توسعهدهنده Concord: بازی Marathon را پیش از انتشار قضاوت نکنید
در پی شکست تجاری بازی Concord، یکی از توسعهدهندگان سابق Firewalk، استودیو سازنده آن از جامعه بازیکنان خواست تا از قضاوت زودهنگام و پیشبینی شکست بازی Marathon که توسط استودیو Bungie در دست ساخت است، پرهیز کنند. وی با اشاره به تجربه تلخ شکست پروژه خود، بر تلاش و شجاعت تیمهای بازیسازی تأکید کرد.
به نقل از اینسایدرگیمینگ، همزمان با آمادهسازی سونی و بانجی برای عرضه بازی Marathon در اواخر سال ۲۰۲۵، یکی از اعضای سابق تیم توسعهدهنده بازی Concord، در پیامی در فروم ردیت از بازیکنان درخواست کرد تا پیش از انتشار Marathon ، از گمانهزنی درباره شکست آن دست بردارند. این توسعهدهنده که با نام کاربری -MrSpug- فعالیت میکند، ضمن اشاره به دوران کاری خود روی پروژه کنکورد و چالشهای ساخت یک بازی سرویس-محور که نتوانست مخاطبان را جذب کند، نوشت:
«بسیاری از بازیکنان از Concord و سرنوشت آن پروژه خبر دارند. کنکورد نتوانست الهامبخش بازیکنان باشد و این پیام به وضوح دریافت شد. دیدن شکست پروژهمان و تبدیل شدن به مضحکه بسیاری در فضای آنلاین، تجربهای بسیار دردناک بود. آموختهام که شکست، نیروی محرک من برای موفقیت است. هیچکس به اندازه افرادی که زمان خود را صرف ساخت بازی کردهاند به امید سرگرم کردن انبوه گیمرها در سراسر جهان، احساس بدی ندارد. من بهدنبال ترحم یا حتی همدردی نیستم، چرا که این طبیعت کار ماست؛ یا میبرید یا میبازید. حاشیه موفقیت بسیار باریک است. من ریسک کردم و باختم.»
این توسعهدهنده در ادامه از هیجان خود پس از مشاهده بخشهایی از Marathon و دیدن تلاش سخت تیم بانجی برای ساخت این بازی گفت: «برخی از شما احتمالا منتظر شکست دیگری هستید و میخواهید من را بهخاطر پایان دادن به سکوتم سرزنش کنید. امیدوارم این کار را نکنید و ببینید که انسانها این پروژهها را خلق میکنند و برای تبدیل شدن به پدیده بعدی، سخت تلاش میکنند. دیدن چهرههای توسعهدهندگان در استریم بانجی، به من امید و هیجان برای آینده ماراتون بخشید.»
او با تمجید از شجاعت تیم بانجی نوشت: «آنها را بهخاطر ریسک کردن، امتحان کردن چیزی ناآشنا برایشان که نه اثبات شده و نه موفقیتش تضمین شده است، تحسین میکنم. این کار شجاعت زیادی میطلبد.»
این توسعهدهنده در بخش دیگری از گفتگو در ردیت، تأکید کرد که بازیکنان نباید یک بازی را پیش از انتشار قضاوت کنند و نوشت: «اینکه Marathon را پیش از آنکه حتی منتشر شود، یک شکست بنامیم، برای من عجیب است.»
گفتنی است جزئیات جدیدی از Marathon در آخر هفته گذشته با نمایش گیمپلی آن منتشر شد. برایناساس، این بازی در سبک تیراندازی استخراجمحور در تاریخ ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) برای کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس منتشر خواهد شد. یک دوره تست آلفای محدود نیز از ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) آغاز میشود. در زمان عرضه بازی دارای ۳ نقشه و ۶ شخصیت قابل بازی (که در بازی Runner نامیده میشوند) خواهد بود.
جو زیگلر، کارگردان بازی در مصاحبهای اظهار داشت که هدف تیم سازنده ارائه سطح کیفی و پولیش مورد انتظار از یک بازی تیراندازی ساخت بانجی است که با لایههای مختلف گیمپلی به بازیکنان کمک میکند تا داستانهای منحصربهفرد خود را از طریق برد و باخت در محیط سندباکس بازی روایت کنند.
زیگلر افزود: «فکر میکنم پتانسیل رشد [این سبک] از جایگاه فعلیاش بالاتر است. بخشی از آن به این دلیل است که نسلی کامل با تجربیات سندباکس بزرگ شدهاند. آنها داستانهای زیادی خلق میکنند، اما این داستانها اغلب توسط سیستمهای تعریفشده در آن بازیها شکل میگیرند.»
لازم به ذکر است که Marathon یک بازی رایگان نخواهد بود، اما بانجی هنوز قیمت نهایی آن را اعلام نکرده است.