چیزی نمانده تا تولد دو سالگی اورواچ ۲ را جشن بگیریم. این بازی پرطرفدار، چند روزی است که وارد فصل یازدهم شده و حالا می‌خواهیم ببینیم که پس از ۱۱ فصل، اورواچ ۲ چه وضعیتی دارد و چه محتوایی را ارائه می‌دهد.

به‌طور کلی، گیمرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، آن‌هایی هستند که به اعصابشان اهمیت می‌دهند و فقط سراغ بازی‌های تک‌نفره می‌روند. دسته دوم هم آن‌هایی هستند که دنبال چالش و سردرد بیشتری بوده و می‌خواهند رودررو با گیمرهای دیگر بازی کنند و طرفدار به اصطلاح بازی‌های PVP هستند. صرف‌نظر از اینکه جزو کدام دسته باشید، قطعا نام یک سری از بازی‌های PVP مطرح مثل کال آف دیوتی وارزون و اورواچ را شنیده‌اید. اورواچ، بازی PVP مطرح و پرطرفدار شرکت بلیزارد (خالق دیابلو، وارکرفت، استارکرفت،…) است که قسمت دوم آن حدود دو سال پیش به‌صورت رایگان عرضه شد و حالا با نزدیک به ۲۵ میلیون بازیکن ماهانه، جزو محبوب‌ترین عنوان‌های PVP دنیا به‌حساب می‌آید.

یکی دو هفته پیش و اواسط تیرماه، فصل یازدهم این بازی تحت عنوان Super Mega Ultrawatch منتشر شد و حالا می‌خواهیم نگاهی به مهم‌ترین تغییرات و امکانات اضافه شده به آن بیندازیم.

چرا Super Mega Ultrawatch؟

هر فصل از اورواچ حال و هوای خاص خودش را دارد. در فصل یازدهم هم، حال و هوای کارتون‌های مطرح ابرقهرمانی دهه ۹۰ میلادی جریان دارد. همه لباس‌ها، آیتم‌ها و فضای کلی بازی از کارتون‌های آن زمان مثل Power Rangers یا VR Troopers و کارتون‌های ژاپنی الهام گرفته شده است. البته برای ما ایرانی‌ها، این کارتون‌ها آشنا نیستند؛ بنابراین آن حس نوستالژی مد نظر بلیزارد چندان به ما منتقل نمی‌شود. گل سرسبد این موضوع، اسکین قابل شخصی‌سازی جدیدی برای کاراکتر Ash است که آن را به امپراتور کالامیتی تبدیل می‌کند.

به‌صورت کلی، بلیزارد سعی کرده که با بازگشت به کارتون‌های دوران کودکی و دست گذاشتن روی فاکتور «نوستالژی»، پلیرهای بیشتری را به سمت اورواچ بکشاند؛ ولی برای ماهایی که با «زی‌زی‌گولو» و «خونه مادربزرگه» بزرگ شده‌ایم، این موضوع نه‌تنها غریبه بوده، بلکه جذابیتی خاصی هم ندارد و صرفا باید از زیبایی بصری آن لذت ببریم.

شخصیت‌های بازی اورواچ ۲

تنها موردی که می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد، همکاری جدید بلیزارد و شرکت Hasbro است که نتیجه آن اضافه شدن اسکین ترنسفورها به این بازی است. این اسکین‌ها در قالب بسته‌ای جداگانه ارائه شده‌اند که هفته پیش، با آپدیتی جدید منتشر شد. این بسته چهار اسکین دارد:

  • اسکین «آپتیموس پرایم» برای Reinhardt
  • اسکین «بامبل بی» برای Bastion
  • اسکین «مگاترون» برای Ramattra
  • اسکین «آرسی» برای Illari

این اسکین‌ها، صدای این چهار کاراکتر را هم تغییر می‌دهند و حالتی روباتیک به صدایشان اضافه می‌کنند. علاوه‌بر این چهار اسکین، تعدادی فیگور پیروزی، عکس پروفایل، کاور پروفایل، اسپری و آیتم‌های دیگر برای این چهار شخصیت در بسته Transformers Mega Bundle وجود دارد.

محتوای ترنسفورمر اورواچ ۲

این بسته واقعا جذاب است و قطعا استفاده از آن برای طرفداران دنیای ترنسفورها لذت‌بخش خواهد بود؛ ولی مشکلی بزرگ وجود دارد: اگر بخواهید بسته Transformers Mega Bundle را از فروشگاه Overwatch 2 بخرید، باید ۵۹۰۰ سکه درون‌بازی پرداخت کنید. این تعداد سکه معادل ۵۹ دلار خواهد بود که با قیمت دلار امروز، چیزی معادل ۳٫۵ میلیون تومان می‌شود. قطعا نمی‌توانیم پرداخت چنین رقمی را پیشنهاد دهیم؛ مگر اینکه هم عاشق دنیای ترنسفورمرها باشید هم بخش زیادی از زمانتان را صرف بازی اورواچ کنید.

محتوای جدید و تغییرات فصل یازدهم Overwatch 2

- در فصل یازدهم اورواچ ۲، برخلاف اکثر فصل‌های قبلی، خبری از کاراکتر قهرمان جدید نیست. بارزترین محتوای جدید در فصل یازدهم اورواچ ۲، اضافه شدن نقشه جدید Runapasi محسوب می‌شود. این نقشه، برای حالت Push (حالتی که باید ربات را همراهی کنید) بوده و محل زندگی شخصیت Illari و فرهنگ زندگی او را نشان می‌دهد. طبق گفته بلیزارد، این نقشه با خیابان‌های باریک و سمبل‌هایی از قهرمان‌ها، فرهنگ قبیله Illari را نشان می‌دهد. این نقشه را می‌توانید در هر دو حالت Quick Play و Competitive تجربه کنید. بد نیست بدانید که با اضافه شدن این نقشه، تعداد کل نقشه‌های اورواچ ۲ به ۴۵ عدد رسیده است.

نقشه Colosseo اورواچ ۲

علاوه‌بر این، نقشه Colosseo هم تغییرات زیادی کرده است؛ نقشه‌ای که شخصا برای من، خاطرات شکست‌های پی‌درپی را در حالت Competitive یادآوری می‌کند! همه شیشه‌های اطراف فضای وسطی بازی حذف شده‌اند و فضای بیشتری هم در اطراف چک‌پوینت‌ها قرار گرفته تا دیگر تیم حریف نتواند به‌راحتی شما را از به بیرون از نقشه پرت کند. حتی یک سری فضای جدید هم برای کاور گرفتن در انتهای نقشه قرار داده شده که دفاع آخر قبل از شکست را سخت‌تر می‌کند.

اسکین پرطرفدار Pink هم برای کاراکتر Mecry دوباره در فصل یازدهم اضافه شده و می‌توانید آن را تحت بسته‌ای به نام Rose Gold از فروشگاه اورواچ با قیمت ۱۵ دلار بخرید. این اسکین که به نسخه اول بازی Overwatch برمی‌گردد، در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود. آیکون این اسکین هم توسط استریمر معروف اورواچ، Dani Ellis طراحی شده است. بد نیست بدانید که بلیزارد همه درآمد فروش این اسکین را به سازمان BCRF برای درمان سرطان سینه اهدا می‌کند. سال ۲۰۱۸ هم، بلیزارد توانسته بود ۱۲٫۷ میلیون دلار از فروش این اسکین به مؤسسه BCRF کمک کند.

کاراکتر مرسی در بازی اورواچ ۲

اگر هم دنبال اسکین‌هایی مناسب تابستان هستید، بسته جدید Lifeguard همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، اسکین‌های گارد ساحلی را برای ۹ کاراکتر بازی ارائه می‌دهد. از این ۹ اسکین، دوتای آن‌ها، یعنی اسکین گارد ساحلی برای Lucio و Junkrat را می‌توانید در Battle Pass به‌دست بیاورید؛ ولی ۷ تای دیگر را باید ازطریق فروشگاه اورواچ ۲ بخرید.

حالت Hero Mastery که در آن باید یک سری چالش را با قهرمان‌های مشخص انجام دهید، برای شخصیت‌های Kiriko و Soldier هم اضافه شده است. با تمام کردن این این چالش‌ها می‌توانید ۲۲۵۰۰ تا XP برای Season Pass جمع کنید.

شخصیت‌های Reinhardt ،Winston افزایش قدرت را در فصل یازدهم داشتند و احتمالا اکثر کسانی که نقش تانک را بازی می‌کنند، به سمت این دو روی بیاورند. شخصیت Pharah هم بهبودهای زیادی داشته که در این مورد خاص، در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم. در سمت دیگر، شخصیت‌های Kiriko ،Cassidy و Sojourn کمی تضعیف شده‌اند.

کابوسی به نام Pharah

همان‌طور که گفتیم یکی از کاراکترهایی که بیشترین افزایش قدرت را در فصل یازدهم داشته، Pharah محسوب می‌شود؛ اما این افزایش قدرت Pharah به‌قدری بوده که به محبوب‌ترین DPS در بازی تبدیل شده است. این موضوع حتی نارضایتی گیمرهای Overwatch 2 را برانگیخته و گیمرها امیدوارند که بلیزارد این کاراکتر را در آپدیت‌های بعدی ضعیف کند.

شخصیت فرح در بازی اورواچ ۲

طبق جدیدترین آمار، Pharah به محبوب‌ترین کاراکتر DPS در هر دو حالت Quick Play و Competitive تبدیل شده و درصد پیروزی با کاراکتر Pharah به بیش از ۵۲ درصد (در هر دو حالت) رسیده است. قدرتمند شدن Pharah باعث شده که حتی نیازی به Mercy هم نداشته باشد و پلیرهای جدید هم بتوانند به‌صورت مستقل در آسمان‌ها پرواز کنند و از فاصله دور، تیم حریف را از بین ببرند.

جالب است بدانید برای اثبات این موضوع، ThunderBR2 که یکی از پلیرهای معروف اورواچ محسوب می‌شود، ۴۰ بار پشت سر هم Pharah را انتخاب که از این تعداد، تیم اون فقط سه بار شکست خورد. از این سه بار، دوبار هم به‌خاطر قطع شدن ارتباط اینترنتی یکی از هم‌تیمی‌های او بود.

اگر جزو کسانی باشید که حالت Competitive اورواچ ۲ را تجربه کرده باشید، قطعا می‌دانید که وجود یک Pharah در تیم مقابل، نه‌تنها می‌تواند پیروزی را بی‌نهایت سخت کند، بلکه آن‌قدری اعصابتان را خرد کند که تا مرز شکستن کیبورد یا دسته پیش بروید.

مورد بعدی به‌صورت کلی به نقش تانک برمی‌گردد. بلیزارد هم‌زمان با فصل نهم، موضوعی را به بازی اضافه کرد که تانک‌ها هنگام حمله و ضربه زدن، Healing کمتری دریافت کنند. این موضوع باعث بالانس شدن تانک‌ها شده و جلوی قدرتمند شدن بیش از حدشان را می‌گرفت. حالا در فصل ۱۱، اثر این قابلیت نصف شده و تانک‌ها می‌توانند همزمان با دریافت Healing زیاد، به تیم حریف حمله کنند و بدون توقف ضربه بزنند. همین موضوع باعث شده تا افراد بیشتری به سمت نقش تانک بروند و از قدرتمند شدن آن‌ها سواستفاده کنند. برای مثال، یک پلیر Reinhardt می‌تواند درحالی‌که بدون توقف، چکش خودش را در هوا می‌چرخاند به سمت شما بیاید و همزمان توسط یک ساپورت، بدون هیچ مشکلی، Heal کامل را دریافت کند.

سیزن پس فصل ۱۱ بازی اورواچ ۲

در Battle Pass فصل یازدهم اورواچ ۲ چه خبر است؟

درست مثل فصل‌های قبلی، فصل یازدهم اورواچ ۲ هم Premium Battle Pass با ۸۰ جایزه دارد شامل انواع اسکین، فیگورهای ابتدایی و پیروزی، اسپری، صدا و… دارد که می‌توانید آن را با ۱۰۰۰ سکه طلای درون‌بازی (معادل ۱۰ دلار) بخرید. با خرید Season Pass، فصل ۱۱ به محتوای زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

  • کاراکتر Ash میزبان اسکین Mythic این فصل است که برای استفاده از آن باید ۵۰ الماس Mythic داشته باشید. البته اگر بخواهید همه رنگ‌ها و حالت‌های این اسکین را بخرید باید ۳۰ الماس Mythic هم هزینه کنید. حتی می‌توانید اسکین‌های Mythic همه فصل‌های قبلی، به‌جز فصل ۹ را هم بخرید. اگر با اسکین‌های Mythic آشنا نیستید، باید بدانید که این‌ها بهترین و باکیفیت‌ترین اسکین‌های بازی هستند که حتی می‌توانید آن‌ها از نظر جزئیات و رنگ، باتوجه‌به سلیقه خودتان، شخصی‌سازی کنید.
  • پنج اسکین Legendary برای کاراکترهای Mauga ،Sojourn ،Wrecking Ball ،Symmetra و Genji
  • دو اسکین گارد ساحلی برای Lucio و Junkrat
  • ۶۰۰ سکه طلای اورواچ
  • ۲۰ درصد XP بیشتر برای کل فصل

فصل یازدهم بازی Overwatch 2 روی کامپیوتر بررسی شده و کد Season Pass فصل یازدهم آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Overwtach 2 Season 11

اورواچ ۲ به‌زودی دو ساله می‌شود و حالا به درجه‌ای از بهینه‌سازی و محتوا رسیده که می‌توانیم آن را به‌عنوان یکی از کم‌ایرادترین بازی‌های PVP بدانیم؛ اما محتوای فصل ۱۱ را نمی‌توانیم به اندازه فصل‌های قبلی جذاب بدانیم. در این فصل خبری از کاراکتری جدید نیست و فقط باید به یک نقشه بسنده کنیم. شاید بتوانیم تنها اتفاق جذاب در فصل جدید را بسته ترنسفورمرها بدانیم؛ ولی برای خرید این بسته باید ۶۰ دلار، معادل قیمت کامل یک بازی AAA هزینه کنید. از طرف دیگر، بلیزارد با آپدیت‌های جدید، با اینکه پیشرفت‌هایی را به‌صورت کلی در بازی ایجاد کرده، ولی از طرفی هم یک سری اعصاب‌خردی مثل قدرتمند کردن بیش از حد کاراکتر Pharah را اضافه کرده که ممکن است برای گیمرها، به‌خصوص پلیرهای جدید اتفاق خوبی محسوب نشود؛ به‌خصوص اینکه، پلیرهای حرفه‌ای و قدیمی Overwatch خوب بلدند از کوچک‌ترین موضوعی، سو استفاده کرده و تجربه بدی را برای گیمرها جدید رقم بزنند.
فرهنگ حشمتی

7

نقاط قوت

  • + اضافه شدن نقشه جدید Runapasi
  • + بهبودهای ایجادشده در نقشه Colosseo
  • + دریایی از بهبودها و بالانس کردن کاراکترهای مختلف
  • + بسته الحاقی Transformers

نقاط ضعف

  • - قیمت ۶۰ دلاری بسته الحاقی Transformers
  • - قدرتمند شدن بیش از حد کاراکتر Pharah
  • - اضافه نشدن کاراکتر جدید
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده