کمتر کسی است که سونیک، جوجه تیغی دوستداشتنی سگا را نشناسد. حتی کسانی که این بازی سگا را تجربه نکرده باشند حداقل این جوجه تیغی آبی را در فیلمها یا انیمیشنهای مختلف دیدهاند. زمانیکه یوجی ناکا تصمیم گرفت برای رقابت با ماریو و نینتندو سونیک را خلق کند، او به یک گیمپلی کاملا متفاوت برای بازی جدید احتیاج داشت. خوشبختانه ناکا موفق شد این کار را انجام دهد و سونیک را با یک گیمپلی پلتفرمر کاملا متفاوت تحویل گیمرها داد؛ پلتفرمری که بیشتر روی سرعت کاراکتر بازی تمرکز داشت. طراحی گیمپلی سونیک طوری بود که بازی از شما میخواست سریعترین راه را برای رسیدن به انتهای مرحله پیدا کنید و اگر موفق به این کار نمیشدید، بازی شما را مجازات یا به اصطلاح پانیش میکرد.
البته که قسمتهایی هم در بازی وجود داشت که مهارتهای پلتفرمینگ شما را در سناریوهای آرامتر به چالش میکشید، اما باز از آن طرف بلافاصله شما را با یک قسمت سریع غافلگیر میکرد و بهعنوان پاداش یک مسیر سرعتی را جلوی پای سونیک قرار میداد. پس یا یاد میگرفتیم مراحل بازی را سریع تمام کنیم یا ترمزها را میکشیدیم و یک گیمپلی آرام و ناشایسته برای سونیک تند و فرز را تجربه میکردیم. این فرمول بهشدت برای بازیهای سونیک و سگا موفقیتآمیز بود تا اینکه سگا با چالش جدیدی روبهرو شد. با پیداش تکنولوژی سهبعدی و ساخت بازیها در این سبک حالا سونیک تیم، استودیو سازنده سگا باید سونیک را وارد دنیای بازیهای سهبعدی میکردند.
یکی از موفقترین بازیهای سهبعدی سونیک زمانی ساخته شد که سگا دیگر در بازار کنسولهای خانگی جایی نداشت. بازی Sonic Colors در سال ۲۰۱۰ برای کنسول نینتندو Wii عرضه شد و نهتنها این بازی بهعنوان یکی از بهترین بازیهای سهبعدی سونیک شناخته شد، بلکه بسیاری از طرفداران از این بازی بهعنوان بازگشت باشکوه سونیک یاد کردند. حذف کاراکترهای اضافی، داستان جمعوجور، ساده و گیرا، تغییر گیمپلی بازی بین ساختار سهبعدی و سایداسکرولر (دوبعدی) و موسیقی دیوانهوار، تنها گوشهای از نکات مثبت سونیک کالرز بودند. حال پس از گذشت بیش از یک دهه از سونیک کالرز، سگا تصمیم گرفته با نسخه بهبودیافته این بازی، گیمرهای جدید و بیشتری را با کالرز آشنا کند.
استودیو Blind Squirrel برای این بازی ریمستر شده که با نام Sonic Colors Ultimate معرفی و عرضه شده، محتویات تازه و صدالبته تغییراتی انجام داده است. قبل از اینکه به تعریف و تمجید محتویات تازه و همچنین گیمپلی لذیذ سونیک کالرز بپردازیم، بگذارید اول به یکی از تغییرات ناراحت کننده این بازی ریمستر شده بپردازیم. تومویا اوهتانی، کسی که موسیقی اصلی و فوقالعاده سونیک کالرز را ساخته و تنظیم کرده است، برای نسخه ریمستر تصمیم به ریمیکس کردن قطعههای این بازی گرفته و نتیجه آن به طرز عجیبی ناامید کننده شده است. قطعه اصلی Reach for the Stars، موسیقی افتتاحیه سونیک کالرز که با انرژی بسیار بالا و هیجانی که داشت کاری میکرد از صندلیتان پا شوید، حالا به یک قطعه شلخته و گوشخراش تبدیل شده است. وضعیت تازه از این بدتر هم میشود. باتوجهبه اینکه سرعت لود بازی نسبت به نسخه اصلی کمی طولانیتر است، هماهنگی بین شروع موسیقی و مرحله (اینجا بگوییم مرحله Starlight Carnival) بههم میریزد و حتی اینجا هم حال شما گرفته میشود. البته باز هم چیز خاصی از دست نمیدهید؛ چون بهطور کلی صدای ملودیهای شیرین موسیقی این مرحله هم تا حد امکان کم شده است.
نسخه اصلی موزیکهای کالرز درحالی شما را روی صندلی میخکوب میکرد که حالا به یک سری نویز آزاردهنده و ناامیدکننده تبدیل شده است
اوهتانی قسمتهای الکترونیک و راکِ بهاصطلاح سنگین موسیقی سونیک کالرز را بیرون کشیده و بهنوعی المانهای جاز و راک خیلی سبک به آن تزریق کرده است. با این کار بهطور کلی هیجان و انرژی از موسیقی کالرز حذف شده است و یک حس و حال خیلی عجیب جایگزین آن شده است؛ این موضوع بهحدی بدتر میشود که ترجیح میدهید موسیقی بازی را قطع کنید. از ریمیکس بازی که بگذریم، بهطور کلی احساس میشود که سازندگان اصرار دارند یکی از اصلیترین المانهای بازیهای سونیک که موسیقی آن است، کمتر شنیده شود. شما با دستکاری تنظیمات در منوی بازی باز نمیتوانید کاری کنید که از موسیقی «ریمیکس شده» لذت ببرید و حداقل ارزشی برای زمان و کاری که آهنگساز کرده، قائل شوید. این وضعیت زمانی بیشتر آزاردهنده میشود که بازی را روی حالت دستی نینتندو سوییچ تجربه میکنید و احساس میکنید بازی اصلا موسیقی ندارد.
خوشبختانه گیمپلی بازی سونیک کالرز آلتیمیت همانند نسخه اصلی است. بازی شما را بین حالتهای سهبعدی و سایداسکرولر قرار میدهد. تکرار همان فرمولهای جذاب سونیک؛ یا یاد میگیریم که بهترین و سریعترین مسیرها را پیدا کنیم یا اینکه بازی شما را با یک سری پلتفرمها و بخشهای سخت روبهرو میکند. البته نگران نباشید اگر همان قسمتهای آرام بازی را با موفقیت رد کنید بازی یک سکانس سرعتی بهعنوان پاداش به شما تقدیم میکند. باتوجهبه اینکه مدت زمان تجربه کلی بازی سونیک کالرز شاید بین ۵ الی ۶ ساعت باشد، اما اگر از طرفداران قدیمی سونیک باشید میدانید لذت اصلی بازیهای سونیک به ارزش تکرار مراحل بازی است. تمام کردن مراحل با سرعت هرچهتمامتر و گرفتن امتیاز A و S حس رضایت شیرینی را به بازیکن میدهد. پیدا کردن روانترین مسیر و تمام کردن مرحله بدون برخورد با موانع بهجرات یکی از لذتبخشترین کارهایی است که میتواند در ویدیوگیم انجام داد. البته که ایرادات ریزی در طراحی برخی از مراحل کالرز مشاهده میکنید که به تجربه کلی گیمپلی بازی آسیب وارد نمیکند.
خبر خوب اینکه یک سری محتویات جدید در ریمستر سونیک کالرز وجود دارد. موجودات بیگانهای در بازی به اسم ویسپ (Wisp) وجود دارند که به شما اجازه میدهند با استفاده از آنها موانع مختلف را پشت سربگذارید. البته ویسپها را هر زمان که دلتان بخواهد نمیتوانید استفاده کنید و سازندگان باتوجهبه طراحی هر مرحله و ساختار پلتفرمها، ویسپها را در اختیارتان قرار میدهند. درکنار هشت ویسپ اصلی کالرز یک ویسپ، با به اصطلاح قابلیت جدیدی هم در ریمستر کالرز به نام Jade Ghost اضافه شده است که به سونیک اجازه میدهد در هوا پرواز کند و از داخل دیوارها عبور کند؛ بهنوعی ترکیبی از دو ویسپ Yellow Drill و Green Hower. البته که حضور این ویسپ با تغییراتی در ترتیب دشمنان و تغییرات جزئی در مراحل بازی همراه بوده است که از قضا لایههای جذابی به گیمپلی بازی اضافه کرده است.
Sonic Colors Ultimate همانطور که همه میدانیم شامل بهبودهای گرافیکی و از این قبیل محتویات فنی نیز میشود. درحالیکه این بازی روی پلتفرمهای دیگر با نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه اجرا میشود، اما نسخه سوییچ این بازی همانند نسخه وی یعنی با ۳۰ فریم برثانیه اجرا میشود. همچنین مشکل دیر لود شدن مراحل هم شاید برای برخی از طرفداران قدیمی آزاردهنده باشد.
تغییر دیگری که هم میتواند جالب باشد و هم کمی بد، مربوطبه تعداد دفعات شروع مجدد بازی (تعداد جان سونیک) میشود. در آلتیمیت دیگر خبری از تعداد جان برای سونیک نیست و بهجای آیکون همیشگی سونیک حالا علامت تِیلز را در گوشه صفحه میبینید. این تغییر به این معنی است که تعداد جان سونیک حالا بینهایت است و شما پس از مردن از ابتدای هر مرحله یا چکپوینتی که دریافت کردید، برمیگردید. باتوجهبه اینکه ماهیت بازیهای سونیک بیشتر روی تمام کردن هر مرحله با سرعت و گرفتن امتیازهای بالا است، این تغییر آنچنان به گیمپلی بازی لطمه نمیزند و شما کماکان میتوانید برای پیدا کردن مسیر نزدیک و تند تمرکز کنید. علامت تیلزی هم که جایگزین سونیک در گوشه صفحه شده است بهنوعی به تعداد دفعاتی که تیلز میتواند شما را از افتادن از روی پلتفرمها نجات دهد، اشاره میکند. بهطور کلی گویا استودیو بلایند اسکورل قصد دارد با اعمال این تغییرات و کمکهای متعدد کاری کند که بازیکنان راحتتر با هسته اصلی گیمپلی سونیک ارتباط برقرار کنند که البته تا حدی هم در این راه موفق بودهاند.
پیدا کردن مسیر سرراست و سریع برای تمام کردن مراحل در سونیک کالرز، بهجرات یکی از لذتبخشترین کارهایی است که میتوان در یک ویدیو گیم انجام داد
حین تجربه بازی سونیک کالرز آلتیمیت با یک سری آیتمهای جدیدی که شبیه به سکه هستند، روبهرو میشوید. این آیتمهای درواقع اعتبار جدیدی هستند که با جمعآوری آنها میتوانید رنگ کفش و حالا محتویات ظاهری دیگر سونیک را تغییر دهید. این تغییرات شامل رنگ کفش، رنگ پرتویی که حین شتاب بالا زیر پاهای سونیک ایجاد میشود، رنگ دستکش و... میشود. البته که گمان نمیکنم کسی بخواهد سونیک را بهجز رنگ آبی همیشگی آن ببیند. محتوایی که کمی جذابتر نسبت به ویژگیهای دیگر بهنظر میرسد، بخش Rival Rush است که در آن به مسابقه با سونیک متال میروید. این بخش از آن جهت جذاب دیده میشود که میتواند مهارتهای پلتفرمینگ و عکسالعمل شما را محک بزند و بهبود ببخشد.
Sonic Colors Ultimate با اینکه مشکلات ریز و درشت زیادی دارد اما باز یکی از بهترین نسخههای سهبعدی این مجموعه محسوب میشود. سازندگان برای این ریمستر زحمات زیادی کشیدهاند. از ساخت موزیکهای ریمستر شده جدید و بهبود بافتهای گرافیکی تا اضافه شدن ویسپ جدید و پشتیبانی از زبانهای مختلف، اما باز از طرفی احساس میشود که واقعا برخی از تغییرات غیرضروری بودهاند. موزیکهای ریمیکس شده جدید بهشدت حس غریبی به این بازی میدهد، اما اگر تاحالا موزیکهای این بازی را گوش نکردهاید و برای اولینبار است که وارد دنیای سهبعدی سونیک کالرز میشود، شاید موزیکهای جدید به مذاق شما خوش بیاید. سگا با این بازی موقعیتی فراهم کرده که یکی از بهترین بازیهای سهبعدی سونیک را تجربه کنیم، این موقعیت را از دست ندهیم. با اینکه ایرادات زیادی در این ریمستر دیده میشود، اما باز کاری نمیکند که شما از این بازی لذت نبرید. حتی بازنشر خالی این بازی برای پلتفرمهای جدید بهتنهایی میتوانست ارزش خرید داشته باشد. سگا با این بازی موقعیتی فراهم کرده که یکی از بهترین بازیهای سهبعدی سونیک را تجربه کنیم، این موقعیت را از دست ندهیم.
Sonic Colors Ultimate براساس نسخه نینتندو سوییچ و پچ جدید این بازی بررسی شده است
Sonic Colors Ultimate
نقاط قوت
- کماکان یکی از بهترین بازیهای سهبعدی سونیک
- بهبود قابل قبول جلوههای بصری بازی
- ویسپ تازه Jade Ghost و اضافه شدن لایههای جدید به گیمپلی بازی
- حالت جدید و چالشبرانگیز Rival Rush
نقاط ضعف
- موسیقیهای ریمیکس شده جدید ناامیدکننده و گوشخراش هستند
- نرخ فریم پایینتر نسخه سوییچ نسبت به پلتفرمهای دیگر
نظرات