بررسی بازی Unknown 9: Awakening؛ ماجراجویی هارونا
اگر اخبار و مراسمهای مربوط به صنعت بازی را دنبال میکنید، احتمالا با بازی Unknown 9: Awakening آشنا هستید. اثری از استودیو Reflector Entertainment که باندای نامکو هم وظیفه انتشار آن را برعهده دارد. این بازی فردا رسما منتشر خواهد شد و ما هم در زومجی فرصت این را داشتیم که به تجربه آن پیش از عرضه بپردازیم و بگوییم که آیا ارزش تجربه و خرید را دارد یا خیر.
Unknown 9: Awakening روایتگر داستان دختری به نام هارونا است. ابتدای بازی از ماجراجویی هارونا در کنار شخصیت رِیکا آغاز میشود که نقش استاد این کاراکتر را دارد و با دادن مچبندهایی به او، قدرتهای جادویی خودش را با هارونا به اشتراک میگذارد. این ماموریت و ماجراجویی چندان عاقبت خوبی ندارد و پس از روبهرو شدن با دشمنانی که آنها را با نام Ascendants میشناسیم، مسیر هارونا و ریکا از هم جدا میشود. حال هارونا که عطش انتقام هم در او شعلهور شده است، باید سفری به قسمتهای مختلف جهان را آغاز کند و به دنبال جواب سوالهایش باشد.
بازی Unknown 9: Awakening بهطور کلی داستان سرراستی دارد که البته چند پیچش هرچند کوچک هم در آن انتظار گیمر را میکشند. با این حال بازی از یک نظر میتواند تجربه ارزشمندی از حیث داستانی قلمداد شود و آن هم پرداخت مناسب اکثر کاراکترها است. هارونا در طول مسیر خودش با شخصیتهای مختلفی مثل لوتر، آزاد و افراد دیگر آشنا میشود و تک تک این شخصیتها، جزییات شخصیتپردازی مناسبی دارند که باعث میشود مخاطب بتواند ارتباط نسبتا خوبی با آنها برقرار کند. فراتر از همه این افراد البته خود شخصیت هارونا است که مرکز اصلی روایت داستان بازی بهحساب میآید.
هارونا دختری هندی است که بازی به مرور و به شکلی واقعا خوب، به معرفی او و گذشتهاش میپردازد و کم کم متوجه میشویم که قدرتهای ماورایی این کاراکتر به چه شکلی بهدست آمدهاند. در مراحل مختلف بازی شاهد آیتمها و نشانههایی هستیم که با پیدا کردن آنها میتوانید اطلاعات داستانی بیشتری بهدست بیاورید و مثلا در یکی از مراحل خاص بازی که شخصیت اصلی به زادگاه خودش برمیگردد، آیتمهایی در سراسر محیط هستند که پس از تعامل با آنها، هارونا خاطرات خودش را مرور میکند. تک تک این موارد در نهایت این کاراکتر را به شخصیتی تبدیل میکنند که میتوان همذاتپنداری مناسبی با او داشت و از دنبال کردن ماجراجوییاش خسته نشد.
داستان هارونا گیمرها را به مرور به مناطق مختلفی میبرد. از شهری که مردم محلی آن در بازارهای شلوغی مشغول خرید و فروش اجناس هستند تا جنگلهای سرسبز، یک دهکده کوچک ولی چشمنواز و همینطور مقبرههایی که قدرتهای جادویی در آن حکمفرما هستند. با اینکه هارونا قدرتهایی ماورایی دارد و میتواند وارد بُعد متفاوتی شود، اما Unknown 9: Awakening در مجموع اثری است که سعی میکند گیمر را بیشتر به سمت مخفیکاری و انجام بی سر و صدای کارها سوق دهد.
مراحل مختلف بازی روندی خطی دارند و اکثرا به دو بخش گشت و گذار و رویارویی با دشمنان و اعضای گروه Ascendants تقسیم میشوند. در بخش گشت و گذار بازی شاهد استفاده از عناصر پلتفرمر هستیم که البته به شکل خیلی سادهای طراحی شدهاند و مثلا در سطح بازیهایی چون آنچارتد یا توم ریدر که Unknown 9: Awakening گاهی حس و حال آنها را تداعی میکند، نیستند. تقریبا همیشه میتوان با اولین نگاه به محیط، مسیر درست را متوجه شد و نهایت با چند پرش یا بالا رفتن از پوششهای گیاهی محیط، مسیر را طی کرد.
اما بخش رویارویی با دشمنان، جایی است که Unknown 9: Awakening یک سری ایده جالب و سرگرمکننده را ارائه میدهد. با اینکه بازی سعی دارد اثری با محوریت مخفیکاری باشد و مثلا شما را تشویق کند که با هارونا در بین گیاهها مخفی شوید و به مرور دشمنان را در موقعیت مناسب و با نزدیک شدن از پشت سر آنها از بین ببرید، ولی به شخصه چیزی که در این بازی بیشتر از همه دوست داشتم، امکان خلق موقعیتهای خلاقانه با استفاده از مهارتهای ماورایی هارونا بود.
شخصیت اصلی بازی چندین قابلیت جادویی در اختیار دارد که برخی از آنها به مرور زمان فعال میشوند و همین ویژگی عاملی است که تنوع قابلقبولی به روند آن میبخشد. برای مثال هارونا میتواند با انرژی جادویی خودش دشمنان را به عقب پرتاب کند یا آنها را به سمت خودش بکشد. شما میتوانید با استفاده از این کار دشمنان را به بشکههای انفجاری بکوبید و شاهد از بین رفتن آنها به شکل جالبی باشید. یکی دیگر از قابلیتهای جالب کاراکتر Unknown 9: Awakening، امکان قرار گرفتن در نقش دشمنان برای مدت زمانی محدود است. مثلا اگر یک تیرانداز در بین دشمنان باشد، شما میتوانید در نقش او قرار بگیرید و یک شلیک به سمت یکی دیگر از دشمنان داشته باشید یا حتی دستگاهی را از کار بیندازید که باعث از بین رفتن رادارهای تشخیص دشمن محیط میشود.
در کنار تمام این موارد، Unknown 9: Awakening سیستم مبارزههای تن به تن هم دارد که راستش را بخواهید طراحی آنها کمی بیش از حد ساده و حتی خشک است. هارونا میتواند ضربههای سبک و سنگین به دشمنان بزند و توانایی جاخالی دادن ضربههای آنها را هم دارد. به مرور این مهارتهای شخصیت بازی هم تقویت میشوند و مثلا پس از مدتی میتوانید دشمنان را فریز کنید و ضربههای متعدد و پشت سر هم به آنها وارد کنید. ولی در مجموع سیستم نبرد تن به تن بازی چندان خوب طراحی نشده است. اما با وجود این ضعف و با اینکه در کل هم این سیستم و هم جنبه مخفیکاری بازی حالتی نسبتا سطحی دارند، ولی شخصا از امکان انجام کارهای خلاقانه در نبردها و مخصوصا استفاده از عناصر محیطی یا قابلیت قرار گرفتن در نقش دشمنان، لذت خوبی بردم و این ویژگی عاملی است که باعث میشود تجربه بازی کاملا یکنواخت و تکراری نشود و بتوان تا حد خوبی با آن سرگرم شد.
بازی یک سری عناصر نقش آفرینی هم دارد که با جنبه گشت و گذار آن در هم تنیده شدهاند. هارونا با شکست دادن دشمنان لولآپ نمیشود و در عوض باید به مرور در محیطها بگردید تا اجسامی سفید رنگ پیدا کنید که با نام آنومالی شناخته میشوند. با این کار یک امتیاز تجربه بهدست خواهید آورد و میتوانید مهارتهای شخصیت اصلی بازی را ارتقا دهید. این مهارتها تاثیر مناسبی روی روند بازی میگذارند و مثلا میتوانید ضربههای جدیدی بازی کنید یا مهارتهای جادویی هارونا را قویتر کنید.
Unknown 9: Awakening با استفاده از آنریل انجین ۵ ساخته شده است که اخیرا آثار بسیار باکیفیتی با این موتور داشتیم. ساخته Reflector Entertainment هم از حیث طراحی محیط، نمره قبولی میگیرد و مخصوصا برخی مناطق آن مثل مناطق جنگلی یا شهری، کیفیت خوبی دارند و نورپردازیها هم بهخوبی در آنها کار شدهاند. اما زمانی که کمی در جزییات بافتها و مخصوصا بافتهای مربوط به شخصیتها دقیقتر شویم، کیفیت نهچندان خوب آنها به چشم میآید و بیشتر شبیه به اثری متعلق به نسل هشتم هستند. این موضوع مخصوصا در طراحی چهره شخصیتها بیشتر خودش را نشان میدهد و حالتی بیروح و تصعنی به آنها بخشیده است. همچنین تعدادی مشکلات فنی و باگ هم در بازی دیده میشوند که از جمله آنها میتوان به گیر کردن در محیطها اشاره کرد.
البته بازی از حیث صداگذاریها کیفیت خوبی دارد و مخصوصا صدای کاراکترهای مختلف آن با دقت خوبی صورت گرفته و سازندهها دقت خوبی به مواردی مثل لهجه شخصیتها داشتهاند. در این زمینه مخصوصا ایفای نقش آنیا کالتورا در نقش هارونا بهخوبی خودش را نشان میدهد.
اگر از بازیهای اکشن و ادونچر خطی لذت میبرید، Unknown 9: Awakening ارزش یک بار تجربه را دارد. بازی از حیث شخصیتپردازی شرایط مناسبی دارد و با اینکه سیستم مخفیکاری و نبردهای تن به تن آن فاصله محسوسی تا استانداردهای روز دارند، ولی ایدههای خلاقانهای را میتوان با قابلیتهای جادویی شخصیت اصلی پیاده کرد. Unknown 9: Awakening اثری است که میتوانست با کمی بهینهسازی بهتر مکانیکها تجربه باکیفیتتری باشد ولی در وضعیت فعلی هم میتوان برای حدود ۸ ساعت تا حد خوبی با آن سرگرم شد.
Unknown 9: Awakening
نقاط قوت
- شخصیتپردازی مناسب کاراکترهای بازی و مخصوصا هارونا
- خلق شدن موقعیتهای خلاقانه در نبردها بهلطف قابلیتهای جادویی شخصیت اصلی
- کیفیت مناسب طراحیهای محیطی بازی
- صداگذاریهای مناسب
نقاط ضعف
- ساده و سطحی بودن عناصر مخفیکاری و اکشن بازی
- جزییات پایین بافتهای گرافیکی مخصوصا در طراحی کاراکتر
- مشکلات فنی و باگها
بررسی بازی با کد ارسالی ناشر و روی نسخه پی سی صورت گرفته است.
نظرات