بررسی بازی Sea of Thieves
در صنعت بازیهای ویدیویی همیشه آثاری را دیدهایم که با ایدههای جاه طلبانه ساخته شدهاند و در ظاهر مشکلی ندارند اما وقتی واردش میشوید، میفهمید که اثر مورد نظر چه پتانسیل بالایی داشته است ولی تیم سازنده بهخوبی نتوانسته از آن استفاده کند یا مشکلات سادهای را میبینیم که نبود آنها باعث میشد با بازیای کاملتر و پختهتری طرف باشیم. زمانی که استودیو ریر (Rare Studio)، سازنده بازی Sea of Thieves، این بازی را معرفی کرد، همهی هواداران ایکس باکس خوشحال بودند زیرا میتوانستند یک اثر خاص و منحصربهفرد را تجربه کنند اما رفته رفته در نمایشهای بعدی بازی Sea of Thieves، یک سری شک و شبهه در دل مخاطبان بهوجود آمد و مهمترین آن هم این بود که آیا محتویات بازی Sea of Thieves به اندازهای است که در طولانی مدت مخاطب را سرگرم کند؟ آیا این بازی ارزش پرداخت هزینه ۶۰ دلار را دارد؟ حال بازی Sea of Thieves پس از تاخیرها و نمایشهای متفاوتاش بالاخره عرضه شده است اما جدیدترین دست پخت استودیو ریر، چیزی نیست که بتوانید آن را اثری ارزشمند بدانید.
دانلود از آپارات | دانلود از یوتیوب
پیش فرض بودن شخصیتها ایده جالبی است که بهجای سیستم شخصیسازی بازی مورد استفاده قرار گرفته است
Sea of Thieves یک بازی ماجراجویی آنلاین است که در جریان آن شما باید به دریانوردی و پیدا کردن گنج مشغول شوید زیرا یک دزد دریایی هستید. استودیو ریر ایدهی جالبی در بخش شخصی سازی شخصیت بازی پیادهسازی کرده است و آن هم این است که شما اجازه ندارید شخصیت مورد علاقه خودتان را بسازید و در همان ابتدا چند شخصیت پیشفرض برای شما در نظر گرفته شده است اما، امکان دارد از شخصیتها خوشتان نیاید و میتوانید با انتخاب گزینه مورد نظر، شخصیتهای پیشفرض دیگری را مشاهده کنید. بهعبارتی سیستم شخصیسازی شخصیت به صورت خودکار انجام میشود و شما تنها اجازه انتخاب شخصیت ساخته شده توسط بازی را دارید. این حرکت ایده جالب و متنوعی است و از آن جایی که بازی Sea of Thieves اصلا اثری جدی نیست، وجود چنین سیستمی خللی در تجربه شما بهوجود نمیآورد. حتی از این ایده در طراحی NPCهای بازی هم استفاده شده است و هربار که پس از وارد و خارج شدن از بازی وارد یک پایگاه یکسان میشوید، طراحی متفاوتی را برای NPCهای بازی شاهد هستید.
سیستم آب و هوایی Sea of Thieves، به خوبی روی گیمپلی بازی تاثیر گذاشته است
از آنجایی که با یک بازی شبیهساز دریانوردی طرف هستیم، رعایت مواردی نظیر شرایط جوی، کنترل کشتی و دقیق بودن این کار از ضروری است و استودیو ریر در انجام آنها کاملا موفق بوده است. زمانی که کشتی شما نزدیک یک جزیره یا پایگاه قرار دارد باید از لنگر کشتی استفاده کنید تا بتوانید آن را نگه دارید و از طرفی بادبانهای کشتی را ببندید تا کشتی شما آسیب نبیند. حال زمانی که قصد حرکت کردن دارید، باید بادبانها را باز کنید و لنگر را بالا بکشید؛ صحبتهای ذکر شده موارد روتین یک بازی دریانوردی است اما در Sea of Thieves، زمانی که قصد دور زدن در دریای بیکران را دارید یا در شرایط جوی نامناسب قرار گرفتهاید، تغییر زاویه بادبانها یا میزان باز و بسته بودنشان، مواردی هستند که میتوانند کمک حال شما باشند و همیشه یک شخص باید وظیفه رسیدگی به بادبانها را برعهده بگیرد. شاید در نگاه اول رعایت این موارد آن چنان ضروری نباشد اما زمانی که وارد نبردهای دریایی میشوید که کشتی حریف از نظر مکانی به شما برتری دارد، تغییر زاویه بادبان و باز و بسته بودناش، میتواند سرعت کشتی و نحوه چرخش را تغییر دهد و از اینرو واکنش بهتری را از خود نشان خواهید داد. وضعیت آب و هوایی جدای از تاثیراتش روی دریانوردی شما، در مبارزات دریایی هم تاثیر گذار است و شدید یا کم بودن وزش باد، موردی است که باید آن را در شلیکهای خود رعایت کنید. جالبترین نکته در شبیهسازی دریانوردی و کشتیرانی بازی Sea of Thieves به نحوه خراب شدن کشتی شما مربوط میشود که در این بخش، اگر کشتی شما آسیب ببیند، سریع باید وارد طبقه پایین کشتی شده و از طریق چوبهایی که دارید، جای شکسته شده را ببندید و درادامه آبهای وارد شده به کشتی را از طریق سطل خارج کنید. اگر به موقع این کارها را انجام ندهید، کشتی شما غرق میشود.
بازی Sea of Thieves در بهترین حالت یک اثر ۳۰ دلاری است و ۶۰ دلار، رقم ناعادلانهای است که برای بازی در نظر گرفته شده است
درکنار تمامی این موارد بازی Sea of Thieves داستانی ندارد که روایت شود و گیمپلی، مهمترین فاکتور بازی است. درست است که بازی در بخش شبیهسازی خوب ظاهر شده اما مشکل کمبود اصلی محتوا است که Sea of Thieves را زمین میزند. نحوه بازی کردن و انجام ماموریتها بدین شکل است که باید در پایگاه و از چادر مورد نظر یک سری Voyage را انتخاب و آنها را در کشتی فعال کنید. پس از فعال کردن، نقشه جزیرهای را که باید به آن بروید مشاهده میکنید و حال باید به سمت محل مورد نظر، دریانوردی کنید. برای انجام مراحل، میتوانید بهصورت تکنفره بهماجراجویی بپردازید یا اینکه به صورت دو تا چهارنفره این کار را انجام دهید. مشکل دقیقا از همین نقطه شروع میشود. بازی Sea of Thieves اثری است که باید آن را با تیم چهار نفره انجام دهید. یکی مسئول لنگر انداختن و بادبانها باشد، یکی وظیفه هدایت کشتی را برعهده داشته باشد، یکی از اعضا مراقب محیط و حمله دشمنان باشد و در انتها، آخرین همتیمی هم وظیفه مسیریابی را برعهده بگیرد. حال باید شانستان بسیار خوب باشد تا یک تیم درست و حسابی با شما همراه شود و معمولا افرادی که وارد تیمتان میشوند، بویی از کار تیمی نبردهاند؛ اگر بخواهید تنهایی هم بازی کنید، بازی به هیچوجه شما را سرگرم نخواهد کرد و نمیتوانید از دنیای Sea of Thieves لذت ببرید. کار تیمی مهمترین فاکتور گیمپلی بازی است اما متاسفانه با اثری روبهرو هستیم که اکثر بازیکناناش به هیچوجه کاری را که باید انجام شود انجام نمیدهند. حال بهسراغ محتوا برویم. ماموریتهای شما در کل به سه نوع تقسیم میشوند؛ یا باید بهدنبال کاپیتان اسکلتهای دزدان دریایی باشید، یا گنج پیدا کنید، یا مرغ بگیرید! تمامی این موارد شاید در ساعات اولیه سرگرم کننده باشند اما رفته رفته روندی تکراری به خود میگیرند و بهجایی میرسید که تمامی کارهای بازی برای شما خستهکننده میشود. حتی پاداشهای بازی پس از انجام مراحل نسبت به قیمت آیتمهای تزئینی آن قدر کم است که شاید برای خرید یک ست لباس جدید مجبور شوید ۱۰ ساعت ماموریتهای مختلفی را انجام دهید.
یکی دیگر از مواردی که آزار دهنده است، این است که بازی فاقد Mini Map یا یک سیستم برای پیدا کردن همتیمیها است. فرض کنید شما به دنیای شخص دیگری متصل شدهاید و وی در وسط یک ماجراجویی در جزیرهای بزرگ قرار دارد. حال هیچ نقشه یا راهنمایی وجود ندارد که بتوانید آنها را پیدا کنید و تنها راه، این است که از هدست خود استفاده و محل آنها را با صحبت کردن پیدا کنید. قضیه از وقتی جالبتر میشود که به اسلحههای بازی اشاره کنیم. در بازی Sea of Thieves تنها چهار اسلحه دارید و قادر به خرید اسلحههای جدیدتر نیستید و تنها میتوانید با خرید پوسته برای آنها، شکل و شمایلشان را عوض کنید. جدای از تمامی موارد ذکر شده، اگر تیم درستی داشته باشید یا با دوستان خود Sea of Thieves را تجربه کنید، این اثر میتواند بازی سرگرم کنندهای باشد؛ آن هم زمانی که پای کارهای بامزه و جالبی نظیر نواختن موسیقی بهوسط بیاید که در آن برهوت آبیرنگ، حسابی میچسبد. از گیمپلی که خارج شویم، گرافیک و طراحیهای بازی موردی است که به بهترین شکل ممکن انجام شده است و نمیتوان ایرادی به بخش گرافیکی گرفت. غروبهای بازی، یکی از بهترین چشماندازها را دارند و دوست دارید به آن خیره شوید. همچنین در شب، نورپردازی و افکتهای نوری حاصل از فانوس دستی و فانوسهای داخل کشتی بسیار عالی کار شدهاند و دنیای فانتزی Sea of Thieves به نحوی طراحی شده است که محو آن خواهید شد. موسیقی و صداگذاری بازی هم در نوع خوب کار شده است و استفاده از ابزارهای موسیقی در بازی، نظیر ویولن و هاردی گاردی (Hurdy-Gurdy) سبب شده بتوانید آهنگهای مخصوص دزدان دریایی را در کنار هم تیمیهایتان بنوازید.
در مجموع بازی Sea ofThieves پتانسیل بالایی داشت اما به دلیل بیتوجهی سازنده به موارد ذکر شده، نمیتواند آن طور که باید و شاید شما را سرگرم کند و موفق ظاهر شود. بهعبارتی بازی آنقدر محتویات کمی دارد که پرداخت ۶۰ دلار برای آن واقعا ناعادلانه است. Sea of Thieves صرفا یک اثر دریانوردی بر پایه اکتشافات است و هیچ محتویات دیگری را ارائه نمیدهد.
این بازی روی پلتفرم ایکسباکس وان بررسی شده است.
Sea of Thieves
نقاط قوت
- گرافیک چشم نواز
- استفاده از ابزارهای موسیقی
- دقت بالای شبیه سازی دریانوردی
نقاط ضعف
- نبود محتوای کافی
- تعداد اسلحههای کم
- قیمت بالای آیتمهای تزئینی نسبت به پاداش دریافتی
- خسته کننده بودن ماجراجویی تکنفره
- سخت بودن پیدا کردن همتیمی مناسب
نظرات