پوستر بررسی بازی Space Marine 2

بررسی بازی Warhammer 40,000: Space Marine 2؛ برای امپراطور!

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
Warhammer 40,000: Space Marine 2 با اینکه مشکلاتی هم به‌عنوان یک ویدیو گیم دارد، ولی برای طرفداران وارهمر یک تجربه ضروری است! همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

دنیای وارهمر یکی از جهان‌های فانتزی بسیار مهم و غنی است؛ دنیایی که از بازی رومیزی گرفته تا تعداد زیادی ویدیو گیم و آثار دیگر بر اساس آن ساخته شده است و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. جدید‌ترین بازی ساخته‌شده بر اساس این مجموعه، Warhammer 40,000: Space Marine 2 است که دنباله نسخه اول آن به‌حساب می‌آید و این بار، استودیو Saber Interactive به‌عنوان توسعه‌دهنده وظیفه ساخت آن را برعهده گرفته است. بازی، تجربه‌ای متشکل از چند گیم مود مختلف است و تلاش زیادی دارد تا حس و حال تجربه‌ای در جهان وارهمر را به درستی ارائه دهد. لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد هم بیش‌تر از این بگوییم که Space Marine 2، چقدر در این راه موفق بوده است:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

Space Marine 2 روایتگر داستان و ماجراجویی‌های تایتوس است؛ اسپیس‌مارینی که در نسخه اول هم هدایت او را برعهده داشتیم و پس از اتفاق‌های ناخوشایندی که تجربه کرده است، این روز‌ها به‌عنوان یک Deathwatch فعالیت دارد. دث‌واچ‌ها گروهی از اسپیس‌مارین‌ها هستند که در سراسر جهان به نبرد با تهدید‌ها می‌روند و در یکی از همین تقابل‌ها، تایتوس در شرایط بدی گرفتار می‌شود. اما این موضوع، پایان کار این مبارزه کهنه‌کار نیست و در عوض به او شانس مجددی داده می‌شود تا یک بار دیگر فرماندهی گروهی از اسپیس مارین‌ها را در دست بگیرد و در جنگ بزرگی که با حمله تیرانید‌ها آغاز شده است، دوباره خود را ثابت کند.

داستان Space Marine 2، در مجموعه تجربه سرراستی است. با اینکه چند غافلگیری هم در طول مسیر انتظار گیمر را می‌کشند، ولی حتی آن‌ها هم آنقدر تاثیرگذار نیستند که بتوانند پیچیدگی خاصی به داستان بدهند یا آن را به چیزی فراتر از یک روایت کارراه‌انداز برای اثری در سبک شوتر سوم‌شخص تبدیل کنند. با این حال کلیت داستان‌گویی بازی، در دو زمینه عملکرد مناسبی دارد؛ اول قوس شخصیتی خود تایتوس که سعی دارد تا با تمام وجود در راه اهداف اسپیس مارین‌ها مبارزه کند و می‌توان ارتباط خوبی با او در این مسیر برقرار کرد. صداپیشگی کلایو استندن، بازیگر سریال وایکینگ‌ها در نقش تایتوس هم مناسب چهره و کاراکتر او است و تاثیر مثبتی روی شخصیت‌پردازی تایتوس گذاشته است. البته سایر کاراکترهای بازی از این نظر فاصله زیادی با قهرمان اصلی آن دارند و شاید برخی از آن‌ها صرفا به دلیل اهمیتی که در دنیای وارهمر دارند، برای طرفداران اصیل این مجموعه کمی جذاب باشند.

میدان نبرد شلوغ در بازی Space Marine 2

اما برگ برنده داستان‌گویی Space Marine 2، به تصویر کشیدن جهان وارهمر به همان شکلی است که باید باشد. اگر با این جهان آشنا باشید، می‌دانید که با یکی از تاریک‌ترین و بی‌رحم دنیاهای فانتزی طرف هستیم که مدام گونه‌های مختلف آن باهم در جنگ و نزاع هستند و خب این همان وضعیتی است که در بازی هم شاهدش هستیم. بخش داستانی Space Marine 2 روایتگر جنگ عظیمی بین اسپیس مارین‌ها و تیرانید‌ها است و وقتی از واژه عظیم برای توصیف آن استفاده می‌کنم، واقعا منظورم جنگی در مقیاس بزرگ و بسیار حماسی است. در خیلی از مراحل بازی عظمت نبرد‌ها با وضوح تمام به تصویر کشیده می‌شود و طراحی کلی جهان بازی هم تداعی‌گر حس و حال جنگ‌زده و تاریک آن است که در ترکیب با موسیقی‌های حماسی با کمی هم چاشنی مذهبی که تِم اصلی آهنگ‌های وارهمر هستند، اتمسفر خوبی را خلق کرده‌اند که می‌تواند تاثیرگذاری اتفاق‌های مختلف بازی را بیش‌تر کند.

