استودیو فرام سافتور به همراه آثارش به قدری در دنیای بازیهای ویدیویی تاثیر گذاشته است که به خودی خود توانسته است سبک جدیدی را به دنیای گیم دعوت کند. استودیوهای زیادی با الهام از سری بازیهای دارک سولز دست به ساخت پروژههای خود زدهاند. استودیو تیم نینجا با Nioh توانست حال و هوای سامورایی را در این سبک بدمد. در آن سو حتی این سبک در بازیهای دوبعدی همچون Hollow Knight نیز دیده شد. از بازیهایی که به تازگی در این سبک منتشر شده است میتوان به خلاقیت استودیو مستقل A44 گیمز یعنی Ashen اشاره کرد. بازی Ashen با اینکه در مکانیزمهای نقش آفرینی دارای چندین ایراد بسیار جزئی است اما توانسته است یک تجربه سولز-مانند لذت بخش را به طرفداران این سبک هدیه کند.
دنیای Ashen مدتی است که خدای خود را از دست داده است و تاریکی سرتاسر آن را فرا گرفته است. به تازگی روزنه امیدی به دنیای این بازی روی آورده است و نوری در گوشه کنار آن به دنیا آمده است. همانند سبکهای داستانی مشابه شما تنها کسی هستید که میتوانید دنیای این بازی را نجات دهید. در این راستا شما به یکی از شخصیتهای دیرین بازی کمک میکنید که به هدف خود برسد و پاکی را باری دیگر در دنیای خود خلق کند.
جلوههای هنری بازی در سبک مینیمالیسم طراحی شده است و توانسته است سازگاری بسیار دوست داشتنی با دنیا و داستان اثر داشته باشد. از همان ابتدا شما شخصیت خود را با استفاده از یک سیستم شخصیسازی بسیار ساده طراحی و کاراکتر بی چهره خود را راهی دنیا میکنید. البته از آنجا که شاهد یک محصول مستقل هستیم در قسمتهای زیادی از Ashen سادهسازی دیده میشود که البته در عین حال هنرنمایی سازندگان در این راستا نیز قابل ستایش است. پس از اینکه پای خود را در دنیای زیبای این بازی میگذارید، یکی از کاراکترهای بازی شما را به قسمتی هدایت میکند که خانه خود را از پایه بسازید.
گشت و گذار در محیطهای چشم نواز این بازی از جنگلهای روشن گرفته تا غارهای تاریک ساعتها شما را غرق نورپردازیها و طراحی زیبای آن میکند
حس جستجو کردن در دنیای Ashen به قدری لذت بخش است که تمایل ندارید به ماموریتهای اصلی یا حتی فرعی بازی بپردازید. گشت و گذار در محیطهای چشم نواز این بازی از جنگلهای روشن گرفته تا غارهای تاریک ساعتها شما را غرق نورپردازیها و طراحی شاهکارانه زیبای آن میکند. وجود حیوانات مختلف با طراحی هنری منحصربهفرد حس آرامشی به بازیکن میبخشد. البته موردی که اینجا به چشم میخورد مربوط به تخریب پذیری محیط بازی میشود؛ چرا که به جز کوزههای داخل بازی شما توانایی تخریب کردن آیتمهای دیگر در دنیای Ashen را نخواهید داشت. ترتیب محیطهایی که در بازی با آنها روبرو میشوید نیز از تعادل لذت بخشی برخوردار است. بعد از صحراهای غمانگیز شما با کوهستانهای زیبایی روبرو میشوید که حال و هوای بازی را برایتان نه از حدش تلختر میکند نه خوشحالتر.
همانند سبکهای مشابه شما در دنیای بازی با انجام ماموریتها و کشتن دشمنان، منابعی را جمع آوری میکنید. این منابع یا به اصطلاح اعتبار شما در Ashen با نام Scoria شناخته میشود که در سری دارک سولز با نام Souls دیده میشود. البته پس از مردن کاراکترتان این منابع در منطقهای که کشته شدهاید رها میشود که بتوانید در نوبت بعدی آنها را پیدا کنید و از بین رفتن منابع ذخیره شده خود خودداری کنید. البته موضوعی که اینجا میتواند مشکل ساز بشود این است که شما در مکانی که با نام Ritual Stone که در واقع همانند چک پوینت عمل میکند، نمیتوانید قابلیتهای کاراکتر خود را ارتقا دهید. به طور کلی Scoria یا همان منابعی که در بازی جمع آوری میکنید صرفا برای ارتقا آیتمها در بازی استفاده میشود و به طور مستقیم روی عملکرد کلی کاراکتر شما تاثیر نخواهد گذاشت. به طور مثال میزان آسیب کاراکتر شما از روی آیتمهایی همچون طلسمها و خود سلاح محاسبه میشود.
در همین راستا سازندگان یکی از المانهای مهم نقش آفرینی یعنی سیستم ارتقا دادن پایه کاراکتر را از بازی Ashen حذف کردهاند. البته این سیستم به شکل متفاوتی در بازی پیاده سازی شده است که کاربران را وادار به انجام ماموریتهای فرعی میکند. به طور کلی تنها راهی که کاربران میتوانند نوار سلامتی و انرژی کاراکتر خود را افزایش دهند از طریق انجام ماموریتها است. با اینکه برخی از Ritual Stoneها توانایی سفر سریع یا همان Fast Travel را به بازیکنان نمیدهند از همین رو برای خرج کردن منابع خود باید به چکپوینتی که قابلیت Fast Travel دارد، مراجعه کنید تا از این رو به خانه اصلی خود برگردید و از اعتبار خود استفاده کنید. این موضوع در برخی اوقات میتواند به تجربه بازی آسیب وارد کند. چرا که مسافت بین چکپوینتهایی که قابلیت Fast Travel دارد به اندازه کافی از هم دیگر دور است و این امر در برخی موارد جنبه غیر منصفانه به خود میگیرد.
سیستم مبارزات بازی با اینکه به طور چشمگیری خلاصه شده است اما باز با این حال حرفی برای گفتن دارد. کاراکتر بازی Ashen قابلیت حمل دو نوع سلاح را دارد که یکی سبک و دیگری سنگین است. کاراکتر شما با استفاده یک دست میتواند سلاح سبک را حمل کند و با دست دیگر سپر یا فانوس را در اختیار بگیرد. در صورتی که بازیکنان قصد داشته باشند از سلاح سنگین استفاده کنند باید استفاده از سپر را کنار گذاشته و با دو دست سلاح سنگین را حمل کنند. البته بالانس بین این دو اسلحه رعایت نشده است و گویا استفاده از سلاحهای سبک کاربرد بیشتری نسبت به سلاح سنگین دارد. استفاده از سلاحهای سنگین با اینکه زمان یا به اصطلاح فریمهای زیادی را برای اعمال ضربه دربرمیگیرد اما نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. کنترلرهای کاراکتر در حالی که از سیستم روانی برخوردار است، در هنگام مبارزات شما را بلافاصله یاد بازیهای هم سبک همچون بلادبورن میاندازد. همچنین برای روان شدن مبارزات بازی، ضربات شما با دیوارههای پیرامون اصابت نمیکند و از آنها عبور میکند.
حرکت چرخیدن روی زمین یا همان رول کردن نیز در این بازی به طور کامل کاراکتر شما را در حالت ضدضربه یا به اصطلاح Invincible قرار میدهد. در حالی که «پیکسلهای آسیب» شما یا همان Hurt Boxها در این حرکت به طور کامل غیر فعال میشوند، سازندگان این مکانیزم را برای ساده کردن روند بازی در نظر گرفتهاند. در آن سو جاخالی دادن که البته انرژی کمتری از شما میگیرد، اگر در سمت ضربه حریف باشد به شما اصابت میکند.
از آنجا که بازی Ashen به طور کلی قصد دارد تجربه همانند سولز را به کاربران القا کند و بازی را برای تمامی کاربران با سطحهای مختلف در دسترس قرار دهند، در این راستا سازندگان سعی کردهاند که یک روند روان و سرگرم کنندهتر به بازی بدهند. عملکرد سازندگان در این راستا قابل رویت است چرا که یکی از مواردی که در این راستا موثر بوده است، کاراکترهای NPC هستند که در جریان بازی شما را همراهی میکنند که در برخی مواقع از هوش مصنوعی ضعیفی برخوردار هستند. با اینکه کمکهای همراه در بازی بسیار موثر است، اما در برخی اوقات عملکرد آن آزار دهنده میشود و حتی او را گم میکنید یا اینکه در هنگام مبارزات در اتاق دیگری پرسه میزند. البته سازندگان گزینهای در این راستا در بازی تعبیه کردهاند که میتوانید همراه خود را حذف کنید. اما به طور کلی همراه شما نقش بهسزایی در کمک کردن به ماموریتها شما ایفا میکند. به طور مثال برای باز کردن برخی از درها نیاز به فرد دیگری دارید.
یکی از موارد لذت بخش بازی Ashen مربوط به روند آباد سازی روستای شما میشود. لذتی که در آباد کردن روستا به شما دست میدهد بسیار رضایت بخش است. شما پس از انجام هر ماموریتی به روستای خود بازمیگردید تا به دنبال خانههایی بروید که اهالی روستا در حال ساختن آنها هستند. حس تماشا کردن پیشرفت ساخت روستا به طرز جالبی حس آرامش بخشی به شما میدهد. با انجام ماموریتها، شما کاراکترهای مختلفی را به قلمرو خود دعوت میکنید که ماموریتهای متفاوتی را برای شما در نظر گرفتهاند. البته به طور کلی ماموریتها بیشتر به پیدا کردن آیتمها یا کشتن دشمنان خلاصه میشود. سازندگان در واقع روی این موضوع تمرکز داشتهاند که انجام ماموریتهای بازی بیشتر از منابع در روند ارتقا بازی تاثیر گذار باشد. این موضوع حتی با ساخته شدن کارگاههایی در روستای شما به چشم میخورد که پس از آن میتوانید با خرج کردن پول المانهای مختلف بازی را ارتقا دهید.
گرمی صدای صداپیشگان کاراکترهای این بازی از همان ابتدا با شما کاری میکند که با شخصیتهای داخل بازی ارتباط عمیقی برقرار کنید
از صداگذاری شخصیتهای بازی Ashen میتوان به عنوان یک اثر هنری یاد کرد. گرمی صدای صداپیشگان کاراکترهای این بازی از همان ابتدا با شما کاری میکند که با شخصیتهای داخل بازی ارتباط عمیقی برقرار کنید. با اینکه این بازی از NPCهای کمی برخوردار است اما سازندگان توانستهاند عملکرد بینقص خود را با یک کیفیت قابل قبول در روح کاراکترهای این بازی بدمند. اگر از لهجههای کلیشهای بومی در بازیهای ویدیوی خسته شدهاید اینجا میتوانید از صحبتهای گرم کاراکترها لذت ببرید. صداگذاری فنی بازی نیز با جزئیات هر چه تمام انجام شده است. حتی فانوسهای این بازی که از کنار آنها عبور میکنید با صداهای مختلفی تنظیم شدهاند که در ایجاد یک اتمسفر بینظیر موثر بودهاند.
از موارد دیگری که در ایجاد فضای زیبای بازی نقش داشته است، موسیقی متن گوش نواز آن است. گامهای آرامش بخش این بازی کاری میکند که حتی بادی را که میان برگهای درختان میوزد، نیز احساس کنید. حال و هوای سازهای ضربی در غارهای عمیق همچنان تپش قلب شما را بالا میبرد تا شما را از حضور هیولاهای اهریمنی مطلع کند. در انتها، نغمه ساز سه تار نیز در قلمرو، حس خانه و پناهگاه را به شما میدهد.
تنوع کم دشمنان در جریان بازی Ashen شاید نظر شما را به خودش جلب کند. در حالی که خود بازی از باسهای کمی برخوردار است، سازندگان حتی از مدل باسها با جثه کوچکتر برای دشمنان داخل بازی نیز استفاده کردهاند. البته با اینکه شاهد باسهای کمی در بازی هستیم، اما باس فایتهای حماسی هیجان انگیزی انتظار طرفداران این سبک را میکشد. در این میان رفتار برخی از دشمنان نیز غیر منصفانه به نظر میرسد. برخی از آنها در حالی که به هوا پرش میکنند تا در هنگام فرود به شما آسیب برسانند، با توجه به موقعیت شما در هوا به طرز طنزآمیزی جایگاه عوض میکنند و دقیقا جایی که کاراکتر شما ایستاده باشد فرود میآیند؛ حتی در حالی که شما با سرعت هر چه تمام جایگاه خود را عوض میکنید. از آنجا که سیستم ارتقا سلاحها در بازی تنها با خرج کردن منابع امکان پذیر است، باس فایتهای بازی شاید کمی طولانی به نظر برسد. چرا که آسیب اسلحه شما با توجه به سطحی که در آن هستید، آسیب کمی به باس میرساند.
حال و هوای سازهای ضربی در غارهای عمیق همچنان تپش قلب شما را بالا میبرد تا شما را از حضور هیولاهای اهریمنی مطلع کند.
گرافیک بازی Ashen هم از نظر هنری و هم از نظر فنی عملکرد بسیار قابل قبول دارد. در هنگام آزمایش بازی، هیچ گونه افت فریم یا ایرادات گرافیکی مشاهد نشده است که به تجربه بازی آسیب برساند. گرافیک بازی با اینکه در حالت کارتونی و مینیمالیسم طراحی شده است، اما باز توانسته است جلوههای خیره کنندهای را برای بازیکنان رقم بزند. پرتوهای نور در هنگام ضربات، سایههای و نورپردازیهای بازی به نحو احسن در بازی طراحی شده است. طراحی گرافیکی این بازی در قسمت رابط کاربری نیز میدرخشد. نوشتهها و منوهای بسیار جذاب با نوارهای سلامتی رنگ زیبای به تجربه کلی بازی میبخشند.
منوی تجهیزات و ماموریتهای بازی نیز با اینکه از ایرادات جزئی رنج میبرد اما در آن سو نیازهای کلی کاربر را برطرف میکند. استفاده کردن از منو تجهیزات برای اولین بار با توجه به سیستم ثابتاش روندی راحت به همراه دارد. البته ایراداتی همچون استفاده از آیتم تلپورت نیز دیده میشود. به طور مثال در هنگام مبارزات اگر به طور اشتباهی انگشت شما به کلید استفاده از آن آیتم برخورد کند، بازی از شما سوالی برای کسب اطمینان نمیپرسد و بلافاصله شما را به خانه اصلی برمیگرداند.
سازندگان برای بالا بردن ارزش تکرار بازی گزینهای برای بازیکنان در نظر گرفتهاند. در اواسط کمپین در منوی بازی گزینهای با نام Children of Sissna نمایان میشود که به کاربران اجازه میدهد بازی را از ابتدا با درجه سختی دشوارتر آغاز کنند. این سیستم در حالی که نوار سلامتی و انرژی کمتری را در اختیار بازیکنان قرار میدهد قصد دارد که یک روند چالش برانگیز را برای مسافران Ashen به ارمغان بیاورد.
به طور کلی با اینکه بازی Ashen از ایرادات بسیار جزئی رنج میبرد اما میتواند یک تجربه کاملا لذت بخش را نه تنها برای طرفداران سبک دارک سولز به ارمغان بیاورد بلکه با مکانیزمهای سادهتر شده، میتواند بازیکنان جدیدی را نیز به این دنیا دعوت کند. اگر قصد دارید که تجربه روانتر از مکانیزمهای این سبک دشوار داشته باشید میتوانید سری به دنیای روشنتر Ashen بزنید و در حالی که از موسیقی و گرافیک دلنشین آن لذت میبرید، یک روند چالش برانگیز نیز داشته باشید.
بازی Ashen روی پلتفرم پی سی بررسی شده است.
Ashen
نقاط قوت
- طراحی هنری غنی و چشمنواز
- گیم پلی بسیار روان با چالشهای شیرین
- شخصیت پردازی عمیق
- لذت ساخت قلمرو
- ماموریتهای جانبی ارزشمند
نقاط ضعف
- ایرادات جزئی در مکانیزم نقش آفرینی
- هوش مصنوعی گاها ضعیف دشمنان و شخصیتهای همراه