بررسی بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition
در سال ۲۰۰۲ بود که استودیو مونولیث سافت (Monolith Soft) اولین نسخه از مجموعه Xeno را برای پلیاستیشن 2 توسعه داد. در سالهای بعد، این مجموعه به یک سهگانه تبدیل شد؛ یک مجموعه نقش آفرینی شرقی که نبردهای تیمی را در اختیار کاربران قرار میداد. بااینحال سری زنو نتوانست آنطور که باید و شاید خودی نشان دهد. در سال ۲۰۱۰، استودیو مونولیث سافت بازی Xenoblade Chronicles را بهصورت انحصاری برای کنسول نینتندو Wii توسعه داد. در ادامه زنوبلید به یک زیر مجموعه جدید برای مجموعه زنو تبدیل شد. بهعبارتی مونولیث سافت از تجربیات گذشته خود استفاده کرد تا یه یک مجموعه جدید را خلق کند که میتوان آن را دنبالهای معنوی برای مجموعه Xeno دانست.
تابهامروز سه نسخه از مجموعه Xenoblade Chronicles عرضه شده است که هرکدام از آنها تجربهای سرگرم کننده را در اختیار مخاطبان خود قرار دادهاند. نینتندو و استودیو مونولیث پس از عرضه بازی Xenoblade Chronicles 2 تصمیم گرفتند تا نسخه اول را ریمستر کنند.
داستان بازی روایتگر جنگی قدیمی میان دو نژاد بایونیس و مکانیس است
ازاینرو کاربران نینتندو سوییچ میتوانستند بهترین نسخه از مجموعه زنوبلید کرونیکلز را روی پلتفرم مورد علاقه خود تجربه کنند. مدتی است که بازی زنوبلید کرونیکلز ریمستر با نام Xenoblade Chronicles Definitive Edition عرضه شده است و به کاربران نشان میدهد که پس از گذشت ۱۰ سال، همچنان میتواند بهترین نسخه از مجموعه Xenoblade Chronicles باشد.
داستان بازی روایتگر جنگی قدیمی میان دو نژاد بایونیس و مکانیس است. در سالیان گذشته، دو تایتان به نامهای بایونیس و مکانیس با یکدیگر وارد جنگ میشوند و بالاخره جنگ بیپایان آنها، به سرانجام میرسد. با گذر زمان، روی هرکدام از این تایتانها شهرها و محلهایی برای زندگی بهوجود میآید.
داستان بازی با این سؤال بزرگ شروع میشود که دلیل اصلی نبردهای طولانی بایونیسها و مکانیسها چیست؟
بااینحال اهالی مکانیس و بایونیس بهخاطر پیشینهای که داشتهاند، مدام با یکدیگر وارد جنگ میشوند. داستان بازی از جایی شروع میشود که دانبان، قهرمان منطقه کلونی 9 و نگهدارنده شمشیر مونادو، بهواسطهی شمشیر خود در حال نابودی مکانیسها است. مونادو نام شمشیری باستانی است که تنها اشخاص انتخاب شده از سوی شمشیر قادر به کنترل آن هستند.
حال از جنگ بزرگ بایونیسها و مکانیسها یک سال میگذرد و شولک، کاراکتر اصلی داستان، بهمخاطب معرفی میشود؛ جاییکه دست راست دانبان بهخاطر قدرت بیش از حد مونادو و عدم کنترل کردن آن توسط دانبان بهشدت آسیب دیده و او دیگر قادر به استفاده از مونادو نیست.
در انتهای داستان، شاهد یک جمعبندی بسیار خوب برای وقایع بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition هستیم
بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition با تعدادی سؤال مختلف کار خود را آغاز میکند. اینکه جنگ میان دو تایتان بایونیس و مکانیس بهخاطر چه موضوعی بوده است و چرا پس از گذشت سالیان طولانی، مکانیسها به بایونیسها حمله کردهاند. روایت داستانی بسیار خوب Xenoblade Chronicles Definitive Edition بهگونهای است که با گذر زمان به تمامی سؤالهای مخاطب جواب داده میشود.
بهعبارتی با پیشروی در طول داستان و رسیدن به نقاط مختلف، سؤالهای قدیم شما جواب داده میشوند و سؤالهای تازهتری هم بهوجود میآیند. ازاینرو در انتهای داستان، شاهد یک جمعبندی بسیار خوب برای وقایع بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition هستیم.
شخصیت پردازی، یکی دیگر از مواردی است که Xenoblade Chronicles Definitive Edition را به یک بازی خاص در میان مجموعه زنوبلید تبدیل کرده است. شولک از ابتدا تا انتهای داستان با کاراکترهایی آشنا میشود که میتوانید از آنها در تیم سهنفره خود استفاده کنید. هرکدام از ۶ کاراکتری که شما را همراهی میکنند، شخصیتپردازی منحصربهفردی دارند.
برای مثال دانبان بهعنوان یک مبارز دلیر و نترس شناخته میشود. او سعی دارد غم و غصه خود را بهنمایش نگذارد و نشان ندهد که یک مبارز احساسی است. این در حالی است که نویسنده در موقعیتهای مختلف، احساسی بودن دانبان را بهخوبی بهتصویر میکشد تا مخاطب بیشازپیش با او ارتباط برقرار کند.
شخصیت پردازی یکی از اصلیترین نقاط قوت بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition است
همچنین شولک هم پسری است که مدام با تردید پیش میرود و آنطور که باید و شاید، به خود و قدرتی که دارد، ایمان ندارد. با گذر زمان پختهتر شدن شولک بهخوبی بهتصویر کشیده میشود و رخ دادن اتفاقهای احساسی مختلف و همچنین قرار گرفتن در شرایط سخت، به شولک کمک میکنند تا به راهی که انتخاب کرده، ایمان قلبی پیدا کند.
شخصیتپردازی خوب کاراکترها صرفا به شخصیتهای مثبت ختم نمیشود، بلکه شخصیتهای منفی بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition هم شخصیت پردازی خاص و متفاوتی دارند. بعضی از آنها، در قالب کاراکترهای مثبت به شما معرفی میشوند، اما در ادامه شما را غافلگیر میکنند.
استودیو مونولیث سافت برای ریمستر کردن زنوبلید کرونیکلز، فقط به تغییرات گیمپلی و گرافیکی بازی بسنده نکرده است. ازاینرو شاهد اضافه شدن یک بخش داستانی جدید هستیم. بخش داستانی جدید Xenoblade Chronicles همانند یک بسته الحاقی عمل میکند و تجربیات کاربران را از نظر داستانی گسترش میدهد.
بسته الحاقی Future Connected تجربهی جدیدی را از نظر مبارزات و داستان در اختیار کاربران قدیمی قرار میدهد
در حالت کلی، داستان بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition با رعایت کردن نحوه شخصیتپردازی و قصهگویی خوب خود، پس از گذشت ۱۰ سال هنوز میتواند کاربران قدیمی را سرگرم کند و تجربه جدید و هیجانانگیزی را در اختیار کاربران تازه وارد قرار دهد. همچنین باتوجهبه اضافه شدن محتویات داستانی جدید، شاهد گسترش تجربیات کاربران قدیمی هم هستیم که میتوانند داستانی کاملا هیجانانگیز همانند نسخه اصلی را تجربه کنند.
استودیو مونولیث با بازطراحی مجدد رابط کاربری، تجربهی کاربر پسندتری را ارائه کرده است
زنوبلید کرونیکلز یک بازی اکشن نقشآفرینی تیمی با المانهای هک اند اسلش بود؛ جاییکه بازیکنان با انتخاب یک تیم سهنفره از میان کاراکترهای داستانی، باید با دشمنان میجنگید و مراحل اصلی و مأموریتهای فرعی را کامل میکردند. استودیو مونولیث، برای جذب کاربران در نسخه Definitive Edition دست بهتغییرات بسیاری زده تا گیمپلی بازی بسیار روانتر و کاربر پسندتر از گذشته شود.
ازاینرو تغییراتی را در رابط کاربری Xenoblade Chronicles Definitive Edition اعمال شده و آنها را در اینجا با ساختاری کاملا جدید مشاهده میکنیم. ازطرفی، بازیهای نقشآفرینی شرقی قدیمی معمولا مکانیسمهای گیمپلی پیچیدهای دارند. استودیو مونولیث سافت از یک سیستم راهنمای بهتر برای Xenoblade Chronicles Definitive Edition استفاده کرده است و کاربران جدید و تازه وارد به این سبک از بازیها، بهخوبی میتوانند خود را به نحوهی گیمپلی و مبارزات وفق دهند.
موردی که گیمپلی Xenoblade Chronicles Definitive Edition را ارزشمند کرده، سیستم مبارزات و ویژگیهای آن است. اهمیت چینش کاراکترها در تیم بسیار بالا است. برای مثال میتوانید از یک کاراکتر پشتیبان، تهاجمی و تانک استفاده کنید. بااینحال زنوبلید کرونیکلز و سیستم مبارزات آن بهگونهای طراحی شده که جدا از حالت استاندارد بازیهای تیمی، بتوانید تیم ترکیبی مورد علاقه خود را هم بهوجود بیاورید.
اهمیت چینش کاراکترها در تیم بسیار بالا است و باید بهدرستی از مهارتهای خود استفاده کنید
برای انجام این کار، باید به مهارتهای قابل استفاده هر کاراکتر دقت داشته باشید. ازاینرو پس از آزادسازی هر مهارت با پیشروی در طول بازی، میتوانید آنها را بهگونهای بچینید که عملکرد هر کاراکتر متفاوت شود. برای مثال، شولک یک کاراکتر تهاجمی است، بااینحال تعدادی مهارت پشتیبان هم دارد که میتوانید او را به یک مبارز هیبریدی تبدیل کنید.
سیستم مبارزات بازی بهگونهای است که جدا از حالت اولیه، میتوانید ساختار مختلفی را برای نوع مبارزه کردن همتیمیها تعریف کنید
تمامی این موارد زمانی تاثیر گذار هستند که در طولانی مدت، بتوانند شکل واقعی خود را در گیمپلی بازی بهنمایش بگذارند. ساختار دشمنان و باسها در Xenoblade Chronicles Definitive Edition بهگونهای است که در محیطهای جدید، دشمنان قویتری را مشاهده میکنید. ازاینرو شاید در محیطهای اولیه، چینش درست تیم و استفاده درست از مهارتها آنطور که باید و شاید مهم جلوه ندهد، اما هرقدر که جلوتر میروید، بیشازپیش به اهمیت آن پی میبرید.
بهدفعات مختلف با باسها و دشمنانی روبهرو میشوید که سطح بسیار بالاتری نسبتبه شما دارند، اما چینش مناسب تیم، شناخت کامل مهارتها و تاثیر آنها روی دشمن، سبب میشود تا پیروز میدان شوید. این ساختار جدا از اینکه یک سیستم مبارزات کارآمد و چالشبرانگیز را در اختیار مخاطب قرار میدهد، کمک میکند تا بازیکن برای راحتی خود و نابودی هرچه سادهتر دشمنان، بهگشتوگذار در جهان زنوبلید کرونیکلز بپردازد.
ارزشمند بودن لوتها و پاداشهایی که از مأموریتهای فرعی کسب میکنید، موردی است که شما را به انجام آنها مشغول میکند
مونولیث سافت برای جذابتر کردن گشتوگذار و انجام مأموریتهای فرعی، آنها را ارزشمند کرده است. با رسیدن به مناطق جدید هر محیط از جهان بازی، XP دریافت میکنید و اگر تا انتهای بازی محیطها را بهخوبی بگردید، کمک بسیاری به بالاتر رفتن سطح خود میکنید. همچنین مأموریتهای فرعی متعددی برای بازی طراحی شده است، اما همهی آنها شامل شکار کردن هیولاها یا پیدا کردن آیتمهای مختلف میشوند.
بهعبارتی عدم تنوع در مأموریتهای فرعی شاید کمی نگران کننده باشد، زیرا برای بالاتر بردن سطح خود به آنها نیاز دارید؛ اما ارزشمند بودن پاداشی که از انجام مأموریتها کسب میکنید، باعث میشود با خیال راحت بهسراغ مأموریتهای فرعی متعددی بروید. با انجام مأموریتهای فرعی، پول برای خرید آیتمهای جدیدتر و از کشتن هیولاها هم XP و آیتم جهت ساختوساز جم بهدست میآورید.
زمانیکه سلاح یا لباس جنگی با ارزشی را کسب کنید، میتوانید از جمها برای تقویت کردن آیتم مورد نظر استفاده کنید. ازاینرو بهواسطهی متریالهای مخصوصی که کسب میکنید هم میتوانید جم بسازید و بیشازپیش تجربهی خود از گیمپلی بازی را کامل کنید. بااینحال وابسته بودن بازی به مأموریتهای فرعی هم باید بهگونهای باشد که شما را به اجبار از داستان اصلی و پیشروی در آن جدا نکند.
وابسته بودن بازی به مأموریتهای فرعی هم باید بهگونهای باشد که شما را به اجبار از داستان اصلی و پیشروی در آن جدا نکند
بهعبارتی، طراحی سیستم ارتقای کاراکتر و انجام مراحل اصلی در راستای پیشرفت داستان باید بهگونهای باشد که بیش از اندازه وابسته به انجام فعالیتهای فرعی نشود. معمولا در بازیهای موفق، شاهد ارائه سیستمی هستیم که بازیکن میتواند بازی را با مأموریتهای فرعی یا بدون انجام بخش اعظمی از مأموریتهای فرعی تمام کند. سازنده به بازیکن حق انتخاب میدهد که برای گسترش زمان بازی کردن خود، کشفیات بیشتری را انجام دهد.
یکی از مشکلات Xenoblade Chronicles 2 این بود که بازیکن برای پیشرفت در داستان باید مراحل فرعی متعددی را انجام میداد و بهدفعات متعدد به کشتن دشمنان در محیطهای مختلف مشغول میشد، زیرا سیستم ارتقای کاراکتر شما وابستگی بسیاری به فارم کردن در محیط داشت. عدم تنوع لوتها و مأموریتها و وابستگی بیش از اندازه به فارم کردن، سبب میشد روایت داستان کند شود و جذابیت اصلی خود را از دست میداد.
Xenoblade Chronicles Definitive Edition به هیچوجه این مشکل را ندارد (بهلطف نسخه اصلی) و اگر جزو کاربرانی هستید که به مأموریتهای فرعی اهمیتی نمیدهید، میتوانید با کامل کردن کمترین تعداد مأموریتهای فرعی، داستان بازی را تمام کنید. ویژگیهای مثبت و کارآمد مبارزات تنها به انتخاب مهارتها و چینش تیم شما ختم نمیشود.
سیستم Skill Tree هر کاراکتر به شما اجازه میدهد تا بعضی از ویژگیهای کلی و کاربردی را روی تمامی اعضای تیم اعمال کنید
جدا از مهارتهای انتخابی که با نام Art Style معرفی میشوند، مهارتهای Passive هم بهعنوان Skill Tree در اختیار شما قرار میگیرند. درخت مهارتهای Passive هر کاراکتر شامل سه بخش میشود و این شما هستید که انتخاب میکنید کاراکترها ابتدا در چه بخشی پیشرفت کنند. همچنین بعضی از مهارتها را میتوانید برای سایر همتیمیهای خود هم انتخاب کنید. بهعبارتی تاثیر کلی دارند و مختص به یک شخص نمیشوند.
تمامی این موارد دستبهدست هم میدهند تا کاراکتر خود را از بُعد مبارزهای هم به تکامل برسانید. استودیو مونولیث سافت با اعمال تغییرات روی گیمپلی، لباسی نو به تن بازی خود کرده است. همچنین در بسته الحاقی داستانی بازی هم که Future Connected نام دارد، بهخاطر نوع پایان بندی بازی، شاهد تغییراتی در سیستم مبارزات هستیم و مونولیث سافت ویژگیها و تجربیات جدیدتری را در اختیار کاربران قرار میدهد.
گرافیک هنری بازی پس از گذشت ۱۰ سال همچنان چشمنواز است
Xenoblade Chronicles Definitive Edition جزو آن دسته از بازیهایی است که بهخوبی معنای ریمستر شدن را بهمخاطب و سایر استودیوها/شرکتهای بازیسازی نشان میدهد. شاید از نظر بصری و جزئیات محیط شاهد گرافیکهای امروزی نینتندو سوییچ نباشیم، اما بهبود بخشیدن به آنها سبب شده تا گرافیک هنری بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition پس از گذشت ۱۰ سال همچنان زیبا و چشمنواز جلوه دهد.
همچنین طراحی مجدد رابط کاربری و بخش آموزشی سبب شده تا گیمپلی بازی رنگولعاب تازهای بهخود بگیرد. بااینحال اصلیترین نقطه قوت Xenoblade Chronicles Definitive Edition در طراحی محیطها، باسها و دشمنان بازی است. بازیکن از ابتدا تا انتهای داستان در محیطهای متعددی حضور پیدا میکنند و هر محیط زیست بوم مخصوصبه خود را دارد. تمامی دشمنان ساختار مبارزهای متفاوتی دارند و باید از استراتژیهای متفاوتی استفاده کنید.
طراحی متنوع باسها سبب شده تا هر نبرد در قالب یک چالش بزرگ ارائه شود و پس از کشتن باسها، حسوحال خوبی را کسب کنید. برخلاف مأموریتهای فرعی که متنوع هستند و ساختار یکسانی دارند، مراحل اصلی بسیار هیجانانگیز و متنوع طراحی شدهاند. ازطرفی وجود میانپردههای متعدد و با کیفیت در دل بازی، به هیجان Xenoblade Chronicles Definitive Edition و انجام مأموریتها افزوده است.
هر محیط از بازی زیست بوم و هیولاهای مخصوصبه خود را دارد که ساختار مبارزهای متفاوتی را ارائه میدهند
افت فریمهایی در بعضی از نبردهای شلوغ به چشم میخورند و کیفیت بافتها در بعضی از محیطها روی حالت اتصال به داک، کیفیت پایینی دارند. بااینحال تجربهی کلی بازی بهقدری خوب است که وجود این مشکلات تاثیر زیادی روی تجربهی شما نخواهند گذاشت و خروجی نهایی، یک بازی بهظاهر تاریخ انقضا گذشته است، اما حرفهای زیادی برای گفتن دارد و از خیلی از ریمسترهای نسل هشتم، تجربهی بهتری را ارائه میدهد.
از نظر موسیقی، بازی Xenoblade Chronicles Definitive Edition را میتوان یکی از بهترینها دانست. هریک از محیطهای بازی موسیقی مخصوصبه خود را دارد و با قرار گرفتن در شرایط مختلف داستانی، موزیکهای مخصوصی و گوشنوازی را میشنوید. همچنین موسیقیهای باس فایتها و نبردهای عادی هم بهگونهای است که بهخوبی حسوحال مبارزه را القا میکند و همخوانی بسیار خوبی با اتمسفر نبرد دارد.
نسخه ریمستر زنوبلید کرونیکلز از نظر صداگذاری هم بهبود یافته است و شاهد پشتیبانی از دوبله انگلیسی درکنار دوبله ژاپنی هستیم. دوبله انگلیسی بازی هم بهگونهای است که به تجربهی شما لطمه وارد نمیکند و صداگذاری شخصیتهای داستانی اذیت کننده نیست.
در انتها، Xenoblade Chronicles Definitive Edition بهواسطهی محتویات جدید خود میتواند ۵۵ الی ۶۰ ساعت شما را سرگرم کند و تجربهی بسیار خوبی را ارائه دهد. استودیو مونولیث سافت با Xenoblade Chronicles Definitive Edition و اعمال بهبود در گیمپلی، رابط کاربری و محتویات اضافه داستانی، معنای دقیق ریمستر کردن یک بازی قدیمی را به مخاطبان بازیهای ویدیویی نشان میدهد.
Xenoblade Chronicles Definitive Edition
نقاط قوت
- روایت داستانی بسیار خوب و درگیر کننده
- شخصیت پردازی خوب کاراکترها
- سیستم مبارزاتی کارآمد و غنی
- طراحی بهبودیافته رابط کاربری و بهتر شدن آن به نسبت نسخه اصلی
- درخت مهارتها و Art Styleهای کاربردی
- گرافیک هنری چشم نواز
- موسیقیهای گوشنواز
- ارزشمند بودن لوتهای بازی
نقاط ضعف
- افت فریم و بافتهای نامناسب بعضی از بخشهای محیط در حالت اتصال به داک
- تنوع پایین مأموریتهای فرعی
نظرات