تمام کردن قسمت داستانی Space Marine 2، چیزی حدود ۹ ساعت طول می‌کشد و سازنده‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا حس قرار گرفتن در نقش یک اسپیس مارین را به‌خوبی به‌تصویر بکشند. این بدین معنی است که شما نه یک سرباز فرز و چابک که یک اسپیس مارین غول‌پیکر با زره بسیار سنگین هستید و این حس سنگینی در روند بازی هم حس می‌شود؛ به طوریکه هر ضربه شما می‌تواند تعداد زیادی از دشمنان کوچک‌تر را لت و پار کند و این موضوع، به خشن‌ترین شکل ممکن هم به‌تصویر کشیده می‌شود.

مبارزه با دشمنان در بازی Space Marine 2

نبردهای بازی، ترکیبی از مبارزه‌های نزدیک با استفاده از سلاح‌هایی مثل شمشیر، تبر و همینطور شمشیرهای اره‌ای معروف وارهمر و همینطور استفاده از سلاح‌های گرم مختلف هستند. از حیث نبردهای نزدیک، شاهد تجربه‌ای صرفا هک اند اسلش نیستیم که بتوان با دکمه‌زنی یا کلیک همه را لت و پار کرد؛ بلکه بازی مکانیک‌هایی مثل دفاع و پَری (Parry) و همینطور جاخالی دادن دارد و می‌توانید با ترکیب ضربه‌های سبک و سنگین، کمبو‌های مختلفی را هم اجرا کنید. با اینکه ما نسخه پی سی بازی را در زومجی بررسی کردیم و ابتدا هم با ماوس و کیبورد سراغ آن رفتم، ولی به نظرم مکانیک‌های مبارزه نزدیک بازی با کنترلر بهتر و مناسب‌تر اجرا می‌شوند و دکمه‌های پیش‌فرض ماوس و کیبورد برای این منظور کمی مناسب نیست و امکان واکنش سریع را از گیمر می‌گیرد.

نبردهای نزدیک بازی، در مجموع ریتم مناسبی دارند و مخصوصا زمانی که در برابر یک دشمن قدرتمند و عظیم‌جثه قرار بگیرید، با اجرای درست پری و جاخالی دادن مزیت‌هایی کسب خواهید کرد و می‌توانید ضربه‌های مهلکی به او وارد کنید. در مواجهه با گروه‌های بزرگ‌تر هم می‌توان با اجرای درست کمبو‌ها به راحتی تعداد زیادی از دشمنان را از بین برد ولی گاهی در چنین موقعیت‌هایی، مکانیک‌های مبارزه بازی کمی ناکارامد ظاهر می‌شوند و ممکن است خیلی راحت در بین دشمنان زیاد گرفتار شوید و راه‌حل چندان مناسبی هم برای فرار از دست آن‌ها نخواهید داشت. موقعیت‌های اینچنینی کمی اکشن‌های بازی را از ریتم می‌اندازند. همچنین باید به ضربه‌های تمام‌کننده بازی هم اشاره کنیم که تنوع بالایی دارند و با اجرای آن‌ها، به سبک نسخه اول یا Doom می‌توانید دشمنان را با نهایت خشونت، تیکه پاره کنید.

میدان نبرد خونین در بازی Space Marine 2

Space Marine 2 همچنین گان پلی واقعا جذابی دارد. انواع سلاح‌های معروف اسپیس مارین‌ها مثل بولت‌گان و هوی بولترها در بازی در دسترس هستند و گاهی هم سلاح‌های بسیار سنگینی در اختیار تایتوس قرار می‌گیرند که شلیک با آن‌ها واقعا لذت‌بخش است. گان پلی بازی، حس و حالی نزدیک به مجموعه Gears of War دارد؛ البته بدون سنگرگیری و در حالتی به‌مراتب خشن‌تر و خونین‌تر. نکته مثبت اصلی گان پلی بازی، حس شدن وزن و قدرت بالای سلاح‌هایی است که در دست دارید و انگار هر شلیکی که با آن‌ها انجام می‌دهید، فیزیک درست برخورد گلوله‌ها به دشمنان را با تمام وجود حس می‌کنید. حتی صداگذاری اسلحه‌ها هم با کیفیت مناسبی صورت گرفته است.

اما گیم پلی Space Marine 2، یک مشکل ملموس هم دارد. انگار بازی بیش‌تر به‌عنوان یک تجربه Co-Op‌محور طراحی شده است و پس از پشت سر گذشتن مقدمه آن، می‌توانید همراه با دو دوست خودتان بخش داستانی را تجربه کنید. در غیر اینصورت، دو اسپیس مارین که به‌وسیله هوش مصنوعی کنترل می‌شوند کنار شما خواهند بود و این بات‌ها، چندان هوش مصنوعی خوبی ندارند و گاهی کارهای واقعا عجیبی می‌کنند. این موضوع خودش را در حالت PvE بازی به نام Operations بیش‌تر هم نشان می‌دهد.

تایتوس در بازی Space Marine 2

حالت Operations بازی ۶ مرحله مختلف دارد و راستش را بخواهید، حتی از بخش داستانی Space Marine 2 هم جذاب‌تر است. هریک از این مرحله‌ها سناریو جذابی از نبردی عظیم را به‌تصویر می‌کشند و شامل مبارزه با انواع و اقسام دشمنان و همینطور باس می‌شوند. در این بخش گیمرها دیگر هدایت تایتوس را برعهده ندارند و می‌توانند از بین کلاس‌های موجود، شخصیت خودشان را انتخاب کنند. این کلاس‌ها خودشان کمی نیاز به بهبود بالانس دارند و مثلا کلاس Heavy شدیدا وابسته به داشتن مهمات کافی است ولی گاهی فاصله بین مهمات در بازی بیش از حد زیاد است و در نتیجه ممکن است خیلی راحت با مشکل کمبود تیر مواجه شوید. اما مساله مهم‌تر، تاثیر هوش مصنوعی در این قسمت است. شما اگر با بات‌ها وارد حالت PvE شوید و کلاس‌هایی مثل اسنایپر یا Heavy را انتخاب کنید، همراه‌های شما به‌صورت پیش‌فرض پشت سرتان حرکت می‌کنند و این در حالی است که چنین کلاس‌هایی نیاز به همراهانی دارند که مبارزه‌های نزدیک را انجام دهند و آن‌ها هم با استفاده از سلاح‌های گرم، تیم را پشتیبانی کنند.

ولی خب این را در نظر داشته باشید که اگر بازی را در کنار گیمرهای دیگر تجربه کنید، بخش Operations و حتی داستانی بازی به‌مراتب جذاب‌تر و بهتر خواهد بود و می‌توان هیجان بالایی را در آن حس کرد. همچنین در بخش PvE بازی به مرور زمان انواع آپگرید‌ها و گزینه‌های شخصی‌سازی ظاهری لباس هم باز می‌شوند که ارزش تجربه طولانی‌مدت بالایی به آن می‌دهند و می‌توان برای مدتی طولانی روی آن به‌عنوان یک تجربه Co-Op هیجان‌انگیز حساب کرد و حتی با رفتن سراغ درجه سختی‌های بالاتر، هیجان نبردها را بیش‌تر کرد. البته Space Marine 2 یک بخش PvP هم دارد که در زمان بررسی بازی، هنوز سرورهای آن بسیار خلوت بودند و باید منتظر عرضه عمومی بازی باشیم تا بتوان بهتر در مورد کیفیت آن صحبت کرد. به همین دلیل این بررسی بیش‌تر روی بخش داستانی و PvE بازی متمرکز است.

کلاس‌های حالت PvE بازی Space Marine 2

به‌طور کلی، Space Marine 2 گیم پلی اکشن خشن و تا حد زیادی هیجان‌انگیزی دارد که شاید برخی مکانیک‌های نبرد نزدیک آن گاهی بدقلق و خشک هم باشند، ولی در مجموع اگر طرفدار آثار اکشن باشید و صرفا از کشتن دشمنان و جنگیدن لذت ببرید، احتمالا تجربه بخش داستانی و پس از آن هم حالت PvE بازی برای شما لذت مناسبی در پی خواهد داشت. این وسط اگر طرفدار وارهمر هم باشید، به دلیل آشنایی بیش‌تر با محیط‌هایی که مراحل در آن‌ها جریان دارند و همینطور برقراری ارتباط بهتر با شخصیت‌ها و دشمنان بازی، این لذت بیش‌تر هم می‌شود.

Space Marine 2 از نظر بصری هم بازی در مجموع باکیفیتی است. همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، مخصوصا طراحی بصری محیط‌های بازی کیفیت بالاتری دارد و جهان وارهمر را به شکلی زیبا، تاریک و معمولا هم شلوغ به‌تصویر می‌کشد. موتور بازی Swarm Engine است که قبلا در بازی World War Z هم شاهد خلق صحنه‌هایی شلوغ با حضور تعداد زیادی از دشمنان توسط آن بودیم و این موضوع در Space Marine 2 هم صدق می‌کند و معمولا در میادین نبرد، همزمان تعداد خیلی زیادی از دشمنان را می‌توان مشاهده کرد که حس جنگی حماسی را تداعی می‌کنند. با این حال مثلا طراحی چهره شخصیت‌ها کمی بی‌روح و بیش از حد ساده است و برخی مشکلات فنی مثل دیر لود شدن بافت‌ها، مخصوصا در میان پرده‌ها و همینطور افت فریم‌های محسوس در نبرد‌های خیلی شلوغ را می‌توان حس کرد. از نظر موسیقی هم Space Marine 2 کیفیت مناسبی دارد و آهنگ‌های انتخاب‌شده، متناسب با فضای کلی آن هستند.

حمله اسپیس مارین‌ها Space Marine 2

در مجموع، Space Marine 2 با اینکه مشکلاتی هم دارد، ولی برای دو قشر بازی بسیار ارزشمندی به‌حساب می‌آید؛ اول، افرادی که عاشق دنیای وارهمر هستند و از غرق شدن در جهان بازی لذت زیادی خواهند برد و دوم، گیمرهایی که به تجربه Co-Op بازی‌ها علاقه دارند و می‌توانند Space Marine 2 را همراه با دوستان‌شان تجربه کنند. در این حالت، برخی از مشکلات بازی مثل ضعف‌های هوش مصنوعی هم به‌چشم نمی‌آیند. اکشن‌های خشن و خونین، در کنار اتمسفر مناسب دنیای بازی و حالت Operations از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی هستند و اگر به آثار اکشن هیجان‌انگیز علاقه دارید، احتمالا از Space Marine 2 هم لذت زیادی خواهید برد.

بررسی Space Marine 2 روی نسخه پی سی و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

پوستر بررسی بازی Space Marine 2

Warhammer 40,000: Space Marine 2

10/7.5
امتیاز زومجی
در مجموع، Space Marine 2 با اینکه مشکلاتی هم دارد، ولی برای دو قشر بازی بسیار ارزشمندی به‌حساب می‌آید؛ اول، افرادی که عاشق دنیای وارهمر هستند و از غرق شدن در جهان بازی لذت زیادی خواهند برد و دوم، گیمرهایی که به تجربه Co-Op بازی‌ها علاقه دارند و می‌توانند Space Marine 2 را همراه با دوستان‌شان تجربه کنند. در این حالت، برخی از مشکلات بازی مثل ضعف‌های هوش مصنوعی هم به‌چشم نمی‌آیند. اکشن‌های خشن و خونین، در کنار اتمسفر مناسب دنیای بازی و حالت Operations از دیگر ویژگی‌های مثبت بازی هستند و اگر به آثار اکشن هیجان‌انگیز علاقه دارید، احتمالا از Space Marine 2 هم لذت زیادی خواهید برد. 

نقاط قوت

  • اتمسفر عالی جهان تاریک و بی‌رحم بازی
  • گان پلی جذاب
  • شخصیت‌پردازی مناسب کاراکتر اصلی
  • تجربه CoOp لذت‌بخش
  • بخش Operations ارزشمند
  • گرافیک خوب در زمینه طراحی محیطی
  • موسیقی و صداگذاری‌های باکیفیت

نقاط ضعف

  • مشکلات مکانیک نبردهای نزدیک در موقعیت‌های شلوغ
  • ضعف هوش مصنوعی شخصیت‌های همراه
  • دیر لود شدن بافت‌ها و افت فریم‌های محسوس
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات