پیشتازی کامپیوتر در جذب بازیکن؛ شمار بازیکنان جدید این پلتفرم از کنسولها پیشی گرفت
تازهترین گزارشها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۴، شمار بازیکنهایی که به پلتفرم کامپیوتر روی آوردهاند، رشد چشمگیرتری را با سبقت گرفتن از کنسولهای بازی تجربه کرده است.
به نقل از اینسایدر گیمینگ، در گزارش بازیهای کامپیوتر و کنسولی سال ۲۰۲۵ شرکت Newzoo، دادههای جهانی نشان میدهند که برای نخستین بار، تعداد بازیکنانی که بازی کردن با کامپیوتر را آغاز کردهاند، از تعداد کسانی که به کنسولها روی آوردهاند، بیشتر بوده است. براساس این گزارش، شمار بازیکنان پیسی در سال ۲۰۲۴ با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به سال قبل، از ۸۷۳.۵ میلیون نفر به ۹۰۷.۵ میلیون نفر رسیده است. در مقابل، رشد بازیکنان کنسولهای بازی، اگرچه همچنان مثبت بوده، اما با رشدی ۲.۳ درصدی از ۶۱۵.۶ میلیون نفر به ۶۲۹.۵ میلیون نفر محدود شده است.
Newzoo در پیشبینیهای خود برای آینده، انتظار دارد که روند رشد بازیکنان در سال ۲۰۲۵ و تا سال ۲۰۲۷ بهطور پیوسته ادامه یابد. بر این اساس، پیشبینی میشود که تعداد بازیکنان پیسی در سال جاری میلادی به حدود ۹۳۰.۱ میلیون نفر و تعداد بازیکنان کنسول به ۶۵۳.۱ میلیون نفر برسد. این موسسه تحقیقاتی همچنین پیشبینی میکند که تا پایان سال ۲۰۲۷، شمار بازیکنان کامپیوتر و کنسول به ترتیب به حدود ۹۷۱.۷ میلیون و ۶۹۸ میلیون نفر خواهد رسید.
با وجود نرخ رشد بالاتر و تعداد بیشتر بازیکنان پیسی، درآمد حاصل از بازیهای کنسولی در سال ۲۰۲۴ با ۴۲.۸ میلیارد دلار، مقداری از درآمد ۳۷.۳ میلیارد دلاری بازیهای کامپیوتری پیشی گرفته است. کل درآمد بازار بازیهای ویدیویی در این سال ۸۰.۲ میلیارد دلار بوده که اندکی کمتر از درآمد ۸۱.۹ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۳ است. بااینحال، انتظار میرود که درآمد کلی صنعت بازی در سال ۲۰۲۵ با رشدی قابل توجه به ۸۵.۲ میلیارد دلار برسد و Newzoo پیشبینی میکند که این رقم تا سال ۲۰۲۷ از ۹۲ میلیارد دلار نیز فراتر رود.
یکی از دلایل اصلی این افزایش پیشبینیشده در درآمد کلی صنعت بازیهای ویدیویی، عرضه سختافزارهای جدید عنوان شده است. انتظار میرود که عرضه کنسول نینتندو سوییچ ۲ در سال ۲۰۲۵ و همچنین سختافزارهای جدید پیشبینیشده در حدود سال ۲۰۲۷، منجر به افزایش خریدهای بازیکنها و در نتیجه رشد درآمد این صنعت شود.