پوستر بازی Iron Meta

بررسی بازی Iron Meat؛ اثری خوش‌ساخت از استودیو تک‌نفره

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 6 دقیقه
بازی Iron Meat که الهام زیادی از سری بازی‌های کنترا، ساخته کونامی، داشته است، نشان می‌دهد که تیم‌های کوچک بازی‌سازی با بودجه محدود می‌توانند بازی‌هایی به‌مراتب بهتر از شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های کلان بسازند.
تبلیغات

یکی از بهترین تغییراتی که در صنعت بازی‌های ویدیویی در چند سال اخیر رخ داده، به‌وجود آمدن تیم‌های کوچک و مستقل بازی‌سازی بود. اگر به ۱۰ سال پیش نگاه کنید، اکثر بازی‌های ویدیویی توسط شرکت‌های بزرگ و اسم‌ورسم‌دار ساخته می‌شد و خیلی کم پیش می‌آمد که تیمی کوچک و مستقل بتواند بازی درخوری توسعه دهد؛ اما حالا شرایط عوض شده و می‌بینیم که روزبه‌روز بازی‌های بهتری توسط تیم‌های کوچک عرضه می‌شوند که خیلی راحت می‌توانند با بهترین‌های سبک خودشان رقابت کنند.

پنج سال پیش، توسعه‌دهنده‌ای روسی به نام Ivan Suvarov شروع به ساخت بازی Iron Meat کرد؛ یک بازی نوستالوژی با الهام زیادی از سری بازی‌های کنترا که قرار بود یاد و خاطره دوران شکوه بازی‌های دو بعدی را زنده کند. در ادامه فرایند توسعه Iron Meat، شرکت Retrowave هم به‌عنوان ناشر و همکار، به این بازی اضافه شد. جالب است بدانید که هم بخش توسعه فنی و هم بخش هنری و گرافیک بازی توسط Suvarov انجام شده است؛ به همین دلیل بود که توسعه چنین بازی به‌ظاهر ساده‌ای، بیش از ۵ سال طول کشید. اما حالا با اینکه حدود یک ماه تا انتشار رسمی Iron Meat مانده، نسخه نهایی آن به‌دست ما رسیده است و می‌خواهیم ببینیم حاصل دست‌پخت ۵ ساله Suvarov چه طعمی دارد.

گیم پلی بازی Iron Meta

برای ماهایی که بخش بزرگی از دوران کودکی‌مان را با بازی‌های سبک Run and Gun (بازی‌های دو بعدی که صرفا راه می‌روید و شلیک می‌کنید مثل کنترا یا متال اسلاگ) گذراندیم، این مدل بازی‌ها همیشه جایگاه ویژه‌ای دارند. در سال‌های گذشته، بازی‌های باکیفیت زیادی در این سبک ساخته شدند؛ از نسخه جدید کنترا و Cuphead معروف گرفته تا بازی‌های کمتر شناخته شده مثل Valfaris یا Blazing Chrome. حالا هم نوبت به Iron Meat رسیده است.

بازی Iron Meat همان‌طور که نامش هم نشان می‌دهد، یک بازی خشن با محوریت فلزات و گوشت است. در حقیقت می‌توانیم Iron Meat را یک بازی دو بعدی از ترکیب DOOM و Dead Space بدانیم. داستان بازی در مورد دانشمندی دیوانه است که در ماه، آزمایشگاهی داشته و روی پروژه‌ای به نام Meat برای ترکیب گوشت و فلز کار می‌کند. همان‌طور که حدس می‌زدیم، این آزمایش از کنترل خارج شده و حالا این ویروس که «گوشت» نام دارد به کره زمین رسیده؛ جایی که همه ماشین آلات با گوشت ترکیب و به هیولاهایی خونخوار تبدیل شده‌اند. شما به‌عنوان یکی از نیروهای یگان ویژه، وظیفه دارید وارد نبرد با این موجودات شده و درنهایت دانشمند دیوانه و آزمایشگاه را از بین ببرید.

ویدیو سینمایی بازی Iron Meta

در بازی Iron Meat هدف ساده‌ای دارید؛ باید در ۸ مرحله با موجودات ترسناک مبارزه کنید و به این آزمایش «گوشت» پایان دهید. مراحل بازی از جنگل و خیابان‌ها شروع شده و به قطار رفته و درنهایت، برای پایان بخشیدن به این کابوس، به ماه سفر کرده و با غول آخر بازی مبارزه می‌کنید. این بازی سه درجه سختی دارد که این سه درجه، تعداد دفعاتی را که می‌توانید کشته شوید و شدت حمله دشمنان را مشخص می‌کند. درحالی‌که در با درجه سختی Easy، غول‌های بازی خیلی ساده به نظر می‌رسند، ولی اگر درجه سختی را روی Hard قرار دهید، باید خودتان را برای چالشی به‌شدت جدی آماده کنید. Iron Meat را می‌توانید به‌صورت تک‌نفره یا دو نفره آفلاین مثل بازی‌های سگا تجربه کنید.

از نظر بصری، Iron Meat از گرافیکی ۱۶ بیتی با طیف رنگی سرد استفاده می‌کند که ما را یاد بازی‌های کنسول سگا جنسیس می‌اندازد. حتی یک فیلتر «رترو» هم وجود دارد که با روشن کردن آن می‌توایند نوع نمایش تلویزیون‌های CRT را شبیه‌سازی کنید. البته میزان خشونت و حجم خون در این بازی، یکی از تفاوت‌های اصلی بصری آن با بازی‌های قدیمی محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتیم، حجم خون و گوشت در این بازی این حس را به شما می‌دهد که در دنیای Dead Space قرار دارید. حتی بخش‌هایی در بازی وجود دارد که واقعا باران خون روی سرتان می‌ریزد.

پورتال در بازی Iron Meta

موسیقی بازی، مثل رقیب اصلی آن یعنی Valfaris، کاملا در سبک متال بوده تا شما را بیشتر در حال و هوای دنیایی تاریک، ترسناک و خون‌آلود فرو ببرد. اگر جزو طرفداران این سبک از موسیقی باشید، می‌توانید به‌شدت از آن لذت ببرید. اگر هم به موسیقی این سبک علاقه‌ای ندارید، گزینه‌ای در بخش تنظیمات وجود دارد که موسیقی بازی را با موسیقی‌های نوستالوژی و فانتزی این مدل بازی‌ها عوض می‌کند.

از نظر مکانیزم و گیم‌پلی، آیرون میت شباهت‌های خیلی زیادی به بازی‌های کنترا به‌خصوص نسخه Hard Corps دارد. بازی هیچ کنترل یا حرکت ویژه‌ای نداشته و به جز چهار جهت اصلی، از دو دکمه برای شلیک و پریدن استفاده می‌کند. در طول مراحل باید از تعداد زیادی هیولا و تله عبور کرده و در پایان هر مرحله هم با غولی عظیم‌الجثه و خشن مواجه می‌شوید. این غول‌ها را که معمولا ترکیبی از ماشین‌های بزرگ مثل تانک و قطار با گوشت هستند، می‌توانیم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی بدانیم. طراحی آن‌ها به‌شدت خلاقانه انجام شده و مبارزه با هر کدامشان، چند مرحله مختلف دارد.

باس فایت بازی Iron Meta

بازی را با سلاحی گرم مثل رگبار شروع می‌کنید و در طول مراحل می‌توانید سلاح‌های مختلفی را جمع کنید. سلاح‌ها درست مثل کنترا، با حروف انگلیسی از آسمان جلوی پایتان می‌افتند که هر حرفی نشان‌دهنده یک نوع سلاح است. برای مثال، حرف M به سلاح رگبار پیشرفته اشاره دارد و U نیز لیزر را مشخص می‌کند. به‌صورت همزمان می‌توانید فقط دو سلاح را در دستتان داشته باشید و اگر سلاح جدیدی را بردارید، سلاحی که در دستتان باشد از بین رفته و با آن جایگزین می‌شود. اگر هم یک سلاح را دوبار بردارید، سبز رنگ و قدرتمندتر خواهد شد.

در پایان هر مرحله، امتیازی به شما داده می‌شود که به کمک این امتیازها می‌توانید اسکین‌های جدیدی را برای شخصیت بازی آزاد کنید. در کل چیزی بیش از ۳۰ اسکین وجود دارد که برای باز کردن همه آن‌ها، باید چندین بار Iron Meat را تمام کنید. البته این موضوع چندان وقت‌گیر نیست؛ چراکه تمام کردن بازی آیرون میت چیزی بین ۵۰ تا ۵۵ دقیقه زمان می‌برد.

نبرد با تانک در بازی Iron Meta

در طول پنج سال توسعه Iron Meat، دموهای زیادی از آن منتشر شد. سازنده بازی، بازخوردها را جمع‌آوری و بازی را تا حد فوق‌العاده‌ای بهینه کرده است. پرش، شلیک و همه مکانیزم‌های بازی به بهترین شکل ساخته شده‌اند و هیچ المان اعصاب خردکنی در بازی وجود ندارد. درحالی‌که این بازی را چندین بار تمام کردم، با هیچ مشکل فنی یا افت فریمی هم مواجه نشدم. البته که این بازی سیستم قدرتمندی نیاز ندارد و تقریبا روی همه کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های امروزی به‌راحتی اجرا می‌شود. تنها نکته مهم اینکه بازی کردن Iron Meat را با کیبورد به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنم و اگر می‌خواهید آن را با کامپیوتر یا لپ‌تاپ بازی کنید، حتما از گیم‌پد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که Iron Meat به‌جز کامپیوتر، برای همه پلتفرم‌ها از جمله پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس باکس وان، سری ایکس و اس و نینتندو سوییچ هم منتشر شده است.

بازی Iron Meat یکی از خوش‌ساخت‌ترین و بهترین بازی‌های کلاسیکی است که در چند سال اخیر بازی کرده‌ام. شاید بتوانیم تنها رقیب این بازی را Valfaris بدانم. این بازی به‌لطف طراحی و المان‌های بصری جذاب، موسیقی عالی و گیم‌پلی تمیز و بدون نقص، یکی از بهترین بازی‌های سبک Run and Gun در طی سه دهه عمرشان به‌حساب می‌آید و آن را همه علاقه‌مندان به این سبک از بازی‌ها پیشنهاد می‌کنم.

بازی Iron Meat روی کامپیوتر (استیم) بررسی شد و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفت.

پوستر بازی Iron Meta

Iron Meat

10/9
امتیاز زومجی
بازی Iron Meat اثری خوش‌ساخت، خشن و خون‌آلود در سبک Run and Gun محسوب می‌شود. این بازی با اینکه از کنترا الهام گرفته، ولی به‌مراتب از جدیدترین نسخه کنترا بهتر است و نشان می‌دهد که استودیوهای کوچک بازی‌سازی، پتانسیل زیادی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ چند میلیارد دلاری دارند. با اینکه این بازی را می‌توانید در کمتر از یک ساعت تمام کنید، اما درجه سختی‌های متنوع و همچنین اسکین‌های جذاب، شما را مجاب می‌کند تا چندین بار آن را تا انتها بازی کنید.

نقاط قوت

  • گیم‌پلی اکشن، سریع و عالی
  • غول‌ها و هیولاهای خلاقانه
  • گرافیک پیکسلی ۱۶ بیتی نوستالژیک
  • موسیقی و سیستم‌صداگذاری جذاب
  • اسکین‌های زیاد و رایگان
  • امکان تجربه به‌صورت دو نفره آفلاین

نقاط ضعف

  • محتوای کم و کوتاه
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات