بررسی بازسازی NieR Replicant
اولین نسخه از مجموعه NieR در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. یک سری جدید که بهواسطهی یکی از پایانهای نسخه اول Drakengard بهوجود آمد. درواقع یوکو تارو، کارگردان مجموعه NieR، چند سال بعد، از اولین ساخته خود استفاده کرد تا اسطوره شناسی جهان نیر را بهوجود آورد، اما متاسفانه نسخه اول به خاطر گیمپلی کلاسیکی که داشت، نتوانست بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و کاربران کسب کند.
درادامه و سال ۲۰۱۷، نسخه دوم بازی با نام NieR: Automata عرضه شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. بهواسطهی فروش و موفقیت تجاری اتوماتا و همچنین فرارسیدن ۱۰ سالگی این مجموعه، اسکوئر انیکس (Square Enix)، ناشر سری نیر، اعلام کرد که نسخه بازسازی شده NieR: Replicant ساخته خواهد شد. حال سؤال این است که پس از گذشت ۱۰ سال و تمام وعدههایی که اسکوئر انیکس داده، آیا NieR: Replicant تجربهی خوبی را ارائه میدهد؟
داستان بازی روایتگر زندگی برادری است که میخواهد خواهر خود را نجات دهد. درواقع، جهان بازی درگیر بیماری به نام Black Scrawl است و یونا، خواهر قهرمان داستان هم به این بیماری مبتلا شده است. داستان بازی با یک ایده ساده و شاید کلیشهای شروع شود. ایدهای که در نگاه اول حرفی برای گفتن ندارد، اما رپلیکنت این کار را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.
داستان بازی با یک ایده ساده و شاید کلیشهای شروع شود. ایدهای که در نگاه اول حرفی برای گفتن ندارد، اما رپلیکنت این کار را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد
داستان بازی از جایی شروع میشود که شخصیت اصلی و خواهر خود برای زنده ماندن تلاش میکنند و درنگاه اول، بهنظر میرسد در حال مشاهدهی اواسط بازی هستیم، اما سپس به آینده میرویم، جایی که انگار گذشته پیش مقدمه بازی به حساب میآید. از همان ابتدا سوالات متعددی در ذهن مخاطب ایجاد میشود و یوکو تارو و تیمش بهخوبی به سوالات ذهن مخاطب جواب میدهد.
بازی NieR Replicant از نظر داستانی دارای پایانبندیهای مختلف است و بعضی از پایانها، مکمل پایان دیگر هستند. ازاینرو برای فهمیدن کامل داستان و شخصیتپردازی تمامی شخصیتها، باید تمامی پایانها را مشاهده کنید. البته سازنده برای راحتی کار، پایانها را بهگونهای چیده است که بازیکن برای کسب آنها نیاز به تجربهی کل بازی از ابتدا نداشته باشد.
بازی NieR Replicant از نظر داستانی دارای پایانبندیهای مختلف است و بعضی از پایانها، مکمل پایان دیگر هستند
برای مثال پایان دوم بازی که به روت B معروف است، شخصیت پردازی باسهای بازی را بهصورت کامل نشان میدهد. این در حالی است که در دور اول، تنها موجوداتی را میبینید که به شید (Shade) معروف هستند. شخصیت پردازی شخصیتهای اصلی و همراه کاراکتر بازی هم بهخوبی هرچه تمامتر انجام میشود و میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. در حالت کلی، بازسازی NieR Replicant اصلا قصد ندارد داستانی خوشحال کننده و شاداب را تعریف کند، بلکه با یکی از غمانگیزترین و دردناکترین داستانهای موجود در صنعت بازیهای ویدیویی روبهرو هستیم که نحوه صحیح روایت آن، باعث شده تا احساسات بازیکن حسابی قلقلک شود.
دراینمیان اشاره کنم که داستان NieR Replicant v1.5 دارای دیالوگها و موارد جدیدی است که تو نسخه اصلی وجود نداشتند و همین مورد، به روایت بهتر بازی کمک کرده است. بااینحال چیزی که در بازسازی رپلیکنت بیش از هر بخش دیگری دستخوش تغییرات شده، گیمپلی بازی است. گیمپلی بازی NieR برای سال ۲۰۱۰ بسیار کلاسیک بود و حتی مخاطبان هم در آن زمان خیلی سخت با المانهای هک اند اسلش بازی ارتباط برقرار کردند.
