پوستر بررسی بازی Satisfactory

بررسی بازی Satisfactory؛ ساخت‌وساز بی‌نهایت!

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
مطالعه 7 دقیقه
بالاخره پس از ۵ سال، نسخه نهایی بازی Satisfactory توسط استودیوی Coffee Stain، منتشر شد. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

توسعه بازی Satisfactory بیشتر از پنج سال پیش توسط استودیوی Coffee Stain شروع شد. این استودیو، کارنامه درخشانی دارد و تقریبا همه بازی‌هایی که تا به امروز ساخته، جزو محبوب‌ترین‌ها در سبک خودشان محسوب می‌شوند. برای نمونه می‌توانیم به بازی‌های Deep Rock Galactic و Valheim اشاره کنیم که هر دوتایشان جزو بهترین بازی‌های چند نفره PVE به‌حساب می‌آیند. همچنین بازی‌های خنده‌دار و جذاب Goat Simulator هم توسط همین استودیو ساخته شد. اما این سری، استودیوی Coffee Stain یک بازی اول شخص و جهان باز با تمرکز روی ساخت و ساز را منتشر کرده است. در حقیقت می‌توانیم Satisfactory را یک بازی استراتژیک بدانیم که به جای زاویه دید از بالا، بازیکن را در دل بازی و به‌صورت اول شخص قرار می‌دهد.

بازی Satisfactory را می‌توانیم در چهار بخش خلاصه کنیم: ساخت‌و‌ساز، اتوماسیون، مبارزه و گشت‌و‌گذار. در این بازی در نقش فضانوردی نابغه قرار دارید که باید برای استخراج منابع از سیاره‌ای ناشناخته و ارسال آن‌ها به فضا، بزرگ‌ترین و خفن‌ترین کارخانه ممکن را بسازد. البته هدف شما صرفا ساخت یک امپراتوری بزرگ نیست، بلکه باید آن را طوری بسازید که حداکثر راندمان را داشته باشد.

ساخت و ساز در بازی Satisfactory

همین ابتدا باید بدانید که Satisfactory یک بازی به‌شدت پیچیده است. پروسه برداشت منابع طبیعی و تبدیل آن به مواد موردنظرتان خیلی پیچیده‌تر از آن چیزیست که تصورش را می‌کنید. سختی اصلی این بازی در تعداد موادی است که باید تولید کنید. تصور کنید که باید ۱۰۰ مدل ماده خاص تولید کنید و این ۱۰۰ مدل ماده خاص برای تولید ۱۰۰ مدل ماده دیگر استفاده می‌شوند؛ بنابراین رسیدن به یک اتوماسیون تروتمیز، نه‌تنها زمان بی‌نهایت زیادی را باید صرف کنید، بلکه باید آماده باشید که با یکی از پیچیده‌ترین گیم‌پلی‌های دنیا روبه‌رو شوید. خبر خوب این‌که سیستم آموزش بازی به شکلی است که کاملا دست شما را در تمام مراحل می‌گرد. نکته زیبای بازی هم این است که برای رسیدن به این اتوماسیون، می‌توانید هر طوری که خودتان دوست دارید عمل کنید. Satisfactory طوری ساخته شده که محدود به روش خاصی نیست و می‌توانید با سبک و سیاق خودتان آن را پیش ببرید.

البته ماموریت‌های بازی بدین شکل نیست که هر ماده‌ای را که خواستید تولید کنید. باید مقدار خاصی از یک سری موارد گفته شده را تولید کرده و آن‌ها را به فضا ارسال کنید. سپس ماشین‌آلات جدیدی آزاد شده و می‌توانید مواد دیگری هم بسازید. هر چقدر که در این موضوع پیشرفت کنید، درجه سختی بازی بیشتر شده و برای تولید مواد جدیدتر باید تجهیزات بیشتر و پیچیده‌ای بسازید. بد نیست بدانید که با انتشار نسخه نهایی این بازی، حالا باید ۹ بار این کار را انجام دهید. یعنی در حقیقت ۹ سطح از مواد وجود دارد که باید تولید کرده و به فضا ارسال کنید. برای رسیدن به این سطح نهم، خیلی راحت باید چند ۱۰ یا حتی بیش از ۱۰۰ ساعت بازی کنید.

گرافیک زیبای بازی Satisfactory

بعد از مدتی کارخانه شما به‌قدری بزرگ می‌شود که برای گشت‌وگذار در آن باید از وسایل نقلیه استفاده کنید. خبر خوب اینکه این بازی وسایل زیادی از جمله انواع ماشین، هواپیما، قطارها، ریل‌های هوایی و حتی سیستم تیوب را در اختیارتان قرار می‌دهد که به کمکشان می‌توانید در چند ثانیه در امپراتوری خود حرکت کنید.

از نظر داستانی، واقعا نمی‌توانید چیز خاصی در Satisfactory پیدا کنید. شما در نقش یک فضانورد که Pioneer نام دارد، از طرف کمپانی FICSIT به سیاره Massage-2(A-B)b اعزام می‌شوید و ماموریت دارید که برای استخراج منابع آنجا، کارخانه بزرگ و پیچیده‌ای را تاسیس کنید. در این ماموریت، یک هوش مصنوعی که ADA نام دارد، شما را در انجام این ماموریت هدایت می‌کند. شاید بتوانیم یکی از جذابیت‌های Satisfactory را همین هوش مصنوعی ADA بدانیم؛ چرا که با شوخی‌ها و طعنه‌هایی زیادش، پروسه ساخت یک کارخانه را مفرح‌تر می‌کند.

رادار در بازی Satisfactory

از نظر بصری، Satisfactory یک بازی فوق‌العاده است. گرافیک بازی به لطف استفاده از موتور Unreal Engine 5 واقعا جذاب است و توجه به جزئیات در جای‌جای سیاره Massage-2(A-B)b کاملا نظرتان را جلب خواهد کرد. زمین، کوه‌ها، حیات وحش و دشمنان این بازی، همگی به شکلی طراحی شده‌اند که شما را به گشت‌وگذار در این سیاره تشویق کنند. موسیقی آرامش‌بخش و گوش‌نواز بازی هم کمک می‌کند تا روی طراحی کارخانه مد نظرتان تمرکز کنید.

به محض اینکه در سیاره Massage-2(A-B)b فرود می‌آیید، باید به ساخت کارخانه خود بپردازید. علاوه بر ساخت کارخانه باید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن‌تر مثل خودرو را توسعه دهید تا بتوانید با بهره‌وری بیشتری، در سیاره تجسس کرده و منابع آن را برداشت کنید. با رسیدن به تجهیزات جدید، می‌توانید مواد اولیه جدیدی هم توسعه دهید تا به کمک آن‌ها بهره‌وری خود را افزایش دهید. البته همه چیز به همین راحتی نیست. حیات‌وحش این سیاره اصلا دوستانه نبوده و باید خیلی جدی فکری به حال دفاع از خودتان و تجهیزاتتان کنید. هر چقدر که در تکنولوژی کارخانه خود پیشرفت کنید، می‌توانید سلاح‌ها و ماشین‌های جدیدتری بسازید و این موضوع زندگی شما را در سیاره Massage-2(A-B)b راحت‌تر می‌کند.

مبارزه با دشمن در بازی Satisfactory

اگر بخواهیم خیلی کلی مقایسه کنیم، Satisfactory را می‌توانیم ترکیبی از No Mans Sky و Minecraft بدانیم. بنابراین برای یادگیری گیم‌پلی Satisfactory هم باید وقت زیادی صرف کنید. یادگیری مکانیزم‌های بازی واقعا کار راحتی نیست و برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری و ساخت یک امپراتوری بزرگ باید حسابی تلاش کنید. احتمالا باید چند باری شکست بخورید تا متوجه شوید که بهتر است اول از همه چه مواردی را ارتقا داده یا حتی زمانی که فیوز برق قطع می‌شود، چه کاری انجام دهید. البته از آنجایی که این بازی ۵-۶ سال در دست ساخت بوده، آموزش‌های زیادی در سراسر اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

وقتی بازی را برای اولین اجرا کنید، احتمالا دو سه ساعتی درگیر یادگیری  مکانیزم‌های بازی خواهی بود. حتی احتمالش وجود دارد که بعد از چند ساعت، تصمیم بگیرید که بازی را از ابتدا شروع کنید. البته این بازی محیطی تصادفی ندارد؛ یعنی این‌طور نیست که هر بار بازی را شروع کنید، با محیطی کاملا جدید روبه‌رو شوید؛ ولی نقشه بازی طوری طراحی شده که بتوانید به‌راحتی هر مدل استراتژی‌ای را در آن پیاده کنید.

شمشیر در بازی Satisfactory

یکی از موارد جالب بازی که باید به آن اشاره کنیم، بازی‌های کوچک دیگریست که در دل Satisfactory قرار دارد. برای مثال بازی Productive Packer Deluxe را می‌توانید از هاب اصلی کارخانه بازی کنید که شباهت زیادی به بازی Tetris دارد. در این بازی باید یک سری اشیا را با حداکثر صرفه‌جویی در فضا، در بسته‌بندی قرار دهد.

بازی Satisfactory با اینکه الهام زیادی از امثال No Mans Sky یا Minecraft گرفته، ولی هویت خاص خودش را دارد. اگر جزو طرفداران این سبک از بازی‌ها هستید و می‌خواهید که ساعت‌ها برای گشت‌وگزار در سیاره‌ای ناشناخته، ساخت کارخانه‌ای پیشرفته و مقابله با حیات وحش آن وقت صرف کنید، Satisfactory می‌تواند بهترین انتخابتان باشد. محیط رنگارنگ و جذاب این بازی، می‌تواند شما را ساعت‌ها درگیر خودش کند و مکانیزم‌های بازی به‌قدری پیچیده است که بعید است وقتی وارد آن می‌شوید، به کمتر از ۱۰۰ ساعت قانع شوید. خبر خوب اینکه این بازی را می‌توانید به‌صورت Co-op و با دوستانتان هم تجربه کنید. البته این بازی از قابلیت Cross Platform پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توانید آن را با دوستانتان که کنسول متفاوتی دارند تجربه کنید.

بازی Satisfactory روی کامپیوتر (استیم) و با کد ارسالی ناشر بررسی شده است.

پوستر بررسی بازی Satisfactory

Satisfactory

10/9
امتیاز زومجی
خیلی خلاصه بگوییم، اگر جزو طرفداران بازی‌های ساخت‌وسازی هستید، Satisfactory را نباید از دست بدهید. حجم محتوای این بازی به قدری زیاد است که می‌توانید ۱۰۰ ها ساعت در آن غرق شده و باز هم از بازی کردن آن لذت ببرید. طبیعتا این بازی برای کسانی که حوصله سروکله زدن با مکانیزم‌های پیچیده ساخت و ساز و اتوماسیون ندارد، چندان مناسب نیست. از نظر بصری و صداگذاری هم، می‌توانیم بگوییم که Satisfactory واقعا زیباست و گشت‌وگذار در سیاره وسیع Massage-2(A-B)b هرگز شما را خسته نخواهد کرد. با توجه به اینکه در این بازی دستتان برای ساخت کارخانه ایده‌آلتان کاملا باز است و می‌توانید آن را هر طوری که دوست داشتید بسازید، به نظر می‌رسد که نام Satisfactory (به معنی رضایت‌بخش) نام مناسبی برایش باشد.

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی عالی و خلاق
  • + محتوای زیاد
  • + آزادی عمل بی‌نهایت
  • + آموزش‌های کافی برای گیمرهای تازه‌وارد
  • + گرافیک زیبا و چشم‌نواز
  • + قابلیت بازی به‌صورت Co-op

نقاط ضعف

  • - کُند و خسته‌کننده بودن بازی در چند ساعت اولیه
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات