بررسی بازی The Forgotten City
The Forgotten City یا «شهر فراموششده» نام یکی از محبوبترین مادهای بازی اسکایریم (Skyrim) است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و استقبال انبوهی از گیمرها و حتی منتقدان را بههمراه داشت. داستان بسیار گیرا و اسرارآمیز کنار شخصیتهایی که تک تک آنها پرداخت بسیار خوبی داشتند، کاری کرد تا این ماد بیش از سه میلیون بار دانلود و به یکی از اتفاقات نادر مابین جامعهی مادسازان و دنبالکنندگان اسکایریم تبدیل شود.
استقبال گستردهی جامعهی بازیکنان از ماد Forgotten City کاری کرد تا سازندهاش یعنی نیک پیرس که حالا تیم سهنفرهی Modern Storyteller را رهبری میکند، سراغ تولید یک بازی کاملا مستقل برپایهی داستان و شخصیتهای ماد موردبحث بروند. بازی The Forgotten City حاصل چهار سال تلاشِ نیک پیرس، الکساندر گاس و جان ایر است. یک بازی ۳۰ دلاری که حالا عرضه شده و تمامی آن کاراکترها و آن ماجراجوییهای اسرارآمیز را در مقیاسی بزرگ و تحسینبرانگیز که لایقش است، در لباس موتور گرافیکی «آنریل انجین» پیشکش گیمرها میکند. همراه زومجی باشید تا بهبررسی The Forgotten City مشغول شویم و یکی از پدیدههای دنیای گیم در سال ۲۰۲۱ را زیر ذرهبین ببریم.
داستان The Forgotten City دربارهی شخصی است که بهاتفاقیترین و ناگهانیترین شکل ممکن، در زمان سفر کرده و در شهری گمشده از یونانِ ۲ هزار سال پیش، خودش را پیدا میکند! پیش از سفر به این شهر و در مسیرِ عقبگرد در تاریخ، انسانهایی را پیدا میکنید که به مجسمههایی طلایی تبدیل شدهاند. پس از رسیدن به شهر و صحبت با مردمانش، متوجه میشوید که تمامی قوانین این شهر از یک قانون اصلی با نام «قانون طلایی» پیروی میکند. قانون طلایی توسط یک خداوندگار مسلط بر مردمان شهر نوشته شده و اساس آن بر این است که اگر یک نفر مرکتب خطا شود، تمامی اعضای شهر باید بابتش مجازات شوند. چه مجازاتی؟ ارتکاب گناه در این شهر، بهقیمت تبدیل شدن تک تک ساکنان شهر بهمجسمههایی از جنس طلا، تمام میشود.
از آنجایی که ما پیش از سفر کردن در زمان، تعداد زیادی از این مجسمههای طلایی را دیده بودیم، هنگام رسیدن به این شهر گمشده و صحبت با مردمان شهر، بهاین نتیجه میرسیم که بالاخره یکی از مردمان شهر در زمانی خاص دست بهارتکاب خطا زده و همه را بهکشتن میدهد. از آنجایی که جلوگیری از این اتفاق به ایجاد یک پارادوکس (تناقض) زمانی منجر میشود، قهرمان قصه تصمیم میگیرد تا با جلوگیری از شکسته شدن قانون طلایی و پیدا کردن شخصی که بالاخره یک روز این قانون را خواهد شکست، یک تناقض زمانی را ایجاد کرده و بهنحوی، دوباره به قرن ۲۱ و زندگی عادی خود برگردد.
نویسندگی قصهها و پرداخت کاراکترها مثالزدنی است
در Forgotten City با یک داستان کاملا حسابشده، دقیق و بسیار جذاب طرف هستیم. قصهای کاملا شخصیتمحور که با رد و بدل شدن انبوهی از دیالوگها جلو میرود و بسته به تصمیمات گیمر، ۴ پایان مختلف دارد. پرداخت فوقالعادهی کاراکترها و نویسندگی عالی آنها، یکی از ستونهایی است که بازی را استوار میکند. شهر گمشدهای که در آن قدم میگذارید، میزبان ۲۰ شهروند است. هر یک از این شهروندها با علایق، دغدغه، لهجه، شغل و شخصیت خاصی که دارند، هم بهداستان بازی تنوع میبخشند و هم اینکه به شکلگیری سناریوهایی عالی در داستان بازی کمک میکنند. دیگر خودتان حساب کنید که تیم تولید بازی ۴ سال برای تولید این اثر زمان گذاشته است؛ ۴ سال برای نوشتن و پرداخت ۲۰ شخصیتِ بهخصوص با علایق و مولفههای خاصِ خود، کاملا کافی است!
شروع، پرداخت و پایانبندی بازی کاملا حسابشده، دقیق و رضایتبخش است. کاراکترهای دنیای The Forgotten City محوریت اصلی این بازی را شکل میدهند. دغدغهی اصلی این کاراکترها یعنی قانون طلایی و ترس از آن، تمامی اتفاقات بازی را تحت شعاع قرار داده و روی تصمیمات شما اثر میگذارد. بنابراین، در زمان صحبت با این کاراکترها باید حسابی حواستان را جمع کنید چرا که در وهلهی اول، باید اعتمادشان را جلب کنید تا بهشان نزدیک شوید و در وهلهی دوم، بتوانید از آنها کمک بگیرید. یک یک تصمیماتی که در بازی میگیرید، عواقب خاص خود را دارد؛ عواقبی که بلافاصله تاثیرش را در گیمپلی و قصه میبینید. یک تصمیم غلط در انتخاب دیالوگ، فرصت صحبت با یکی از شخصیتها را از شما میگیرد؛ یک تصمیم غلطِ شما ممکن است به شکسته شدن قانون طلایی منجر شود و همین یعنی شروع شدن همه چیز از اول.
اتمسفرسازی در The Forgotten City بسیار موثر و قوی انجام میشود
وقتی قانون طلایی شکسته شود، شهر مورد بحث ما بهپایان خودش میرسد. اما این بهمعنی پایان بازی نیست. آن شخص ناشناس که یک پورتال سفر در زمان را باز کرده بود و شما در این پورتال قدم گذاشتید، شکسته شدن قانون طلایی و بهآشوب کشیده شدن شهر را دیده بود. بنابراین در زمان شکسته شدن این قانون، یک پورتال فضا/زمانی باز میشود که باید واردش شوید تا همه چیز از نو شروع شود. وقتی دوباره از پورتال خارج میشوید و بهاصطلاح لوپ زمانی بعدی آغاز میشود، اطلاعاتی که از کاراکترها و آیتمهایی که بهدست آورده بودید همچنان همراه شما هستند.
هنگام شروع یک لوپ جدید با توجه به دانشی که از شخصیتها بهدست آورده بودید، سریعتر و فکرشدهتر میتوانید اتفاقات بازی را جلو ببرید. یکی از نکات مهم پیرامون طراحی کوئستها و سناریوهایی که بازی را جلو میبرند، انعطاف بالای آنها است. همانطور که پیشتر گفتم شما باید حواستان را جمع کنید تا بهترین دیالوگ ممکن را در یک مکالمه بهکار ببرید، اگر دیالوگ اشتباه را انتخاب کنید احتمال دارد که آن کاراکتر تا پایان لوپی که در آن هستید، دیگر دلش نخواهد با شما صحبت بکند (نتیجهی انتخاب دیالوگی که کاراکتر مقابل را ناراحت بکند؛ یا موارد مشابه)، حال اگر بهچنین وضعیتی دچار شدید، بازی را میتوانید از راه دیگر کوئستها جلو ببرید چرا که بهلطف سیال بودن طراحی کوئستها، تمامی مراحل مثل یک تار عنکبوت بهیکدیگر وصل هستند و میتوانید از راههای مختلف مسائل را حل کنید.
درک و اتمام کوئستها قبل از پایان یک لوپ، اصلیترین چالش بازی است
صحبت از حل مسئله بهمیان آمد و جا دارد بهدیگر چالشهای موجود در بازی (خارج از بحث دیالوگها) اشاره کنیم. زمانی که مشغول صحبت و انتخاب دیالوگ نیستید، بازی با سایرِ انواع چالشها بهسراغتان میآید. برخی از این چالشها با محوریت مبارزه طراحی شدهاند و برخی دیگر هم یک سری پازل محیطی هستند که حل کردنشان آنچنان سخت نیست. چالشهای مبارزاتی اما فراتر از انتظار ظاهر میشوند. نه اینکه مبارزات بازی سخت باشند؛ اصلا اینطور نیست. بازی در زمانی که وارد فاز مبارزه میشود، در فضاسازی فوقالعاده عمل میکند؛ بهطوری که در زمان مبارزه و تلاش برای بقا، بازی The Forgotten City، این اثرِ ماجرایی و حدودا اکشن، رسما به یک تجربهی تقریبا وحشت/بقا/اتمسفریک تبدیل میشود! موردی که شخصا هرگز انتظارش را نداشتم. تناسب میان چالشهای پازل، دیالوگ و مبارزهمحور در کنار تنوعی که کاراکترها بهقصهی بازی میآورند، آهنگِ سرگرمکنندگی و سرعت پیشرفت در قصهی The Forgotten City را همیشه سرحال نگه میدارد.
The Forgotten City یک تجربهی ماجرایی/اکشن است که ۷ تا ۱۰ ساعت بازی و اتمام آن، به یک سفر شباهت دارد. جهانِ بازی بهاندازهای زنده است که همزمان شما را بیشتر از قبل در جلد و لباس قهرمان داستان میدوزد و همراهی با کاراکترهای چندلایه و دوستداشتنی اثر را برایتان راحتتر میکند؛ بهگونهای که در ساعاتی پایانی بازی هم اسم تمامی کاراکترهای حاضر در دنیای «فورگاتن سیتی» را میدانید و هم از اهداف و دغدغههایشان خبر دارید؛ انگار که این کاراکترها دوستهای واقعی شما بودند! مواردی که همگی بهنبوغ و مهارت بسیار بالای نیک پیرس در نویسندگی، داستانسرایی و گیمدیزاین اشاره میکنند.
تیم سهنفره «مدرن استوریتلر» یک بار دیگر این قضیه را مطرح میکند که تولید بازیهای باکیفیت منحصر بهابرکمپانیها و تیمهای بزرگ نیست و حتی تیمهای کوچک هم از پس این کار برمیآیند
بازی در بحث ارائهی جلوههای دیداری و شنیداری نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. موزیکها و دوبلهی کاراکترها کیفیت بسیار خوبی دارند. لحن و دوبلاژ شخصیتهای مختلف بازی بهاندازهای گرم و جذاب است که خیلی ساده شما را پای صحبتهایشان مینشانند و با تعریف سرگذشت و صحبت از ایدئولوژی خاصی که دارند، شما را درگیر خود میکنند. از طراحی بسیار خوب شهر هم نمیتوان گذشت. زیبا بودن طراحی هنریاش بهکنار، معماری این شهر بهاندازهای خوب است که بعد از گذشت چند ساعت، تمامی نقاط آن را حفظ میشوید و بهراحتی از حفظ مقصدتان را پیدا میکنید. معماری باکیفیت این شهر حتی بهکمک داستانسرایی محیطی هم آمده است و توجه بالای سازندگان بهجزئیات را نمایش میدهد. بازی بدون ایراد هم نیست؛ انیمیشنهای صورت و یک سری باگ در کنار خشکی انیمیشن کاراکترها، تجربهی گیمر را تحت شعاع قرار میدهند. درست است که بازی بهدست یک تیم سهنفره ساخته شده و ۳۰ دلار قیمت دارد اما مواردی مثل ضعف کاملا مشهود در اجرای انیمیشنهای صورت و باگهای مختلفی که در بازی وجود دارند، غیرقابل چشمپوشی هستند.
بازی The Forgotten City، محصول تیم سه نفرهی Modern Storyteller بیشتر از اینکه یک بازی قصهمحور ناب باشد، یک کلاس درس ۷ تا ۱۰ ساعته برای بازیسازان مستقل و تیمهای عظیم بازیسازی است تا چگونگی روایت داستان، پرداخت کاراکترها و آناتومی گیمدیزاین را برایشان یادآوری کند. نحوهی روایت داستان در شهری زنده و مملو از کاراکترهای باورپذیر، تنیده شدن داستان و مکانیزمهای گیمپلی همراهِ پرداخت و نویسندگی عالی کاراکترها، همگی در سرحالترین و شادابترین حالت ممکن اجرا شدهاند. کنار این ترکیبِ عالی، چالشهای دیالوگ، پازل و مبارزهمحور نیز اضافه شده و بهتوتفرنگی روی کیک «شهر فراموششده» تبدیل میشوند. اگر شما هم یکی از عاشقان بازیهای داستانمحور هستید، سفر به شهر فراموششدهی تیم «مدرن استوریتلر» پیشنهادی است که نمیتوانید بهاین سادگیها ردش بکنید!
بررسی بازی The Forgotten City روی پی سی صورت گرفته است
The Forgotten City
نقاط قوت
- اتمسفرسازی قوی
- نویسندگی باکیفیت
- داستانسرایی معرکه
- شخصیتپردازی بسیار عالی
- صداگذاری و موسیقی شنیدنی
- طراحی چشمنواز محیط و کاراکترها
- بهاندازه بودن چالشهای مبارزه، پازل و دیالوگمحور
نقاط ضعف
- مشکلات فنی و ضعف در اجرای انیمیشن شخصیتها
نظرات