شوهی یوشیدا: شرایط بازار سونی را مجبور به تعطیلی استودیوی ژاپن کرد

چهارشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
Shuhei Yoshida
شوهی یوشیدا از اعضای سابق و باسابقه سونی در مصاحبه اخیر خود گفته که تعطیلی استودیو ژاپن پلی استیشن در نتیجه‌ی نابود شدن بازار بازی‌های AA اتفاق افتاد.
تبلیغات

شوهی یوشیدا بعد از جدایی که از پلی استیشن مصاحبه‌های مختلفی را درباره دوران حضور خود در شرکت سونی انجام داده است. آخرین مورد از آن‌ها هم در گفتگو با پادکست Sacred Symbols PlayStation Podcast صورت گرفته است. یوشیدا به سؤالاتی که درباره دلایل تعطیلی استودیوی ژاپن پلی استیشن و تصور طرفداران درباره‌ی از دست رفتن تأثیرپذیری پلی استیشن از سلایق و فرهنگ ژاپنی پرسیده شده، پاسخ می‌دهد. او در بخشی از صحبت‌های خود ادعا می‌کند که این بازار بود که سونی را به سمت کنار گذاشتن استودیوی آی‌پی‌‎های ژاپنی پلی استیشن هدایت کرد.

یوشیدا گفت: «در دوران حضور من، مردم برای کارهایی که کردم ارزش قائل بودند، اما یکی از چیزهایی که در آن ناموفق بودم، برخورداری از یک بازی سرویس‌محور موفق بود. یکی دیگر از چیزهایی که در دستیابی به آن ناتوان بودیم، ساخت بازی‌های بسیار موفق و بزرگی بود که در ژاپن ساخته می‌شوند.

به جز Gran Turismo، ما بازی‌های خوب و متعددی داشتیم که ساخت استودیوی ژاپن بودند، اما تقریباً هیچ‌کدام از آن‌ها توانایی تکرار موفقیت‌های بازی‌های AAA بزرگ را نداشتند. با بیشتر شدن اهمیت بازی‌های بزرگ، این مسئله بیشتر به چشم می‌آمد. بازی‌های مستقل در این زمینه فضای خالی ایجاد شده را پر می‌کردند و بازار بازی‌های AA درحال نابودی بود.

بیشتر آی‌پی‌هایی که در استودیوی ژاپن ساخته می‌شدند کتگوری بازی‌های کوچکتر AA قرار می‌گرفتند که پیدا کردن بازار برای این دسته از بازی‌ها دشوار شده بود.به‌عنوان مثال، بعد از عرضه بازی Gravity Rush 2، کارگردان این بازی با ایده‌ی جدیدی آمده بود اما هیچ‌یک از کانسپت‌های او چراغ سبز دریافت نکردند. با این‌که این بازی‌ها به‌نظر من خیلی هم جالب بودند.»

یوشیدا همچنین به عرضه‌ی بازی جدید Ratatan اشاره دارد که به‌نوعی دنباله‌ی معنوی بازی Patapon محسوب می‌شود. او معتقد است که این بازی، به‌عنوان مثال، جزء بازی‌هایی است که سونی درحال حاضر آن را نخواهد ساخت، اما از‌طرفی ادامه دهنده‌ی میراث استودیوی ژاپن است.

سونی در سال ۲۰۲۱ استودیوی ژاپن را به «سازمان جدیدی» تغییر داد که باعث تعدیل نیروی بسیاری از کارکنان آن شد. سازنده بازی‌هایی مانند Ape Escape ،Gravity Rush و Knack به کارکنان خود اعلام کرد که قرارداد آن‌ها برای سال جدید تمدید نخواهد شد.

شوهی یوشیدا آخرین سال‌های کاری‌اش را به‌عنوان سرپرست بخش بازی‌های مستقل در سونی سپری کرد. قبل از آن هم بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹، مدیرعامل استودیوهای بین‌المللی سونی بود. او در بسیاری از لحظات بزرگ در تاریخ پلی استیشن حضور داشت، اما شاید طرفداران یکی از آن لحظات را بیشتر از همه به‌یاد بیاورند.

سال ۲۰۱۳ و زمانی‌که سونی داشت از کنسول پلی استیشن ۴ رونمایی می‌کرد، آن‌ها تصمیم گرفتند تا با رونمایی فاجعه‌بار کنسول ایکس باکس وان که در همان روز انجام شده بود، شوخی کنند. نتیجه این شوخی یک ویدیو آموزشی کوتاه در یوتوب بود که در آن شوهی یوشیدا و آدام بویز که در آن زمان معاون مدیرعامل بخش ارتباط با ناشران و توسعه‌دهندگان سونی بود، به طرفداران سونی یاد می‌دادند که چگونه بازی‌های کارکرده خود را با دوستانشان به‌اشتراک بگذارند.

منبع: Videogameschronicle

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات