پوستر بررسی بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics

بررسی بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics

برای عاشقان نوستالژی
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
مطالعه 7 دقیقه
برای عاشقان نوستالژی
Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics مجموعه‌ای با‌ارزش برای طرفداران بازی‌های سبک فایتینگ است. اما این مجموعه چقدر ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

زمانی که در جریان یکی از رویدادهای نینتندو دایرکت از بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics رونمایی شد، ذوق و شوق عجیبی در بین جامعه کاربری طرفداران آثار فایتینگ شکل گرفت. این مجموعه شامل برخی از مهم‌ترین بازی‌های مبارزه‌ای کپکام می‌شود که با همکاری مارول ساخته شده‌اند و اولین بار، برای دستگاه‌های آرکید در دسترس قرار گرفته‌اند. حال کاربران پی سی، پلی استیشن و نینتندو سوییچ می‌توانند در مجموعه‌ای به همه این آثار دسترسی داشته باشند که در این بررسی، نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت و از این خواهیم گفت که چقدر ارزش خرید دارند. پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر راجع به بازی‌ها صحبت کنیم:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics در مجموع شامل هفت بازی مختلف می‌شود که یک مورد از آن‌ها در سبک بیت ام آپ و ۶ بازی دیگر، در ژانر فایتینگ هستند. با اینکه تک تک بازی‌های این مجموعه آثاری قدیمی، خاطره‌انگیز و در مواردی حتی نایاب هستند، ولی به‌جرات می‌توان متفاوت‌ترینِ آن‌ها را The Punisher دانست؛ قدیمی‌ترین بازی مجموعه و اثری متعلق به سال ۱۹۹۳ که در سبک بیت ام آپ است و گیمرها را در نقش کاراکتر پانیشر قرار می‌دهد.

بازی The Punisher با اینکه در مقایسه با آثار امروزی شاید تجربه‌ای کوتاه قلمداد شود، ولی وقتی پای بازی کردن آن بنشینید، متوجه می‌شوید که حتی با‌وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از عرضه، هنوز هم این بازی پانیشر از نظر گیم‌پلی ارزش تجربه زیادی دارد. طراحی مراحل تنوع مناسبی دارد و انواع و اقسام حرکات برای شخصیت اصلی بازی در نظر گرفته شده‌اند تا با مشت و لگد، سلاح‌های سرد و حتی در بخش‌هایی سلاح‌های گرم دشمنان و باس‌ها را از بین ببرید.

گیم پلی پانیشر در مجموعه Marvel vs. Capcom Fighting Collection
زومجی

همچنین با‌وجود کوتاه بودن بازی، به‌لطف داشتن سیستم امتیازی و پشتیبانی از حالت کوآپ، می‌توان پانیشر را چندین بار برای ثبت رکورد بهتر هم تجربه کرد و داشتن سیستم سیو دستی تقریبا در هر نقطه دلخواهی از بازی، اجازه می‌دهد تا کاربران امروزی بسیار راحت‌تر به سراغ آن بروند و در قالب یک پورت تر و تمیز، از این بازی بسیار نوستالژیک لذت ببرند.

اما ۶ بازی بعدی مجموعه، شامل آثار زیر می‌شود:

  • X-Men: Children of the Atom
  • Marvel Super Heroes
  • X-Men vs. Street Fighter
  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter
  • Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes
  • Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes

تمامی این بازی‌ها در سبک فایتینگ هستند و وجه اشتراک بزرگ آن‌ها، حضور شخصیت‌هایی آشنا از کپکام مثل کِن، ریو، مگامن، آکوما و دیگران در کنار کاراکترهایی از دنیای مارول است که از معروف‌ترینِ آن‌ها می‌توان اسپایدرمن، کاپیتان آمریکا، ونوم، ولورین و آیرون‌من را اسم برد. البته برخی از بازی‌ها شخصیت‌های کم‌تر و برخی کاراکترهای بیش‌تری دارند. خود این موضوع، حس و حال خوشایندی در بازی‌ها به‌وجود می‌آورد و تماشای نبرد این شخصیت‌ها در کنار یا علیه هم، واقعا لذت‌بخش است.

مبارزه آکوما در بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection
زومجی

اما نکته مهم در رابطه با این بازی، تلاشی است که کپکام کرده تا این آثار را به شکل و شمایل مناسبی به دست کاربران امروزی برساند. معمولا خیلی از طرفداران آثار نوستالژیک، برای بازی کردن آن‌ها سراغ استفاده از امولاتورها می‌روند و مخصوصا در آثار سبک فایت، ممکن است شاهد مشکلاتی مثل اینپوت لگ زیاد باشند که حسابی به تجربه بازی‌ها آسیب می‌زند. ولی خب در مورد Marvel vs. Capcom Fighting Collection، خبری از مشکلات اینچنینی نیست و این آثار در قالب یک مجموعه تر و تمیز راهی پلتفرم‌های امروزی شده‌اند تا بتوان با خیال راحت کنترلر را در دست گرفت و بدون هیچ‌گونه تاخیر محسوسی، به تجربه آن‌ها پرداخت و انواع کمبو‌ها را اجرا کرد.

ویژگی مثبت و بسیار مهم بعدی، اضافه شدن امکان تجربه آنلاین به ۶ بازی مذکور است. در کالکشن جدید کپکام، می‌توانید تمام این بازی‌ها را در برابر حریف‌های واقعی تجربه کنید و برای این منظور، از تکنولوژی رول‌بک نت‌کد (Rollback Netcode) استفاده شده است که تاثیر آن را در تجربه روان بخش آنلاین بازی‌هایی مثل استریت فایتر ۶ هم داشته‌ایم. قسمت آنلاین مجموعه، تنوع بسیار بالایی هم دارد و از مسابقه‌های ساده گرفته تا حالت لیدربورد و همینطور تورنومنت‌ها را در آن داریم که قطعا کامیونیتی علاقه‌مندان بازی‌های فایتینگ را برای مدت طولانی درگیر رقابت‌های نفس‌گیری خواهد کرد.

بخش موزه بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection
زومجی

کپکام همچنین برای اینکه تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان Marvel vs. Capcom Fighting Collection فراهم کند، یک سری بهبود‌های کلی هم برای آن‌ها در نظر گرفته است. برای مثال بازی‌ها را می‌توان هم در نسبت‌تصویر اصلی آن‌ها اجرا کرد که در این حالت دو باکس در چپ و راست تصویر ظاهر می‌شود و هم می‌توان تصویر واید از آن‌ها داشت که البته پیشنهاد می‌کنم سراغ همان نسبت تصویر اصلی بروید. یا می‌توانید بسته به اینکه بازی‌ها چقدر برای شما سخت یا راحت هستند، درجه‌سختی هرکدام را به‌صورت دستی هم تنظیم کنید و این موضوع باعث می‌شود تا کاربران بیش‌تری بتوانند از این آثار لذت ببرند.

همچنین برای ۶ بازی فایتینگ این کالکشن، بخش تمرینی هم در نظر گرفته شده است و در هریک از آن‌ها، شاهد لیست کامل حرکات شخصیت‌ها هستیم و می‌توانید پیش از ورود به مسابقه‌های آنلاین یا حتی آفلاین بازی‌ها، در بخش تمرینی اصول کلی آن‌ها را بهتر یاد بگیرید. یکی از بهترین قسمت‌های کالکشن کپکام هم موزه آن است؛ جایی که گیمرها در آن می‌توانند به تصاویر و مخصوصا موسیقی‌های هر نسخه دسترسی داشته باشند که کیفیت واقعا بالایی دارند.

فهرست بازی‌های Marvel vs. Capcom Fighting Collection

اما در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت که Marvel vs. Capcom Fighting Collection را به مجموعه در کل ارزشمندی تبدیل می‌کنند، باید یک سری نکات را هم پیش از خرید آن در نظر داشته باشید. بازی‌های این مجموعه، قطعا از نظر گیم‌پلی تجربه‌های ارزشمندی هستند و مثلا در اکثر آن‌ها، شاهد ویژگی تگ تیم هستیم و شما دو و در Marvel vs. Capcom 2، سه شخصیت را با خودتان به زمین مسابقه می‌برید و امکان اجرای کمبوهای ترکیبی با آن‌ها یا سوییچ بین شخصیت‌ها، واقعا تنوع خوبی به بازی‌ها می‌دهد. حتی با‌وجود قدیمی بودن این آثار، هنوز هم گرافیک پیکسلی پرجزییاتی در آن‌ها شاهد هستیم و موسیقی‌ها هم حسابی گوش‌نواز به‌نظر می‌رسند.

با این حال موضوع این است که تجربه ۶ بازی موجود در مجموعه، بدون در نظر گرفتن پانیشر که اثر کاملا متفاوتی است، تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است و جالب است بدانید که برخی از این بازی‌ها، حتی در زمان عرضه نسخه اصلی هم به همین دلیل شباهت بیش از حد به یکدیگر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این موضوع را از طراحی شخصیت‌ها گرفته تا حرکت‌های هریک از آن‌ها می‌توان به‌وضوح دید و گاهی تفاوت بین دو بازی موجود در این کالکشن، صرفا به داشتن چند کاراکتر بیش‌تر یا کم‌تر مربوط می‌شود. پس درست است که ما ۶ بازی مبارزه‌ای مختلف در این مجموعه داریم، ولی انتظار ۶ بازی کاملا متفاوت از یکدیگر را نداشته باشید.

گیم پلی Marvel vs. Capcom Fighting Collection

این موضوع را اگر کنار برچسب ۵۰ دلاری Marvel vs. Capcom Fighting Collection قرار بدهیم، کمی اینطور به‌نظر می‌رسد که با مجموعه نسبتا گران‌قیمتی طرف هستیم و همین هم پیشنهاد این مجموعه به همه کاربران را کمی دشوار می‌کند. حتی جدا از بحث قیمت هم Marvel vs. Capcom Fighting Collection، واقعا اثر خاصی است که برای قشر خاصی از گیمرها خلق شده است؛ افرادی که در گذشته با بازی‌های این مجموعه خاطره داشته‌اند و حال به‌دنبال تجدید این خاطره‌ها و تجربه آن‌ها با ویژگی‌های جدیدی مثل حالت آنلاین هستند.

پس اگر جزو این گروه از افراد هستید، لذت زیادی از بازی کردن Marvel vs. Capcom Fighting Collection خواهید برد و ساعت‌ها غرق تجربه آن خواهید شد. در غیر این‌صورت، شاید بهتر باشد کمی صبر کنید و حداقل پس از تخفیف خوردن مجموعه به‌سراغ آن بروید.

بررسی بازی روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

پوستر بررسی بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics

Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics

10/8
امتیاز زومجی
Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics اثر خاصی است که برای قشر خاصی از گیمرها خلق شده است؛ افرادی که در گذشته با بازی‌های این مجموعه خاطره داشته‌اند و حال به‌دنبال تجدید این خاطره‌ها و تجربه آن‌ها با ویژگی‌های جدیدی مثل حالت آنلاین هستند. پس اگر جزو این گروه از افراد هستید، لذت زیادی از بازی کردن Marvel vs. Capcom Fighting Collection خواهید برد و ساعت‌ها غرق تجربه آن خواهید شد. در غیر این‌صورت، شاید بهتر باشد کمی صبر کنید و حداقل پس از تخفیف خوردن مجموعه به‌سراغ آن بروید.

نقاط قوت

  • + پشتیبانی از حالت آنلاین مبتنی بر Rollback Netcode
  • + بازی پانیشر!
  • + بهینه‌سازی‌های مختلف برای ارائه تجربه کاربری بهتر
  • + گیم‌پلی ارزشمند برخی از بازی‌های مجموعه
  • + بخش موزه با تصاویر و موزیک‌های ارزشمند

نقاط ضعف

  • - تفاوت بسیار کم برخی از نسخه‌ها با یکدیگر
  • - برچسب قیمت ۵۰ دلاری می‌توانست کمتر باشد
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات