چهره یک بازیکن در بازی Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

بررسی بازی Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA؛ رقیبی جدید برای بازی‌های تنیس

پنج‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
Tiebreak: Official game of the ATP and WTA یک شبیه‌ساز تنیس است که با جمع‌آوری بازیکنان مشهور این رشته ورزشی، سعی در ارائه تجربه باکیفیتی از آن دارد.
تبلیغات

بازی‌های سبک ورزشی همیشه طرفداران خاص خود را دارند و افراد زیادی هم هستند که فارغ از علاقه به خود ورزش‌ها، ممکن است به دلایل مختلفی سراغ تجربه آثار اینچنینی بروند. مثلا اگر اخیرا مسابقه‌های المپیک را دنبال می‌کردید و احتمالا مسابقه بین نواک جوکوویچ و کارلوس آلکاراس را تماشا کردید که حسابی هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت، بعید نیست هوس کرده باشید که خودتان هم در قالب یک ویدیو گیم، تجربه‌ای با محوریت تنیس را بازی کنید. خب یکی از گزینه‌های جدید برای این منظور، Tiebreak: Official game of the ATP and WTA است که از اسمش هم می‌توان حدس زد یک بازی با لایسنس‌های واقعی و رسمی این رشته به‌حساب می‌آید. اما این اثر چقدر در ارائه یک بازی سرگرم‌کننده موفق است؟

صفحه انتخاب بازیکن در Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

در بازی‌های ورزشی، همیشه گیم‌پلی حرف اول و آخر را می‌زند. برخلاف دیگر ژانر‌ها که شاید بتوان با مواردی مثل داستان طیف گسترده‌تری از گیمرها را جذب کرد، آثار ورزشی تنها زمانی جذاب هستند که بتوانند تجربه لذت‌بخشی از آن ورزش را ارائه کنند. Tiebreak در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ به طوریکه هرچه بیش‌تر آن را بازی کنید، متوجه خواهید شد که سازنده‌هایش زمان زیادی صرف ارائه تجربه‌ای نزدیک به واقعیت و در عین حال جذاب از ورزش تنیس کرده‌اند. آن رالی‌های طولانی و نفس‌گیر مسابقه‌های تنیس، اشتباه‌هایی که حتی بازیکنان بزرگ هم ممکن است در دام آن‌ها گرفتار شوند و حتی صحنه‌هایی که چاشنی شانس هم تاثیرش را روی بازی می‌گذارد، همه و همه به‌خوبی در Tiebreak پیاده شده‌اند.

یکی از نکات ارزشمند Tiebreak، دسترسی‌پذیری بالایی آن برای هر قشری از گیمرها است. برای مثال بازی یک بخش تمرینی دارد که با جزییات کامل، تک تک انواع ضربه‌ها و همینطور تکنیک‌های مختلف بازی را آموزش می‌دهد. حتی اگر هیچ ایده‌ای از تنیس هم نداشته باشید، این بخش به شما کمک خواهد کرد تا اصول اولیه آن را یاد بگیرید و بدانید که مثلا در هر موقعیتی، باید از چه نوع ضربه‌ای استفاده کنید. در عین این دسترسی‌پذیری، Tiebreak امکان خوبی را هم برای ماهرتر شدن در بازی فراهم می‌کند. مثلا یک تکنیک جالب در این اثر استفاده شده است که شخصا در کمتر بازی تنیس دیگری آن را دیده‌ام؛ این ویژگی به این صورت است که شما می‌توانید با استفاده از تریگرهای کنترلر، تعیین کنید که بازیکن‌تان با استفاده از فورهند یا بک‌هند به توپ ضربه بزند. شاید این مورد در ابتدا کمی سخت و حتی کلافه‌کننده به نظر برسد و حتی بیخیال استفاده از آن شوید؛ ولی کافی است کمی بیش‌تر آن را تمرین کنید تا ببینید که چطور می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای روی شدت و دقت ضربه‌های شما بگذارد.

گیم پلی بازی Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

جزییات اینچنینی در گیم‌پلی Tiebreak واقعا زیاد هستند و بازی مرز خیلی خوبی را بین یک تجربه آرکید و شبیه‌ساز واقعی از تنیس انتخاب کرده است. Tiebreak نه آنقدر ساده است که خیلی زود از آن خسته شوید و نه آنقدر پیچیده که حتی خوره‌های تنیس هم حوصله سر و کله زدن با آن را نداشته باشند. در بحث درجه سختی بازی هم شاهد گزینه‌های زیادی هستیم که واقعا هم روی روند بازی تاثیر می‌گذارند. مثلا در درجه سختی پایین، حریف‌ها شاید خیلی وقت‌ها تلاش چندانی از خودشان نشان ندهند ولی کافی است تا سراغ درجه سختی‌های بالاتر بروید تا ببینید که چطور با تمام وجود برای تک تک امتیازها تلاش می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در درجه‌های سختی بالاتر، یک مسابقه گاهی حتی تا یک ساعت هم طول بکشد و بتوانید آن هیجان و استرس واقعی یک مسابقه تنیس را کاملا حس کنید.

در آثار ورزشی همچنین تنوع حالت‌های بازی هم نکته مهمی است. Tiebreak چند حالت بازی دارد؛ رقابت‌های سریع، تورنمنت‌ها، حالت کریر و بازی آنلاین. از آنجایی که بازی لایسنس رسمی ATP و WTA را دارد، تنیسورهای معروف آقا و خانم در بازی حضور دارند و با کیفیت خوبی هم چهره و حتی نوع بازی آن‌ها طراحی شده است. در مسابقه‌های تکی می‌توانید یک بازی در حالت‌های تکی یا تیمی دونفره با حریف هوش مصنوعی داشته باشید و امکان شخصی‌سازی زمین و حتی قوانین مسابقه هم فراهم شده است. حالت تورنومنت امکان شرکت در رقابت‌های طولانی‌تر را فراهم می‌کند که در آن‌ها باید سعی کنید با شکست دادن تمام حریف‌ها، در نهایت اول شوید.

ساخت بازیکن در بخش کریر Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

اما حالتی که در عین تمام جذابیت‌ها کمی برایم ناامید‌کننده بود، بخش کریر بازی است. اگر از گذشته بازی‌های تنیسی مثل Top Spin را تجربه کرده باشید، قطعا زمان زیادی را برای تبدیل کردن یک بازیکن تازه‌کار به ستاره تنیس گذاشته‌اید. بخش کریر Tiebreak هم دقیقا چنین رویکردی دارد و در آن شما می‌توانید هم یک بازیکن فعلی تنیس را انتخاب کنید و هم اینکه بازیکن دلخواه خودتان را بسازید و به مرور زمان او را تبدیل به یک ستاره کنید. اما مشکل اصلی اینجاست که این بخش از بازی باگ عجیبی دارد که باعث کرش کردن آن می‌شود. این باگ کاملا هم رندوم رخ می‌دهد و گاهی مثلا در حین لودینگ‌ها و گاهی پس از پایان مسابقه‌ها شاهد بروز آن خواهید بود. با کمکی جست‌و‌جو در فروم‌های بازی متوجه شدم که افراد زیادی پس از آخرین آپدیت ایرلی اکسس Tiebreak درگیر این مشکل هستند و حداقل در زمان نگارش این مقاله هم متاسفانه این موضوع حل نشده است و عملا بخش کریر را غیرقابل‌بازی می‌کند. در نهایت هم حالت آنلاین Tiebreak را داریم که یک چالش با گیمرهای واقعی است و از حیث سرور هم وضعیت نسبتا مناسبی دارد.

بازی Tiebreak از نظر بصری هم تجربه موفقی است. طراحی بازیکنان و زمین‌ها با کیفیت خوبی صورت گرفته است. البته هر از گاهی شاهد انیمیشن‌های یکم عجیبی هستیم اما در مجموع واقعا نمی‌توان ایراد اساسی از گرافیک بازی گرفت و سازنده‌ها در این زمینه تجربه موفی را خلق کرده‌اند.

واورینکا در بازی Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

در مجموع Tiebreak: Official game of the ATP and WTA در مجموع اثری ارزشمند در بین شبیه‌سازهای تنیس است که مخصوصا از حیث گیم‌پلی، موفق شده است تا تعادل ایده‌آلی بین یک تجربه آرکید و شبیه‌ساز ایجاد کند. تنوع حالت‌های مختلف بازی قابل‌قبول است ولی ایکاش می‌شد راحت‌تر و بدون دردسرتر به تجربه بخش کریر آن هم پرداخت. در کل برای افرادی که به ورزش تنیس علاقه دارند، Tiebreak: Official game of the ATP and WTA بازی جذابی خواهد بود؛ مخصوصا که این اثر از حیث لایسنس هم بسیار کامل است و می‌توانید تجربه بازی با ستاره‌های نام‌آشنای این ورزش را در آن بچشید.

بررسی بازی روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

چهره یک بازیکن در بازی Tiebreak: Official Game of the ATP and WTA

Tiebreak: Official game of the ATP and WTA

10/8
امتیاز زومجی
در مجموع Tiebreak: Official game of the ATP and WTA در مجموع اثری ارزشمند در بین شبیه‌سازهای تنیس است که مخصوصا از حیث گیم‌پلی، موفق شده است تا تعادل ایده‌آلی بین یک تجربه آرکید و شبیه‌ساز ایجاد کند. تنوع حالت‌های مختلف بازی قابل‌قبول است ولی ایکاش می‌شد راحت‌تر و بدون دردسرتر به تجربه بخش کریر آن هم پرداخت. در کل برای افرادی که به ورزش تنیس علاقه دارند، Tiebreak: Official game of the ATP and WTA بازی جذابی خواهد بود؛ مخصوصا که این اثر از حیث لایسنس هم بسیار کامل است و می‌توانید تجربه بازی با ستاره‌های نام‌آشنای این ورزش را در آن بچشید. 

نقاط قوت

  • جزییات مناسب در گیم‌پلی
  • درجه سختی‌های مناسب برای هر قشری از گیمرها
  • بخش آموزشی جامع و کامل
  • جلوه‌های بصری باکیفیت

نقاط ضعف

  • باگ‌ها و کرش‌های بخش کریر
  • ضعف در برخی از انیمیشن‌ها
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات