شخصیت اصلی با مواد شوینده در پوستر بازی Crime Scene Cleaner

بررسی بازی Crime Scene Cleaner

بشور و بساب صحنه‌های جرم!
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
مطالعه 6 دقیقه
بشور و بساب صحنه‌های جرم!
بازی Crime Scene Cleaner شما را در نقش فردی قرار می‌دهد که باید صحنه‌های جرم را تمیز کند. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.
تبلیغات

چند سالی است که موج بازی‌های شبیه‌ساز صنعت ویدیوگیم را فرا گرفته است و بازی‌های مختلفی در این سبک عرضه می‌شوند. شبیه‌سازهای شست‌وشو و پاکسازی یکی از شاخه‌های این ژانر هستند که معمولا بازیکنان زیادی به خود جذب می‌کنند. می‌توان بازی شاخص این سبک را PowerWash Simulator محصول سال ۲۰۲۲ دانست که شدیدا مورد استقبال قرار گرفت. جدیدترین نمونه در این سبک بازی Crime Scene Cleaner است که در آن وظیفه تمیز کردن و درواقع از بین بردن مدارک جرم را برعهده دارید تا کمی متفاوت از دیگر آثار مشابه باشد. در این نوشته قصد داریم ببینیم آیا بازی موفق به ارائه تجربه‌ای جذاب می‌شود یا خیر.

در این بازی در نقش یک خدمتکار مدرسه قرار می‌گیرید که تحت مضیقه مالی قرار دارد. او چند سال پیش همسرش را از دست داده است و النا، دخترش هم دچار مریضی سختی شده است. حال او باید هزینه‌های درمان دخترش را پوشش دهد. همین باعث می‌شود او سراغ تمیزکاری صحنه‌های جرم برود تا بتواند پول بیشتری به دست آورد. زمینه داستانی بازی ساده، اما محرک مناسبی برای تکمیل مراحل است.

روند داستان بدین صورت است که پس از تکمیل هر مرحله، اطلاعاتی درباره مرحله بعدی ارائه می‌شود و سپس بازیکنان باید آن صحنه جرم را از بین ببرد. هر دفعه همین قضیه تکرار می‌شود و این داستان تنها برای پیش‌برد مراحل نوشته شده است. البته در این بین دیگر افراد هم به شخصیت اصلی ایمیل‌هایی ارسال می‌کنند تا از زوایای مختلف زندگی‌اش با خبر شویم. برای مثال، معمولا النا با ارسال ایمیل پدرش اوضاعش را با پدرش در میان می‌گذارد و یکی از دوستان کاراکتر اصلی هم با او مکاتبه می‌کند. داستان بازی ساده و سرراست است؛ اما این سادگی به نفع دیگر اجزایش عمل می‌کند و در خدمت آن‌ها است.

گیمر مرده در بازی Crime Scene Cleaner

همچنین دیالوگ‌های بازی بسیار جالب نوشته شده‌اند و با وجود تیره بودن اتمسفر خود بازی، شخصیت اصلی هنگام انجام کارهایش دیالوگ‌هایی با مضامین طنز تلخ استفاده می‌کند که دوگانگی جالبی در بازی ایجاد می‌کند. جهت نمونه، یکی از جسدهایی که باید منتقلش کنیم، پسر گیمری است که حین بازی کشته شده است. در این بین، کاراکتر اصلی به شوخی می‌گوید: «تصور کن داری شوتر اول شخص بازی می‌کنی و به یکباره گلوله‌ای به سمتت شلیک می‌شود. غوطه‌وری یعنی همین!».

از داستان که بگذریم، به بخش گیم‌پلی می‌رسیم که نقش مهمی در Crime Scene Cleaner ایفا می‌کند. شما وسایل تمیزکاری مختلفی دارید که در جریان پاکسازی به شما کمک خواهند کرد. در این بین می‌توان به وسایلی مثل تِی زمین‌شو، اسفنج، کیسه زباله، سطل آب، مواد شوینده، نوعی ماشین آب‌پاش و لامپ UV، لامپ نورافکن، چکش، ماشینی برای راحت‌تر پاک کردن لکه‌ها و نردبانی کوچک اشاره کرد.

تمامی وسایل از ابتدا در اختیار شما قرار ندارند و برای دسترسی به برخی از آن‌ها، باید از طریق درخت مهارت آن‌ها را باز کنید. این درخت برای ارتقای وسایل دیگر هم استفاده می‌شود؛ مثلا، می‌توانید تی جدیدی باز کنید یا قدرت پاکسازی را بیشتر کنید. در انتهای مراحل، براساس عملکرد شما و دزدیدن وسایل مختلف پولی دریافت خواهید کرد که براساس آن، اسکیل پوینت دریافت خواهید کرد. عملکرد بازیکن براساس اجساد و مدارک پیدا شده، میزان پاکسازی خون، مقدار زباله جمع‌آوری شده و قرار دادن اشیا در جای اولیه سنجش می‌شود. با اینکه برای تکمیل مراحل، تنها یافتن اجساد کافی است؛ اما بدین شکل، بازی به صورت غیر مستقیم بازیکن را ترغیب می‌کند تا حد ممکن وظایف مختلف را انجام دهد و در نتیجه در مراحل بعدی کار راحت‌تری داشته باشد.

نحوه گزارش عملکرد بازیکن در بازی Crime Scene Cleaner

بازی به‌ شکلی طراحی شده است تا از تمامی وسایل مختلف بهره ببرید. مثلا، برای پاک کردن خون از سطوح چوبی تی مناسب‌ترین وسیله است؛ اما برای انجام کار مشابه روی فرش‌ها بهتر است از اسفنج استفاده کنید، وگرنه باید زحمت بیشتری بکشید تا لکه‌ها پاک شوند. برای تمیزسازی برخی مناطقی هم که به آسانی قابل دسترسی نیستند، ماشین آب‌پاش بیشترین کاربرد را دارد. البته هرکدام از این وسایل بعد از مدتی کثیف می‌شوند / ذخیره آن‌ها به اتمام می‌رسد و باید آن‌ها را زیر شیر آب قرار دهید تا دوباره قابل استفاده شوند.

شاهد تنوع زیادی در محیط‌های Crime Scene Cleaner هستیم و باید دامنه مختلفی از مناطق را تمیز کنید. این دامنه از یک پیتزافروشی گرفته‌ تا موزه‌ای هنری و مرکز اسپا را در بر می‌گیرد. اندازه هرکدام از مناطق با هم متفاوت است و تعداد اجساد و میزان کثیفی‌ها هم با یکدیگر فرق دارند. در کل، ممکن است تکمیل صددرصدی یک مرحله بین سی دقیقه تا بیش از یک ساعت به طول بیانجامد.

همچنین این ویدیوگیم مراحل زیادی دارد و تکمیل آن نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ ساعت طول می‌کشد. این امر با توجه به برچسب قیمت ۲۰ دلاری بازی باعث می‌شود بازی ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد. مسئله‌ای که امروزه کمیاب شده است و معمولا شاهد انتشار ناقص بازی‌ها حتی با برچسب قیمت بالایی هستیم و این کمبود محتوا با بسته‌های الحاقی یا آپدیت‌ها رفع می‌شوند که در برخی موارد نیازمند پرداخت پول بیشتری است. اما استودیو سازنده این اثر با ارائه مراحل جذاب و قرار دادن کالکتیبل‌ها در فرم نوار کاست موسیقی و رازهای مخفی محتوای زیادی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد.

آپارتمان آغشته به خون در بازی Crime Scene Cleaner

به بررسی بخش گرافیکی بازی بپردازیم. Crime Scene Cleaner با موتور یونیتی توسعه یافته شده است. با توجه به مستقل بودن این اثر و برچسب قیمتی آن، طبیعتا نمی‌توان گرافیک بازی را هم‌تراز با بهترین آثار روز صنعت گیم دانست؛ اما در کل با گرافیک خوبی روبرو هستیم و جلوه‌های بصری آن مثل خون و آب به خوبی طراحی شده‌اند. طراحی گرافیکی اشیا هم مناسب است، اما بافت گرافیکی برخی اجساد چندان جالب نیست.

به این قضیه باید باگ‌ها و مشکلات فیزیکی را هم اضافه کنیم. فیزیک اجساد طراحی مناسبی نداشته است و در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد تا حین جابجایی آن‌ها با باگ روبرو شوید. مثلا، ممکن است جسدی به یکباره پرت شود یا بین در و زمین گیر کند. البته این باگ‌ها مانع پیش‌روی بازی نیستند، اما با توجه به تکرار این قضیه، شاید بهتر بود استودیوی سازنده فکری به حال این موضوع می‌کرد. در کل، غیر از این باگ‌ها بازی در بخش گرافیک نمره قبولی دریافت می‌کند و ایرادات زیادی به آن وارد نیستند.

در نهایت لازم است به بخش موسیقی‌های بازی بپردازیم. همانطور که اشاره شد، بازی محیط‌های متنوعی دارد و تیم توسعه‌دهنده هم بر مبنای همین محیط‌ها موسیقی‌های مختلفی در نظر گرفته است. برای نمونه، ممکن است به محیطی بروید که در آن جشنی در حال برگزاری بود؛ در این صورت، با آهنگ‌های متناسب با این شرایط روبرو خواهید شد. یا ممکن است به محیط دیگری بروید که موسیقی کلاسیک پخش شود. تنوع موسیقیایی بازی مناسب است و در کنار کاست‌های نام‌برده، بازی از این منظر هم گیمرها را راضی خواهد کرد.

جسدی در اسپا در بازی Crime Scene Cleaner

در مجموع، بازی Crime Scene Cleaner یکی از بهترین بازی‌های سبک شبیه‌ساز است که برای نزدیک به ۱۸ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد. با در نظر گرفتن گیم‌پلی و تنوع محیط‌های بازی، چه طرفدار سبک شبیه‌ساز باشید و چه نه، به سختی می‌توان از آن لذت نبرد. برچسب قیمتی ۲۰ دلاری هم باعث می‌شود ارزش بازی دوچندان شود.

بررسی بازی روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

شخصیت اصلی با مواد شوینده در پوستر بازی Crime Scene Cleaner

Crime Scene Cleaner

10/9
امتیاز زومجی
در مجموع، بازی Crime Scene Cleaner یکی از بهترین بازی‌های سبک شبیه‌ساز است که برای نزدیک به ۱۸ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد. با در نظر گرفتن گیم‌پلی و تنوع محیط‌های بازی، چه طرفدار سبک شبیه‌ساز باشید و چه نه، به سختی می‌توان از آن لذت نبرد. برچسب قیمتی ۲۰ دلاری هم باعث می‌شود ارزش بازی دوچندان شود.

نقاط قوت

  • محتوای بسیار زیاد
  • برچسب قیمتی مناسب
  • گیم‌پلی درگیرکننده و متنوع
  • دیالوگ‌های شخصیت اصلی
  • وجود محیط‌های متفاوت از یکدیگر
  • ترغیب بازیکن به استفاده از اشیای مختلف و تکمیل مراحل

نقاط ضعف

  • برخی باگ‌ها
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات