بررسی بازی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
درمیان بازیهای شرقی، بازیهایی را مشاهده میکنیم که با محوریت انیمهها ساخته میشوند. حال این دسته از بازیها هم میتوانند ساختار متفاوتی داشته باشند. بعضی از آنها همان داستان انیمه را روایت میکند و بعضی دیگر، در تلاش است تا بهواسطهی شخصیتهای نام آشنای انیمیشن ژاپنی مورد نظر، تجربهای متفاوت و لذت بخش را ارائه دهد. درمیان سازندههای بازیهای اقتباسی از روی انیمهها، استودیو سایبرکانکت۲ (CyberConenct2) را میتوان یک استودیو شناخته شده دانست.
بازی ویدیویی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba شاید آن محصول با کیفیت مورد نظر نباشد، اما برای هواداران این سری، تجربهی قابل قبولی به حساب میآید
اگر از هواداران این دسته از بازیهای ویدیویی باشید، قطعا نام سایبرکانکت۲ را بهواسطهی سری بازی Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm یا حتی بازی Asura’s Wrath شنیدهاید. استودیویی که به ساخت بازیهای مبارزهای با شکل و شمایلی متفاوت نسبت به سایر بازیهای این سبک، معروف است. پس از معرفی بازی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles هواداران این انیمه خوشحال شدند، زیرا انتظار داشتند سایبرکانکت۲ یک بازی مبارزهای با کیفیت را دراختیارشان قرار دهد. آن هم از انیمهای که از حیث انیمیشنهای مبارزهای و بصری، تجربهی بسیار خوبی را ارائه داده بود.
بازی ویدیویی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba شاید آن محصول با کیفیت مورد نظر نباشد، اما برای هواداران این سری، تجربهی قابل قبولی به حساب میآید. داستان بازی، روایتگر ماجرای پسری به اسم تانجیرو است که یک روز برای جمعآوری هیزوم از خانه خارج و پس از بازگشت، متوجه میشود که تمامی اعضای خانوادهاش توسط یک دیمن سلاخی شدهاند. دراینمیان تنها نزوکو، خواهر تانجیرو زنده است. البته نزوکو درواقع به یک مدل خاص از دیمنها تبدیل شده که تاحدی انسانیت خود را دارا است.
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba برای علاقهمندان انیمه هم آنچنان داستان خوبی را روایت نمیکند
حال تانجیرو با پیوستن به گروه شیطان کشها قصد دارد جدا از بهبود حال خواهر خود، قاتل خانواده خود را هم پیدا کرده و او را از بین ببرد. داستان انیمه دیمن اسلیر تا بدین نقطه، شروع خوبی دارد و شاید در بعضی از قسمتها، روند یکنواختی را دنبال کند، اما از نظر روایت تمامی شخصیتها به خوبی معرفی شده و میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. این در حالی است که بازی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba به هیچوجه از نظر روایت داستانی عملکرد خوبی ندارد. درواقع کاربران تازهوارد و اشخاصی که انیمه این بازی را تماشا نکردهاند، نمیتوانند آنطور که باید و شاید با داستان ارتباط برقرار کنندو
این در حالی است که در طول تجربه خود خاطراتی درنظر گرفته شده که شامل میانپردههای بسیار کوتاهی (درحد چند ثانیه) از خود انیمه شیطان کش بوده تا داستان را بهتر روایت کند. مشکل اصلی این است که خاطرات داستانی درنظر گرفته شده هم کمک حال این بخش نیست. همچنین Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba برای کاربران انیمه هم آنچنان داستان خوبی را روایت نمیکند. بهعبارتی بهعنوان یک هوادار انیمه Demon Slayer انتظار داشتم تا بخشهای جذاب و هیجانانگیز داستانی را درطول نبردها تجربه کنم یا در میانپردهها بهصورت کامل بهنمایش گذاشته شوند، اما Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba دراین بخش ناامید کننده ظاهر شد.
هر شخصیت ساختار مبارزات و کومبوهای مخصوص به خود را دارد که به شما اجازه میدهد تا سیستم مبارزات متنوعی را تجربه کنید
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba یک بازی مبارزهای سهبعدی است که درجریان تجربه بخش داستانی، بازیکنان نبردهای انیمه را در قالب یک باس فایت یا مینی باس فایت تجربه میکنند. البته اشاره کنم که تمامی تجربیات شما در حالت داستانی شامل نبرد نمیشود و در بعضی از مراحل باید به گشتوگذار در محیطها پرداخته و خاطرات را پیدا کنید. اولین نکته در مورد مبارزات بازی، این است که تنها شاهد نبردهای کاراکتر تانجیرو نیستیم، بلکه سایر شخصیتهای داستانی نظیر اینوسکه و زنیتسو هم در این نبردها حضور داشته و میتوانید هدایت آنها را برعهده بگیرید.
هر شخصیت ساختار مبارزات و کومبوهای مخصوصبه خود را دارد که به شما اجازه میدهد تا سیستم مبارزات متنوعی را تجربه کنید. نکته اصلی، استفاده مناسب از ویژگیهایی است که به شما آموزش داده میشود. برای مثال، پری کردن یا همان دفع ضربات میتواند بهخوبی جلوی حملات قدرتمند حریف را بگیرد یا جاخالی دادن و شیرجه زدن مناسب به سمت حریف، موردی است که برد و باخت شما را تعیین میکند. شاید نبردهای ابتدایی، آنچنان چالش خاصی نداشته باشند، اما به مرور زمان و رسیدن به مراحل آخر بازی، مبارزات هم بیشازپیش چالشبرانگیزتر میشوند.
QTE یا همان دکمهزنیهای بین میانپردههای نبردهای داستانی، مبارزات بازی را بیشازپیش جذابتر کرده است
جدا از محتویات داستانی، بازی دارای یک حالت Versus است که در جریان آن بازیکنان میتوانند بهصورت آنلاین یکدیگر را بهچالش بکشند. همچنین یک بخش مبارزه با هوش مصنوعی و نبرد با بازیکن دوم هم درنظر گرفته شده است. متاسفانه بخش آنلاین بازی آنطور که باید و شاید کیفیت سرور مناسبی ندارد و امکان دارد بعضی وقتها در نبردها لگ داشته باشید و در بعضی دیگر، بهراحتی مشغول بازی کردن شوید.
دراینمیان به این نکته اشاره کنم که Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba اصلا قصد ندارد یک بازی فایتینگ چالشبرانگیز ازنظر کومبو زنی و ساختار مبارزات را ارائه دهد، بلکه با یک بازی کاملا آرکید با مکانیسمی ساده و سرگرم کننده روبهرو هستیم. ازاینرو حتی اگر هوادار این دسته از بازیها هستید و تابهامروز، بازی مبارزهای خاصی را تجربه نکردهاید، نیازی نیست نگران گیمپلی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba باشید. جدا از این موارد، استودیو سایبرکانکت۲ یک بخش تمرینی هم برای بازیکنان درنظر گرفته است.
این بخش تمرینی شامل ۱۰ مسابقه برای هریک از کاراکترهای بازی شده که هر مسابقه، سه چالش را ارائه میدهد. مشکل اصلی حالت تمرینی بازی این است که به هیچوجه بازیکنان را بهچالش نمیکشد. هر کاراکتر میتوانست چالشهای مخصوص به خود را داشته باشد، اما این در حالی است که تیم سازنده از سه الی چهار چالش مختلف برای تمامی مسابقات بازی درنظر گرفته است که باتوجه به ۱۲ کاراکتر قابل بازی، ۱۲۰ مسابقه را میتوانید انجام دهید که ازنظر تنوع چالش، بسیار محدود است.
تیم سازنده میتوانست با تنوع بخشیدن بیشتر به طراحی باسهای فرعی، لحظات بهتری را برای کاربران به ارمغان آورد
از نظر بصری، بازی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba تجربهی خوبی را ارائه میدهد. بااینکه میانپردههای بازی میتوانستند بیشازپیش لحظات هیجانانگیز بازی را نشان دهند، اما استفاده از ویژگیهای شخصیتی هرکاراکتر برای ایجاد لحظاتی جالب مثل نوع ترسیدن زنیتسو، مواردی هستند که این بازی اقتباسی را از این حیث جذاب جلوه میدهد. از نظر فنی هم Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba فاقد مشکلاتی مثل باگ و افت فریم است و کاربران بهراحتی میتوانند تجربهای روان داشته باشند.
جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، مبارزات داستانی میتوانست جذابیت بیشتری داشته باشد. اکثر مینی باسها که پس از کامل کردن یک مرحله داستانی آزاد میشوند، درکنار نبردهای معمولی هر مرحله، طراحی مشابهی دارند. بهعبارتی شما باید با یک دشمنان بارها و بارها در شرایط مختلف مبارزه کنید. تیم سازنده میتوانست با تنوع بخشیدن بیشتر به این بخش، لحظات بهتری را برای کاربران به ارمغان آورد.
از نظر صداگذاری و موسیقی، شاهد استفاده از تمامی موسیقیهای گوشنواز و هیجانانگیز انیمه دیمن اسلیر برای بازی آن هستیم. همچنین صداپیشههای ژاپنی انیمه هم وظیفه صداپیشگی کاراکترهای بازی را برعهده داشتهاند. بااینحال صداگذاری انگلیسی بازی آنطور که باید و شاید کیفیت مناسبی ندارد و پیشنهاد میشود برای برقراری ارتباط بهتر با شخصیتها، حتما از دوبله ژاپنی استفاده کنید.
درانتها، Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles محصولی است که هدف اصلی آن، کاربرانی است که انیمه دیمن اسلیر را تماشا کردهاند. اگر این انیمه را تماشا کرده یا مانگای آن را خواندهاید، تجربهی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Hinokami Chronicles میتواند با تمام مشکلات خود برای چند ساعت شما را سرگرم کند. این در حالی است که سایر کاربران بازیهای ویدیویی، حتی علاقهمندان به بازیهای شرقی، نمیتوانند آنطور که باید و شاید با بازی Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba ارتباط برقرار کنند.
بررسی بازی باتوجه به پلتفرم پلی استیشن 5 انجام شده و کد بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba
نقاط قوت
- موسیقیهای گوشنواز
- نبردهای هیجانانگیز
- سیستم مبارزات ساده، اما سرگرم کننده
- مکانیکهای مبارزه خوب و متفاوت هریک از کاراکترها
نقاط ضعف
- شخصیت پردازی نامناسب شخصیتها برای کاربران ناآشنا با انیمه
- عدم نمایش سکانسهای جذاب و سرگرم کننده انیمه
- چالشهای تکراری و خسته کننده
- دوبله انگلیسی ضعیف
- سرورهای نه چندان با کیفیت
نظرات