این در حالی است که استودیو تویلاجیک (Toylogic)، سازنده نسخه بازسازی شده نیر رپلیکنت، گیمپلی و سیستم مبارزات را دقیقا همانند NieR: Automata خلق کرده است؛ محصولی که خیلی خوب توانست مخاطبان بازیهای هک اند اسلش را سرگرم کند. سیستم مبارزات بدین شکل است که قهرمان داستان بهواسطهی سلاحهای مختلف، به دشمنان آسیب وارد کرده و آنها را از بین میبرد. همچنین بهلطف کاراکتر Weiss هم میتوانید از جادوهای مختلفی استفاده کنید.
چیزی که مبارزات را جذاب کرده، نوع پیادهسازی کومبوها است. هر سلاح کومبو و ضربات معمولی و سنگین مخصوصبه خود را دارد که ترکیب آنها، نتیجه مطلوبی دارد. البته بازی تنها دارای چهار گونه سلاح تبر، نیزه، شمشیر سبک و شمشیر سنگین است، اما متفاوت بودن انیمیشن ضربات و کومبوها، موردی است که مدام باعث ایجاد لحظات متفاوت برای بازیکن میشود.
چیزی که مبارزات را جذاب کرده، نوع پیادهسازی کومبوها است
همچنین جادوهای Weiss هم دارای تنوع بالایی بوده و بازیکن مطابق با سلیقه و شیوه بازی کردن خود میتواند از آنها استفاده کند. بااینحال با سیستم مبارزاتی عمیق و پیچیدهای طرف نیستیم، تیم سازنده سعی کرده در سادهترین حالت ممکن، بهترین تجره را ارائه دهد. قرار نیست در اینجا درخت مهارت شخصیت اصلی را تماشا کنیم و با خرید مهارت، ویژگیهای جدیدی را آزاد کنیم، اما بازی دارای سیستمی به نام Word است. در طول مبارزات و نابودی دشمنان، کلمات مختلفی را بهعنوان پاداش کسب میکنید. این کلمات درواقع تقویت کنندههای برای سیستم دفاعی، تهاجمی و جادوی کاراکتر اصلی است.
بازیکن میتواند از این کلمات تقویت کننده روی سلاح، جادوهای انتخابی و همچنین جاخالی دادن و دفاع کردن استفاده کند. ارتقای سطح بازیکن به واسطهی XP هم مورد دیگری است که باعث قویتر شدن شما میشود. تمامی این موارد درصورتی تأثیرگذار است که طراحی مناسبی داشته باشند. اینکه چه سلاح و جادویی انتخاب میکنید یا از چه کلماتی استفاده میکنید، میتواند شیوه مبارزهای شما را به کل شخصیسازی کند و همین مورد سبب شده تا بازیکن بهترین استفاده را از مکانیسمهای بازی داشته باشد.
مراحل و مأموریتهای بازی هم شامل مراحل اصلی و مأموریتهای فرعی میشود. مأموریتهای فرعی برای محصولی که در سال ۲۰۲۱ عرضه شده، ساختار خسته کننده و کم عمقی دارد و نمیتواند آنطور که باید و شاید جذاب ظاهر شود. حتی امکان دارد تا آخرین لحظه از بازی هم به هیچوجه سمت مأموریتهای فرعی نروید، اما مراحل اصلی طراحی جذابی دارند. شاید ابتدای بعضی از مراحل اصلی به پیدا کردن یا صحبت با یک شخص ختم شود، اما همین مورد زمینهساز یک اتفاق بزرگتر و مهیجتر در همان مرحله خواهد بود.
هوش مصنوعی همراهان شما در بازی NieR Replicant طراحی جالبی ندارد
یکی دیگر از مشکلات گیمپلی، بر میگردد به هوش مصنوعی که تغییر خاصی روی آن صورت نگرفته و همچنان شاهد ضعف در این قسمت هستیم. شاید در بعضی از صحنهها Emil شما را Heal کند، اما نباید انتظار خاصی از آنها داشته باشید و به کل، هوش مصنوعی همراهان شما در بازی NieR Replicant طراحی جالبی ندارد. این در حالی است که تمامی نقاط قوت گیمپلی و ترکیب آن با سایر بخشها، تاحدی میتواند این مشکلات را بپوشاند و تجربهای سرگرم کننده، هیجانانگیز و تکرار نشدنی را برای بازیکن رقم زند.
NieR: Replicant هم جزو آن دسته از بازیهای شرقی است که دوبله انگلیسی آن هم درکنار دوبله ژاپنی، کیفیت بالایی دارد
از نظر بصری هم بازسازی NieR Replicant دستخوش تغییرات بسیاری شده است. شاید از نظر بصری، یک گرافیک واقعگرایانه را مشاهده نکنید، اما از نظر هنری، بازی بسیار زیبا است و همچنین جدا از بهتر شدن بافتها نسبت به نسخه اصلی، نورپردازی موردی است که در این بازسازی حسابی خودنمایی میکند. یکی از ویژگیهای بسیار جالب بازی نیر رپلیکنت، طراحی متفاوت بازی است.
برای مثال، زمانیکه وارد یک اتاق یا خانه خود میشوید، دوربین و ساختار بازی شبیه به یک محصول ساید اسکرولینگ میشود. این در حالی است که در بعضی از محیطها هم دوربین بازی به حالت ایزومتریک تغییر پیدا میکند. همین مورد لحظات متنوع و جالبی را بهوجود آورده تا بازیکن احساس خستگی نکند. جدا از مشکلات بخش طراحی و تأثیرگذار روی گیمپلی بازی، میتوان گفت که طراحی باسهای بازی بسیار خوب است و هرکدام از آنها مکانیسمهای خاص خود را دارند.
این در حالی است که دشمنان بازی به مرور شکل و شمایل قویتری به خود میگیرند، اما طراحی دشمنان هم جزو مواردی است که برای یک بازی امروزی، تنوع پایینی دارد. جدا از این موارد بد نیست به میانپردههای بازی هم اشارههایی داشته باشیم. بازی دارای دو نوع میان پرده است. میانپردههای داخل بازی که به دفعات مختلفی شاهد آنها هستیم، اما تیم سازنده از تعداد محدودی میانپرده CGI بهعنوان میانپردههای سینمایی بازی استفاده کرده که حسابی جذاب و چشمنواز طراحی شدهاند.
برخلاف ادعای یوکو تارو، NieR Replicant یک نسخه ارتقا یافته ساده نیست و بهبودهای بسیار زیادی دارد
آخرین برگ برنده بازی NieR Replicant، موسیقی آن است. استودیو تویلاجیک موسیقی و صداگذاریهای بازی را از ابتدا ضبط کرده است. ازطرفی بازسازی NieR: Replicant هم جزو آن دسته از بازیهای شرقی است که دوبله انگلیسی آن هم درکنار دوبله ژاپنی، کیفیت بالایی دارد و کاربرانی که نمیتوانند با دوبله ژاپنی ارتباط برقرار کنند، بهراحتی میتوانند بهسراغ دوبله انگلیسی رپلیکنت بروند. هر محیط موسیقی مخصوص به خود را دارد و نبرد با باسها هم از این قاعده مستثنا نیست.
در پایان، برخلاف ادعای یوکو تارو، NieR Replicant یک نسخه ارتقا یافته ساده نیست و بهبودهای بسیار زیادی دارد. شاید مواردی مثل هوش مصنوعی، مراحل فرعی و طراحی دشمنان همانند نسخههای اصلی باشد، اما بهروز شدن کیفیت بصری بازی، میانپردهها، محتویات جدید داستانی و محتویات تازه گیمپلی سبب شده تا رپلیکنت بتواند تجربهای بسیار خوب را در اختیار کاربران علاقهمند به بازیهای هکاند اسلش داستان محور قرار دهد. اگر از علاقهمندان به این سبک از بازیهای ویدیویی هستید، NieR Replicant v1.5 را به هیچوجه از دست ندهید.
NieR: Replicant
نقاط قوت
- روایت داستانی جذاب، گیرا و غمانگیز بازی
- شخصیتهای پردازیهای بسیار خوب کاراکترها
- سیستم مبارزات هیجانانگیز
- طراحی انیمیشنهای متنوع ضربات سلاحهای مختلف
- طراحی متنوع و منحصربهفرد باسها
- موسیقیهای گوشنواز
نقاط ضعف
- طراحی ضعیف هوش مصنوعی
- تنوع پایین دشمنان
- طراحی ضعیف مأموریتهای فرعی
نظرات