پوستر بازی Witchfire

بررسی نسخه Early Access بازی Witchfire | بهترین شوتر اول شخص ۲۰۲۴؟

یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
مطالعه 7 دقیقه
ویچفایر از آن دسته بازی‌هایی است که وقتی پای آن بنشینید، گذر زمان را حس نمی‌کنید و زمانی که به خودتان می‌آیید، متوجه می‌شوید که در آن غرق شده‌اید.
تبلیغات

قبل از هر چیزی باید بگوییم که ویچفایر بازی «کاملا» جدیدی نیست. این بازی حدود یک سال پیش برای کامپیوتر و به‌صورت انحصاری روی فروشگاه اپیک عرضه شد؛ ولی از آنجایی که کمتر کسی سراغ فروشگاه اپیک می‌رود، نتوانست آن‌طوری که باید و شاید سر و صدا کند. حالا حدود یک سال بعد، بالاخره سازندگان بازی تصمیم گرفتند که آن را در فروشگاه استیم هم عرضه کنند؛ یعنی جایی که اکثر گیمرهای کامپیوتری حضور دارند. امروز Witchfire مهمان زومجی شده و می‌خواهیم ببینیم که چرا فقط چند روز پس از عرضه، توانسته نظر مثبت هزاران گیمر را به خودش جلب کند.

قبل از شروع بررسی بازی، باید بدانید که در حال ویچفایر به‌صورت «پیش نمایش» یا همان Early Access عرضه شده است. این یعنی ساخت آن هنوز تمام نشده و بخش‌هایی از بازی در دسترس نیست. طبق وعده سازنده بازی، نسخه نهایی ویچفایر در پایان سال ۲۰۲۵ میلادی عرضه خواهد شد.

اسنایپر در بازی ویچفایر

اگر بخواهیم خیلی خلاصه ویچفایر را توصیف کنیم، باید بگوییم که این بازی ترکیبی از Doom و Painkiller با Diablo و Dark Souls است. در حقیقت اگر به دیابلو، سلاح‌های گرم اضافه کنید، آن را اول شخص کنید و المان‌های روگ‌لایک را هم در آن قرار دهید، خروجی این ترکیب ویچفایر خواهد بود.

در شروع بازی، یکی از ۶ کلاس را که به اصطلاح Preyer (به تمام‌کننده یا از بین برنده) نام دارند انتخاب می‌کنید. هر کدام از این کلاس‌ها ویژگی‌ها و سلاح‌های اولیه خاص خودشان را دارند. برای مثال کلاس Butcher انرژی و خون بیشتری دارد و با یک مسلسل SMG بازی را آغاز می‌کند؛ ولی کلاس Slayer روی قدرت جادو تمرکز کرده و بازی را با جادوی آتش‌زا و یک کلت شروع می‌کند.

کلاس‌های مختلف شخصیتی بازی Witchfire

پس از انتخاب کلاس مورد نظر، وارد مقر فرماندهی خودتان می‌شوید که حکم شهر یا همان دهکده بازی‌های RPG را دارد. در این مقر می‌توانید سلاح‌های جدیدی را آزاد کنید، سلاح‌های خود را ارتقا دهید، از فروشنده خرید کنید و قابلیت‌های خود را بهبود بخشید. البته اکثر بخش‌های آن قفل است که به مرور می‌توانید آن‌ها را با انجام ماموریت و پرداخت Witchfire آزاد کنید. شاید بپرسید Witchfire چیست؟ Witchfire در حقیقت پول درون بازی است که می‌توانید آن را با از بین بردن دشمنان یا لوت کردن صندوق‌‌ها پیدا کنید. با این پول می‌توانید بخش‌های جدیدی از مقر فرماندهی را باز کرده، قابلیت‌های خود را ارتقا دهید و از فروشنده خرید کنید. البته یک پول دوم (سکه طلا) هم وجود دارد که با آن می‌توانید سلاح‌ها و جادوهای جدید را آزاد کنید.

در نهایت بعد از تجهیز کردن خود باید وارد یکی از مراحل بازی شوید. هر ماموریت شامل نقشه‌ای بزرگ می‌شود که در آن باید یک سری ماموریت خاص را انجام دهید. هر چقدر که سطح کاراکتر شما که Gnosis نام دارد بیشتر باشد، با دشمنان جدیدتر و سخت‌تری روبه‌رو می‌شوید و البته می‌توانید به بخش‌های بیشتری از نقشه دسترسی داشته باشید. در ابتدای بازی فقط یک مرحله باز است که شامل جزیره‌ای کوچک با تعداد محدودی اهریمن می‌شود. پس از اتمام آن می‌توانید وارد مرحله بعدی یعنی دهکده شوید که نقشه به مراتب بزرگتر و دشمنان به مراتب سخت‌تری دارد. در همه این مراحل، تعدادی زیادی صندوق و اتفاقات مخفی وجود دارد که باید با گشت‌وگذار، همه آن‌ها را پیدا کرده تا با بیشترین پول جمع‌شده به کار خود پایان دهید.

مبارزه با اهریمن در بازی ویچفایر

در طول هر مرحله، با کشتن تعداد مشخصی از دشمنان، می‌توانید چند قابلیت موقت برای آن مرحله به خودتان اضافه کنید که باید آن‌ها را از بین سه انتخاب برگزینید؛ درست مثل سیستمی که بازی Vampire Survivor دارد. اگر در حین ماموریت کشته شوید، همه پول Witchfire خود را از دست می‌دهید. البته این امکان وجود دارد که همان مرحله را دوباره بازی کرده و بعد از پیدا کردن محل کشته شدنتان، پول از دست رفته را بازیابید. نقشه مراحل بازی ثابت هستند و با هر بار ورودتان تغییری نمی‌کنند؛ ولی دشمنان، صندوق‌ها و کلا همه چیز درونشان عوض می‌شود.

بعد از پایان هر مرحله دوباره به مقر فرماندهی خود برمی‌گردید و می‌توانید پول جمع‌شده را روی ارتقا قابلیت‌ها، خرید از فروشنده، خرید سلاح‌های جدید، ارتقا سلاح‌های حال حاضر و حتی بخش‌های جدید مقر هزینه کنید.

معبد در بازی ویچفایر

سلاح‌های گرم بازی همگی از دل جنگ جهانی دوم بیرون کشیده شده‌اند. استفاده از سلاح‌ها، زوم کردن و دویدن با آن‌ها هم شباهت خیلی زیادی به مجموعه بازی‌های Call of Duty دارد؛ با این تفاوت که سلاح‌ها به‌جای اینکه صدای تفنگ ترقه‌ای بدهند، سر و صدای زیادی تولید می‌کنند و می‌توانید هر گلوله‌ای را در که بدن اهریمن‌ها قرار می‌دهید، کاملا حس کنید. اگر اولین کلاس، یعنی کلاس Butcher را انتخاب کنید، بازی را با یک مسلسل SMG آغاز خواهید کرد که به مرور و با باز کردن سلاح‌های جدید می‌توانید آن را با گزینه‌های بهتری تعویض می‌کنید. البته می‌توانید همان SMG را نگه داشته و ارتقا دهید.

هر بار که سلاحتان را از میز کارتان ارتقا می‌دهید، قابلیت جدید به آن اضافه می‌شود. برای مثال، همین مسلسل SMG با گرم شدن اسلحه در استفاده ممتد، قدرت بیشتری پیدا می‌کند. اگر هم آن را تا انتها (سطح سه) ارتقا دهید، دشمنانتان را به آتش می‌کشد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که سلاح‌های بعدی بهتر از سلاح اولیه شما هستند و اینکه با کدام سلاح راحت‌تر هستید، کاملا به نیازتان برمی‌گردد. در طول بازی می‌توانید دو سلاح همراهتان نگه دارید. البته سلاح سومی هم می‌توانید حمل کنید که این سلاح سوم باید از سلاح‌های فوق قدرتمند اهریمنی با گلوله‌های کمیاب باشد. همچنین می‌توانید دو جادو همراهتان داشته باشید.

سلاح کراس‌بو در بازی Witchfire

اما چیزی که مبارزات بازی را بی‌نهایت جذاب می‌کند، ترکیب استفاده از سلاح‌های گرم، جادو، جاخالی‌دادن و مبارزات از نزدیک است. تصور کنید عده‌ای اهریمن در مقابلتان قرار دارند. می‌توانید ابتدا آن‌ها را با جادوی خود به آتش کشیده، سپس یک خشاب کامل رویشان خالی کرده و در نهایت هم با یک مشت قدرتمند، کارشان را تمام کنید. سیستم جاخالی دادن یا همان Dash هم به‌قدری سریع است که می‌توانید حتی گلوله‌های دشمنان را جاخالی دهید که از این نظر تا حدودی من را یاد سری بازی‌های Remnant می‌اندازد.

از نظر بصری هم، ویچفایر یکی از بازی‌های جذاب محسوب می‌شود. وقتی برای اولین بار تریلر یا عکس‌های آن را ببینید، احتمالا فکر می‌کنید که این تریلر صرفا جلوه‌های ویژه است و بازی نمی‌تواند به این زیبایی طراحی شده باشد. سازندگان بازی از المان‌هایی مثل نورپردازی، مه و گردوغبار به بهترین شکل استفاده کرده‌اند تا بتوانند فضایی مرموز و ترسناک خلق کنند. جالب است بدانید که بازی به‌قدری بهینه ساخته شده که حتی با یک کارت گرافیک GTX 1060 هم که ۱۰ سالی از عمرش می‌گذرد، می‌توانید آن را به‌راحتی اجرا کنید. جالب است بدانید که تیم استودیوی The Astronauts که این بازی را توسعه داده، از تعداد انگشت‌شماری افراد تشکیل شده که توانسته‌اند چنین موتور گرافیکی بهینه‌ای را خلق کنند.

محیط چشم نواز بازی ویچفایر

ویچفایر خوراک آن دسته افرادی است که به گیم‌پلی بازی بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند. با اینکه در نسخه پیش نمایش این بازی، نقشه‌های زیادی وجود ندارد، ولی گیم‌پلی و سیستم ارتقا در این بازی به‌قدری جذاب است که به‌راحتی می‌توانید ساعت‌ها در آن وقت بگذرانید؛ بدون این‌که احساس تکراری بودن به شما دست بدهد. متاسفانه هنوز فاصله زیادی با انتشار نسخه نهایی Witchfire داریم، ولی همین حالا هم حس یک بازی کامل را انتقال می‌دهد و مطمئنا از نصب کردن آن پشیمان نخواهید شد.

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی سریع، خشن، نفس‌گیر و اعتیادآور
  • + گرافیک چشم‌نواز و بهینه برای سیستم‌های قدیمی
  • + سیستم بسیار خوب ارتقا سلاح‌ها و قابلیت‌ها
  • + ترکیب عالی از سلاح‌های گرم، جادو و مبارزه از نزدیک
  • + نبود هیچ‌گونه مشکل فنی با وجود برچسب «پیش نمایش»
  • + محتوای غنی و زیاد

نقاط ضعف

  • - حالت Co-Op می‌توانست تجربه بازی را حتی جذاب‌تر کند

بازی Witchfire روی کامپیوتر (استیم) و با کد ارسالی ناشر بررسی شده است. بررسی به دلیل نسخه Early Access بودن بازی فاقد نمره است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات