پوستر بازی Creatures Of Ava

بررسی بازی Creatures of Ava؛ تلاش برای نجات حیوانات

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
Creatures of Ava تجربه‌ای آرامش‌بخش با محوریت نجات حیات وحش است؛ همراه بررسی این بازی باشید.
تبلیغات

گاهی در بین تجربه بازی‌های آنلاین یا حتی بازی‌های آفلاین جدی، به شخصه احساس نیاز پیدا می‌کنم تا سراغ اثری بروم که در آن نگران پینگ بالا، گیمرهایی به‌مراتب حرفه‌ای‌تر از خودم یا حتی باس‌ها و دشمنان سرسخت نباشم و بتوانم برای مدتی از یک بازی صرفا سرگرم‌کننده و حتی تا حدودی آرامش‌بخش لذت ببرم؛ اثری که بتواند در شلوغی روزمره زندگی‌هایمان برای ساعاتی منِ مخاطب را به دنیای زیبا و خیالی ویدیو گیم ببرد و یادم بیندازد که گاهی، بازی کردن چیزی نیست جز سرگرمی و غرق شدن در جهانی خیالی. Creatures of Ava، جدید‌ترین محصول شرکت ۱۱ بیت گیمز که ساخت آن را هم استودیو Inverge Studios برعهده داشته است، دقیقا چنین اثری است.

Creatures of Ava روایتگر داستان شخصیتی به نام ویک است. ویک در ابتدای بازی و پس از میان‌پرده‌ای احساسی، به‌دلیل مشکلی که در سفینه‌اش به‌وجود آمده است، روی سیاره‌ای به اسم Ava بیدار می‌شود. خیلی زود متوجه می‌شویم که این سیاره در عین زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد، درگیر نوعی آلودگی است که از موجودات زنده ساکن آن تا پوشش گیاهی را درگیر کرده است و مثل یک لکه سیاه زشت، روی زیبایی‌های این جهان چنبره زده است. همین موضوع باعث می‌شود تا ویک تصمیم بگیرد به نبرد با این آلودگی برود و البته که قصه دور و درازی در این راه دارد.

همراهی با نیمار در بازی creature of ava

داستان Creatures of Ava چندان پیچیده، عمیق یا مملو از سورپرایز‌های عجیب و غریب نیست اما به طرز فوق‌العاده‌ای، دوست‌داشتنی و حال‌خوب‌کن روایت می‌شود. پس از گذشت مدتی، ویک با اهالی بومی سیاره اِیوا آشنا می‌شود که به‌معنی واقعی کلمه، شخصیت‌پردازی درجه‌یکی دارند. با اینکه خیلی از دیالوگ‌های بازی صداگذاری ندارد و صرفا از اصوات استفاده می‌شود، اما تک تک افراد محلی به شکل خیلی خوبی شخصیت‌پردازی شده‌اند و می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد؛ از دوست صمیمی ویک که در اوایل بازی با او آشنا می‌شویم و به مرور در کارهایی مثل اکتشاف در معبد‌ها همراه‌مان می‌شود تا سایر شخصیت‌ها از رهبران قبایل تا حتی یک شامان که حیوان دست‌آموزش را گم کرده است. گیمرهای کنجکاوتر ازطریق صحبت با این افراد بومی می‌توانند بیشتر هم با گذشته آن‌ها آشنا شوند ولی نکته ارزشمند Creatures of Ava، داشتن پیام‌هایی است که شاید در این برهه از جهان خودمان هم خیلی زیاد به آن‌ها نیاز داریم.

Creatures of Ava بیش از هر چیزی، در رابطه با دوست داشتن محیط زیست و تمام ساکنین آن است. اهالی بومی منطقه در ابتدا چندان روی خوشی به ویک نشان نمی‌دهند ولی به مرور زمان و پس از اینکه مشخص می‌شود او برخلاف خیلی از انسان‌هایی که قبلا پا به این سیاره گذاشته‌اند دنبال ویرانی و خرابی بیشتر آن نیست، همراهش می‌شوند. بازی به هیچ‌وجه شعاری نمی‌شود و صرفا مفهوم دوستی با طبیعت و مخصوصا حیوانات، در تار و پود آن نهادینه شده است و گیمر هم ناخودآگاه می‌تواند این پیام و اهمیت آن را دریافت کند. در مجموع خوب تعریف کردن یک داستان ساده هم خود هنر بزرگی است که سازنده‌های Creatures of Ava به‌خوبی آن را بلد هستند و در بازی اجرا کرده‌اند.

نواختن فلوت در بازی creature of ava

همین سادگی، تا حد زیادی در گیم‌پلی Creatures of Ava هم دیده می‌شود. روند کلی بازی در گشت‌و‌گذار، حل یک سری پازل، کمی سکوبازی یا همان پلتفرمینگ و همینطور مبارزه تقسیم شده است و البته شاهد اندک چاشنی نقش‌آفرینی در قالب ارتقا کاراکتر و ساخت آیتم هم هستیم. اصلی‌ترین هدف گیمر و همینطور ویک در دنیای بازی، نجات دادن آن از شر آلودگی است که تاثیر آن را هم روی جهان و هم روی موجودات این جهان می‌توان دید. برای این منظور در اوایل بازی و در داخل یک معبد، عصایی جادویی به‌دست خواهید آورد که می‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد. آلودگی‌های جهان نهایتا پشت چالش پلتفرمینگ قرار می‌گیرند و باید محیط را برای دسترسی به گل‌هایی نارنجی‌رنگ طی کنید و درنهایت با استفاده از جادو، آن‌ها را از بین ببرید. البته که این گل‌ها انواع سرسختی هم دارند که برای مواجهه با آن‌ها نیاز به تقویت عصا دارید که به مرور با پیش‌روی در داستان فراهم می‌شود.

اما در مورد حیوانات، آن‌هایی که به آلودگی گرفتار شده باشند، دربرابر شما مقاومت خواهند کرد و حتی می‌توانند به ویک آسیب هم برسانند. Creatures of Ava یک بازی کاملا عاری از خشونت است و در رویارویی با این حیوانات، قرار نیست آسیبی به آن‌ها برسانید؛ بلکه باید اتصال بین عصا و آن‌ها را حفظ کنید تا زمانی‌که آلودگی از بین برود. این سیستم مبارزه‌ها در اوایل جذاب است اما راستش را بخواهید، به مرور زمان همان اندک چالش اولیه را هم از دست می‌دهد و کمی روی دور تکرار می‌افتد؛ مخصوصا که به مرور می‌توانید عصای خودتان را قوی‌تر کنید و در مدت زمان کوتاه‌تری آلودگی‌ها را از بین ببرید. البته موجودات هم به مرور سرسخت‌تر می‌شوند ولی در کل بالانس این قضیه بیشتر به نفع ویک و گیمر است و نباید انتظار نبرد‌های چندان سختی را از بازی داشته باشید.

حل پازل در بازی creature of ava

در Creatures of Ava همچنین شاهد پازل‌هایی هم هستیم که اغراق نیست اگر بگوییم آن‌ها هم تا حد زیادی ساده طراحی شده‌اند. پازل‌ها البته تعداد زیادی ندارند و بیشتر در داخل معبد‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم و درنهایت چند بار چرخاندن قطعه‌ها و کنار هم قرار دادن آن‌ها، می‌تواند به‌سادگی باعث حل پازل شود. اما یک چیز در Creatures of Ava واقعا خوب طراحی شده است و آن هم چیزی نیست جز گشت‌و‌گذار و تعامل با حیوانات مختلف. ویک پس از گذشت مدتی از بازی، یک فلوت به‌دست می‌آورد و اهالی بومی به او یاد می‌دهند که چطور با این فلوت با حیوانات ارتباط برقرار کند. مکانیزم این کار طراحی واقعا خوبی دارد؛ به طوریکه هرگونه از جانورها با یک ملودی خاص رام می‌شود و شما باید دقیقا این ملودی را روی فلوت اجرا کنید و با آن جانور دوست شوید! کار به همین‌جا هم ختم نمی‌شود و پس از برقراری این ارتباط، می‌توانید حیوانات را به‌طور مستقیم هم کنترل کنید و برخی از موانع محیطی دقیقا باید به همین شکل از پیش‌رو برداشته شوند. مثلا یک حیوان اسب‌مانند می‌تواند تارها را خراب و مسیر را باز کند و موجودی شبیه به کرگدن توانایی خراب کردن سنگین‌های عظیم‌جثه را دارد.

ارتباط با حیوانات و استفاده از توانایی آن‌ها، به مرور مسیرهای جدیدی در بازی باز می‌کند که سازنده‌ها خیلی خوب برای کنجکاوی گیمرها در اکتشاف آن‌ها ارزش قائل شده‌اند و می‌تواند آیتم‌های ارزشمندی از این طریق به‌دست بیاورید؛ این آیتم‌ها می‌توانند سطح سلامت، فضای کوله‌پشتی یا جنبه‌های دیگر کاراکتر شما را ارتقا دهند یا حتی نوشته‌هایی باشند که ازطریق آن‌ها می‌توانید بیشتر به اسرار جهان بازی پی ببرید. در مجموع گشتن در دنیای Creatures of Ava واقعا لذت‌بخش است. بازی چهار منطقه بزرگ دارد که در هرکدام گونه‌های جانوری خاصی ساکن هستند و سبک طراحی آن‌ها هم از هم متفاوت است. همچنین هر منطقه مأموریت‌های اصلی و فرعی خاص خودش را دارد و باید شمار خاصی از حیوانات آن منطقه را هم حتما نجات بدهید.

دنیای چشم‌نواز بازی creature of ava

مأموریت‌های اصلی بازی در مجموع تنوع قابل‌قبولی دارند ولی همین حرف را در مورد مأموریت‌های فرعی آن نمی‌توان زد. برخی از مأموریت‌های فرعی کیفیت مناسبی از حیث روایت داستانی جدید یا حتی خود طراحی مأموریت دارند ولی باقی آن‌ها موارد بسیار ساده‌تری هستند و باتوجه‌به اینکه در بازی چندان به خیلی قوی‌تر شدن احساس نیاز پیدا نمی‌کنیم، طبیعی است که پس از مدتی انگیزه کم‌تری برای دنبال کردن همه این موارد فرعی داشته باشیم. سیستم ارتقا شخصیت هم محدود ولی برای ماهیت اثر کافی است و کمی چاشنی نقش‌آفرینی را به آن اضافه کرده است که خب شکایتی از این حیث ندارم!

اما یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های Creatures of Ava، طراحی هنری شدیدا چشم‌نواز بازی در همه جنبه‌ها است. با اینکه بازی در موارد خیلی خیلی محدودی کمی دچار افت فریم می‌شود و البته یکی دو باری هم روی سیستم من کرش کرد، ولی طراحی هنری آن واقعا یکی از بهترین تجربه‌هایی است که در چند وقت اخیر در یک بازی ویدیویی دیده‌ام. هریک از چهار محیط وسیع بازی طراحی منحصربه‌فرد خود را دارند و کاملا متفاوت از یکدیگر طراحی شده‌اند. جزییات محیطی در تک تک آن‌ها در سطحی عالی است و همین موضوع در رابطه با طراحی گونه‌های مختلف جانوری سیاره ایوا هم صدق می‌کند. این موجودات به‌معنی واقعی کلمه بامزه و دوست‌داشتنی هستند و فرقی نمی‌کند که گیمر کم سن و سالی باشید یا مثل من ۳۰ سال را رد کرده باشید؛ خیلی بعید است که پس از رام کردن آن‌ها سراغ نوازش‌شان نروید و حسابی هم از این کار لذت نبرید!

نوازش یک حیوان در بازی creature of ava

به مکانیک استفاده از فلوت در Creatures of Ava اشاره کردم و از همین مورد می‌توان حدس زد که موسیقی چقدر نقش مهمی در این اثر دارد. موسیقی‌های بازی، چه آن‌هایی که در حین گشت‌و‌گذار با ویک در جهان زیبای اثر به‌گوش می‌رسند و چه قطعه‌های فلوتی که خودتان باید آن‌ها را اجرا کنید همگی در یک کلا حس آرامش را به مخاطب تزریق می‌کنند و کاملا مناسب با حال و هوای بازی هستند. البته کاش سازنده‌ها از صداگذاری‌های کاملی برای دیالوگ‌های بازی هم استفاده می‌کردند تا جنبه صوتی آن جذاب‌تر هم باشد؛ مخصوصا که اصوات رد و بدل شده بین شخصیت‌ها در حین دیالوگ‌ها خیلی زود تکراری می‌شود.

در مجموع Creatures of Ava یکی از آن بازی‌هایی است که به‌سادگی می‌توان آن را به هر گیمری پیشنهاد کرد. با اینکه با اثر بی‌نقصی طرف نیستیم و مشکلاتی مثل پازل‌های بیش‌از‌حد ساده یا حتی سیستم نبردهای نسبتا یکنواخت در این اثر دیده می‌شوند، ولی اگر دنبال کمی آرامش هستید و نیاز به حال خوب دارید، Creatures of Ava قطعا این نیاز شما را مرتفع خواهد کرد. گشت‌و‌گذار در دنیای زیبای این بازی و تعامل با موجوداتی بی‌نهایت دوست‌داشتنی و بامزه برای هر گیمری می‌تواند لذت‌بخش باشد و با اینکه می‌توان حدس زد این بازی بیشتر با ذهنیت هدف قرار دادن مخاطب‌های کم سن و سال‌تر طراحی شده است تا مفهوم دوست داشتن محیط زیست و حیوانات را به آن‌ها آموزش بدهد، ولی راستش را بخواهید، گیمرهای بالغ‌تر چه بسا حتی بیشتر از آن لذت خواهند برد!

بررسی بازی روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

پوستر بازی Creatures Of Ava

Creatures of Ava

10/8.5
امتیاز زومجی
در مجموع Creatures of Ava یکی از آن بازی‌هایی است که به‌سادگی می‌توان آن را به هر گیمری پیشنهاد کرد. با اینکه با اثر بی‌نقصی طرف نیستیم و مشکلاتی مثل پازل‌های بیش‌از‌حد ساده یا حتی سیستم نبردهای نسبتا یکنواخت در این اثر دیده می‌شوند، ولی اگر دنبال کمی آرامش هستید و نیاز به حال خوب دارید، Creatures of Ava قطعا این نیاز شما را مرتفع خواهد کرد. گشت و گذار در دنیای زیبای این بازی و تعامل با موجوداتی بی‌نهایت دوست‌داشتنی و بامزه برای هر گیمری می‌تواند لذت‌بخش باشد و با اینکه می‌توان حدس زد این بازی بیش‌تر با ذهنیت هدف قرار دادن مخاطب‌های کم سن و سال‌تر طراحی شده است تا مفهوم دوست داشتن محیط زیست و حیوانات را به آن‌ها آموزش بدهد، ولی راستش را بخواهید، گیمرهای بالغ‌تر چه بسا حتی بیش‌تر از آن لذت خواهند برد!

نقاط قوت

  • جذابیت گشت و گذار در جهان بازی و ارزشمند بودن آن
  • مکانیزم عالی استفاده از قابلیت‌های حیوانات برای حل معماهای محیطی
  • داستان ارزشمند با مفاهیم مهم که اصلا هم شعارزده نیستند
  • شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترها و مخصوصا مردم بومی
  • طراحی چشم‌نواز محیط‌های بازی و تنوع بالای آن‌ها
  • انتخاب دقیق موسیقی‌ها
  • حال‌خوب‌کن بودن بازی!

نقاط ضعف

  • استفاده از اصوات به جای صداگذاری کامل دیالوگ‌ها
  • سیستم نبرد‌های بازی پس از مدتی کمی تکراری می‌شود
  • برخی پازل‌ها طراحی بسیار ساده‌ای دارند
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات