پوستر بررسی بازی FC 25

بررسی بازی FC 25؛ همان همیشگی!

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
مطالعه 10 دقیقه
FC 25 به‌عنوان جدید‌ترین شبیه‌ساز فوتبال EA، اثری است که ثابت می‌کند این مجموعه به یک رقیب درست و حسابی نیاز دارد. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

تا همین چند سال قبل و پیش از اینکه کونامی تصمیم‌های عجیب و غریبش برای مجموعه قدیمی PES را عملی نکرده بود، بازار بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال هر سال شاهد رقابت بسیار هیجان‌انگیزی بین این مجموعه و فیفا می‌شد. مثلا اگر به حدود سال‌های ۲۰۱۰ برگردیم، تقریبا هر سال نسخه جدید این مجموعه با کلکسیونی از ویژگی‌ها و بهبود‌های جدید از راه می‌رسید تا بتواند شانس بیش‌تری برای موفقیت و فروش داشته باشد.

با این حال چند سالی می‌شود که PES وارد دوره افول کامل شده است و همین هم فضا را برای فیفا یا همان FC باز کرده است تا با خیال راحت از یکه‌تازی در این زمین مسابقه، نیازی به تغییر اساسی یا پیشرفت احساس نکند. FC 25 هم به‌عنوان جدید‌ترین نسخه این مجموعه تا حد زیادی همین مسیر را طی کرده است. لطفا ابتدا ویدیو بررسی بازی را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر از آن بگوییم.

حامی بررسی زومجی از بازی FC 25 تک سیرو است. شما می‌توانید برای خرید دیسک بازی FC25 PS5 به این فروشگاه مراجعه کنید.

پخش از رسانه

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

یکی از بخش‌هایی که EA پیش از عرضه FC 25 تمرکز زیادی روی آن در نمایش‌های بازی داشت، حالت جدید راش است. این حالت در واقع جایگزین ولتا شده است که خودش در قالب یک ایده مورد‌انتظار طرفداران برای فوتبالی خیابانی و داخل سالن معرفی شد ولی هرگز نتوانست به تجربه‌ای تبدیل شود که بتوان برای مدتی طولانی روی آن حساب کرد. البته ولتا امسال هم به‌صورت کامل حذف نشده است و اگر به قسمت کیک‌آف بازی بروید و حالت ۳ در برابر ۳ را انتخاب کنید، می‌توانید رقابت‌های داخل سالن و خیابانی را تجربه کنید. نکته عجیب در مورد این بخش این است که انگار EA فراموش کرده آن را حذف کند و تجربه آن شدیدا پُر از باگ‌های عجیب و غریب است.

به هر حال راش به‌عنوان جایگزین ولتا، تجربه‌ای ۵ در برابر ۵ از فوتبال در زمینی با ابعاد کوچک‌تر از زمین فوتبال ۱۱ نفره است و قوانین آن هم با بازی معمولی کمی تفاوت دارد. مثلا در شروع بازی توپ در وسط زمین رها می‌شود و دو طرف باید همزمان برای تصاحب آن تلاش کنند یا خطاهای خشن این بخش با کارت آبی جریمه می‌شوند و بازیکن خاطی یک دقیقه از زمین خارج می‌شود. راستش را بخواهید، بازی کردن راش به‌عنوان یک حالت مستقیم و در بخش‌هایی مثل کیک‌آف، خیلی زود جذابیت موردانتظارش را از دست می‌دهد و به‌شخصه پس از چند بازی، ترجیح دادم تا اگر بخواهم در برابر هوش مصنوعی بازی کنم، سراغ همان فوتبال معمولی بازی بروم.

حالت راش بازی FC 25

با این حال راش فقط به‌عنوان یک بخش مستقل در دسترس نیست و در سایر حالت‌های بازی هم پیاده شده است. قطعا جذاب‌ترین حالتِ راش در FC 25، مربوط به آلتیمیت تیم بازی است؛ جایی که شما می‌توانید همراه با سایر گیمر‌ها این حالت را بازی کنید. در این صورت هر گیمر کنترل فقط یک بازیکن را در اختیار دارد و دروازه‌بان‌ها هم توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. ریتم نسبتا بالای راش، لزوم داشتن همکاری مناسب با سایر بازیکنان برای رسیدن به پیروزی و لذت شرکت در کارهای تیمی مواردی هستند که تجربه راش در این حالت را واقعا هیجان‌انگیز کرده‌اند. مخصوصا که شما با تجربه راش جوایزی هم به‌دست می‌آورید و همین موضوع ارزش بازی کردن آن را بیش‌تر می‌کند. این وسط اینکه EA بتواند در ادامه مسیر آلتیمیت تیم هم کماکان این بخش را جذاب نگه دارد یا نه، سوالی است که برای جواب آن باید صبر کنیم ولی در کل حضور راش تنوع خوبی در بین حالت‌های آشنا و همیشگی آلتیمیت تیم ایجاد کرده است.

اما بیایید کمی از حالت‌های بازی FC 25 فاصله بگیریم و ببینیم دست‌پخت جدید EA اصلا چه جنس فوتبالی ارائه می‌دهد. اگر طرفدار پر و پا قرص این مجموعه باشید و هر سال آن را حداقل چند ماه در بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم تجربه کنید، قطعا می‌دانید که نسخه‌های جدید بازی معمولا با آپدیت‌هایی که پس از انتشار دریافت می‌کنند، برخلاف آنچه که انتظار می‌رود و باید عملی شود، به سمت متامحور شدن سوق پیدا می‌کنند. منظور از متامحور شدن یعنی اینکه مثلا پس از یک آپدیت جدید، ناگهان بازیکنان سرعتی در بازی بسیار تاثیرگذار می‌شوند یا اگر خاطرتان باشد، نسخه‌هایی از فیفا را داشتیم که تقریبا هر گیمری در آلتیمیت تیم یک بازیکن قد بلند و سرزن به‌عنوان مهاجم داشت و از هر جای زمین توپ را روی دروازه حریف ارسال می‌کند تا با سرزنی به گل برسد.

لیونل مسی در بازی FC 25

به همین دلیل هم با وجود همه باگ‌هایی که بازی‌های فیفا یا FC در ابتدای عرضه دارند و FC 25 هم از این قاعده مستثنی نیست، ولی معمولا در اوایل عرضه می‌توان لذت بیش‌تری از فوتبال آن‌ها برد و تجربه متعادل‌تری داشت. در FC 25 هم این موضوع صدق می‌کند و در فاز فعلی، می‌توان بسته به سبک بازی و آنچه که گیمر در ذهنش از فوتبال بازی کردن دارد، از FC 25 هم لذت برد. مثلا بازیکنان سرعتی به یک نوع در بازی تاثیرگذار هستند و بازیکنان کُندتر ولی با قدرت‌بدنی بیش‌تر هم به نوعی دیگر. در نتیجه بسته به اینکه خود شما ترجیح می‌دهید تیم‌تان به چه شکلی بازی کند، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا برای حالت‌هایی مثل سیزن، سراغ تیم‌هایی بروید که انتظارتان را برآورده کنند.

یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در گیم‌پلی FC 25، تغییر کامل سیستم چینش ترکیب و تاکتیک‌ها است. منوهای آشنا برای این کار که چند سالی می‌شد به آن‌ها عادت کرده بودیم، امسال کاملا عوض شده‌اند و جای خود را به سیستمی داده‌اند که EA آن را FC IQ نام‌گذاری کرده است. در این سیستم هنوز هم می‌توانید ترکیب کلی تیم را انتخاب کنید یا چند نوع ترکیب مختلف داشته باشید که در بازی با دی‌پد چپ می‌توان بین آن‌ها سوییچ کرد.

سیستم جدید چینش ترکیب FC 25

اما موردی که بیش‌تر تغییر کرده است، نقش بازیکنان در این ترکیب‌ها به‌حساب می‌آید. نقش بازیکنان و مخصوصا ستاره‌های معروف‌تر و آشنای دنیای فوتبال، تا حد زیادی بر اساس سبک بازی واقعی آن‌ها طراحی شده است. مثلا اگر بیلینگهام را در پست هافبک هجومی بازی بدهید و نقش بازیساز را برایش انتخاب کنید، تاثیرگذاری این بازیکن در بازی تیم‌تان بسیار محسوس‌تر می‌شود. برای پست‌های مختلف نقش‌های متنوعی طراحی شده است که به‌خودی خود ویژگی جالبی به‌حساب می‌آید و مخصوصا اگر FC 25 را صرفا به‌عنوان یک تجربه کژوال همراه با دوستان‌تان تجربه می‌کنید، تاثیر خوبی هم روی بازی شما خواهد داشت.

با این حال این سیستم جدید، یک جنبه منفی هم دارد که خودش را بیش‌تر در آلتیمیت تیم نشان می‌دهد. تصور کنید که مثلا سال پیش شما می‌توانستید بازیکنی را در ترکیب اولیه تیم‌تان در پست وینگر چپ داشته باشید و برای شروع بازی هم ترکیبی طراحی کنید که این بازیکن به پُست مهاجم نوک منتقل شود و بتوانید از سرعت و دریبلینگ خوبش در این پست استفاده کنید. این کار را امسال هم می‌توانید انجام دهید اما اگر پست مهاجم نوک برای آن بازیکن تعریف نشده باشد، با کیفیت پایین‌تری در آن بازی خواهد کرد. این موضوع کمی دست گیمرها را در چینش تیم‌هایشان می‌بندد و احتمالا بیش‌تر از همیشه شاهد تیم‌های تکراری و یکنواختی در آلتیمیت تیم خواهیم بود؛ مگر اینکه EA در ادامه بتواند به مرور پست‌های جدیدی به بازیکنانی که در قالب ایونت‌ها به بازی اضافه می‌شوند در نظر بگیرد.

گیم پلی بازی FC 25

در مجموع گیم‌پلی FC 25 تجربه نسبتا متعادل و بالانسی است که البته باگ‌های مختلفی هم در آن به چشم می‌خورد و مثلا برخی حرکت‌های تکنیکی یا تاکتیک‌ها بیش از حد تاثیرگذار هستند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که به مرور زمان سازنده‌ها چه تغییراتی در روند بازی اعمال می‌کنند و آن را به چه سمتی سوق می‌دهند. ولی در وضعیت الان، اگر طرفدار همیشگی فیفا باشید تجربه مناسبی خواهید داشت و می‌توانید از روش‌های متنوع حمله و حتی دفاع کردن لذت ببرید.

از حیث حالت‌های بازی، FC 25 همان تجربه آشنای همیشگی را ارائه می‌دهد و به جز راش شاهد ویژگی خیلی جدید چشم‌گیری نیستیم. در بخش کلاب گزینه‌های شخصی‌سازی ظاهر بازیکنان کامل‌تر شده است و احتمالا شما هم ویدیوهایی از بازیکنانی با چهره‌های عجیب و غریب این بخش را در پلتفرم‌های مختلف دیده‌اید. سبک طراحی منوهای بخش کریر بازی عوض شده است و در اولین مواجهه با آن، احتمالا کمی در پیدا کردن قسمت‌های مختلف دچار مشکل خواهید شد. ولی با‌وجود این تغییر، این بخش محبوب FC 25 همان تجربه همیشگی کریر مود بازی است و صرفا یک سری موارد مثل اضافه شدن راش برای بعضی از تورنمنت‌ها و موارد بصری را در آن شاهد هستیم.

رونالدو در بازی FC 25

آلتیمیت تیم FC 25 بخشی است که بیش‌ترین تغییرات را در آن می‌توان دید. امسال تعداد بازی‌های هفتگی بخش‌های اسکواد بتل و فات چمپیونز کم‌تر و سیستم امتیازگیری بخش رایولز هم عوض شده است؛ به این صورت که شما به جای کسب تعداد مشخصی برد، باید میزان مشخصی امتیاز برای کسب جوایز رایولز جمع‌آوری کنید. کم‌تر شدن تعداد مسابقه‌ها برای افرادی که در کنار مشغله‌های مختلف گاهی هم آلتیمیت تیم بازی می‌کنند اتفاق مثبتی خواهد بود ولی همزمان باید این را در نظر داشته باشیم که برخی افراد به تجربه طولانی‌مدت این مجموعه عادت کرده‌اند و باید دید EA در ادامه مسیر محتوایی آلتیمیت تیم چه مواردی برای آن تدارک دیده است که بتواند انگیزه کافی به این افراد برای تجربه بازی بدهد.

FC 25 همچنین سیزن پس هم دارد که فعلا نسخه پولی ندارد ولی در اخبار پیش از انتشار بازی تایید شده بود که شاهد سیزن پس پولی هم برای بازی خواهیم بود و باید دید تفاوت جوایز نسخه پولی و رایگان تا چه حد است و چقدر روی تجربه بازی تاثیرگذار خواهد بود؛ مخصوصا که در همین وضعیت فعلی هم به حد کافی پول واقعی در بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم تاثیرگذار است و همین اوایل عرضه هم با بازیکنان مختلفی روبه‌رو خواهید شد که مشخص است یا شانس خیلی خوبی داشته‌اند یا حسابی خرج تیم‌هایشان کرده‌اند. همچنین در تجربه بخش آلتیمیت تیم در نظر داشته باشید که به دلیل تحریم‌های EA، با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد و باید سراغ استفاده از DNS یا روش‌های دیگر بروید.

تیم آرسنال در بازی FC 25

جدید‌ترین فوتبال EA کماکان در ارائه تصویری زیبا از فوتبال تجربه موفقی است. کیفیت طراحی چهره بازیکنان و ورزشگاه‌ها به‌خوبی صورت گرفته است و این در مورد افکت‌هایی مثل باران و برف هم صدق می‌کند. مسابقات لیگ‌های مختلف با جزییات منحصربه‌فرد خودشان نمایش داده می‌شوند و از حیث لایسنس‌ها هم کماکان FC 25 وضعیت خوبی دارد. جنبه‌های صوتی و مواردی مثل گزارشگرها هم بیش‌تر سلیقه‌ای هستند و مثلا به شخصه ترجیح می‌دهم بازی را بدون صدای گزارشگر تجربه کنم. این وسط البته FC 25 یک مشکل عجیب دارد و آن هم کُند بودن منوهای برخی از حالت‌های بازی است که کاربران زیادی هم از آن گله دارند و باید منتظر آپدیتی برای بهبود وضعیت آن باشیم.

در مجموع FC 25 برای یک سال دیگر، همان تجربه آشنایی است که اگر چند نسخه اخیر را بازی کرده باشید، تفاوت خیلی زیادی بین آن‌ها احساس نخواهید کرد. موارد جدیدی که به بازی اضافه شده‌اند هم جنبه‌های مثبت دارند و هم جنبه‌های منفی. اگر شما طرفدار فیفا / FC هستید و هر سال آن را برای تجربه آلتیمیت تیم می‌خرید، قطعا نیازی به این بررسی هم ندارید و احتمالا همین الان مشغول بازی هستید. ولی برای افرادی که فیفا را به‌عنوان یک بازی برای دورهمی‌های دوستانه در نظر دارند، صادقانه بگویم که با خرید FC 25 چیز خیلی خاصی به‌دست نخواهید آورد که ارزش حداقل ۷۰ دلار را داشته باشد. پس بهتر است منتظر تخفیف خوردن بازی یا اضافه شدن آن به سرویس‌هایی مثل پلاس یا گیم‌پس باشید. این روزها بیش‌تر از هر زمان دیگری جای خالی یک رقیب درست و حسابی برای FC حس می‌شود تا یک بار دیگر بازار رقابت بازی‌های فوتبالی داغ شود.

بازیکنان رئال در بازی FC 25

EA Sports FC 25

10/7
امتیاز زومجی
در مجموع FC 25 برای یک سال دیگر، همان تجربه آشنایی است که اگر چند نسخه اخیر را بازی کرده باشید، تفاوت خیلی زیادی بین آن‌ها احساس نخواهید کرد. موارد جدیدی که به بازی اضافه شده‌اند هم جنبه‌های مثبت دارند و هم جنبه‌های منفی. اگر شما طرفدار فیفا / FC هستید و هر سال آن را برای تجربه آلتیمیت تیم می‌خرید، قطعا نیازی به این بررسی هم ندارید و احتمالا همین الان مشغول بازی هستید. ولی برای افرادی که فیفا را به‌عنوان یک بازی برای دورهمی‌های دوستانه در نظر دارند، صادقانه بگویم که با خرید FC 25 چیز خیلی خاصی به‌دست نخواهید آورد که ارزش حداقل ۷۰ دلار را داشته باشد. پس بهتر است منتظر تخفیف خوردن بازی یا اضافه شدن آن به سرویس‌هایی مثل پلاس یا گیم‌پس باشید.

نقاط قوت

  • گیم پلی نسبتا بالانس بازی با وجود برخی باگ‌ها
  • جذابیت بالای حالت راش در بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم
  • لایسنس مناسب تیم‌ها و لیگ‌ها
  • کیفیت بصری بالا

نقاط ضعف

  • محدود‌تر شدن گزینه‌های چینش تیم در برخی حالت‌ها با سیستم FC IQ
  • بازی کردن راش با هوش مصنوعی می‌تواند خیلی زود تکراری شود
  • نبود خلاقیت جدید یا بهبودی ملموس در خیلی از حالت‌های بازی
  • تاثیر زیاد پول واقعی در بخش آلتیمیت تیم
  • کُند و لگ‌دار بودن منوهای بازی

بررسی FC 25 بر اساس نسخه نسل نهمی ایکس باکس صورت گرفته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات