تجربه Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition نه‌تنها منتظران قسمت دوم را تشنه‌تر، بلکه شما را نیز به‌این گروه اضافه می‌کند! یک ریمستر اساسی و خوش‌ترکیب که از روزهای نه‌چندان درخشان یوبیسافت، به زندگی در میان گیم‌های لذیذ دهه ۲۰۰۰ و روزهای درخشان کمپانی فرانسوی پل می‌زند. همراه بررسی زومجی باشید.

در کتب آشپزی، کلمه سس (Sauce) با عنوان «ماده‌ای غلیظ و منحصر به‌شخص آشپز جهت لذیذ کردن غذا» تعریف می‌شود. سس یا چاشنی، چیزی است که در بسیاری از ویدیوگیم‌های اخیر شرکت یوبیسافت پیدا نمی‌شود. بله همه ما از این مسئله آگاهی داریم و امروز، قرار نیست که پیرامون آن روضه بخوانم و از روزهای سیاه یوبیسافت بگویم؛ چرا که همه‌مان می‌دانیم اوضاع از چه قرار است. شرکت فرانسوی طی دهه‌ی اخیر آنقدر به‌عنصر خلاقیت پشت پا زد و محصولات موفق خود (و دیگران) را کپی/پیست کرد که حالا جواب دادن به سوال «چرا به ویدیوگیم‌های یوبیسافت علاقه‌مند شدیم» نیازمند دقایقی مکث و تفکر است. 

اینجاست که بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition وارد کار می‌شود. احتمالا نام سری Beyond Good and Evil به‌گوش‌تان آشنا باشد. محصولی که یوبیسافت آن را در سال ۲۰۰۳ خلق کرد و قسمت دوم آن یعنی بازی Beyond Good and Evil 2 بیش از ۱۶ سال در دست ساخت است؛ دنباله‌ای که می‌شود آن را پر-تاخیرترین ویدیوگیم معاصر به‌حساب آورد. انتظار ۱۶ ساله برای تجربه یک ویدیوگیم در نوع خود بسیار عجیب و تامل‌برانگیز است. مثل این می‌ماند که یک فرد در تمام دوره‌های تحصیلش، از ابتدایی و راهنمایی گرفته تا دبیرستان، به‌انتظار ساخته شدن یک ویدیوگیم بنشیند و در سالیان پایانی دانشگاه و احتمالا در زمان ازدواج، بازهم دستانش از‌ آن ویدیوگیم کوتاه باشد. اینجاست که احتمالا از خودمان بپرسیم، مگر Beyond Good and Evil چقدر خوب بوده است که حجم قابل توجهی از بازیکنان برای ساخت دنباله‌اش، چنین انتظاری را تحمل می‌کنند؟ اگر شما هم مثل من مدت‌ها به این سوال فکر می‌کردید، در این بررسی همراهم باشید که در آن علاوه بر آشنایی‌با سری Beyond Good and Evil، نسخه ریمستر شده‌ی آن را کالبدشکافی کرده و کیفیت آن را می‌سنجیم.

شخصیت جید در بازی Beyond Good and Evil در حال عکاسی

در این نسخه از بازی و پس از ۲۰ سال، یک ماموریت جدید به بازی اضافه شده است که اتفاقات Beyond Good and Evil 2 را زمینه‌سازی می‌کند؛ برای تجربه قسمت دوم آماده شویم؟

قصه‌ی بازی Beyond Good and Evil ماجراهای دختر خبرنگار زبر و زرنگ با نام جِید (Jade/ که به جید ریموند هم بی‌شباهت نیست) را تعریف می‌کند. جید و یار باوفایش یعنی پِی‌جی (Pey'J) که همراه همیشگی او است، در کنار سایر گونه‌های فضایی/جانوری در سیاره هیلیس (Hillys) زندگی می‌کنند. سیاره‌ای که مدت‌ها است با گونه‌ای بیگانه تحت عنوان دومز (DomZ) درحال جنگ است و شرایطی سخت را می‌گذراند. نیروهای دومز با گروگان گرفتن ساکنان سیاره، روزهایی دشوار را بر ساکنان این سیاره زیبا تحمیل کرده است؛ درحالی که نیروهای نظامی تحت عنوان آلفا سکشن (Alpha Section) برای دفع بیگانگانِ دومز تلاش می‌کند. 

قصه زمانی جالب می‌شود که یک گروه مقاومت تحت عنوان «شبکه IRIS Network» جید را احضار کرده و ادعا می‌کند که نیروهای نظامی آلفا سکشن، متحدان پنهان دومز هستند و برای تسخیر سیاره دندان تیز کرده‌اند. اینجاست که سفر جید در مسیر برملا کردن اسرار دومز و آلفا سکشن آغاز می‌شود. سفری که در جریان آن شاهد روایت شدن قصه‌ای بسیار جذاب و حقیقتا میخکوب‌کننده هستیم. قصه‌ای پر شده از کاراکترهایی که درست پرداخت می‌شوند، گره‌گشایی‌های ناگهانی، پیچ‌های روایی به‌موقع و یک پایان‌بندی معرکه. 

باس‌فایت در بازی Beyond Good and Evil 20th Anniversary Edition

گیم‌پلی بازی نه‌تنها قدیمی نشده، بلکه هنوز هم جذاب، جادویی و قند در دل آب‌کن است!

به‌لطف بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition نسل جدید بازیکنان با یکی از خوش‌ساخت‌ترین ویدیوگیم‌های دهه ۲۰۰۰ و یکی از جذاب‌ترین قصه‌های روایت شده در مدیوم گیمِ آن سالیان همراه می‌شود. دیالوگ‌نویسی عالی، پرداخت بسیار خوب کاراکترها در کنار سایر مشخصه‌های تحسین‌برانگیز روایت قصه، اسکلت‌بندی روایی Beyond Good & Evil را استوار کرده‌اند. اما همه‌چیز به‌این موارد خلاصه نمی‌شود. از دل نسخه  20th Anniversary Edition یک ماموریت جدید به بازی Beyond Good and Evil اضافه شده است. ماموریت Treasure Hunt که محتوای داستانی آن، به‌شکل مستقیم به اتفاقات بازی Beyond Good and Evil 2 گره می‌خورد و مانند بافتی پیوندی ما بین نسخه اول و دوم عمل می‌کند؛ آیا بالاخره باید خودمان را برای تجربه قسمت دوم آماده کنیم؟

شما را نمی‌دانم اما از نظر من، مهم‌ترین نکته پیرامون Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition، در ورای پیشرفت واضح و تحسین‌برانگیز گرافیکی، در گیم‌پلی‌اش نهفته است. گیم‌پلی بازی بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز هم خوش‌ساخت و جذاب، لذیذ و باصفا است. اینکه یک ویدیوگیم بعد از گذشت ۲۰ سال هرگز قدیمی نشده و هنوز هم جادوی خودش را دارد، گویای خیلی چیزها است. گشت و گذار در جهانِ باز سیاره هیلیس و شرکت در ماموریت‌های اصلی و جانبی، ارتباط با کاراکترهای مختلف و دریافت پاداش از ماموریت‌های جانبی بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده هستند. دنیای Beyond Good and Evil هرگز به‌اندازه‌ی جهان‌های بازِ مخلوقات جدید یوبیسافت درندشت نیست اما از همه‌شان دقیق‌تر، پرجزئیات‌تر و ساختارمندتر است؛ کنایه‌آمیز نیست؟

کاوش با هاورکرافت در بازی  Beyond Good and Evil 20th Anniversary Edition

با عبور از فعالیت‌هایی که در جهانِ باز اثر به‌شان دسترسی داریم، به‌ماموریت‌های اصلی و ساختار جذاب‌شان می‌رسیم. از تنوع در دشمنان و روش‌های مبارزه مستقیم و غیرمستقیم (مخفی‌کاری) تا معماهای خوش‌ترکیب که ریتم مراحل را کنترل کرده و تنوع را به‌کالبد تجربه بازی می‌آورند، هسته ساختاری اثر را شکل داده و بازیکن را سرگرم می‌کنند. روند مراحل اما در زمان نبرد با غول‌‌آخرها (باس‌فایت‌ها) اوج می‌گیرد؛ از سِیر جذاب تا کارگردانی و اتمسفر گیرای حاکم بر این لحظات، تکه‌ای مهم از هویت این سری به‌شمار می‌روند.

بازی Beyond Good and Evil که با الهام از سری زلدا (Zelda) متولد شد، یکی از بنیان‌گذاران ساختار آثار مولف یوبیسافت در دهه ۲۰۰۰ به‌حساب می‌آید. اثری که قوانین ژانر Open World را به‌بهترین شکل ممکن اجرا کرده و هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال، هرگز از گذر زمان تاثیر نگرفته است. مطالعه ساختار چند لایه، طراحیِ دستی و فکر شده جهان و فعالیت‌های موجود در Beyond Good and Evil، در مقابل دنیاهای فله‌ای و فعالیت‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی در ویدیوگیم‌های فعلی یوبیسافت، بدون شک می‌تواند یک پروژه تحقیقاتی بسیار مهم و آموزنده باشد. نسخه 20th Anniversary Edition یک حالت جدید با عنوان Speedrun Mode را هم در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد؛ حالتی جدید که ارزش تکرار بازی را بالاتر برده است. 

مقایسه جزئیات پوشش کاراکترها در بازی Beyond Good and Evil 20th Anniversary Edition

در نسخه Anniversary Edition نه تنها با یک ارتقاء تصویری، بلکه با یک نوسازی فنی همه‌جانبه و عالی طرف هستیم

جلوه‌های صوتی و بصری اما جایی است که Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition در آن می‌درخشد. از صداپیشگی فوق‌العاده نسخه‌ی اصلی که بگذریم، به‌موسیقی بازی می‌رسیم؛ برای خلق تجربه‌ای تازه و گیرا از Beyond Good and Evil برای بازیکنان نسل جدید، آلبوم موسیقی اثر بازآفرینی شده و تمامی قطعات آلبوم موسیقی آن مجددا اجرا شده‌اند. در سوی دیگر با جلوه‌های بصری نوسازی‌شده این نسخه روبه‌رو هستیم. مکمل صداپیشگی و موسیقیِ تازه‌سازی شده بازی، افکت‌های صوتی منوها و آوای امبیانس محیط هستند که علاوه‌بر خلق اتمسفری گیرا و غرق‌کننده، گیمر را به‌سالیان آغازین دهه ۲۰۰۰ و اتمسفر فراموش‌نشدنی بازی‌های آن دوران می‌برد.

Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition در کنار بالاتر بردن وضوح تصویر و نرخ فریم (وضوح 4K و نرخ فریم ۶۰)، مدل‌سازی کاراکترها، محیط‌ها، جزئیات نورپردازی و تقریبا تمامی مولفه‌های بصری/گرافیکی/فنی اثر را در مقیاسی قابل توجه، ارتقاء داده و لباسی تازه را بر پیکر Beyond Good and Evil پوشانده است. ارتقاء و حتی بازسازی بافت/تکسچر ظاهر کاراکترها، پوست صورت و بدن شخصیت‌ها، بافت موجود در انواع پارچه‌ها و پوشش‌ها (از پارچه و پلاستیک گرفته تا پوشش‌های آهنی) برجسته‌ترین مولفه‌ی بصری این بازی به‌شمار می‌روند. حل کردن برخی از مشکلات دوربین که در نسخه کلاسیک حسابی روی اعصاب می‌رفت نیز یکی دیگر از مهم‌ترین شاخصه‌های فنی این ریمستر است.

مقایسه گرافیکی نسخه‌های مختلف از بازی  Beyond Good and Evil

البته که بازی در حیطه فنی هرگز بدون مشکل نیست و یک سری ایرادها بر آن وارد است؛ ناپایداری نرخ فریم (در نسخه‌های کامپیوتر، کنسول‌ها و نینتندو سوییچ) در کنار یک سری باگ و پرش‌های ناگهانی (کرش/Crash) که حالا تکه‌ای جدانشدنی از ویدیوگیم‌های یوبیسافت به‌شمار می‌روند، در این بازی هم سر و کله‌شان پیدا می‌شود. به‌دلیل وجود سیستم ذخیره‌سازی روند (Save) دستی در این بازی که نیازمند حضور بازیکن در یک ایستگاه ذخیره‌سازی در محیط بازی است، بیرون پریدن‌های ناگهانی قطعا به‌تجربه بازیکن آسیب می‌زند و یوبیسافت باید هرچه سریع‌تر چنین مشکلی را برطرف کند. 

بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition اثری بسیار ارزشمند است. محصولی ۱۵-۲۰ دلاری که نسل جدید از بازیکنان را به‌بهترین شکل ممکن با سری Beyond Good and Evil اشنا می‌کند؛ مجموعه‌ای که در کنار سری شاهزاده ایرانی، اسپلینترسل و اسسینز کرید، اوج خلاقیت و محبوبیت شرکت یوبیسافت در دهه ۲۰۰۰ میلادی را رقم زد. نوسازی‌های گرافیکی و موسیقیایی در کنار یک محتوای داستانی جدید که ۲۰ سال پس از انتشار بازی Beyond Good and Evil به‌آن اضافه شده و اتفاقات نسخه دوم را پی‌ریزی می‌کند، در کنار گیم‌پلی بسیار خوش‌ساخت که هنوز هم جادویی است، تجربه‌ای واقعا سرگرم‌کننده و خواستنی را برای مخاطبان ترتیب می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا برخی از گیمرها بیشتر از ۱۶ سال است که برای تجربه نسخه دوم Beyond Good and Evil لحظه‌شماری می‌کنند، تجربه Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition جواب سوالتان را می‌دهد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition اثری بسیار ارزشمند است. محصولی ۱۵-۲۰ دلاری که نسل جدید از بازیکنان را به‌بهترین شکل ممکن با سری Beyond Good and Evil اشنا می‌کند؛ مجموعه‌ای که در کنار سری شاهزاده ایرانی، اسپلینترسل و اسسینز کرید، اوج خلاقیت و محبوبیت شرکت یوبیسافت در دهه ۲۰۰۰ میلادی را رقم زد. نوسازی‌های گرافیکی و موسیقیایی در کنار یک محتوای داستانی جدید که ۲۰ سال پس از انتشار بازی Beyond Good and Evil به‌آن اضافه شده و اتفاقات نسخه دوم را پی‌ریزی می‌کند، در کنار گیم‌پلی بسیار خوش‌ساخت که هنوز هم جادویی است، تجربه‌ای واقعا سرگرم‌کننده و خواستنی را برای مخاطبان ترتیب می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا برخی از گیمرها بیشتر از ۱۶ سال است که برای تجربه نسخه دوم Beyond Good and Evil لحظه‌شماری می‌کنند، تجربه Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition جواب سوالتان را می‌دهد.
علی گودرزی

8.5

نقاط قوت

  • + ارائه محتوای داستانی جدید
  • + بازآفرینی آلبوم موسیقی فوق‌العاده بازی
  • + بهبود قابل‌توجه جزئیات بصری/فنی/گرافیکی
  • + گیم‌پلی جادویی و هم‌چنان قند در دل آب کن!
  • + حالت Speedrun Mode و افزایش ارزش تکرار
  • + نوسازی کم‌نقص تجربه‌ای فوق‌العاده و اتمسفریک

نقاط ضعف

  • - ناپایدار شدن نرخ فریم و بیرون پریدن‌های ناگهانی (Crash/کرش)
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده