پوستر بررسی بازی Frostpunk 2

بررسی بازی Frostpunk 2؛ عصر یخبندان

سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
مطالعه 7 دقیقه
Frostpunk 2 سعی دارد با حفظ ویژگی‌های مثبت نسخه اول و اضافه کردن موارد جدید، تجربه‌ای بزرگ‌تر و غنی‌تر باشد. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

سال ۲۰۱۸ بود که استودیو ۱۱ بیت، بازی Frostpunk را روانه بازار کرد و با اینکه می‌شد ایراد‌هایی هم از آن گرفت، ولی اغراق نیست اگر بگوییم تعریف متفاوتی از زیرسبک شهرسازی ارائه کرد؛ تعریفی که می‌توان اسم آن را شهرسازی ترسناک گذاشت. در فراست‌پانک برخلاف خیلی از بازی‌های هم‌سبک، هدف لزوما ساخت و ساز صرف یا گسترش یک شهر نبود و در عوض، گیمر باید سعی می‌کرد تا برای بقای گروهی از انسان‌ها در برابر سرمایی وحشتناک تلاش کند و حتی در این راه، تصمیم‌های سختی هم بگیرد.

حالا دنباله این بازی از راه رسیده است و سازنده‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا از هر نظر دنباله بزرگ‌تری را تقدیم گیمرها کنند. لطفا ابتدا ویدیو بررسی بازی را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر از این بگوییم که Frostpunk 2 چقدر در این راه موفق بوده است.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

اتفاق‌های Frostpunk 2 با فاصله‌ای ۳۰ ساله از نسخه اول روایت می‌شوند. شخصیتی که در نسخه قبلی در نقش او قرار داشتیم، مُرده است و حال باید در نقش جایگزین او، مدیریت شهر New London را به دست بگیریم و سعی کنیم به بهترین شکل از میراث رهبر قبلی، محافظت کنیم. همانطور که اشاره کردم، استودیو ۱۱ بیت از هر نظر تلاش زیادی کرده است تا دنباله‌ای بزرگ‌تر و پرجزییات‌تر ارائه دهد و اولین مصداق بارز این موضوع را می‌توان در تجربه بخش داستانی بازی دید.

حالت داستانی Frostpunk 2، در پنج فصل مختلف روایت می‌شود که در هریک از آن‌ها، هدفی اصلی پیش‌روی گیمر قرار دارد و برای رسیدن به این هدف، باید چالش‌ها و موانع ریز و درشت خیلی زیادی را پشت سر بگذارید؛ از ساخت و ساز و مدیریت منابع گرفته تا حل و فصل مشکلاتی که بی‌شک یکی از بهترین جنبه‌های فراست‌پانک ۲ هستند و بی‌توجهی به آن‌ها، می‌تواند هر آنچه را که رشته کرده‌اید پنبه کند.

شهر در بازی Frostpunk 2

به‌طور دقیق‌تر، اگر نقش گیمر را در نسخه اول فراست‌پانک رهبر گروهی کوچک از انسان‌ها بدانیم که با تمام وجود برای زنده ماندن در برابر سرما و یخبندان تلاش می‌کنند، در نسخه دوم در قالب یک سیاست‌مدار باید فعالیت کنیم که مسئولیت شهری بزرگ‌تر برعهده او است. بزرگ شدن شهر به معنی افزایش جمعیت آن و در نتیجه به‌وجود آمدن احزاب و گروه‌های مختلف است که هریک انتظارهای خاص خودشان را از شما دارند و بی‌توجهی به آن‌ها، می‌تواند عواقب وحشتناکی در پی داشته باشد.

دلیل استفاده از عبارت سیاست‌مدار برای گیمر در فراست‌پانک ۲، این است که در این نسخه هنوز هم سرمای شدید دشمن مهمی به‌حساب می‌آید ولی هدف بازی، نشان دادن این موضوع است که انسان‌ها حتی در شرایط سختی مثل وضعیتی که در بازی دارند، چقدر می‌توانند خودخواه باشند و به منافع شخصی خودشان فکر کنند. این وسط شما هم در نقش رهبر این انسان‌ها، باید تصمیم‌های سختی بگیرید و حتی گاهی برخلاف میل خود، برخی از آن‌ها را با تصمیم‌های خودتان فدا کنید. چنین تصمیم‌هایی معمولا با قانون‌گذاری رخ می‌دهند و در فواصل زمانی مشخص، نماینده‌های احزاب مختلف جمع می‌شوند تا مورد قانونی که شما یا یکی از خودشان پیشنهاد کرده‌اند، رای‌گیری شود. در این حالت از طریق مذاکره با گروه‌ها یا استفاده از روش‌های دیگر، می‌توانید روی رای بقیه تاثیر بگذارید و اینجاست که بازی اهمیت تصمیم‌گیری‌ها را نشان می‌دهد.

صحبت یک شهروند در بازی Frostpunk 2

در واقع فراست‌پانک ۲ بدون اینکه درگیر شعارزدگی شود، برخی جنبه‌های تاریک انسانی را به‌خوبی در بخش داستانی خودش موشکافی می‌کند و مخصوصا پایان‌بندی حالت داستانی آن، به شکلی است که قطعا خیلی‌ها را به فکر فرو خواهد برد.

بقیه جنبه‌های فراست‌پانک ۲ هم دقیقا مثل بخش داستانی بازی، گسترده‌تر از قبل شده‌اند. از حیث ساخت و ساز، این بار به جای ساخت بناهای تکی، در واقع محله‌هایی با هدف ایجاد سرپناه، تامین منابع و غذا یا موارد دیگر باید بسازید. خود این کار جزییات زیادی دارد؛ مثلا اگر خانه‌های مسکونی را کنار یکدیگر بسازید، جلوی هدر رفتن بیش‌تر گرما را خواهید گرفت یا بنا شدن آن‌ها در نزدیکی سازه‌های صنعتی، می‌تواند خطر آلودگی را افزایش بدهد. جزییات ریز اینچنینی، به مرور زمان واقعا تاثیرگذار می‌شوند و می‌توانند مرز بین شکست یا پیروزی شما در بازی باشند. البته با گسترش شهر، کمی رابط کاربری در ساخت و ساز دچار مشکل می‌شود و گاهی برای بنا کردن محله‌ای جدید کنار قسمت‌های قدیمی، باید چند بار دوربین را بچرخانید تا بتوانید محل موردنظر را انتخاب کنید.

ارتقاها در بازی Frostpunk 2

به همین روال، سیستم ارتقاهای بازی هم بسیار کامل‌تر از نسخه اول شده است. ارتقاها در شاخه‌های مختلفی مثل منابع، گرمایش و موارد دیگر دسته‌بندی شده‌اند و باید بر اساس رویکرد خودتان به نحوه مدیریت شهر و منابعی که در اختیار دارید، نسبت به انتخاب گزینه‌های درست تصمیم بگیرید. مثلا اگر با مشکل کمبود غذا مواجه هستید، ارتقاهایی هستند که می‌توانند سازه‌های تامین غذا را بسیار کارامدتر کنند ولی همین سازه‌ها هسته‌های (Core) بسیار با‌ارزشی مصرف می‌کنند که به این راحتی‌ها پیدا نمی‌شوند و باید کاملا فکرشده سراغ ساخت آن‌ها بروید.

یک ویژگی جذاب دیگر در فراست‌پانک ۲، امکان اعزام گروه‌های کاوشگر به مناطق خارج از شهر است. با این کار به مرور دنیای بی‌رحم اطراف New London را کشف خواهید کرد که شگفتی‌های مختلفی در آن انتظارتان را می‌کشد. این شگفتی می‌تواند پیدا شدن گروه‌های جدیدی از انسان‌های بازمانده باشد که قبول کردن یا نکردن آن‌ها هرکدام چالش‌های خاص خود را دارد یا حتی می‌تواند منجر به پیدا شدن منبع جدیدی از سوخت باشد که حداقل تا مدتی خیال شما را از روشن ماندن ژنراتور اصلی راحت می‌کند. در برخی از این محیط‌های خارج شهر حتی می‌توان اقدام به ساخت پایگاه یا کلونی هم کرد.

قانون گذاری در بازی Frostpunk 2

با اینکه فراست‌پانک ۲ به نسبت نسخه اول بازی گسترده‌تری است و ویژگی‌های جدید زیادی معرفی می‌کند، اما این موضوع نه تنها باعث پیچیده‌تر شدن بازی نشده است که در مقایسه با فراست‌پانک ۱، بازی گاهی کمی راحت‌تر هم به‌نظر می‌رسد. هنوز هم با یک اثر شهرسازی با انواع و اقسام تصمیم‌گیری‌ها طرف هستیم ولی برخلاف نسخه اول، بازی کمی فرصت و شانس بیش‌تری برای جبران اشتباه‌ها به گیمر می‌دهد و از آن مهم‌تر، کم‌تر مخاطبش را در معرض تصمیم‌های واقعا دردناک قرار می‌دهد. مثلا اگر شما ساخت و سازها را اصولی انجام دهید، به درخواست‌های احزاب به شکل نسبتا عادلانه‌ای توجه داشته باشید و مخصوصا کمی سیاست داشته باشید، خیلی وقت‌ها در بخش داستانی حتی بیش‌تر از حد نیاز به مواردی دسترسی خواهید داشت که باعث حل مشکلات و چالش‌های اساسی آن می‌شوند و لازم هم مردم را فدای مصلحت‌های جمعی کنید؛ اتفاقی که در نسخه اول بارها شاهد آن بودیم.

به شخصه ترجیح می‌دادم تا فراست‌پانک ۲ از این نظر حتی چالش‌های سخت‌تر، مخصوصا از بُعد انسانی پیش‌روی گیمر قرار دهد ولی تصمیم فعلی سازنده‌ها باعث دسترسی‌پذیری بالاتر این بازی و استقبال گیمرهای بیش‌تری از آن خواهد شد. همچنین بخش داستانی بازی به‌دلیل تصمیم‌هایی که مسیر آن را کاملا تغییر می‌دهند ارزش تکرار خوبی هم دارد و مخصوصا با بالا بردن درجه سختی، می‌توانید خودتان را بیش‌تر به چالش بکشید. ولی مهم‌تر از این موضوع، اضافه شدن بخشی به نام Utopia Builder به بازی است که اجازه می‌دهد با انتخاب یک موقعیت مکانی و همچنین تعیین سناریوهای مختلف برای شروع، در حالتی سندباکس به تجربه فراست‌پانک ۲ بپردازید و برای مدت زمان خیلی طولانی هم روی آن حساب کنید.

حالت سندباکس بازی Frostpunk 2

فراست‌پانک ۲ با استفاده از موتور آنریل انجین ۵ ساخته شده است و از نظر بصری برای یک بازی در سبک شهرسازی اثر باکیفیتی است. اتمسفر کلی بازی هنوز هم آن حس خفقان دنیایی درگیر یخبندان را به‌خوبی منتقل می‌کند و موسیقی هم کارش را به‌نحو احسن برای تاثیرگذاری بیش‌تر این اتمسفر انجام می‌دهد. همچنین برخلاف نسخه اول، فراست‌پانک ۲ از نظر عملکرد فنی هم وضعیت مطلوبی دارد و خیلی کم‌تر شاهد افت فریم یا مشکلات اینچنینی هستیم.

به‌طور کلی، استودیو ۱۱ بیت تا حد خیلی زیادی توانسته است در فراست‌پانک ۲ دنباله بسیار لایق احترام و ارزشمندی برای نسخه اول این مجموعه بسازد. بازی تقریبا از هر نظر گسترده‌تر و پرجزییات‌تر از قبل شده است و از حیث ارائه محتوا هم سطح مطلوب‌تری دارد که باعث می‌شود بتوان برای مدت زمانی طولانی‌تر آن را تجربه کرد و لذت برد. در مجموع اگر به بازی‌های استراتژی و شهرسازی علاقه دارید یا طرفدار نسخه قبلی بودید، فراست‌پانک ۲ را به‌هیچ وجه نباید از دست بدهید.

پوستر بررسی بازی Frostpunk 2

Frostpunk 2

10/9
امتیاز زومجی
به‌طور کلی، استودیو ۱۱ بیت تا حد خیلی زیادی توانسته است در فراست‌پانک ۲ دنباله بسیار لایق احترام و ارزشمندی برای نسخه اول این مجموعه بسازد. بازی تقریبا از هر نظر گسترده‌تر و پرجزییات‌تر از قبل شده است و از حیث ارائه محتوا هم سطح مطلوب‌تری دارد که باعث می‌شود بتوان برای مدت زمانی طولانی‌تر آن را تجربه کرد و لذت برد. در مجموع اگر به بازی‌های استراتژی و شهرسازی علاقه دارید یا طرفدار نسخه قبلی بودید، فراست‌پانک ۲ را به‌هیچ وجه نباید از دست بدهید

نقاط قوت

  • + اضافه شدن سیاست به بازی با سیستم قانون‌گذاری
  • + تنوع بسیار بالای ارتقاها و اهمیت تصمیم‌گیری درست در مورد آن‌ها
  • + پرداخت مفاهیم ارزشمند در بخش داستانی و پایان‌بندی جالب آن
  • + ارائه اتمسفر تاثیرگذار با ترکیب ایده‌آل جلوه‌های بصری و موسیقی
  • + حالت سندباکس Utopia Builder که ارزش تجربه طولانی‌مدت بازی را بالا می‌برد
  • + عملکرد فنی بهینه و مناسب

نقاط ضعف

  • - برخی مشکلات در رابطه کاربری
  • - کم‌رنگ‌تر شدن برخی از تصمیم‌گیری‌های دردناک در مقایسه با نسخه اول

بررسی بازی روی پی سی و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات