والپیپر بازی Funko Fusion

بررسی بازی Funko Fusion؛ فانکویی که فان نیست!

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
Funko Fusion قصد دارد با بهره‌گیری از کاراکترها و جهان‌های مختلف و محبوبیت مجموعه فانکو بازی جذابی عرضه کند؛ اما در این امر ناموفق است.
تبلیغات

فانکو یک شرکت اسباب‌بازی آمریکایی است که بیشتر به خاطر اکشن فیگورهای خود با نام فانکو پاپ شناخته می‌شود. فانکو پاپ با همکاری مجموعه‌های محبوب و ساخت و انتشار فیگورهای چیبی (کوچک) کمیاب، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است و سالانه مبالغ زیادی خرج این فیگورها می‌شوند.

با توجه به این محبوبیت، شرکت فانکو تصمیم گرفت با عرضه بازی Funko Fusion وارد دنیای ویدیوگیم شود. افراد زیادی از این تصمیم استقبال کردند و با در نظر گرفتن سابقه فانکو، تصور می‌شد با بازی خوبی طرف باشیم؛ اما متاسفانه این بازی مطابق انتظارات عمل نمی‌کند. چرا؟ در این مطلب به بررسی این بازی می‌پردازیم.

فانکو فیوژن در سبک اکشن ماجراجویی سوم‌شخص است و در آن شاهد حضور فیگورهای فانکو از مجموعه‌های شناخته‌شده‌ای مثل The Thing، جهان ژوراسیک، Battlestar Galactica، اسکات پیلگریم و Hot Fuzz (پلیس خفن) هستیم.

یکی از شخصیت‌های پلیس خفن در بازی Funko Fusion

از داستان Funko Fusion شروع کنیم. در مجموع شش خط داستانی در بازی حاضر هستند که هرکدام مراحل و شخصیت‌های خاص خود را دارند و براساس یک مجموعه نوشته شده‌اند. البته تمامی این موارد به یکدیگر مرتبط می‌شوند و شخصیت منفی اصلی بازی در تمامی این جهان‌ها به خرابکاری می‌پردازد.

متاسفانه این اثر داستان منسجمی ندارد و روایت ضعیف آن هم دلیل مضاعف دیگری است تا فانکو فیوژن در این بخش نمره مردودی دریافت کند. در بسیاری از کات‌سین‌های بازی شاهد وجود دیالوگ‌‌ها نیستیم و خود کات‌سین‌ها هم به شکل مبهمی طراحی شده‌اند. در نتیجه خروجی این بخش اصلا جالب نیست و به سختی می‌توان قطعات پازل داستان بازی را سر هم کرد. مشکل دیگر این بخش عدم ارائه پیش‌زمینه داستانی برای مجموعه‌ها است و اگر کسی با داستان یک مجموعه و شخصیت‌های آن آشنایی نداشته باشد، درک داستان بازی بسیار سخت‌تر می‌شود. بازی در بخش انتقال از گیم‌پلی به کات‎‌سین هم تکانشی عمل می‌کند و همین باعث گیج شدن بازیکنان خواهد شد.

از منظر گیم‌پلی، باز هم فانکو فیوژن موفق به ارائه تجربه‌ای جذاب نمی‌شود و مشکلات زیادی در این بخش وجود دارند. مبارزات بازی بسیار سطحی هستند و غیر از چند گزینه مثل ضربات Melee، شلیک با تفنگ و فرودهای قدرتی، موارد زیاد دیگری حاضر نیستند. در واقع مبارزه با تمامی دشمنان تقریبا به یک شکل است و حتی مبارزه با باس‌ها هم مشابه یکدیگر طراحی شده است. مثلا، مبارزه با دایناسورها در جهان ژوراسیک و مبارزه با دشمنان انسانی در پلیس خفن کاملا شبیه هم هستند و هیچ تغییری در این بین دیده نمی‌شود؛ جز اینکه دایناسورها در جهان ژوراسیک کشته نمی‌شوند و فقط بیهوش می‌شوند.

مبارزه با هیولا در بازی Funko Fusion

این قضیه در مورد خود شخصیت‌های قابل کنترل هم صادق است. یکی از نکات دوست‌داشتنی گیم‌پلی، وجود شخصیت‌های متفاوت بسیار است؛ اما مشکل اینجا است که تقریبا اکثر آن‌ها به شکل یکسانی مبارزه می‌کنند و تنها تغییرات کوچکی در دیگر اجزای گیم‌پلی مرتبط با پازل‌ها اعمال می‌شود. البته در طول مراحل به حدی از همان اجزا هم استفاده می‌شود که جذابیت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه انگار تنها شاهد تغییر اسکین کاراکترها هستیم و از این تنوع به خوبی استفاده نمی‌شود.

در بازی و در جریان مراحل، رازهای مخفی و ایستر اگ‌های زیادی وجود دارند که یکی از نکات مثبت Funko Fusion است. شخصیت‌های مهمانی هم در بازی تعبیه شده‌اند؛ نظیر چاکی و مگا من که تکمیل تسک‌های مرتبط با آن‌ها جوایز مختفلی را نصیب بازیکن خواهد کرد. البته به خاطر مشکلات گیم‌پلی، این محتوای اضافی فرصتی برای خودنمایی پیدا نمی‌کنند و نمی‌توان از آن‌ها لذت برد.

ساختار مراحل تقریبا مشابه یکدیگر است و این قضیه هم یکی دیگر از معایب بازی است. از نقطه آ به نقطه ب برو، با تعدادی از دشمنان مبارزه کن، چند پازل ساده را حل کن، با یک باس مبارزه کن و به مرحله بعدی برو. این چرخه معیوب و نبود تنوع در دیگر اجزای گیم‌پلی باعث می‌شود پس از گذشت مدتی بازی تکراری شود و احتمال رها کردن بازی در میانه راه زیاد است.

یکی از کاراکترها در حال مبارزه با یک دایناسور در بازی Funko Fusion

یکی دیگر از مشکلات بخش گیم‌پلی، آبجکتیوها (اهداف) گیج‌کننده است. در بازی لحظات زیادی پیش خواهند آمد که نمی‌دانید باید کجا بروید و نبود هیچ‌گونه راهنما، پوینتر و مینی‌مپ باعث می‌شود دقایق زیادی صرف پرسه زدن در محیط برای یافتن هدف بعدی شود. حتی هاب جابجایی بین مراحل و جهان‌ها هم باب میل بازیکنان نخواهد بود و برای جابجایی بین مراحل گیج خواهید شد.

از منظر گرافیک فنی، بازی عملکرد خوبی از خود ثبت نمی‌کند و مشکلات زیادی در بازی حاضر هستند؛ مثل دیر لود شدن بافت‌ها و باگ‌های زیاد. بعضی از این باگ‌ها مانع پیشروی بازیکن می‌شوند و با توجه به نبود چک‌پوینت در مراحل، مجبور خواهید شد تا دوباره یک مرحله را تکمیل کنید. از بعد بصری، گرافیکش تجربه‌ای نسبتا خوب را ارائه می‌کند. بافت‌ها و اشیای حاضر در بازی به خوبی طراحی شده‌اند و به جزئیات توجه شده است. در مجموع، بیشتر نقایص بازی در بخش گرافیک فنی هستند و احتمالا با انتشار آپدیت‌ها، اوضاع بهتر خواهد شد.

دو شخصیت از مجموعه اسکات پیلگریم در حال نوازندگی در بازی Funko Fusion

در مجموع، بزرگ‌ترین مشکل Funko Fusion تعیین نکردن مخاطب هدف خود است. اگر این بازی برای کودکان طراحی شده است، استفاده از مجموعه‌های کلاسیک مثل Battlestar Galactica و The Thing بی‌معنی به نظر می‌رسد. اگر هم مخاطب هدف بازی بزرگ‌سالان هستند، ارائه المان‌هایی مثل گیم‌پلی و داستان با چنین فرم ساده‌ای منطقی نیست.

بازی Funko Fusion روی پلتفرم استیم (کامپیوتر) و با کد ارسالی ناشر بررسی شده است.

والپیپر بازی Funko Fusion

Funko Fusion

10/5
امتیاز زومجی
بازی Funko Fusion قصد داشت با بهره‌گیری از مجموعه‌های محبوب و فیگورهای فانکو، تجربه جذابی عرضه کند تا مخاطبان زیادی برای خود دست‌وپا کند. اما مشکل این است که بازی قصد دارد هم برای کودکا و هم بزرگسالان جذاب باشد تا در نتیجه شاهد ضعف‌های زیادی مثل گیم‌پلی ضعیف، مبارزات سطحی، داستان نامفهوم و باگ‌های بی‌شماری باشیم. شاید اگر بازی یک گروه خاص را هدف قرار می‌داد، خروجی کار خیلی بهتر می‌شد؛ اما اکنون این بازی به‌ندرت بتواند مخاطبان را راضی کندم.

نقاط قوت

  • تنوع کاراکترها
  • وجود رازهای مخفی و ایستر اگ های فراوان

نقاط ضعف

  • ساختار تکراری مراحل
  • مبارزات سطحی و تکراری
  • نبود چک‌پوینت در میانه مراحل
  • داستان ضعیف و روایت داستانی مبهم
  • نبود مینی‌مپ و آبجکتیوهای گمراه‌کننده
  • باگ هایی که مانع پیشروی در مراحل می‌شوند
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات