وقتی صحبت از فوتبال در بازیهای ویدیویی میشود، طبیعتا اولین اسامی که به ذهنمان میرسند بازیهایی چون فیفا یا PES هستند که هدفشان، ارائه یک تجربه شبیهسازیشده از این ورزش بینهایت محبوب است. با این حال بازیهای ویدیویی فوتبالمحور فقط هم محدود به این دو اثر نمیشوند و مثلا در سبک شبیهساز مربیگری، بازی Football Manager را داریم که اخیرا استودیو Winning Streak Games با بازی We Are Football سعی کرده تا اثری در سبک و سیاق آن را البته با تغییرات خاص خودش ارائه کند. هدفی که البته با در نظر گرفتن کیفیت و موفقیتهای Football Manager، کار سادهای نیست و در ادامه بررسی خواهیم کرد که We Are Football چقدر در این راه موفق بوده است.
We Are Football بازیکن را در نقش یک مربی قرار میدهد که برای انتخاب تیمش، دو راه پیشرو دارید. حالت اول که جالب هم کار شده، این است که در یک کوییز فوتبالی شرکت کنید و بسته به جوابهایی که به سوالها میدهید، مهارتهای مختلف شما مثل شناختتان از فوتبال سنجیده شود و بر اساس عملکردی که داشتید، در نهایت چند گزینه بهعنوان تیم بهتان پیشنهاد شود. حالت دوم هم به این صورت است که میتوانید بهدلخواه از بین تیمهای موجود در بازی که تعدادشان هم زیاد است و در لیگهای مختلفی دستهبندی شدهاند، یکی را انتخاب کنید؛ البته با اشاره به این نکته که در We Are Football خبری از لایسنس نیست و هرچند اسامی برخی تیمها به شکل واقعی نوشته شده، ولی خبری از لایسنس بودن اسامی بازیکنان و موارد اینچنینی نیست.
پس از انتخاب تیم به یکی از دو حالت اشارهشده، شما در نقش مربی آن تیم کارتان را آغاز میکنید که البته وظیفهتان، فقط محدود به تمرین دادن تیم و موارد ساده و اولیه مربیگری نیست و We Are Football، سعی کرده تا در عین ساده بودن، پیچیدگیهای یک بازی شبیهساز و مدیریتی را هم داشته باشد. برای مثال، مواردی مثل مدیریت نیروهای شاغل در بخشهای مختلف باشگاه، بررسی وضعیت بازیکنان تیمهای پایه، تعیین مسئولیت استعدادیابها برای پیدا کردن گزینههای مناسب تقویت تیم، پیدا کردن اسپانسر مناسب و بررسی راهحلهای اقتصادی دیگر از کارهایی هستند که در کنار بدیهیاتی مثل تعیین نوع تمرینات، ارتباط برقرار کردن با بازیکنان و چیدن تاکتیکهای مناسب از وظایف شما در بازی بهحساب میآیند.
با ارائه این حجم از مواردی که باید در بازی مدیریت شوند، سوالی که پیش میآید این است که آیا We Are Football موفق شده این مورد را به شکلی کاربردی و قابلدسترس برای بازیکن در بازی پیاده کند؟ مسالهای که نه فقط در این بازی که کلا در آثار مدیریتی عامل تاثیرگذاری در کیفیت آن بهحساب میآید و میتواند بازیکن را به ادامه اثر تشویق یا او را خیلی زود از بازی زده کند. راستش را بخواهید، سازندگان We Are Football تلاش خوبی کردهاند تا مکانیکها و ویژگیهای اولیه و اساسی بازی را به بازیکن با آموزشهای متنی یاد بدهند و حتی یک حالت تمرینی هم برای این منظور طراحی شده که میتوانید در آن آموزشهای بیشتری هم داشته باشید.
نتیجه چنین کاری، این است که واقعیت اگر حوصله خواندن متنهای انگلیسی را داشته باشید، قادر خواهید بود تا موارد پایه و در عین حال مهم بازی را در زمان نسبتا کوتاهی یاد بگیرید و پس از آن هم با سر و کله زدن با بخشهای مختلف، به مرور زمان به جزییات بیشتر بازی پی ببرید. اما در کنار داشتن آموزشهای نسبتا مفید و کاربردی، در بخش دوم یادگیری و تجربه بازی که همان مساله سر و کله زدن با ویژگیهای آن برای یادگیری جزییات بیشتر است، طراحی منوهای We Are Football مسالهای است که میتواند کمی مشکلساز باشد؛ واقعیت منوهای تو در تو در و طراحی کلی رابط کاربری بازی، باعث میشود تا خیلی وقتها پیدا کردن قابلیتی که میخواهد چندان راحت نباشد و از آن مهمتر اینکه برخی ویژگیهایی که در چنین بازی باید خیلی راحت جلوی چشم کاربر باشند، در بین منوهای رابط کاربری مخفی شدهاند که قطعا ویژگی خوشایندی برای بازی بهحساب نمیآید.
از این مساله که بگذریم، مهمترین چیز در بازی مثل We Are Football، این است که اثر تا چه حد میتواند در کوتاهمدت یا طولانیمدت جذاب باشد و اینجا، جایی است که میتوان مفصل در مورد We Are Football صحبت کرد. وقتی که بازی را شروع کردید و مربیگری باشگاهتان را برعهده گرفتید، برای مدتی تجربه بازی واقعا لذتبخش است. مثلا انتخاب کارهایی که میخواهید در طول هفته پیشرو انجام بدهید و چینش آنها در تقویم کاریتان خیلی ساده و کاربردی پیاده شده و تنوع فعالیتها هم انصافا بالا است؛ از امکان بازدید از کانون هواداران باشگاه یا ارسال یکی از بازیکنان تیم به آنها گرفته تا صحبت با بازیکنان و کارهای اینچنینی که میتواند برای روزهای مختلف هفته آنها را تنظیم کنید.
پس از آن، نوبت به چینش تمرینات میرسد که اگر بخواهید میتوانید شخصیت برای هر روز هفته کارهای تمرینی را مدیریت کنید یا اینکه این کار را به دستیارتان بسپارید. همچنین یکی از ویژگیهای خوب بازی، پیادهسازی بحث ارتباط شما با بازیکنان در سطحی نسبتا عمیق است که بهموجب آن، بارها در طول فصل موقعیتهایی پیش میآید که باید در مورد مسائل مختلف با بازیکنان صحبت کنید و تنوع این موقعیتها هم نسبتا بالا است یا یک ویژگی خوب دیگر، امکان تعیین چگونگی پیشرفت بازیکنان با خرج کردن امتیاز مربوطه است و مثلا اگر میخواهید بازیکن جوان تیمتان بیشتر یک هافبک دریبلزن باشد تا شوتزن، امکان تعیین چنین مسیر پیشرفتی برای او را دارید. در بازی همچنین جدا از تیم مردان، تیمهای زنان هم حضور دارند.
یک قسمت مهم دیگر در We Are Football هم طبیعتا چگونگی شبیهسازی بهتصویر کشیدن مسابقات است. مسابقات در صفحهای بهتصویر کشیده میشوند که یک زمین سبز در وسط آن قرار دارد و یک سری موارد کلی مثل عملکرد بازیکنان دو تیم هم در کنارهها نمایش داده میشوند و میتوانید با گزینههایی که پایین صفحه در دسترس هستند، سرعت بازی را کنترل کنید یا با متوقف کردن آنها، تعویضها را انجام دهید یا دستورات تاکتیکی جدیدی به تیم بدهید. اما مساله کلی در مورد چگونگی بهتصویر کشیدن مسابقات، این است که این جنبه از بازی خیلی زود و پس از گذشت چند مسابقه، روی دور تکرار میافتد و مثلا تماشای صحنههای حساس که در آن تصاویر چهره بازیکنان و نوشته کاری که در مسابقه (مثل پاس دادن، ارسال، دریبل و ...) انجام میدهند پخش میشود، خیلی زود جذابیتش را از دست میدهد.
هرچند که مواردی چون صحبتهای بین دو نیمه، تغییر دستورات تاکتیکی در حین بازی یا انجام تعویضها به شکلی کاربردی و قابلقبول طراحی شدهاند، ولی این خستهکننده بودن چگونگی بهتصویر کشیده شدن و شبیهسازی خود مسابقات موردی است که پس از چند ساعت کمی آزاردهنده میشود و متاسفانه این حس، فقط هم مختص این بخش از بازی نیست و پس از پشت سر گذاشتن ساعتها یا در بهترین حالت فصل اولیه مربیگریتان، کم کم در کلیت بازی هم این تکراریشدن را حس خواهید کرد.
به بیان بهتر، شاید در اولین دفعاتی که مربیگری یک باشگاه را در We Are Football برعهده میگیرید مکانیکهای بازی برایتان جذابیت داشته باشند، اما به مرور از آنجایی که بازی چندان در ارائه ویژگیهای غیرمنتظره عملکرد مناسبی ندارد و کلا در زمینه ارائه ویژگیهایش هم به شکل محدودی عمل کرده، چرخیدن طولانیمدت در منوهای آن که بالاتر هم اشاره کردیم از حیث کاربردی بودن طراحی مشکلاتی دارند، دیگر چندان خوشایند نخواهد بود و چیز جدیدی برای ارائه نخواهد داشت.
جدا از این مساله، We Are Football یک سری مشکلات پایهای و بیشتر باگمانند هم دارد که حداقل رفع شدن آنها در آپدیتهای بعدی، میتواند خیلی وضعیت بازی را بهتر و تجربه آن را لذتبخش کند. این مشکلات، بیشتر در ویژگیهای پایهای بازی دیده میشوند و راستش را بخواهید، جایی که We Are Football در مقابل اثری مثل Football Manager بسیار محدود و ضعیف بهنظر میرسد هم دقیقا در چگونگی پیاده شدن این جنبههای آن است.
برای مثال، بخش نقل و انتقلات بازی شرایط عجیبی دارند؛ خیلی وقتها استعدادیابهای شما، حتی اگر در بهترین باشگاه هم مشغول کار باشید، گزینههای مناسبی برایتان پیدا نخواهند کرد. پروسه آوردن بازیکنان تیمهای پایه به تیم اصلی، به شکلی بیمعنی پیاده شده که باعث میشود این کار مزیت چندانی در مقایسه با خرید بازیکن نداشته باشد. همچنین پروسه فروش بازیکن هم چندان جالب یا بهتر بگوییم اصلا بالانس نیست و خیلی وقتها هیچ پیشنهادی برای بازیکنانی که در لیست فروش هستند دریافت نخواهید کرد و مجموع همه این موارد، کلا سیستم نقل و انتقالات را در وضعیت بدی قرار داده است.
مسائل و ایرادهای اینچنینی بازی در برخی از ویژگیهای پایه دیگر آن هم دیده میشوند و مثلا خیلی وقتها عملکرد مالی بسیار خوب شما عملا سودی به حال خودتان نخواهد داشت و در نهایت بودجهای در همان حد سطح تیمتان خواهید داشت یا جدا از بحث مالی، حتی عملکرد کلی شما در فصل هم اگر بهتر از سطح پیشبینیشده در اول فصل باشد، چندان سودی به حالتان نخواهد کرد و حتی ممکن است قراردادتان هم تمدید نشود! ایرادهای اینچنینی بازی که بیشتر هم شبیه به باگ بهنظر میرسند، باعث شدهاند تا خیلی نتوان روی کار کردن درست ویژگیهای بازی حساب کرد و همین مساله هم ضربه بدی در کل به تجربه We Are Football زده است.
We Are Football همچنین از حیث مواردی چون کیفیت صوتی و بصری هم یک بازی کاملا معمولی است. اکثر وقت شما در بازی، در منوهای آن میگذرد و تنها تنوع در این میان، یکی بخش شبیهسازی بازیها است که مفصل در موردش توضیح دادیم و دیگری هم امکان مشاهده ورزشگاه، موزه یا فضای کلی باشگاه. در حین انجام دادن تمام این کارها هم موسیقیهایی پخش میشوند که کیفیت بدی ندارند اما تنوع آنها هم چندان جالب نیست.
بهطور کلی، بازیهای شبیهساز و مدیریتی، همواره روی مرز باریکی حرکت میکنند که تصمیمات درست میتواند آنها را به آثاری لذتبخش و قابلتجربه برای مدتی طولانی تبدیل کند و به همین میزان تصمیمات اشتباه هم میتوانند از آنها اثری خستهکننده و حوصلهسربر تقدیم مخاطب کنند. We Are Football، هرچند یک بازی کاملا ضعیف نیست، ولی کنار یک سری ویژگی خوب، ضعفهایی هم دارد که برخی از آنها البته قابلحل و بهبود هستند و به همین دلیل شاید اگر پشتیبانی خوبی از بازی صورت بگیرد، پس از گذشت زمان بتوان در تجربه آن لذت بیشتری برد. اما در وضعیت فعلی، برای اثری که ۳۰ دلار هم قیمت دارد، We Are Football گزینهای نیست که بتوان آن را پیشنهاد کرد.
بررسی بازی روی کامپیوتر صورت گرفته و کد بازی توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است.
We Are Football
نقاط قوت
- کارآمد بودن آموزشهای بازی حتی برای افراد ناآشنا به آثار مدیریتی
- پیادهسازی خوب برخی جنبههای مرببگری فوتبال مثل ارتباط با بازیکنان
- تنوع خوب تاکتیکها و طراحی مناسب چگونگی چینش و اجرای آنها
نقاط ضعف
- ضعفهای طراحی رابط کاربری که پیدا کردن برخی موارد را سخت میکند
- محدود بودن نحوه نمایش مسابقات که خیلی زود تکراری میشود
- یک سری ایرادهای پایهای در زمینههایی چون نقل و انتقالات
- افتادن بازی در دور تکرار پس از گذشت نهایتا چند فصل از آن
- نبود منطق مشخص در برخی از ویژگیهای بازی
نظرات