پوستر بازی World of Goo 2

بررسی بازی World of Goo 2؛ جهان را تسخیر کن!

جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
مطالعه 5 دقیقه
پس از سال‌ها انتظار، بالاخره بازی World of Goo 2 عرضه شد. اما آیا این بازی توانسته است مثل نسخه اولش موفق باشد؟ در این مطلب به بررسی این بازی خواهیم پرداخت.
تبلیغات

اگر قرار باشد لیستی از بهترین بازی‌های مستقل تاریخ تهیه شود، می‌توان بازی World of Goo را به‌عنوان یکی از جدی‌ترین کاندیداهای حضور در این فهرست دانست. این بازی در سال ۲۰۰۸ توسط استودیوی مستقل 2D Boy متشکل‌از تنها دو نفر عرضه شد و به‌شدت مورد استقبال بازیکنان و منتقدان قرار گرفت. این اثر ابتدا برای ویندوز و کنسول Wii انتشار یافت و نمرات متاکریتیک آن به‌ترتیب ۹۰ و ۹۴ بود. تمامی این موفقیت‌ها درحالی‌ رقم خورد که بودجه ساخت بازی تنها ۱۰ هزار دلار بود و درابتدا یک پروژه دانشجویی بود.

استودیو سازنده ابتدا ساخت نسخه دوم را رد کرده بود، اما سپس در سال ۲۰۱۰، یکی از سازندگان گفت احتمال ساخت یک دنباله وجود دارد. بالاخره پس‌از سال‌ها انتظار، در گیم اواردز ۲۰۲۳ بازی World of Goo 2 معرفی شد و اخیرا شاهد انتشار این بازی بودیم. باتوجه به موفقیت نسخه اول، انتظارات از World of Goo 2 به‌شدت بالا است؛ اما آیا تیم سازنده موفق شده است اثری در حدواندازه‌های بازی اول توسعه دهد؟ در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

بازی World of Goo 2 همان رویه نسخه اول را پیش می‌گیرد و باید «توپ‌های گو» را به لوله برسانید تا مرحله تکمیل شود. هر مرحله شامل سه چالش اضافی هم می‌شود که مرتبط‌با تعداد توپ‌های منتقل شده، تعداد حرکات بازیکن و زمان تکمیل مراحل است. درواقع برای هرکدام از چالش‌ها مقدار / زمان مشخصی تعیین شده است که با رسیدن به آن، می‌توانید چالش موردنظر را هم تکمیل کنید. در این بازی پنج چپتر و بیش‌از شصت مرحله وجود دارند.

ساخت پل در بازی World of Goo 2

از آنجایی‌که مراحل بازی خطی نیستند و برای تکمیل هرکدام باید از خلاقیت خود بهره ببرید، روش‌های متفاوتی برای تکمیل مراحل وجود دارند. این موضوع درکنار چالش‌های نام‌برده باعث می‌شوند با بازی‌ای رو‌به‌رو باشیم که ارزش تکرارپذیری بسیار بالایی دارد و می‌توان بدون حس تکراری شدن، بارها و بارها یک مرحله را به روش‌های مختلف تکمیل کرد. همچنین نوع چالش‌های بازی به‌شکلی است که به‌سختی و با چند بار تمرین بتوان هر سه چالش را به‌صورت همزمان تکمیل کرد و همین هم محرک دیگری برای تجربه مجدد بازی است.

در مراحل بازی برخی تابلوهای چوبی وجود دارند که به‌عنوان راهنمای بازی (Hint) عمل می‌کنند. این راهنماها به‌شکل کاملا مناسبی طراحی شده‌اند و درعین اینکه شما را در مسیر درست تکمیل مرحله قرار می‌دهند، اما بیش‌از حد کافی هم اطلاعات در اختیار بازیکن نمی‌گذارند تا خودتان بتوانید معماهای موجود را حل کنید. اما اگر در مرحله‌ای گیر کردید، نیاز به نگرانی نیست؛ زیرا در بازی دکمه رد کردن مراحل (Skip) هم حاضر است تا در صورت نیاز، بازیکن از یک مرحله عبور کند. البته نمی‌توان در مراحل پایانی هر چپتر از این دکمه استفاده کرد.

چون پازل‌های این بازی مبتنی‌بر فیزیک است، ممکن است با قرار دادن یک توپ در سازه خود ناگهان این سازه خراب شود و از مسیرش خارج شود. اما تیم سازنده به این مسئله هم فکر کرده است و یک حشره سفید کوچک در بازی حضور دارد که با کلیک کردن روی آن، می‌توانید به حرکت قبلی برگردید و درواقع این حرکت را بی‌اثر می‌کند. در استفاده از این حشره محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید بارها از آن استفاده کنید تا بالاخره مرحله را تکمیل کنید.

سازه‌ای به شکل توپ سنگی در بازی World of Goo 2

در بازی توپ‌های گوی مختلف وجود دارند که هرکدام ویژگی خاص خود را دارد. علاوه‌بر گوهای سیاه معمولی، شاهد گوهای دیگری مثل توپ‌هایی به‌شکل بادکنک، گوهایی سبز رنگ با قابلیت استفاده مجدد، گوهای سفید که امکان انتقال ماده لزج را دارند، گوهای قرمز که با انتقال ماده لزج بزرگ می‌شوند، و دیگر گوها هستیم. همین امر باعث شده است دست استودیوی توسعه‌دهنده در ساخت پازل‌های گوناگون باز باشد و درنتیجه بازیکن هم با پازل‌های جدیدی رو‌به‌رو می‌شود. ترکیب این گوها در مراحل مختلف سبب می‌شود که با پازل‌های جذاب زیادی رو‌به‌رو باشیم. همچنین دقیقا در جایی‌که تصور می‌شود بازی در حال تکراری شدن است، گونه جدیدی از توپ‌ها به آن راه می‌یابند و درنتیجه شاهد نوع جدیدی از چالش‌ها هستیم.

علاوه‌بر این، محیط‌های هر مرحله هم با یکدیگر متفاوت هستند و طراحی بصری آن‌ها به‌شکلی است که احساس خستگی و تکراری شدن به بازیکن دست نمی‌دهد. برای مثال، ممکن است در یک مرحله شاهد محیطی روشن با آسمان آبی و ابرهای زیبا باشیم و سپس در مرحله‌ای دیگر شاهد حال‌وهوایی مشابه فیلم‌های کلاسیک هستیم. درکنار این قضیه، باید به موسیقی‌های زیبای بازی اشاره کنیم که با فضای مراحل همخوانی دارد و درنتیجه شاهد خروجی زیبایی هستیم.

از بعد فنی هم، بازی به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرا می‌شود و شاهد بهینه‌سازی خوبی روی نسخه کامپیوتر هستیم. البته در این نسخه از دسته پشتیبانی نمی‌شود و تنها می‌توان با بهره‌گیری از کیبورد و موس بازی را روی پی‌سی اجرا کرد که شاید بتوان آن را یک نقص برای بازی دانست.

یک مرحله تاریک و روی آب در بازی World of Goo 2

یکی دیگر از معدود مشکلات بازی World of Goo 2 عدم تعادل سختی بین مراحل است؛ بدین شکل‌که ممکن است با مرحله بسیار راحتی رو‌به‌رو شویم و سپس مرحله بعدی بسیار چالش‌برانگیز باشد. همین روند تغییر میزان سختی می‌تواند مقداری بازی را از ریتم خود خارج کند و باعث شود با تجربه یکپارچه‌ای رو‌به‌رو نباشیم. البته بیشتر مراحل بازی متوسط یا آسان هستند و تعداد مراحل سخت خیلی زیاد نیست؛ درنتیجه این بازی ویدیویی گزینه مناسبی برای افراد زیادی است.

این بازی برخلاف نسخه اول دارای داستان است و سعی می‌کند به‌شکلی دوست‌داشتنی روایت پشت این گوها و زندگی آن‌ها را بیان کند. با اینکه طبیعتا نمی‌توان انتظار زیادی از این داستان داشت و تنها به‌عنوان یک محرک اضافی به World of Goo 2 اضافه شده است، اما با داستان جالبی رو‌به‌رو هستیم و از این طریق اندکی با حقایق گوها رو‌به‌رو می‌شویم. روایت این داستان هم ازطریق چندین کات‌سین صورت می‌پذیرد.

یک مرحله با گوهای آبی و لنز مخصوص در بازی World of Goo 2

در مجموع، می‌توان بازی World of Goo 2 را دنباله‌ای شایسته برای نسخه اول دانست که یکی از بهترین آثار مستقل تاریخ گیمینگ محسوب می‌شد. این بازی با پازل‌های متنوع و محیط‌های متفاوت، ارائه خلاقیت بسیار به بازیکن و امکان تکرارپذیری زیاد گزینه مناسبی برای اندکی فعالیت ذهنی است. اگر از طرفداران نسخه اول بودید یا به بازی‌های پازل علاقه زیادی دارید، بازی World of Goo 2 قطعا می‌تواند برای چندین ساعت شما را سرگرم کند.

بررسی بازی روی کامپیوتر صورت گرفته است.

پوستر بازی World of Goo 2

World of Goo 2

10/9
امتیاز زومجی
در مجموع، می‌توان بازی World of Goo 2 را دنباله‌ای شایسته برای نسخه اول دانست که یکی از بهترین آثار مستقل تاریخ گیمینگ محسوب می‌شد. این بازی با پازل‌های متنوع و محیط‌های متفاوت، ارائه خلاقیت بسیار به بازیکن و امکان تکرارپذیری زیاد گزینه مناسبی برای اندکی فعالیت ذهنی است. اگر از طرفداران نسخه اول بودید و یا به بازی‌های پازل علاقه زیادی دارید، بازی World of Goo 2 قطعا می‌تواند برای چندین ساعت شما را سرگرم کند.

نقاط قوت

  • تکرارپذیری بسیار بالای مراحل
  • تنوع زیاد محیط‌ها و اتمسفر مراحل
  • ارائه خلاقیت نامحدود برای تکمیل مراحل
  • وجود قابلیت‌ها و راهنماهای کاربردی برای حل مراحل

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از دسته روی نسخه کامپیوتر
  • عدم تعادل بین میزان دشواری مراحل مختلف
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات