اینروزها بازیهای صرفا مخفیکاری دیگر کمتر مورد توجه سازندگان و حتی بازیکنان قرار میگیرند. بههمین دلیل زمانیکه استودیویی با جمع کردن ایدههای خلاقانه سعی دارد تا محصولی از جنس مخفیکاری را به مخاطبان اندک معرفی کند، باید مورد توجه قرار بگیرد. هرچند با وجود خاطراتی که از بازیهای باکیفیت مخفیکاری نظیر اسپیلینتر سل، سری بتمن آرکهام یا متال گیر داریم، ناگزیر در زمان تجربه بازیهای مخفیکاری، به ورطه مقایسه میافتیم.
سال ۲۰۱۶ استودیوی لینکس ورکس بدون هیاهو بازی مخفیکاری از جنس سایه با نام آرِگامی یا آراگامی در تلفظ انگلیسی را وارد بازار کرد. آراگامی درکنار پرداختن به شخصیتی که خاطرات خود را فراموش کرده از مکانیکهای سادهای برای پیشروی در مراحل استفاده میکرد. شخصیت انتقامجوی داستان در آراگامی از دنیای مردگان فراخوانده شده بود تا بهدنبال انتقام با مخفی شدن در سایهها به دل دشمنان بزند و دراینمیان نیز بهمرور خاطرات فراموش شده خود را بهیاد میآورد.
آراگامی بهویژه از لحاظ ارائه یک گیمپلی مخفیکاری محصولی بهشدت سرگرمکننده و البته چالشی برای بازیکنان بود زیرا در این بازی به محض دیده شدن توسط دشمنان بدون امکان مبارزه کشته میشدید. شخصیت اصلی امکان پریدن نداشت و باتوجهبه روایت داستان در یک شب، با برخورد نور به سرعت کشته میشد. اما اکنون بعد از پنج سال استودیوی لینکس ورکس با محصولی کاملتر از لحاظ تنوع المان های قابل ارائه بهکاربر عرضه شده است. آراگامی ۲ هنوز هم ماجراجویی یک روح انتقام جو و مبارز را روایت میکند با این تفاوت که اکنون بعد از گذشت ۱۰۰ سال از داستان نسخه اول، شاهد روایت داستانی متفاوت هستیم.
داستان آراگامی ۲ به هیچ عنوان بهیادماندنی نیست و روایت ضعیفی دارد
بهدنبال تحرکات قبیله آکاتسوچی آنها به قدرتی دست پیدا کردهاند که میتوانند آراگامیها را برای استفاده شخصی کنترل کنند. دراینمیان روستای کاکورگا با رهبری کاتاشی قصد دارد تا درکنار نجات آراگامیها، کلید راز نفرین دیرینه قوم را پیدا کند. داستان آراگامی ۲ سعی دارد این بار با معرفی شخصیتهای مختلف پیچیدگی و لایههای داستانی جدیدی را پیشروی بازیکنان بگذارد اما متاسفانه لینکس ورکس در رسیدن به این هدف موفق نمیشود. داستان آراگامی ۲ به سرعت بعد از پایان بازی فراموش میشود و به هیچ عنوان دارای عناصر داستانسرایی بهیادماندنی نیست.
در جریان بازی با شخصیتهای مختلف آشنا میشوید که هرکدام خواستهای از شما دارند. فرضا زمانیکه مادری شما را با دختر خود اشتباه میگیرد، این شما هستید که باید با انتخاب ماموریتی جدید به راز گم شدن دختر این مادر پی ببرید. شخصیتهای بازی چندان جذاب نیستند و تنها به دلیلی برای پیشروی بازیکن در مراحل تبدیل شدهاند.
زمانی در بررسی بازی آراگامی از برخی مکانیکهای گیمپلی انتقادهایی کرده بودم. بهعنوان مثال هرچند شخصیت اصلی داستان در نسخه اول دارای کاتانا بود اما هیچ مبارزهی تن به تنی را بعد از دیده شدن توسط دشمنان انجام نمیداد یا فرضا شما در نسخه اول حتی قادر به پریدن نبودید در نتیجه در شیوه تمام کردن مراحل نمیتوانستید چندان خلاقانه عمل کنید.
اما در آراگامی ۲ سازندگان اقدام به رفع این قبیل محدودیتها کردهاند. اکنون آراگامی میتواند زیر نور مشعل یا خورشید حرکت کند. از طرفی دیگر نهتنها میتوانید بپرید بلکه امکان دابلجامپ نیز برای پریدن روی سقف خانهها یا صخرهها فراهم شده است. اضافه شدن این مکانیکها باعث شده تا امکان تمام کردن مراحل به روشهای مختلف را داشته باشید. اینکه کاتانای خودتان را بیرون بِکشید و مانند یک شَبَه تمام دشمنان را بُکشید یا مخفیانه تنها با ناکاوت کردن دشمنان آنها را بیهوش کنید و درنهایت به هدف مأموریت برسید همه در اختیار شما است.
در برخی مراحل میتوانید کاتانای خود را بیرون بکشید و با بیرون آمدن از سایه مانند یک شیطان تک تک دشمنان را با مبارزه از دم تیغ بگذرانید و حس یک قاتل بالفطره را تجربه کنید. بازی آراگامی ۲ انتخابهای مختلفی را در شیوه تمام کردن مراحل به بازیکن میدهد اما آیا این برای خوب بودن یک بازی کافی است؟
آراگامی ۲ از بعضی جنبهها میتواند سرگرمکننده باشد. اینکه آزادانه بتوانید مأموریتها را تمام کنید طبیعتا سرگرمکننده است اما ایراد «تکراری شدن» بهسرعت بهجان مراحل بازی میافتد. بازی در مجموع حدود ۱۰ منطقه دارد که با استفاده از یک نقشه میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید. با انتخاب مأموریت از روی تابلو اعلانات روستای کاکورگا باید وارد پورتال شوید تا به مأموریت مورد نظر بروید. مشکل اصلی از جایی آغاز میشود که مأموریتها بارها و بارها شما را مجبور به ورود به مناطق تکراری با دشمنانی تقریبا مشابه میکنند.
بازی در مجموع حدود ۵۰ مأموریت دارد که تمام کردن آنها حدودا ۱۵ ساعت بهطول میانجامد. در جریان این ۵۰ مأموریت باید کارهای مختلف مثل کشتن اهداف، نجات دادن افراد، جمع کردن منابع برای روستا، دزدیدن نقشه دشمن و کارهای دیگری را انجام دهید. هرچند با تمام کردن هر مأموریت میزان مشخصی تجربه «XP» دریافت میکنید و بهلطف همین تجربهها میتوانید سطح آراگامی خود را افزایش دهید، اما همین موضوع نیز باعث نمیشود که در پایان ۱۵ ساعت از انجام بازی خسته نشده باشید.
درخت مهارتهای آراگامی ۲ نسبت به نسخه اول پیشرفتهای قابل توجهی کرده است
درخت مهارتهای بازی نسبت به نسخه اول پیشرفت قابل توجهی کرده است. با افزایش هر سطح اسکیل پوینت دریافت میکنید که بهلطف آن میتوانید مهارتهای جدیدی مخفیکاری یا مبارزه را بهدست بیاورید. فرضا یکی از قدرتها به شما اجازه میدهد تا دشمن را با سایه به سمت خود بکشانید یا قدرت دیگر قابلیت غیرفعال کردن یک مشعل را برای کشتن چند دشمن یا عبور مخفیانه میدهد. اضافه شدن امکان مبارزه تن به تن به بازی باعث افزایش شانس تمام کردن مأموریتها و طبیعتا کاهش چالش پیشروی بازیکنان شده است.
در اولین نسخه شما حق اشتباه نداشتید، اما اکنون میتوانید با بهپا کردن هیاهو به سرعت پا بهفرار بگذارید و مأموریت را بهپایان برسانید. مبارزه تن به تن بازی با استقامت «Stamina» محدود شده و شامل چهار فاکتور حمله کردن، دفاع کردن، جاخالی دادن و دفع حمله بهموقع میشود. تمام این چهار فاکتور باعث کاهش استقامت آراگامی میشود و لحظهای استقامت تمام شود آراگامی خسته به زمین میافتد. بازهی زمانی پری کردن در بازی بسیار کوتاه است و مبارزههای بازی بهویژه زمانیکه دشمنان از یک نفر بیشتر باشند، بسیار مشکل میشود.
از طرفی امکان شخصیسازی و ارتقاء لباسها نیز به بازی اضافه شده است. با تمام کردن هر مأموریت میتوانید بلوپرینت لازم برای ساخت زره جدید را بهدست بیاورید. زرهها در آهنگری در ازای سکه فروخته یا ارتقاء پیدا میکنند. برای پیدا کردن سکهها میتوانید در جریان بازی از ویژگی Shadow Vision استفاده کنید یا صرفا مأموریتها را تمام کنید. از طرفی میتوانید با پیشروی در داستان بهلطف بازگشایی تئاتر شهر، رنگ پوشش شخصیت خود را نیز تغییر دهید.
اما بگذارید موضوعی را روشن کنم داستان و گیمپلی دو فاکتور مهم یک بازی ویدیویی هستند. اگر یک بازی نتواند با داستان بازیکن را با خود همراه کند و از طرفی یک گیمپلی روان و بدون باگ را ارائه دهد در رسیدن به هدف خود شکست خورده است. بازی آراگامی ۲ سرشار از باگهای آزاردهنده، گاهی خندهدار و گاهی اعصابخردکن است. برخی از باگهای بازی مانع پیشروی شما میشوند. فرضا در یک مورد بعد از ناکاوت کردن هدف او را روی شونه خود گذاشتم و سعی کردم تا با پریدن از روی لبه دیوار مخفیانه از بین دشمنان عبور کنم. ناگهان شخصیت اصلی شروع به ملق زدن کرد و درحالیکه روی هوا حرکت میکرد داخل دیوار گیر افتاد! در نتیجه نتوانستم مأموریت را تمام کند.
یا در یک مورد دیگر درحالیکه آیتم روی میز بود نمیتوانستم با زدن دکمه آیتم را بردارم. این موضوع با تکرار مأموریت حل شد. در زمان بررسی چندین بار بهخاطر گیر کردن در زمین و دیوار، برنداشتن هدف از روی زمین یا تعامل نکردن با آیتمها مجبور به تکرار مأموریت شدم. تکرار و تکرار زمانیکه مأموریتها نیز در لوکیشنهای تکراری انجام میشود بهشدت کسل کننده است.
قطع شدن از سرورهای بازی باعث میشود نتوانید از حالت آنلاین لذت کافی را ببرید. با این حالت تجربه حالت Co-Op با دوستان دلنشین است
متاسفانه بهدلیل تحریمها در اتصال به سرورهای بازی برای تجربه حالت Co-op با مشکلات متعددی روبهرو شدن. قطع شدن ارتباط با سرور یا تعداد کم افراد برای پیوستن و بازی کردن بازی باعث شد تا نتوانم تجربهای دلنشین از حالت آنلاین داشته باشم. بااینحال در تجربه کوتاهی که درکنار افراد دیگر برای تمام کردن مراحل داشتم، بهشدت از تجربه آنلاین بازی لذت بردم. آنلاین سه نفره آراگامی ۲ یادآور بازی حالت Legends بازی گوست اف سوشیما برای من بود و اگر بتوانید دو دوست را برای هماهنگ کردن استراتژیها و تمام کردن بازی پیدا کنید مسلما از آراگامی ۲ بیشتر لذت خواهید برد.
آراگامی ۲ از لحاظ بصری مانند نسخه اول است و اگر با بازیهای انیمهای آشنا باشید احتمالا گرافیک آراگامی ۲ نیز برای شما آزاردهنده نخواهد بود. آراگامی ۲ هیچگاه قصدی برای تبدیل شدن به یک بازی پرجزئیات را نداشته و طراحی مراحل، شخصیت و دشمنان نیز روی همین موضوع تاکید دارد. باگهای فنی بازی گویای نیاز آراگامی ۲ به دریافت بهروزرسانیهای جدید هستند. هرچند از زمان انتشار شاهد پچهای جدیدی بودیم اما هنوز هم باگها دست از سر آراگامی ۲ برنداشتند. در آراگامی ۲ چیزی به نام انیمیشن صورت وجود ندارد و حرکت دشمنان بهشدت خشک است.
گیر کردن دشمنان در دیوار، به هدف دویدن دشمنان به دور خود یا ندیدن شما درحالیکه بالاسرتان ایستادهاند از جمله ایرادات فنی آراگامی ۲ هستند. بازی همچنین در صداگذاری هم حرفی برای گفتن ندارد و با افزایش تعداد کارکترها نسبت به نسخه اول، صداگذاری نهچندان خوب شخصیتها بیشازپیش به چشم میخورد. البته این کمبود در موسیقی بازی تاحدودی رفع شده است و موزیکهای پخش شده بهویژه روستای کاکورگا با حال و هوای بازی همخوانی دارد.
درنهایت آراگامی ۲ یک بازی مخفی کاری سرگرمکننده برای علاقمندان است اما باید در نظر داشته باشید که باگها هرلحظه میتوانند شما را مجبور کنند تا یه مأموریت را دوباره از اول شروع کنید. بازی بعد از مدتی به ورطه تکرار میافتد و همین موضوع نیز در اواخر داستان حسابی کسل کننده میشود. خوشبختانه شاهد حضور مکانیکهای جدیدی در گیمپلی بازی هستیم که در نسخه اول جای آنها احساس میشود اما متعادل نکردن همین مکانیکها باعث شده تا بازی نسبت به نسخه اول آسانتر بشود و چالشی را که از دنباله آراگامی انتظار داشتیم در آراگامی ۲ نبینیم.
بازی آراگامی ۲ براساس نسخه پیسی و استفاده از کنترلر بررسی شده است. کد بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.
بررسی بازی Aragami 2
نقاط قوت
- استفاده از قدرتهای سایه لذت بخش است
- قابلیت شخصی سازی و ارتقا شخصیت
- مبارزههای چالشی که شما را به سمت مخفیکاری سوق میدهند
- درخت مهارتها کاملتر نسبت به نسخه اول
- تجربه ماموریتها به صورت سه نفره آنلاین لذت بازی را دوچندان میکند
نقاط ضعف
- داستان نه چندان درگیر کننده
- باگ های خیلی زیاد که مانع پیشروی میشوند
- اجبار به انجام ماموریتها در مناطق تکراری
- تنوع کم دشمنان و هوش مصنوعی کم آنها
نظرات