نزدیک عرضه میشود و محوریت آن بازی کارتی حکم است. بهگفته چرخشت، بازی حکمران بهنوعی پروژه اصلی استودیو بهحساب میآید که تمرکز اصلی تیم توسعه روی آن خواهد بود. این بازی هنوز منتشر نشده است ولی بهاعتقاد توسعهدهنده، پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد و مواردی مثل آواتارها و کاراکترها را با بازی حکم ترکیب خواهد کرد. البته میدوپیا نگاهی به بازارهای بینالمللی هم دارد و در آینده، سراغ عرضه بازی در کشورهای دیگر هم خواهد رفت.
در ارائه ششم، ادریس محمدی به معرفی بازی اوژن پرداخت. اوژن اثری در سبک شوتر اول شخص آنلاین است که نسخه ۱.۱ آن را میتوان از سایت خود بازی دانلود و تجربه کرد. تیم توسعه نقشهها و کاراکترهای بازی را با محوریت اسامی و مولفههای ایرانی طراحی کردهاند و در صورت جذب سرمایه، اضافه شدن بتل رویال و توسعه نسخه موبایل را هم در نظر دارند.
در ارائه هفتم، حسنعلی نجاتی از استودیو مروارید به معرفی این استودیو واقع در شهر بوشهر و بازیهایش پرداخت. مروارید سه پروژه فعال دارد که شامل قرقیزخان، بمنچ و نامداران میشود. بازی نامداران هنوز منتشر نشده است و در آینده در دسترس قرار میگیرد. بهگفته نجاتی، بازیهای قرقیزخان و بمنچ فرصتی برای این استودیو فراهم کردند تا ضمن کسب درآمد، بتواند ساخت بازیهای مختلف و پیادهسازی مولفههای مختلف در آنها را تست و اجرا کرده و از این تجربهها، در توسعه بازی نامداران استفاده کند.
در ارائه هشتم، حجت ریحانه به معرفی استودیو باباردو پرداخت که تا الان پروژههای مختلفی را عرضه کرده است. از این پروژهها میتوان به تسخیرگران، جالب شد، تکنیک تسخیر و بایک تو ماین اشاره کرد. بهگفته ریحانه، بازیهای استودیو باباردو تا به امروز در مجموع بیش از ۴ میلیون بار دانلود شدهاند. این استودیو همچنین سال گذشته جایزه غزال زرین بهترین بازی استراتژی را برای بازی تسخیرگران در جشنواره دریافت کرد و امسال هم با بازی بایک تو ماین در چند شاخه نامزد شده است.
در ارایه نهم، مجید لشگری به معرفی استودیو دیوانز پرداخت. این استودیو دو بازی در دست توسعه دارد که اولی بازی کافه مهتاب و دومی بازی ژرف است. هردو بازی با آنریل ۵ ساخته میشوند و از واقعیت مجازی هم پشتیبانی خواهند کرد. نکته جالب در مورد بازیهای استودیو دیوانز، موفقیت این استودیو در دریافت بودجه از اپیک گیمز بوده است که لشگری در ارائه خود به آن اشاره کرد. هر دو این بازیها داستانی با مفاهیم روانشناختی خواهند داشت. لشگری در معرفی بازی کافه مهتاب، از آثاری مثل Celeste برای بازیهای مشابه این اثر و در معرفی بازی ژرف هم به بازی Hellblade 2 بهعنوان اثر تقریبا مشابه، اشاره داشت.
در پایان هم جواد حامدی در ارائهای که بهصورت غیرحضوری برگزار شد، به معرفی بازی شادوپیا پرداخت. شادوپیا اثری با جامعه هدف کودکان است که در آن خانوادهها بدون نگرانی از فضای بازی، میتوانند به تجربه کودک خود از این اثر نظارت داشته باشند و حتی گزارشهایی مبنی بر مهارتهای کودک خود دریافت کنند.
هدف از برگزاری پرش غزال همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، برقراری ارتباط بین بازیسازان و سرمایهگذاران است. پس از اتمام ارائههای این رویداد، بازیسازها جلسهای خصوصی با سرمایهگذارها برگزار کردند و قرار است در جریان اختتامیه نمایشگاه، برنده نهایی این رویداد هم مشخص شود. دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۷ و ۱۸ بهمن هم جریان خواهد داشت و مراسم اهدای غزال زرین آن چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.