گیمرهای آمریکایی زمان زیادی را صرف بازی های لایو سرویس میکنند
براساس گزارش مت پیسکاتلا، مدیر اجرایی و تحلیلگر صنعت بازی در موسسه سیرکانا که پیشتر با نام NPD شناخته میشد، ۴۰ درصد از کل زمان صرفشده برای بازی روی کنسولهای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس | اس در آمریکا طی ماه گذشته به ۱۰ بازی لایو سرویس اختصاص یافته است.
پیسکاتلا در شبکه اجتماعی Bluesky اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد از کاربران فعال این کنسولها در آمریکا حداقل یکی از ۱۰ بازی لایو سرویس برتر را در ژانویه ۲۰۲۵ (دی/بهمن ۱۴۰۳) تجربه کردهاند. البته ممکن است برخی گیمرها تنها بازی را امتحان کرده و سپس به سراغ اثر دیگری رفته باشند؛ اما این ۱۰ بازی لایو سرویس آنقدر محبوب بودهاند که ۴۰ درصد از کل زمان بازی را به خود اختصاص دهند.
این آمار میتواند برای توسعهدهندگان و ناشران سایر بازیها نگرانکننده باشد؛ زیرا مجموع هزینههای این بازار در آمریکا، تعداد بازیکنان و ساعات اختصاص داده شده به بازی در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید و از آن زمان کاهش یافته است. درست است که سرعت عرضه بازیهای جدید کاهش نیافته، اما مخاطبان جدید چندانی هم به این بازار اضافه نمیشوند.
مت پیسکاتلا میگوید موفقیت بازیهای جدیدی که امسال منتشر خواهند شد، نقش مهمی در مقابله با این روند خواهد داشت. او افزود: «در گذشته، بازیکنان از یک بازی بزرگ به بازی بزرگ بعدی میپریدند؛ اما اغلب به تجربه چیزهای جدیدی که خریداری کرده بودند ادامه میدادند. اما حالا بازیهای لایو سرویس سهم زیادی از زمان بازیکنان را به خود اختصاص میدهند و اگر یک بازی رایگان باشد و کیفیت خوبی هم داشته باشد، رقابت با آن سخت میشود.»
طبق اطلاعات پلتفرم Newzoo، پنج بازی Fortnite ،GTA 5 ،League of Legends ،Minecraft و Roblox در مجموع ۲۷ درصد از کل زمان گیمینگ در سال ۲۰۲۳ را تشکیل دادهاند. همچنین سیرکانا ماه گذشته گزارش داد که هزینههای بازیکنان آمریکایی برای خرید بازیهای فیزیکی از سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از نصف شده است. افزایش سرعت اینترنت، توسعه بازارهای دیجیتالی روی کنسولها و تمرکز بازیهای لایو سرویس بر خریدهای درونبرنامهای، از عوامل اصلی این تغییر محسوب میشوند.
منبع: VGC