پوستر و لوگوی بازی Undisputed

بررسی بازی Undisputed؛ لذت بوکس

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
مطالعه 7 دقیقه
Undisputed یک تجربه شبیه‌ساز بوکس است که هرچند مشکلاتی دارد، ولی غنیمتی برای طرفداران این ورزش به‌حساب می‌آید. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

وقتی صحبت از بازی‌های سبک ورزشی می‌شود، ذهن خیلی از ما بلافاصله سمت آثار شناخته‌شده‌ای مثل شبیه‌سازهای معروف فوتبال و بسکتبال می‌رود. با این حال هر از گاهی بازی‌هایی با محوریت ورزش‌های دیگر هم روانه بازار می‌شوند. مثلا همین سال جاری میلادی چند بازی تنیس داشتیم و حالا هم نسخه نهایی بازی Undisputed منتشر شده است که اثری با محوریت ورزش بوکس است. این بازی به‌وسیله استودیو Steel City Interactive ساخته شده و دیپ سیلور هم آن را منتشر کرده است.

بوکس همیشه ورزشی جذاب و البته خشنی بوده است؛ شاید اگر خیلی طرفدار و دنبال‌کننده این ورزش نباشید، دیدتان نسبت به آن بیش‌تر به سمت بوکسی باشد که مثلا در مسابقات المپیک برگزار می‌شود. با این حال هدف بازی Undisputed، به‌تصویر کشیدن این ورزش با تمام تنش‌ها و خشونت‌های آن است؛ یعنی به صورتی که بوکس حرفه‌ای برگزار می‌شود و بوکسورهای بزرگ تاریخ در خلال آن به شهرت رسیده‌اند.

مراسم شروع مسابقه در بازی Undisputed

بازی Undisputed به‌گفته خود سازندگانش، توسط تعدادی از علاقه‌مندان این ورزش ساخته شده است و این موضوع را می‌توان در تجربه بازی هم به‌وضوح دید. Undisputed سعی می‌کند تا بوکس را به شکلی خام و با حضور برخی از معروف‌ترین بوکسورهای قدیمی و فعلی ارائه دهد؛ به همین دلیل هم شاهد حضور شخصیت‌هایی افسانه‌ای مثل محمد علی کِلی یا قهرمان‌های جدید‌تری مثل تایسون فیوری و ترنس کلافورد هستیم. قهرمان‌ها در دسته‌های وزنی مختلفی گروه‌بندی شده‌اند و با اینکه مثلا اولین بار شخصا دنبال مایک تایسون می‌گشتم و اسامی مهم دیگری هم هستند که جای خالی آن‌ها در بازی حس می‌شود، ولی در مجموع Undisputed از حیث لایسنس عملکرد خوبی دارد و این موضوع علاوه بر خود بوکسورها، در زمینه داور، گزارشگر و حتی نحوه برگزاری مسابقه‌ها هم دیده می‌شود.

اما مهم‌ترین جنبه اثری مثل Undisputed بدون شک گیم‌پلی آن و نحوه ارائه روند مبارزه‌ها در بازی است. به نظرم حتی تجربه‌ای مثل این بازی، کار واقعا سخت‌تری در مقایسه با شبیه‌سازهای ورزشی دیگر از این حیث دارد. اگر بوکس را دنبال کنید، می‌دانید که انواع و اقسام مشت‌ها رد و دبل می‌شود و زاویه برخوردها و نوع دفاع در برابر آن‌ها هم می‌تواند لحظه‌هایی فراموش‌نشدنی در این ورزش رقم بزند. سازنده‌های Undisputed تلاش زیادی کرده‌اند تا این موضوع را به شکل درستی پیاده کنند؛ به همین دلیل شاهد تنوع بالایی از مشت‌ها از جب و هوک گرفته تا دو نوع آپرکات هستیم که هم با دکمه‌های اصلی کنترلر و هم استیک راست می‌توان آن‌ها را اجرا کرد.

مبارزه در بازی Undisputed

به طور کلی فیزیک وارد شدن ضربه‌ها به بوکسورها کیفیت خوبی دارد و مسائل زیادی از فاصله شما و حریف گرفته تا حتی زاویه دو مبارز نسبت به یکدیگر در نتیجه نهایی آن‌ها تاثیرگذار است. شاید این موضوع در ابتدا اینطور به‌نظر برسد که با بازی بیش از حد پیچیده‌ای طرف هستیم؛ مخصوصا با دانستن اینکه شما می‌توانید مشت‌ها را در نوع سنگین‌تر هم بزنید یا حتی به جای هدف گرفتن سر رقیب، با نگه داشتن دکمه مربوطه به بدن او ضربه بزنید تا گاردش باز شود. اما در عمل این جنبه از Undisputed واقعا خروجی مثبتی از حیث گیم‌پلی داشته است و باعث می‌شود تا بتوانید واقعا با تاکتیک و به شکل درستی مبارزه و حتی دفاع کنید. یکی از موارد جالبی که در Undisputed توجهم را جلب کرد، تاثیری است که ضربه‌ها روی بوکسورها می‌گذارند. مثلا اگر اکثر ضربه‌های خود را روی یک سمت از صورت حریف متمرکز کنید، شاهد جراحت و شدیدتر شدن آن به مرور زمان می‌شویم که حتی در صورت وخامت اوضاع، باعث دخالت داور و توقف مبارزه می‌شود.

Undisputed حالت‌های بازی مختلفی ارائه می‌دهد. ساده‌ترین حالت بازی مبارزه‌های تکی آن هستند که در آن‌ها می‌توانید بوکسور خودتان و حریف را انتخاب کنید و یک مبارزه تکی داشته باشید. در این حالت مخصوصا اگر سراغ بوکسورهای معروف و قدرتمند بروید، شدت و سرعت ضربه‌زنی آن‌ها را تمام و کمال حس خواهید کرد و سازنده‌ها خیلی خوب به جزییات این موضوع توجه داشته‌اند. اما بخشی که شاید بیش‌ترین پتانسیل بالفعل را در Undisputed داشته باشد، حالت کریر آن است. معمولا حالت کریر در بازی‌های ورزشی به‌عنوان قسمتی برای تجربه طولانی مدت در نظر گرفته می‌شود اما متاسفانه این موضوع در Undisputed کمی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر می‌شود.

بخش کریر بازی Undisputed

در بخش کریر بازی می‌توانید یکی از بوکسورهای حاضر در Undisputed را انتخاب کنید یا شخصیت دلخواه خودتان را با ظاهری که دوست دارید بسازید. به مرور با شرکت در نبردهای تکی یا تورنومنت‌های مختلف مبارز شما قوی‌تر می‌شود و در نهایت به سن بازنشستگی می‌رسد. این ایده همانطور که اشاره کردم جذابیت خوبی دارد ولی متاسفانه در عمل هرگز از این جذابیت اولیه فراتر نمی‌رود؛ چرا که تجربه کریر بازی خیلی زود حالتی یکنواخت و تکراری پیدا می‌کند و عملا اتفاق جدیدی در گذر زمان رخ نمی‌دهد که آن را از این یکنواختی خارج کند. مثلا اگر بازی کمی چاشنی داستانی به این بخش اضافه می‌کرد یا حداقل شاهد اتفاق‌های غیرمنتظره، درست مثل فیلم‌هایی که با محوریت بوکس ساخته می‌شوند، بودیم، تجربه این بخش به‌مراتب می‌توانست ارزش بالاتری داشته باشد.

اما باوجود این ضعف، یکی از نکاتی که در مورد قسمت کریر دوست داشتم و البته بیش‌تر ویژگی مثبت گیم‌پلی به‌حساب می‌آید تا طراحی خود این حالت، حس شدن قوی‌تر شدن مبارز در گذر زمان است. به بیان دیگر، در ابتدای راه ضربه‌های شما بسیار کُند و ضعیف به‌نظر می‌رسند ولی به مرور شاهد قوی‌تر شدن آن‌ها هستیم و این دقیقا همان پیاده‌سازی درست فیزیک در بازی است که بالاتر به آن اشاره کردم.

جرج لیناریس در بازی Undisputed

Undisputed همچنین حالت‌های دیگری مثل بخش آنلاین هم دارد که به دو نوع عادی و رنک تقسیم می‌شود. مبارزه‌های آنلاین بازی هیجان مناسبی دارند و از قضا شاهد سرورهای نسبتا شلوغ و با کیفیتی هستیم و می‌توان با پینگ مناسب در این نبردها شرکت کرد. نبردهای عادی بخش آنلاین معمولا خیلی چالش‌برانگیز نیستند و اگر کمی اصول بوکس را بلد باشید، می‌توانید شانس خوبی برای موفقیت داشته باشید. اما حالت رنک جایی است که نبردها واقعا گاهی نفس‌گیر می‌شوند و می‌توان در آن‌ها شاهد مسابقه‌ای تمام‌عیار بود که کاملا هیجان در آن حس می‌شود.

بازی Undisputed از نظر بصری برخی ویژگی‌های مثبت و یک سری هم ضعف دارد. طراحی خود مبارزها و همینطور رینگ‌های مسابقه با کیفیت خوبی صورت گرفته است و فیزیک بازی هم که توضیح دادم چقدر شرایط خوبی برای گیم‌پلی آن رقم می‌زند. با این حال برخی انیمیشن‌های Undisputed تنوع شدیدا پایینی دارند. مثلا انیمیشن مربوط به ناک‌داون شدن بوکسورها عملا فقط یک حالت دارد و حتی نحوه بلند شدن بوکسورها یا تعامل داور با آن‌ها هم فقط و فقط یک حالت ثابت دارد که خیلی زود تو ذوق می‌زند و تکراری می‌شود. این موضوع از حیث صوتی و برای گزارشگرهای مسابقه هم تا حدی صدق می‌کند ولی وضعیت آن به اندازه انیمیشن‌ها وخیم نیست.

مسابقه آنلاین Undisputed

در مجموع با اینکه Undisputed پتانسیل بیش‌تری برای حتی بهتر شدن داشت و در صورت ارائه بخش کریر مناسب‌تر می‌توانست به‌عنوان یک تجربه برای طولانی‌مدت هم موفق‌تر عمل کند، ولی واقعا چنین اثری برای طرفداران ورزش بوکس یک نعمت به‌حساب می‌آید. گیم‌پلی پرجزییات و عمیق بازی مسیر خوبی برای بهتر شدن و ماهرتر شدن به مرور زمان فراهم می‌کند و می‌توانید هیجان بالایی را مخصوصا در حالت آنلاین Undisputed تجربه کنید. پس اگر طرفدار بوکس هستید، قطعا گزینه بهتری از این بازی در دسترس شما نخواهد بود و پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

پوستر و لوگوی بازی Undisputed

Undisputed

10/7.5
امتیاز زومجی
در مجموع با اینکه Undisputed پتانسیل بیش‌تری برای حتی بهتر شدن داشت و در صورت ارائه بخش کریر مناسب‌تر می‌توانست به‌عنوان یک تجربه برای طولانی‌مدت هم موفق‌تر عمل کند، ولی واقعا چنین اثری برای طرفداران ورزش بوکس یک نعمت به‌حساب می‌آید. گیم‌پلی پرجزییات و عمیق بازی مسیر خوبی برای بهتر شدن و ماهرتر شدن به مرور زمان فراهم می‌کند و می‌توانید هیجان بالایی را مخصوصا در حالت آنلاین Undisputed تجربه کنید. پس اگر طرفدار بوکس هستید، قطعا گزینه بهتری از این بازی در دسترس شما نخواهد بود و پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

نقاط قوت

  • فیزیک عالی بازی در اجرای ضربه‌های مختلف
  • جزییات بصری باکیفیت طراحی بوکسورها و محیط مسابقه
  • حالت آنلاین جذاب و هیجان‌انگیز
  • لایسنس نسبتا کامل بازی از حیث مبارزها

نقاط ضعف

  • تجربه بسیار یکنواخت بخش کریر بازی
  • تنوع بسیار پایین انیمیشن‌ها
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات