پوستر بررسی بازی Dargon Ball Sparking Zero

بررسی بازی Dragon Ball: Sparking! ZERO؛ بازگشت به دوران شکوه Tenkaichi

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
مطالعه 9 دقیقه
اگر جزو طرفداران دو آتیشه انیمه‌های «دراگون بال» هستید، بعید است که بازی بهتری از Sparking! ZERO پیدا کنید. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

از زمان اولین کنسول پلی استیشن تا به حال، چند ۱۰ بازی دراگون بال عرضه شده است. برای امثال من که خوره این انیمه هستند و همه سریال‌ها و فیلم‌های دراگون بال رو چندین و چند بار دیده‌اند، همیشه جای یک بازی بدون نقص دراگون بال خالی بود. ۲۰ سال پیش و زمانی که پلی استیشن ۲ داشتم، بازی‌های Dragon Ball Z: Budokai 3 و Budokai Tenkaichi 3 منتشر شدند که به عقیده خیلی‌ها، هنوز هم بهترین و بدون نقص‌ترین بازی‌های دراگون بال محسوب می‌شوند. حتی بازی پرفروش و جذاب Dragon Ball FighterZ هم نتوانست به محبوبیت آن‌ها دست پیدا کند.

اما حالا بالاخره پس از ماه‌ها تبلیغات و تحریک طرفداران این انیمه، شرکت Bandai Namco بازی جدید Dragon Ball: Sparking! ZERO را عرضه کرد که به ادعای خودشان، دنباله‌ای بر سری Tenkaichi محسوب می‌شود. همین یک جمله کافی است تا همه طرفداران دراگون بال مشتاق به خرید Sparking! ZERO شوند. نکته جالب این که بازی  Tenkaichi 3 در برخی کشورها با نام Dragon Ball: Sparking عرضه شد و احتمالا دلیل انتخاب نام Sparking! ZERO برای این بازی جدید این است که نشان دهد دنباله‌ای بر سری Tenkaichi محسوب می‌شود. در این بررسی می‌خواهم به شما بگویم که آیا Sparking! ZERO می‌تواند دنباله و جانشین مناسبی برای Tenkaichi 3 باشد یا باید هنوز هم منتظر یک بازی دراگون بال بی‌نقص بمانیم.

بازی Dragon Ball: Sparking! ZERO روی پی سی و با کد ارسالی ناشر بررسی شده است.

Zoomg Recieved a Review Copy of Dragon Ball: Sparking! ZERO From the Publisher

پخش از رسانه

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

دراگون بال Sparking! ZERO واقعا شباهت‌های زیادی به Tenkaichi 3 دارد؛ آنقدری که حس نوستالژی را در من به آتش کشید و احساس کردم که دوباره به دورانی برگشتم که از مدرسه به خانه می‌آمدم و خودم را در دنیای دراگون بال غرق می‌کردم یا انگار دوست صمیمی دوران مدرسه‌ام را دوباره بعد از سال‌ها دیده‌ام.

پیش از هر چیزی باید بدانید که Sparking! ZERO فقط برای کنسول‌های نسل نهم (پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس) و کامپیوتر عرضه می‌شود؛ بنابراین اگر پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان یا نینتندو سوییچ دارید، نمی‌توانید این بازی را تجربه کنید. دلیل آن هم، استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 است. Sparking! ZERO با این‌که گرافیکی کارتونی دارد، ولی به دلیل جزئیات، افکت‌ها و نورپردازی پیشرفته این بازی، کنسول‌های گذشته قدرت اجرای آن را ندارند.

حرکت آلتیمیت در بازی Dargon Ball

دراگون بال Sparking! ZERO منوهای پیچیده‌ای دارد. وقتی برای اولین بار وارد بازی می‌شوید، با حجم خیلی زیادی از منوهای مختلف روبه‌رو می‌شوید که هر کدام هم چند بخش دارند. البته اکثرشان چندان کاربردی نیستند و در نهایت، سه تا منوی بخش داستانی، مبارزه تمرینی و فروشگاه است که بیشترین استفاده را دارند. فکر کنم حداقل یک تا دو ساعت ابتدایی را در بخش تمرینی گذراندم تا بتوانم به‌طور کامل با صدها مکانیزم بازی آشنا شوم. طبیعتا چنین بازی‌ای را نمی‌توانید با کیبورد بازی کنید و حتی اگر قرار است آن را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپتان نصب کنید، باید از گیم‌پد استفاده کنید.

منو اصلی بازی Dargon Ball Sparking Zero

پس از بازی FighterZ که سبک دو بعدی را به دراگون بال آورده بود، Sparking! ZERO به دوران Tenkaichi و فضای سه بعدی آن برگشته است. محیط بازی کاملا به‌صورت ۳۶۰ درجه باز است و می‌توانید نبرد را در آسمان، روی زمین یا حتی زیر دریا انجام دهید. اکثر بخش‌های محیط قابل تخریب است و اگر از قدرتمندترین حرکت خود یعنی Ultimate Move استفاده کنید، می‌توانید کل زمین بازی را نابود کنید و در سیاره‌ای مخروبه مبارزه را ادامه دهید.

آلتیمیت برولی در بازی Dargon Ball Sparking Zero

درست مثل Tenkaichi 3، بازی Sparking! ZERO هم کاراکترهای خیلی زیادی دارد. در حقیقت همه کاراکترهای اصلی انیمه که در دراگون بال Z، دراگون بال GT و دراگون بال Super حضور داشتند، در این بازی قابل انتخاب هستند. حتی کاراکترهای اصلی فیلم‌های دراگون بال هم وجود دارند. در حال حاضر بیش از ۱۸۰ کاراکتر در Sparking! ZERO قابل انتخاب هستند که با وعده استودیوی سازنده، تعداد این کاراکترها بعد از انتشار بسته‌های الحاقی، از مرز ۲۰۰ کاراکتر هم عبور خواهد کرد. البته درصد قابل توجهی از آن‌ها در ابتدای بازی قفل هستند و برای آزاد کردنشان باید بخش داستانی یا بخش Custom Battles را تمام کرده و برخی دیگر را هم باید از فروشگاه درون بازی آزاد کنید.

یکی از موارد جدید بازی، Skill Counter نام دارد. Skill Counter در حقیقت ظرفیت شما برای Transform شدن، انجام حرکات Ultimate و حتی جاخالی دادن از کمبوها و برگرداندن Ultimateهای حریفتان است. تعداد Skill Counter در کنار خط انرژی شما نشان داده می‌شود و در طول مبارزه شارژ می‌شوند.

انتخاب کاراکتر در بازی Dargon Ball Sparking Zero

بخش داستانی بازی، مثل اکثر بازی‌های دراگون بال، از قسمت اول انیمه Dragon Ball Z و جایی که Raditz وارد زمین می‌شود شروع شده و در نهایت به انیمه Dragon Ball Super و مسابقات Tournament of Power می‌رسد. در ابتدا، بخش داستانی را فقط می‌توانید در نقش Goku بازی کنید؛ ولی به مرور زمان، کاراکترهای دیگری هم در برای این بخش آزاد می‌شوند و می‌تواند داستان بازی را از دیدگاه Vegeta یا Gohan یا حتی یک سری از شخصیت‌های منفی انیمه مثل Frieza یا Goku Black بازی کنید. البته طولانی‌ترین حالت داستانی همچنان به Goku تعلق دارد و بقیه کاراکترها بخش داستانی به مراتب کوتاه‌تری دارند.

حالت داستانی بازی Dargon Ball Sparking Zero

مثل اکثر بازی‌های دراگون بال، بخش داستانی ترکیبی از مبارزات است که در بین آن‌ها، بخش‌هایی از داستان انیمه روایت می‌شود؛ اما موضوعی که بخش داستانی Sparking! ZERO را از سایر بازی‌های قبلی جدا می‌کند، امکان تغییر در روند داستان است. در بعضی از قسمت‌های داستان، این حق انتخاب را خواهید داشت که بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید. معمولا یکی از دو گزینه برای مبنای انیمه طراحی شده و گزینه دوم، داستان انیمه را تغییر می‌دهد و روند کاملا جدیدی را پیش رویتان قرار می‌دهد. برای مثال، زمانی که Cell هنوز به حالت Perfect خود نرسیده، این حق انتخاب را دارید که با Goku با اون رو در رو شوید. حتی گاهی اوقات می‌توانید با شکست برخی از دشمنان اصلی پیش از زمان تعیین شده، روند داستانی بازی را تغییر دهید. مثلا اگر Raditz را خیلی سریع با Goku شکست دهید، روند داستان به کل تغییر می‌کند و حتی Goku در این مبارزه نمی‌میرد. البته باید در نظر داشته باشید که اگر حالت داستانی را روی حالت Easy بازی کنید، نمی‌توانید این سناریوهای ثانویه را فعال کنید.

نقشه بازی Dargon Ball Sparking Zero

با پیشرفت در بخش داستانی، هم شخصیت‌ها و لباس‌های جدیدی آزاد می‌شود و هم به شما پول Zenie (پول درون برنامه‌ای) می‌دهد که می‌توانید آن را در فروشگاه برای خرید کاراکترهای جدید، لباس، موسیقی، و… استفاده کنید؛ بنابراین چه از بخش داستانی لذت ببرید، چه نبرید، باید آن را تمام کنید. بعد از خرید لباس و اکسسوری، می‌توانید ظاهر کاراکترهای مورد نظرتان را در منوی Customization تغییر دهید.

یکی از بخش‌های جدید بازی که تا حدی جذاب است، Custom Battle نام دارد. در این بخش، شما می‌توانید یک سناریوی فرضی از انیمه دراگون بال را بسازید، همه قسمت‌های آن مثل دیالوگ‌های آغازین و پایانی را چیده و در نهایت آن را به‌صورت آنلاین با سایر بازیکن‌ها به اشتراک بگذارید. البته پیش از به اشتراک گذاشتن باید خودتان حداقل یک بار آن را تمام کرده و مطمئن شوید که این مبارزه و سناریوی خیالی اصلا قابل انجام است یا خیر. اگر هم خودتان حوصله ساخت سناریوی جدیدی ندارید، می‌توانید از سناریوهای از پیش ساخته‌شده یا سناریوهایی که سایر بازیکن‌ها ساختند استفاده کنید. البته در زمان بررسی این بازی، هنوز هیچ سناریویی توسط دیگر بازیکن‌ها ساخته نشده بود و فقط توانستم سناریوی از پیش ساخته شده را بازی کنم. برای مثال، سناریویی روایت می‌شود که Captain Ginyu بر علیه Frieza شده و باید بتوانید او را شکست دهید.

میان پرده سینمایی بازی Dargon Ball Sparking Zero

مورد بعدی، بخش Tournament است که در این حالت می‌توانید تورنمنت‌های خاصی را با شرایط مختلف تجربه کنید. برای نمونه می‌توانید وارد Tournament of Power از انیمه Dragon Ball Super شوید. در این تورنمنت، درست مثل انیمه امکان پرواز وجود ندارد. البته این امکان وجود دارد که تورنمنت شخصی خودتان را با قوانین مد نظرتان طراحی کنید.

در نهایت بد نیست به بخش دانشنامه یا Encyclopedia اشاره کنیم که درست از دل Tenkaichi 3 بیرون کشیده شده است. این بخش همان‌طور که نامش هم نشان می‌دهد، توضیح کاملی را در مورد شخصیت‌ها و حالت‌های مختلف آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. نکته جالب اینکه در این حالت، سه شخصیت زن اصلی دنیای دراگون بال، یعنی Bulma ،Chichi و Videl روی شخصیت‌های مختلف نظرهای بامزه‌ای می‌دهند.

تورنومنت در بازی Dargon Ball Sparking Zero

اما اگر بخواهیم کمی هم از نظر فنی به این بازی نگاه کنیم، چند نکته نظرم را جلب کرد. مثل خیلی از بازی‌های مدرن فایتینگ، نرخ فریم درگون بال هم روی ۶۰ قفل شده است. بازی با اینکه از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 استفاده می‌کند، سخت‌افزار قدرتمندی برای اجرا نمی‌خواهد و حتی با یک کارت گرافیک قدیمی RTX 2060 هم می‌توانید آن را با وضعیت خوبی اجرا کنید. روی کنسول‌های نسل نهم هم ظاهرا بدون هیچ مشکلی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

صفحه برد در بازی Dargon Ball Sparking Zero

وقتی همه این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که چرا شرکت Bandai Namco اصرار دارد این بازی را دنباله سری محبوب Tenkaichi بداند. این بازی هر چیزی را که باعث موفقیت سری Tenkaichi شده بود، نه‌تنها احیا کرده، بلکه آن‌ها را چند پله بهبود هم بخشیده. اگر بگوییم که Sparking! ZERO بهترین و کامل‌ترین بازی دراگون بال ساخته‌شده تا به امروز محسوب می‌شود، اغراق نکرده‌ایم. برای کسانی که خوره انیمه‌های دراگون بال هستند، Sparking! ZERO یک بازی رویایی است که می‌تواند ساعت‌ها سرگرمشان کنند؛ اما در سمت دیگر باید با این واقعیت کنار بیاییم که اگر هیچ علاقه یا دانشی در مورد انیمه‌های دنیای دراگون بال و شخصیت‌های آن ندارید، احتمالا برایتان صرفا یک بازی مبارزه‌ای معمولی خواهد بود.

پوستر بررسی بازی Dargon Ball Sparking Zero

Dragon Ball: Sparking! ZERO

10/9
امتیاز زومجی
پس از چندین و چند بازی نه‌چندان موفق از سری انیمه‌های دراگون بال، Sparking! ZERO بالاخره توانست نزدیک‌ترین بازی به یک «بازی دراگون بال بدون نقص» شود. Sparking! ZERO هر چیزی را که از یک بازی دراگون بال انتظار داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهد؛ از نبردهای سریع و نفس‌گیر گرفته تا بخش داستانی طولانی با امکانات جدید و هزار و یک حالت مختلف که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. گرافیک بازی به لطف موتور Unreal Engine 5 واقعا جذاب شده و افکت‌های زیاد بازی، جلوه‌ای ویژه‌ای به حرکات Ultimate می‌دهد. بازی Sparking! ZERO، سری دراگون بال را به دوران شکوه پلی استیشن ۲ باز می‌گرداند و اگر مثل من، جزو طرفداران دو آتیشه مجموعه انیمه‌های دراگون بال هستید، Sparking! ZERO همان چیزیست که منتظرش بودیم.

نقاط قوت

  • مبارزات فوق‌العاده سریع و لذت‌بخش
  • حرکات Ultimate با امکان تخریب محیط بازی و حتی سیاره
  • گرافیک عالی و پر زرق و برق به لطف موتور UE5
  • صداگذاری و دیالوگ‌های جذاب با صداپیشه‌های اصلی اینمه
  • حالت‌های متنوع مثل Custom Battle و Tournament
  • بخش داستانی طولانی با امکان تغییر در روند اصلی انیمه
  • بیش از ۱۸۰ کاراکتر با امکان شخصی‌سازی

نقاط ضعف

  • قفل بودن غالب کاراکترها در ابتدا و پروسه نسبتا طولانی باز کردن آن‌ها
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات