بررسی بازی Astro Bot

بررسی بازی Astro Bot | پلتفرمر، به سبک پلی استیشن

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 14 دقیقه
استرو بات بدون‌شک یکی از بهترین و جذاب‌ترین بازی‌های فرست پارتی کنسول پلی استیشن ۵ است. در ادامه با بررسی بازی Astro Bot همراه زومجی باشید.
تبلیغات

گمان می‌کنم در چند ماه اخیر اکثر گیمرها از وضعیت حال حاضر صنعت ویدیوگیم رضایت ندارند. این نارضایتی مربوط به قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های مختلف حاضر در بازار نیست. در مورد این مسئله، همه چیز در کیفیت مطلوب و قابل‌قبولی قرار دارد. مسئله حال حاضر دنیای بازی‌های کامپیوتری، تنبلی اکثر بازی‌سازان و توسعه‌دهندگان در طراحی و ساخت بازی است. واقعیت امر را بخواهید نسل ۹ بازی‌های ویدیویی آنقدر بازی قابل‌توجهی ندارد. اشتباه متوجه نشوید، من به تعداد آن‌ها اشاره می‌کنم و منظورم کیفیت آثار ساخته‌شده نیست. این تنبلی، از جانب شرکت‌های فرست پارتی زیر‌مجموعه‌های سونی و مایکروسافت مشاهده‌ می‌شود. البته باید بگویم که این امر ابعاد بزرگ‌تری دارد و صرفا مربوط به شرکت‌های نام‌برده‌شده نیست.

نبود بازی‌های خوب و باکیفیت روی کنسول‌های نسل نهمی در چند سال گذشته خیلی خوب به چشم آمده است

نبود بازی‌های خوب و باکیفیت روی کنسول‌های نسل نهمی در چند سال گذشته خیلی خوب به چشم آمده است. متأسفانه بازی جذاب در این نسل کم مشاهده‌ می‌شود. نمی‌دانم چرا بازیکن‌های اصلی این صنعت یعنی مایکروسافت و سونی به این شکل در پوشش‌دادن آثار فرست پارتی روی کنسول‌های حاضر در بازار خود، همیشه در حال امروز و فردا کردن هستند.

نسل هفت و هشت رو یادتان می‌آید؟ در آن زمان ما هرساله شاهد عرضه تعداد زیادی از آثار ویدیوگیمی بودیم. متنوع، تازه و باکیفیت. با‌این حال اوضاع همیشه هم به این شکل و شمایل نیست. درست در یک زمان غیرقابل انتظار و در اواخر روزهای تابستانی خیلی خیلی گرم سال جاری، در حین خنک‌تر و دلچسب‌تر شدن هوا، یک روبات کوچولو و بامزه و خیلی خیلی بانمک قدم به جهان ویدیوگیم گذاشت. این روبات به طرز عجیب و غافلگیر کننده‌ای حال ما را خوب کرد. از الان به شما عزیزان باید بگویم، تجربه استرو بات حال شما رو قطعا خوب می‌کند. در ادامه همراه بررسی بازی استرو بات ساخته جدید تیم اسوبی باشید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتیوب تماشا کنید

مطمئن هستم شما نیز با من هم نظر هستید که گیم پلی بازی‌های سبک پلتفرمر، به‌طور کل یک حس و حال دیگه‌ای دارند. اگر مثل من دوران کودکی خود را کنسول پلی استیشن ۱ گذارنده باشید، بدون‌شک کرش بندیکوت معرف حضورتان است. بگذارید همین ابتدا من خیال شمارو از بابت گیم پلی بازی استرو بات که هسته‌ی اصلی آن مبتنی بر عنصر تنوع است، راحت کنم.

استرو روی دسته دوال سنس در بازی Astro Bot

بازی استرو بات هیچ‌وقت خسته‌کننده نمی‌شود. ساخته جدید تیم اسوبی نه تنها همیشه تازه و باطراوت است، بلکه مقدار لذت تجربه چندباره آن نیز پایین نمی‌آید. استرو بات قابلیت تکرار و بازتجربه بسیار بالایی دارد.

بازی استرو بات هیچ‌وقت خسته‌کننده نمی‌شود. ساخته جدید تیم اسوبی نه تنها همیشه تازه و باطراوت است، بلکه مقدار لذت تجربه چندباره آن نیز پایین نمی‌آید

شاید در حین تجربه کهکشان اول و مراحل ابتدایی بازی، فرضیه به تکرار افتادن تجربه دنباله Astro's Playroom کمی در ذهن من شکل گرفته بود. ولی هرچقدر جلوتر رفتم، متوجه شدم که در حال اشتباه‌کردن هستم. بازی استرو پات پیوسته در حال جذاب‌تر و جذاب‌تر شدن است. طراحان استروبات با خلق یک کهشکان بزرگ از مراحل به‌یادماندنی و مختلف، شما را ساعت‌ها پای بازی خود نگه می‌دارند.

هرکدام از مرحله‌های انحصاری جدید و نسل نهمی شرکت سونی، طعم و حال و هوای مختص به خود را دارد. هم‌چنین تجربه منحصر به فردی را به ما انتقال می‌دهد. ساختار کلی گیم پلی بازی Astro Bot خیلی ساده و سر راست است. شما به‌عنوان بازیکن وارد محیط می‌شوید و باید به مقصد خود برسید. هدف ما از پیشبرد این امر در واقع نجات یک کنسول پلی استیشن ۵ است که طی اتفاقات داستانی بازی پودر شده است. همچین تمام بات‌های این بازی در جهان ساخته‌ی جدید تیم اسوبی گم شده‌اند. شما وظیفه دارید تا یاران خود در کهشکان عظیم بازی پیدا کنید.

ساختار کلی گیم پلی بازی Astro Bot خیلی ساده و سر راست است. شما به‌عنوان بازیکن وارد محیط می‌شوید و باید به مقصد خود برسید

کاراکتر استرو در مرحله صحرایی در بازی Astro Bot
مرحله فرعی Retro Rampage در بازی Astro Bot
استرو زیر دریا در بازی Astro Bot
مرحله فرعی بازی Astro Bot و حضور تعداد زیادی تاس

واقعیت ماجرا را بخواهید، جدیدترین انحصاری کنسول پلی استیشن ۵ آنقدر داستان خاص و پیچیده‌ای ندارد. این امر به‌عنوان یک نقطه ضعف تلقی می‌شود. قسمتی که به‌شخصه مایل بودم تا با روایتی شبیه به بازی Ratchet & Clank: Rift Apart مواجه شوم. به‌نظرم جهان استروبات پتانسیل بالقوه‌ای را با خود برای ترسیم یک داستان جالب‌توجه به همراه دارد.

تصور کنید که کاراکترهای استرو بات بایکدیگر دیالوگ برقرار می‌کردند و شاهد روایت یک داستان چفت و بسط‌دارتری بودیم. به‌نظر شما وقوع این امر جالب نمی‌شد؟ به‌عنوان مثال خیلی دوست داشتم ببینم صدای کریتوس استرو باتی قرار است به چه شکلی باشد؟ از طرفی دیگر نیز به این موضوع فکر می‌کنم که ممکن است کاراکترهای جذاب حاضر در این بازی مثل رچت و کلنک چگونه قرار بود کاربر را در پیشبرد داستان کمک کنند. به نظر می‌آيد که داستان جز اولویت‌های اصلی اعضای تیم اسوبی نبوده است. گویا فقط بخش گیم پلی اولویت اصلی توسعه‌دهندگان این بازی در زمان ساخت آن بوده است.

شخصیت کریتوس در بازی Astro Bot
استرو با چهره ناراحت و تبر کریتوس

در ادامه بررسی بازی Astro Bot باید گفت که خود کاراکتر اصلی بازی چند عدد حرکت ساده دارد. مشت می‌زند، می‌دود و می‌پرد. یک حالت دابل جامب نیز برای این شخصیت در نظر گرفته شده است. پروتوگانیست بامزه این بازی از یک لیزر آبی رنگ در زیر پای خود، برای نگه‌داشتن جسم خود در هوا استفاده می‌کند. البته باید گفت این لیزر قابلیت صدمه‌زدن به دشمنان حاضر در محیط‌های مختلف بازی را نیز دارد.

طراحان این بازی در ساختار هر مرحله یک سری قابلیت‌ها قرار داده‌اند که ویژگی‌ و مکانیزم‌های مختلفی به گیم‌ پلی و نحوه حرکت کاراکتر استرو می‌دهد. شما از زمانی که این قابلیت‌ها را به دست می‌آورید، پلتفرمینگ این اثر و ردکردن چالش‌های محیطی، بازی عمق جدی‌تر و تکامل‌یافته‌‌تری به خود می‌گیرند.

شما از زمانی که این قابلیت‌ها را به دست می‌آورید، پلتفرمینگ این اثر و ردکردن چالش‌های محیطی، بازی عمق جدی‌تر و تکامل‌یافته‌‌تری به خود می‌گیرند

شخصیت استرو در مرحله فرعی بازی Astro Bot و کهکشان سبز

به‌عنوان مثال باید به یک جوجه آبی رنگ خیلی بانمک اشاره کنم که در پرش‌های پر ارتفاع‌تر شما را کمک می‌کند. از طرفی دیگر نیز در بازی یک ساعت حضور دارد که زمان را برای شما نگه می‌دارد. در کنار موارد گفته‌شده، یک بولداگ کوچولو در بازی قرار دارد که به شما شتاب می‌دهد. دستکش قورباغه‌ای را نیز فراموش نکنیم که شما را تبدیل به یک بوکسور می‌کند.

ساختار کلی هر مرحله و چالش‌های پلتفرمینگ آن، دقیقا براساس همین قابلیت‌های ویژه چیده شده‌اند. به‌واسطه این موضوع مراحل مختلف بازی، کانسپت و فرم مرتبط با یکی از قابلیت‌های موردنظر را به خود می‌گیرند. حتی در مرحله‌های مرتبط با باس فایت‌های بازی استروبات نیز، این موضوع به چشم می‌آید.

ساختار کلی هر مرحله و چالش‌های پلتفرمینگ آن، دقیقا براساس همین قابلیت‌های ویژه چیده شده‌اند

نحوه مبارزه و تقابل با هر باس فایت براساس قابلیتی که در اول هر مرحله به‌دست آوردیم، شکل می‌گیرد. وقوع این امر طراحی باس‌فایت‌های استرو بات را خیلی جالب و خلاقانه می‌کند. موردی که بازهم من در ابتدای تجربه بازی و نوشتن بررسی فکر می‌کردم ممکن است روی نوار تکرار بیفتد. خوشحالم که شاهد این موضوع نبودم.

شخصیت استرو روی آب در بازی Astro Bot
شخصیت استرو در محیط شنی در بازی Astro Bot

در ادامه باید گفت، به مرور هرچقدر در پیشبرد بازی جلوتر می‌رویم و کهکشان‌های متنوعی را کشف می‌کنیم، قابلیت‌های نام‌برده شده امکانات جدیدتری را به شما می‌دهند. به‌واسطه این موضوع کارکرد آن‌ها در جلو‌بردن بازی کامل‌تر و جدید‌تر می‌شود.

حتی شما در طول تجربه بازی چکش کریتوس و تفنگ نیتن دریک را هم به دست می‌آورید. مرحله‌های مخصوصی که بعد از تکمیل هرکدام از کهکشان‌های پنج‌گانه بازی استرو بات، قادر به تجربه آن‌ها خواهید بود. به‌عنوان مثال جهان هورایزن فوربیدن وست، آنچارتد و چند بازی معروف دیگر را از لنز تیم اسوبی می‌توانیم ببینیم. وقوع این امر باز هم لایه‌های جدیدی را به گیم پلی بازی اضافه می‌کند.

حتی شما در طول تجربه بازی چکش کریتوس و تفنگ نیتن دریک را هم به دست می‌آورید

حالا در کنار همه موارد گفته‌شده، توسعه‌دهندگان از ویژگی‌های کنترلر دوال‌سنس نیز، در راستای تکمیل گیم‌پلی بازی استفاده درست و به‌جایی کرده‌اند. منظورم این است که صرفا برای تبلیغات و به رخ کشیدن امکانات این کنترلر نیست. استفاده از یک سری ویژگی‌های دوال سنس در طول روند تجربه بازی دلچسب است.

در کنار مراحل اصلی، یک مورد در حین بررسی بازی استروبات حسابی غافل‌گیرم کرد. مینی‌گیم‌ها و مراحل فرعی‌ای که این بازی به شما می‌دهد، واقعا جای تمجید و تحسین دارد. مطمئنم در حد محتوای اصلی ‌ذوق‌زده خواهید شد. به‌عنوان مثال باید به مینی گیم‌های چهار علامت اصلی پلی استیشن اشاره کنم که تکمیل آن‌ها چالش زیادی دارد. بدون‌شک مینی گیم مورد‌نظر حسابی به درد رترو گیمرها و اسپیدرانرها می‌خورد.

استرو و لوگو دکمه مربع پلی استیشن در بازی Astro Bot

به‌شخصه‌ مراحل فرعی و مینی‌گیم‌های بازی استروبات را خیلی پسندیدم. چون به‌طور کلی تجربه بخش اصلی بازی استرو بات، آسان است. شما اصلا قرار نیست تحت فشار قرار بگیرید. وجود مینی‌گیم‌های ذکر‌شده، باعث برقراری تعادل سختی در این اثر می‌شود.

وجود مینی‌گیم‌های ذکر‌شده، باعث برقراری تعادل سختی در این اثر می‌شود

این همه از تنوع موارد مختلف گفتیم. حالا بهتر است کمی نیز از تنبلی سازندگان این بازی در خلق دشمنان آن بگوییم. موردی که نبود تنوع کافی در درون آن، کمی در ذوق آدم می‌زند. دشمن‌های دنباله استرو پلی روم در روند پیشبرد بازی تغییر چندانی نمی‌کنند. در واقع باید گفت تعداد کلی آن‌ها نسبت به مقیاس بازی خیلی کم است. مورد دیگر نیز مرتبط با آسان‌بودن مبارزه با دشمن‌های این اثر است.

شخصیت استرو در یکی از مراحل بازی Astro ‌Bot همراه با پنگوئن

در واقع شما هرچقدر تجربه بازی را جلو‌تر می‌برید، کلیت شکل حمله و آسیب‌رساندن دشمنان به شما ثابت باقی می‌ماند. ترجیح می‌دادم با پیشرفت بازی در چالش‌های محیطی، شکل تقابل دشمنان با ما نیز کامل‌تر می‌شد. به‌نظرم اگر طراحان این بازی در تیم اسوبی حوصله و ذوق بیشتری در این امر به خرج ‌می‌دادند. تجربه خیلی خالص‌تر و جذاب‌تری را می‌توانستیم از گیم پلی این بازی داشته باشیم.

دشمن‌های دنباله استرو پلی روم در روند پیشبرد بازی تغییر چندانی نمی‌کنند

بحث چند تن از اسم‌های معروف پلی استیشن مثل کریتوس و الوی به وسط آمد. باید بگویم Team Asobi در استفاده از المان‌های تاریخی و پلی استیشنی بازی، خیلی ظریف و دقیق عمل کرده است. چه از آن کنسولی که مقر اصلی این ربات‌های دوست‌داشتنی‌ هستند، و چه حضور شخصیت‌های جذابی مثل سالید اسنیک، سایکو منتیس، ریو، جول، الی، لیان و کلر که با یک فرم و طراحی بامزه در این بازی حضور دارند.

به این علت به این موضوع اشاره کردم که شاید عده‌ای فکر کنند، آی پی استرو در نسخه قبلی خود کلا هویت منحصر به‌فردی نداشت و وامدار همه زحمت‌های برند پلی استیشن بود. ولی باید بگویم توسعه‌دهندگان چه در پیشرفت دادن ماهیت گیم پلی نسبت به بازی قبلی و چه در ساختن و خلق یک هویت مستقل‌تر و جدا از برند پلی استیشن، تلاش زیادی کرده‌اند. نتیجه آن کاملا واضح و مشخص است. مطمئنم سونی از این به بعد نگاه ویژه‌ و جدی‌تری به آی پی استرو بات خواهد داشت. هم‌چنین باید بگویم پیش بینی من این است که اعضای شرکت ژاپنی در تلاش خواهند بود تا هویت این آی پی را پیوسته کامل‌تر کند. چون این بازی نه یک بازی ساده‌ی پلی استیشن، بلکه بازی‌ای در مورد پلی استیشن است.

چون این بازی نه یک بازی ساده‌ی پلی استیشن، بلکه بازی‌ای در مورد پلی استیشن است

یکی از مرحله‌های فرعی بازی Astro Bot
یکی از مرحله‌های فرعی بازی Astro Bot با حال و هوای رترو

تا به اینجای بررسی به هر موردی که اشاره کردم، همگی در یک فرم و شکل و طراحی بسیار زیبایی اتفاق می‌افتند. هنرمند‌های تیم اسوبی در طراحی فضاهای مختلف موجود در مرحله‌های بازی دقت خیلی مثال‌زدنی‌ای به خرج دادند. چه جنگل باشد و چه در یک جهان با تم و درون‌مایه‌ی بستنی، چه اگر حال و هوای رترو داشته باشد و چه شاهد المان‌های مدرن ویدیو گیم باشیم، چه زیر آب باشیم و چه بر فراز آسمان‌ها، مکان بازی هرکجا که دوست دارد باشد، باشد. چون همه‌ی آن‌ها پرجزئیات و با ظرافت خیلی زیاد و دلچسبی طراحی شده‌اند. موضوع و المان رنگ در بازی استرو بات مهم‌ترین نقش را در جلوه‌های بصری ایفا می‌کند. انتخاب پالت رنگی برای طراحی و صیقل دادن هر مرحله و عمق دادن به جزئیات لول دیزاین، خیلی با دقت انجام شده است. 

مکان بازی هرکجا که دوست دارد باشد، باشد. چون همه‌ی آن‌ها پرجزئیات و با ظرافت خیلی زیاد و دلچسبی طراحی شده‌اند

تمام موارد گفته‌‌شده در پاراگراف قبلی نیز، با یک نمای خارجی خیلی تماشایی درون بازی استرو بات حضور دارند. بدون‌شک استرو بات از لحاظ گرافیک هنری یکی از زیباترین بازی‌های نسل نهم ویدیو گیم است. پرسپکتیو‌های جذاب و مختلف، طراحی پر جزئیات و انیمیشن‌های روان تنها بخشی از جلوه‌های بصری با کیفیت این اثر هستند.

استرو بات در زمینه صدا هم گل کاشته است. چه از نظر فنی و چه از نظر هنری شاهد لحظات گوش‌نوازی در بازی هستیم. برای بهتر پرداختن به جنبه هنری موسیقی استرو بات باید گفت شاهد حضور قطعات خوش‌ساختی هستیم. قطعه‌های موسیقی با توجه به حال و هوای هرکدام از محیط‌های حاضر در بازی نوشته شد‌ه‌اند. مثلا در داخل مراحل این اثر که تم صحرایی دارد، گام‌های شرقی نواخته‌شده در پس زمینه تجربه بازی، حسابی گوشتان را قلقک می‌د‌هند. به نظر می‌رسد آهنگسازهای این بازی ماهر و باسواد هستند. آلبوم موسقی استرو بات روی بازی به خوبی هماهنگ و با گیم‌پلی کاملا سازگاری دارد. هم‌چنین شما را به‌ جلو هل می‌دهد.

در ادامه از شما عزیزان دعوت می‌کنم تا تصاویر بیشتری را این بازی مشاهده کنید.

شخصیت الوی مجموعه هورایزن در بازی Astro Bot
شخصیت لیان بازی رزیدینت ایول در Astro Bot
کهکشان بازی Astro Bot و انتخاب مراحل
استرو و ربات در بازی Astro Bot

واضح است که باید به استرو بات به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال جاری میلادی لقب داد. جواهر جدید سونی، شدیدا سرگرم‌کننده، زیبا،با‌نمک و به‌یاد موندنی‌ای است. با‌این حال در مورد این موضوع که آیا استرو بات در فصل جوایز ویدیو‌گیمی انتهای سال، کاندید می‌شود یا جایزه‌ای را به خود به خانه می‌برد، در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد. بازی استرو بات در سبک خود، بهترین نیست. ولی به‌راختی می‌توان آن را جز در فهرست ۱۰ الی ۲۰ بازی اول این سبک محبوب قرار داد. من الان بخاطر تجربه‌ی بازی استروبات حالم خوب است و در حال به پایان رساندن متن این بررسی هستم. امیدوارم همه شرکت‌ها تنبلی خود را کنار بگذارند. مایکروسافت نیز استرو بات مختص خود را بیرون بدهد.

چون ویدیو گیم برای ما یعنی این که حالمان را خوب کند و حال خوب ما نیز نیاز به بازی خوب دارد.

بازی روی کنسول پلی استیشن ۵ بررسی شده است

بررسی بازی Astro Bot | پلتفرمر، به سبک سونی

بررسی بازی Astro Bot

10/9
امتیاز زومجی
استرو بات نسبت به نسخه قبلی خود پیشرفت بسیار چشم‌گیری داشته است. ساخته جدید تیم اسوبی بدون‌شک یکی از بهترین بازی‌های نسل نهمی کنسول پلی استیشن ۵ است. همان‌طور که در انتهای بررسی ذکر کردم، تجربه بازی Astro Bot حال شما را خوب خواهد کرد. مجموعه‌ای که بی‌صبرانه تجربه نسخه بعدی آن هستم.

نقاط قوت

  • گیم پلی سرگرم‌کننده و متنوع
  • طراحی مرحله‌های خلاقانه و جذاب
  • قابلیت تکرار بالا
  • حضور شخصیت‌های قدیمی برند پلی استیشن
  • مینی گیم‌های جذاب
  • گرافیک هنری پرجزئیات
  • جلوه بصری چشم‌نواز
  • موسیقی

نقاط ضعف

  • تنوع کم دشمنان
  • آسان بودن مقابله با دشمنان
  • بازی می‌توانست داستان خیلی بهتری داشته باشد
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات