2024-9-mj-wallpaper

بررسی بازی Monster Jam Showdown؛ آدرنالین و خاک

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
مطالعه 5 دقیقه
بازی Monster Jam Showdown فرصتی بی‌نظیر برای عاشقان ماشین‌سواری و خودروهای سنگین است که به‌محض دیدنش در کاتالوگ گیم‌پس یا پلی‌استیشن پلاس، شانس تجربه‌ آن را هرگز نباید از دست بدهند. همراه بررسی زومجی باشید.
تبلیغات

در دنیای بازی‌های ویدیویی، تجربه‌های مختلفی برای به اوج رساندن هیجان و آدرنالین وجود دارد، اما برخی از بازی‌ها هستند که از همان لحظه اول، بازیکن را در مرکز طوفانی از قدرت، سرعت و نعره‌ی موتورهای غول‌پیکر قرار می‌دهند. Monster Jam Showdown دقیقاً یکی از این بازی‌هاست. جدیدترین محصول استودیو Milestone S.r.l. که با ارائه‌ی مسابقاتی پرهیجان و جذاب، مخصوص عاشقان دنیای ماشین‌های سنگین و مسابقات پرهیایو ساخته شده است. بازی مورد بحث ما در واقع جدیدترین نسخه از سری بازی «مانستر جَم/Monster Jam» به‌حساب می‌آید و در تلاش است تا به‌کمک تکنولوژی نسل جدید از ویدیوگیم‌ها، تجربه‌ای گیرا و لذیذ از خودروسواری سنگین را در اختیار بازیکنان قرار بدهد و حالا در این بررسی، می‌خواهیم ببینیم که تا چه اندازه در ماموریت خود موفق بوده است.

دریفت زدن در بازی Monster Jam Showdawn

از فیزیک شدیدا واقع‌گرا و کنترل مجزا برای لاستیک‌های عقب و جلو تا ساختار آرکید گیم‌پلی، تناقضی عجیب را در ماهیت گیم‌پلی بازی ایجاد کرده است

اولین چیزی که هنگام ورود به دنیای Monster Jam Showdown توجه شما را جلب می‌کند، جلوه‌های دیداری شگفت‌انگیز و جزئیات خیره‌کننده‌ی بازی است. تیم سازنده با استفاده تحسین‌برانگیز و بهینه از موتور گرافیکی آنریل انجین 5 (Unreal Engine 5)، در نمایش جلوه‌های بصری بی‌نظیر، خلق ماشین‌ها و پیست‌های پرجزئیات کاملا موفق عمل می‌کند. از طراحی دقیق بدنه‌ها و لاستیک‌های بزرگ گرفته تا جزییات زنجیرها و فلزات، همه چیز به شکلی واقعی و چشم‌نواز به تصویر کشیده می‌شود. نورپردازی دقیق و افکت‌های ویژه مانند گرد و غبار بلند شده از زیر لاستیک‌ها، هر مسابقه را به‌نمایشی سینمایی تبدیل می‌کند. خوشبختانه بازی از منظر جلوه‌های فنی و هنری، محصولی لایق تحسین است و در کنار ویدیوگیم‌هایی همچون تکن ۸/Tekken 8 به یکی دیگر از آثار واقعا بهینه و خوش‌ساخت از موتور گرافیکی آنریل انیجن 5 بدل می‌شود.

گیم‌پلی Monster Jam Showdown جایی است که آشوب، خاک و غول‌های آهنی باهم ملاقات می‌‌کنند. اثر مدنظر ما در تلاش است تا در کنار ارائه سیستم‌های کنترلی نسبتا پیچیده و شبیه‌ساز-گونه، حالتی آرکید را نیز در جوهره خود بگنجاند و از ارائه یک شبیه‌ساز محض فاصله بگیرد. البته این موضوع از نظرم کمی متناقض است. دقت بسیار بالای بازی در ارائه گیم‌پلی فیزیک-محور که حتی یک سنگ‌لاخ کوچک می‌تواند تعادل ماشین‌تان را برهم بزند، در کنار ارائه سیستم کنترل مجزا برای چرخ‌های جلو و چرخ‌های عقب خودروها، چالشی هرچند جذاب را به‌بازی آورده اما در ترکیب با طبیعت آرکیدگونه این بازی، یک تناقض گیم‌-دیزاینی عجیب را شکل داده است؛ انگار که مثلا در یک بازی آرکید و دیوانه‌وار مثل Need For Speed Hot Pursuit با سیستم کنترل شبیه‌ساز گونه از گرن‌توریسمو طرف شویم٬

مسابقه ماشین‌های سنگین در بازی Monster Jam Showdown

در این بازی با یکی از بهینه‌ترین خروجی‌های آنریل انجین 5 روبه‌رو هستیم

با وجود طبیعت متناقض در هسته گیم‌پلی، بازی توانسته است به زیبایی تعادل را بین چالش‌های پیچیده و سیستم‌های ساده قابل یادگیری برقرار کند. این هماهنگی، تجربه‌ای لذت‌بخش و قابل دسترس را برای بازیکنان فراهم کرده و موفق می‌شود تا تعادل بین کنترل‌های ساده و یادگیری چالش‌برانگیز را حفظ کند. وقتی برای اولین بار پشت فرمان یکی از این ماشین‌های عظیم قرار می‌گیرید، ممکن است کنترل‌شان در میان مسابقه‌های پیچیده و زمین‌های ناهموار، کاری سخت به نظر برسد. اما با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه، کنترل‌ها به شما احساس قدرت و تسلط می‌دهند. حس دریفت کشیدن با یکی از این غول‌بیابانی‌های آهنی از آن احساساتی است که مطمئنم هرگز نمی‌خواهید از دستش بدهید! یکی از نکات قوت بازی، تنوع حالت‌های گیم‌پلی است. بازیکنان می‌توانند از میان حالت‌های مختلفی همچون مسابقات سرعتی، حرکات نمایشی، و چالش‌های زمانی، رقابت مدنظرشان را انتخاب کرده و در آن شرکت کنند. هر حالت بازی نیازمند استراتژی و مهارت‌های متفاوتی است که باعث می‌شود بازیکنان همیشه با تجربه‌های جدید روبرو شوند. مثلا در حالت Freestyle، باید با انجام حرکات آکروباتیک و پشت سر گذاشتن موانع امتیاز کسب کنید، در حالی که در حالت Racing باید سرعت و دقت خود را برای پیروزی در مسابقه به کار بگیرید.

رقابت‌های مورد بحث اما در پیست‌های نه‌چندان متنوع برپا می‌شوند. درست است که پیست‌های خاکی، جنگلی، برفی و بیشتر از جمله مواردی هستند که در راستای تنوع‌بخشی به‌چالش‌ها و تجربه‌ی بصری به‌کار بسته شده‌اند اما تکراری شدن ساختار پیست‌ها و طراحی اکثر ساده‌شان به‌از رمق افتادن رقابت‌ها و ایجاد روندی روبه‌تکرار منجر شده است. از تکرار گفتیم، با وجود تنوع در حالت‌های مختلف رقابت، هر یک از آن‌ها به‌مرور آن جذابیت اولیه‌شان را از دست می‌دهند و برای بازیکن قابل پیش‌بینی می‌شوند و اینجاست که تجربه‌ی آنلاین بازی به‌کمک می‌آید. البته که تجربه چند نفره هر ویدیوگیمی قطعا جذاب است و حتی ردفال (Redfall) نیز در زمان تجربه‌اش به‌صورت آنلاین به‌محصولی سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود؛ نکته بسیار مهم در تجربه چندنفره Monster Jam Showdown اما، به وجود حالت دونفره‌ی آفلاین یا اسپلیت‌اسکرین (Split Screen) برمی‌گردد؛ به‌لطف این حالت، بازی موفق می‌شود بازیکنان را به دنیای پرهیجان و خاطره‌انگیز ویدیوگیم‌های ریسینگ ببرد، جایی که می‌توانستیم با دوستان و خانواده‌مان از تجربه گیم‌های ریسینگ لذت ببریم.

حالت Photo Mode

وجود حالت Split Screen دونفره یادآور تجربیات خاطره‌انگیز ریسینگ‌های دو دهه اخیر است

یکی دیگر از نقاط قوت Monster Jam Showdown تنوع بالای ماشین‌ها است. بازی بیش از ۲۰ نوع ماشین مختلف از برندهای معروف Monster Jam را در اختیار شما قرار می‌دهد. از Grave Digger افسانه‌ای گرفته تا Max-D و El Toro Loco، هر ماشین دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصربه‌فردی است که بازیکنان را وادار می‌کند به دقت ماشین مورد نظر خود را انتخاب کنند. تنوع پایین در قابلیت‌های شخصی‌سازی هم یکی دیگر از نقاط ضعف بازی است که در مقایسه با بزرگان سبک ریسینگ، قطعا ناامیدکننده است.

هرچقدر که صداگذاری Monster Jam Showdown عالی و بی‌نقص است، موسیقی در بازی نقش ندارد و رسما در آن هم‌همه و آشوبی که ماشین‌ها به‌پا می‌کنند گم شده است. صدای غرش موتورهای غول‌پیکر، برخورد فلزات و لاستیک‌ها با زمین، و حتی صدای تشویق تماشاگران همه با دقت زیادی ضبط و طراحی شده‌اند تا حس واقعی‌تری از مسابقات Monster Jam به بازیکنان منتقل شود. اما در نهایت این موسیقی است که باید بازیکن را در حرارت مسابقه نگه‌دارد و در این امر هرگز موفق نیست.

مسابقه در فضای خاکی بازی Monster Jam Showdown

در نهایت، Monster Jam Showdown اثری سرگرم‌کننده و لذت‌بخش از ماشین‌سواری با خودروهای سنگین به‌شمار می‌رود؛ محصولی که در زمان انتشار در پلفترم‌های گیم‌پس و پلی استیشن پلاس، تجربه‌اش را به‌تمام علاقه‌مندان به ماشین‌سواری‌های سنگین و پرهیاهو توصیه می‌کنم. گیم‌پلی جذاب و مملو از آشوب این بازی در کنار جلوه‌های صوتی و بصری جذاب، آن را به یکی از آن ویدیوگیم‌های قندپهلو در کتابخانه کنسول‌تان بدل می‌کند که در زمان دورهمی‌های خانوادگی یا همراه‌با دوستان، از تجربه‌اش لذت خواهید برد. اگرچه که مواردی همچون بهره‌گیری حداقلی از پتانسیل بخش موسیقی، تناقض گیم‌دیزاینی مابین رویکرد آرکید و شبیه‌ساز در کنار تکراری شدن حالت‌های رقابت و تنوع پایین در شخصی‌سازی ماشین‌ها، جلوی بدل شدن اثر مورد بحث به‌محصولی برتر و باکیفیت‌تر را گرفته‌اند.

بررسی بازی بامحوریت تجربه نسخه PC نگاشته شده و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است.

2024-9-mj-wallpaper

Monster Jam Showdown

10/7
امتیاز زومجی
در نهایت، Monster Jam Showdown اثری سرگرم‌کننده و لذت‌بخش از ماشین‌سواری با خودروهای سنگین به‌شمار می‌رود؛ محصولی که در زمان انتشار در پلفترم‌های گیم‌پس و پلی استیشن پلاس، تجربه‌اش را به‌تمام علاقه‌مندان به ماشین‌سواری‌های سنگین و پرهیاهو توصیه می‌کنم. گیم‌پلی جذاب و مملو از آشوب این بازی در کنار جلوه‌های صوتی و بصری جذاب، آن را به یکی از آن ویدیوگیم‌های قندپهلو در کتابخانه کنسول‌تان بدل می‌کند که در زمان دورهمی‌های خانوادگی یا همراه‌با دوستان، از تجربه‌اش لذت خواهید برد. اگرچه که مواردی همچون بهره‌گیری حداقلی از پتانسیل بخش موسیقی، تناقض گیم‌دیزاینی مابین رویکرد آرکید و شبیه‌ساز در کنار تکراری شدن حالت‌های رقابت و تنوع پایین در شخصی‌سازی ماشین‌ها، جلوی بدل شدن اثر مورد بحث به‌محصولی برتر و باکیفیت‌تر را گرفته‌اند. 

نقاط قوت

  • صداگذاری عالی
  • جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • گیم‌پلی روان و چالش‌برانگیز
  • وجود حالت Split Screen دونفره
  • بهینه‌سازی عالی با موتور گرافیکی آنریل انجین 5

نقاط ضعف

  • رو به تکرار رفتن حالت‌های مسابقه
  • تنوع پایین در ساختار نقشه‌های بازی
  • بهره‌گیری حداقلی از پتانسیل‌های موسیقیایی
  • طبیعت متناقض گیم‌پلی مابین رویکرد آرکید و شبیه‌ساز
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات