شخصیت‌های بازی The Mortuary Assistant

بررسی بازی The Mortuary Assistant: Definitive Edition؛ ماجراجویی در یک سردخانه!

شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
مطالعه 6 دقیقه
The Mortuary Assistant: Definitive Edition یک اثر ترسناک است که گیمرها را مشغول شکار ارواح در سردخانه می‌کند! همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

بازی The Mortuary Assistant در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و خیلی زود توانست به یکی از تجربه‌های متفاوت در ژانر وحشت تبدیل شود. شاید اولین نکته‌ای که تجربه این بازی را جذاب جلوه می‌دهد، اسم آن باشد؛ «دستیار سردخانه». صرفا تصور اینکه یک بازی قرار است ما را به دل سردخانه‌ای ببرد تا در آن اجساد مختلف را بررسی و آماده تدفین کنیم، خودش باعث تحریک احساسات مختلفی در گیمر می‌شود و خبر خوب اینکه The Mortuary Assistant، این کار را به شکلی واقعا سرگرم‌کننده برای یک بازی انجام می‌دهد.

البته که The Mortuary Assistant نکات جالب دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه این بازی توسط یک نفر ساخته شده است و پس از تجربه کردن آن، متوجه خواهید شد که چقدر برای یک پروژه تک‌نفره بازی تر و تمیز و خوش‌ساختی است. این نکته از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که انگار The Mortuary Assistant دور از تمام هیاهو و زرق و برق بازی‌های بزرگ که با اهداف موفقیت تجاری ساخته می‌شوند، صرفا اثری از یک عاشق ژانر وحشت برای طرفداران این سبک از بازی‌ها است و فراتر از هر چیزی، سعی دارد تا واقعا گیمرها را بترساند و آن‌ها را دچار کابوس‌های شبانه کند! امروز قرار است نسخه Definitive Edition این بازی منتشر شد و همین بهانه‌ای شد تا به سراغ بررسی آن برویم.

اتاق تاریک در بازی The Mortuary Assistant

The Mortuary Assistant: Definitive Edition داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که راهی محیطی شده است تا مشغول کار در یک سردخانه شود. در اولین ورود به این مکان، پزشکی شما را راهنمایی خواهد کرد که حکم بخش آموزشی بازی را دارد و در آن یاد می‌گیرید که چطور باید یک جسد را آماده تدفین کنید. ابتدا باید با بررسی جسد، جای زخم‌ها را روی بدن مشخص و وارد یک کامپیوتر کنید تا پرونده آن جسد آماده شود. پس از آن نوبت به انجام یک سری کارهای پزشکی‌مانند مثل تخلیه خون جسد و موارد دیگر می‌شود. این پروسه در قالب یک فایل کامل در دسترسی شما است تا به مرور این کارها را انجام دهید و درنهایت پرونده آن جسد را ببندید.

در برخورد اول با این کار، همه‌چیز به خودی خود کمی ترسناک و واقعا متفاوت به‌نظر می‌رسد؛ چرا که در کمتر بازی دیگری با این جزییات درگیر چنین کاری می‌شویم! اما این تازه نوک کوه یخ اتفاق‌هایی است که در The Mortuary Assistant انتظار گیمر را می‌کشند. پس از پشت سر گذاشتن مرحله یادگیری بازی و با اینکه حتی در آخر این فاز هم یک سورپرایز عجیب انتظار شما را می‌کشد و به همین دلیل هم دکتر باتجربه از شما می‌خواهد تا به خانه بروید و کمی استراحت کنید. اما سورپرایزهای واقعی، پس از شروع اولین شیفت کاری شما که از قضا هم قرار است شیفت شب باشند، منتظرتان هستند.

2024-8-the-mortuary-assistant-body-1

پس از بازگشت به سردخانه برای انجام شیفت کاری اول، شخصیت اصلی بازی از همان ابتدا متوجه می‌شود که یک چیز در این مکان نرمال نیست. درهای قفل‌شده و تلفنی که زنگ می‌خورد و در آن دکتر، از شما می‌خواهد تا به هیچ‌چیز جز خودتان اعتماد نکنید و حسابی مراقب بلاهای اهریمنی که ممکن است در این مکان سرتان بیایند، باشید. پس از ورود به محل اصلی سردخانه و جایی که باید جسدها را بررسی کنید، می‌توانید به دلخواه سراغ هر جسدی که می‌خواهید بروید و کارها را مطابق فهرست آماده‌شده انجام بدهید. اما اینجا است که بازی نشان می‌دهد تنها نکته ترسناک در مورد این اجساد، جسد بودن آن‌ها نیست! بلکه یک سری ارواح خبیث هم در تلاش برای شکار شخصیت اصلی بازی هستند و تقابل با آن‌ها، به‌معنی واقعی کلمه ترسناک است.

The Mortuary Assistant تقریبا از هر عنصری که می‌توان از یک بازی ترسناک انتظار داشت، برای ترساندن مخاطب استفاده می‌کند. اول و سرراست‌تر از همه، یک سری جامپ اسکر داریم که ممکن است در هر لحظه‌ای از بازی یقه شما را بگیرند. برای مثال تصور کنید در حال چرخاندن دست یک جسد هستید تا زخم‌هایش را بررسی کنید و ناگهان چراغ‌ها خاموش می‌شوند و دو چشم نورانی از فضایی در دوردست به شما زل می‌زند! تا به خودتان بیایید و به فکرتان برسد که دوباره چراغ اتاق را روشن کنید، ضربان قلب‌تان کمی بالاتر رفته است. در چنین موقعیت‌هایی سازنده بازی به شکلی واقعا ایده‌آل از صدا و جلوه‌های تصویری برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر چنین اتفاق‌هایی استفاده می‌کند تا جامپ اسکرها در ترسناک‌ترین حالت ممکن خود باشند.

مکانیک پازل در بازی The Mortuary Assistant

نکته‌ای که جنبه‌های ترس بازی را حتی تاثیرگذارتر می‌کند، بسنده نکردن سازنده آن به صرفا جامپ اسکرها و رفتن به سراغ جنبه‌هایی عمیق‌تر به کمک خلق اتمسفری سنگین و خفقان‌آور است. به‌طور کلی، فضای سردخانه‌ای که در آن مشغول کار هستید، مملو از تصویرسازی‌هایی است که می‌تواند خواب راحت را برای شما حرام کند. هر از گاهی ممکن است در اتاق دیگری از این ساختمان ناگهان درها با صدای وحشتناکی به‌هم کوبیده شوند یا صدای گریه‌ای عجیب باعث ایجاد رعب و وحشت در دل شما شود. این فضاسازی‌ها انقدر باکیفیت کار شده‌اند که پس از گذشت مدتی، عملا حس ترس از یک تجربه لحظه‌ای و مقطعی تبدیل به حسی تمام‌وقت در The Mortuary Assistant می‌شود و کوچک‌ترین چیزها مثل صدای بارانی که مثل تازیانه به پنجره‌های اتاق می‌کوبد هم می‌تواند این حس وحشت را برانگیخته کند.

سازنده The Mortuary Assistant برای رویارویی شما با ارواح هم مکانیک جالبی تدارک دیده است. در گوشه‌ای از اتاق یک کابینت قدیمی قرار دارد که در آن می‌توانید با شناسایی نمادهایی که با سوزاندن کارت‌ها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، اسم روحی را که قصد تسخیر شما را دارد متوجه شوید و تنها راه برای ازبین‌بردن این روح هم چیزی نیست جز سوزاندن آن در کوره‌ای که در گوشه سردخانه تعبیه شده است. خود این پروسه حسابی درگیرکننده است و هر بار که سعی می‌کنید کارت‌ها را بسوزانید و نشانی از روح به‌دست بیاورید، این اهریمن‌ها هم تمام تلاش خودشان را برای جلوگیری از موفقیت شما انجام می‌دهند و خب تقابل‌های اینچنینی، آن هم در حالتی که شما هیچ وسیله‌ای برای دفاع از خودتان ندارید، حسابی تنش‌زا و درگیر‌کننده است؛ مخصوصا اگر بدانید که امکان شکست خوردن شما هم کم نیست و ممکن است درنهایت توسط ارواح تسخیر شوید.

کوره در بازی The Mortuary Assistant

البته که The Mortuary Assistant تجربه بی‌نقصی هم نیست؛ فارغ از جنبه‌های ترسناک بازی که به آن‌ها اشاره کردیم، خود پروسه بررسی اجساد و آماده کردن آن‌ها تنوع چندانی ندارد و پس از اینکه یکی دو بار این کار را انجام می‌دهید، کمی تکراری و خسته‌کننده می‌شود. همچنین برخی از مکانیک‌های بازی، در اجرا کمی آزاردهنده هستند؛ مثلا برای اینکه جسدی را از سردخانه به اتاق بررسی بیاورید، باید یک وسیله فلزی شبیه به برانکارد را به آن‌جا ببرید و مکانیک حرکت دادن این وسیله حتی از دور زدن با یک کامیون هم سنگین‌تر پیاده شده است!

همچنین از حیث داستان هم The Mortuary Assistant می‌توانست تجربه عمیق‌تری باشد اما نکته‌ای که تا حدی این موضوع را جبران می‌کند، پایان بندی‌های مختلفی است که بازی ارائه می‌دهد. بسته به اینکه شما چه عملکردی در شیفت‌های خودتان داشته باشید، پایان بازی هم تغییر خواهد کرد و خود این موضوع، انگیزه‌ای است تا بیش از یک بار سراغ تجربه بازی بروید و ارزش تکرار زیادی به آن می‌دهد. The Mortuary Assistant از نظر بصری و صوتی هم همان‌طور که اشاره کردیم اثر باکیفیتی است و سازنده بازی مخصوصا از این دو عنصر خیلی خوب برای خلق اتمسفری تأثیرگذار و ترسناک استفاده کرده است.

اتاق بررسی اجساد در بازی The Mortuary Assistant

در مجموع The Mortuary Assistant تجربه‌ای واقعا متفاوت در بین بازی‌های سبک ترسناک است که کمی از روتین‌های کلیشه‌ای این ژانر فاصله گرفته است و می‌توان خلاقیت سازنده آن را به‌وضوح در تجربه بازی مشاهده کرد. بازی خیلی خوب عناصر ترسناک را می‌شناسد و از آن بهتر هم آن‌ها را اجرا می‌کند و جنبه‌های دیگر اثر هم به قدری ارزشمند هستند که برای مدتی نسبتا طولانی بتوانید با این بازی سرگرم شوید و مخصوصا برای رسیدن به پایان‌های مختلف، چند بار آن را تمام کنید. نسخه Definitive Edition محتوای جدیدی مثل اجساد بیشتر را به نسخه اصلی اضافه کرده است تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری این اثر را تجربه کنید. بازی کردن The Mortuary Assistant به تمام علاقه‌مندان ژانر وحشت که دنبال اثری متفاوت هستند، پیشنهاد می‌شود.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

شخصیت‌های بازی The Mortuary Assistant

The Mortuary Assistant: Definitive Edition

10/8
امتیاز زومجی
در مجموع The Mortuary Assistant تجربه‌ای واقعا متفاوت در بین بازی‌های سبک ترسناک است که کمی از روتین‌های کلیشه‌ای این ژانر فاصله گرفته است و می‌توان خلاقیت سازنده آن را به‌وضوح در تجربه بازی مشاهده کرد. بازی خیلی خوب عناصر ترسناک را می‌شناسد و از آن بهتر هم آن‌ها را اجرا می‌کند و جنبه‌های دیگر اثر هم به قدری ارزشمند هستند که برای مدتی نسبتا طولانی بتوانید با این بازی سرگرم شوید و مخصوصا برای رسیدن به پایان‌های مختلف، چند بار آن را تمام کنید. نسخه Definitive Edition محتوای جدیدی مثل اجساد بیش‌تر را به نسخه اصلی اضافه کرده است تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری این اثر را تجربه کنید. بازی کردن The Mortuary Assistant به تمام علاقه‌مندان ژانر وحشت که دنبال اثری متفاوت هستند، پیشنهاد می‌شود. 

نقاط قوت

  • جامپ اسکرهای فکر‌شده و کاملا تاثیرگذار
  • القای خیلی خوب حس ترس دائمی و روانی
  • اتمسفر خفقان‌آور و واقعا ترسناک
  • جلوه‌های صوتی بسیار باکیفیت
  • پایان‌بندی‌های مختلف و ارزش تکرار بالا

نقاط ضعف

  • داستان بازی می‌توانست جزییات بیش‌تری داشته باشد
  • طراحی سنگین برخی از مکانیک‌ها
  • تکراری شدن روند بررسی اجساد در طولانی‌مدت
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات