چهره مضطرب شخصیت اصلی بازی Ammo and Oxygen

بررسی نسخه ارلی اکسس Ammo and Oxygen؛ بقا در فضا!

پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بازی Ammo and Oxygen یک شوتر روگ‌لایک است که نسخه ارلی اکسس آن به تازگی عرضه شده است. همراه بررسی این بازی با زومجی باشید.
تبلیغات

چندین سال است که رقابت در سبک روگ‌لایک شدیدا بالا گرفته است و شاهد عرضه بازی‌های خوبی در این سبک بوده‌ایم. از این بین می‌توان به Dead Cells، Hades، Returnal و Vampire Survivors اشاره کرد که همگی در زمره بهترین آثار سال عرضه خود قرار گرفته‌اند.

با وجود عرضه بازی‌های درخشان فراوان، همچنان عطش بازیکنان برای تجربه این سبک کم نشده است و هر ساله بازی‌های مختلفی در این ژانر به دست مخاطبان می‌رسند. یکی از جدیدترین نمونه‌ها Ammo and Oxygen است که نسخه ارلی اکسس آن اخیرا روی شبکه استیم عرضه شد.

این بازی اثری روگ‌لایک، شوتر و بقامحور است که دوربین ایزومتریک (بالا به پایین) دارد. هدف شما زنده ماندن در سیاره Voidregula 6 تا جای ممکن است و علاوه‌بر مبارزه با هیولاها، باید رازهای موجود در این سیاره را هم کشف کنید. با بررسی نسخه ارلی اکسس این بازی همراه زومجی باشید.

هیولای مرده در بازی Ammo and Oxygen

در این بازی بقا اهمیت دارد و برای انتقال این حس، مکانیزم‌های مختلفی در بازی تعبیه شده‌اند. بازیکن باید حواسش به مقدار مهمات، نوار سلامتی، اکسیژن و باتری‌های خود (برای چراغ قوه) باشد تا از این مهلکه جان سالم به در ببرد. این موارد در جهان بازی حاضر هستند و با کاوش می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

البته نحوه توزیع این آیتم‌ها در بازی مقداری مشکل‌زا است. برای نمونه، تصور کنید نیمی از جان خود را از دست داده‌اید و نیاز دارید تا نوار سلامتی خود را بازیابی کنید. در این بین ممکن است بارها با موارد مختلف روبرو شوید، اما هیچکدام جعبه کمک‌های اولیه نیستند و در عوض بازی به شما باتری و کپسول اکسیژن می‌دهد و این روند آنقدر طول می‌کشد تا بمیرید! یا ممکن است در زمان دیگری، به یکباره سه جعبه کمک‌های اولیه پشت سر هم پیدا کنید، آن هم وقتی نوار سلامتی شما تکمیل است. در نتیجه می‌توان گفت مکانیزم توزیع آیتم‌ها در بازی جای بهبود دارد. همچنین در بازی زره هم حاضر است و طبیعتا این زره از شما در برابر میزان آسیب دریافتی محافظت می‌کند.

مانند دیگر آثار سبک روگ‌لایک، با مردن بازیکن میزان پیش‌روی خود را از دست می‌دهید و باید از اول شروع کنید. البته در این برای بازیکن ارتقاهایی در نظر گرفته شده است تا در دفعات بعدی کار راحت‌تری داشته باشید. مثلا، می‌توان میزان ذخیره‌سازی اکسیژن را بیشتر کرد تا دیرتر نیاز به تعویض کپسول داشته باشید. فعلا چهار ارتقا برای شخصیت اصلی بازی در دسترس هستند که هرکدام سطوح مختلفی دارند.

صفحه ارتقای اسلحه کمری در بازی Ammo and Oxygen

در بازی می‌توانید سه اسلحه با خود حمل کنید. یک سلاح سرد، یک اسلحه کمری و یک اسلحه بزرگ‌تر که می‌تواند شاتگان، اسنایپر، مسلسل دستی (SMG)، نارنجک انداز یا مینی‌گان یا اسلحه دیگری باشد. در کل بازی تنوع اسلحه‌های خوبی دارد که هرکدام لذت خاص خود را دارند. اگر تمامی سلاح‌های یک گروه را پیدا کنید، امکان ارتقای اسلحه‌ها هم برای شما فعال می‌شود که نسبت‌به ارتقای شخصیت اصلی گسترده‌تر است. از بین این ارتقاها می‌توان به افزایش میزان مهمات قابل حمل و کاهش پراکندگی تیرها اشاره کرد. همچنین نکته مثبت دیگر یافتن تمامی اسلحه‌ها، امکان انتخاب اسلحه دلخواه در هنگام شروع دور جدیدی از بازی است.

بازی Ammo and Oxygen چرخه روز و شب دارد و هر چه شب‌های بیشتری زنده بمانید، میزان منابع دریافتی شما بیشتر می‌شود. البته که با گذشت هر روز، سطح دشواری بازی هم افزایش می‌یابد و کار سخت‌تری برای بقا خواهید داشت. این سطح دشواری به‌خصوص در شب‌ها بیشتر می‌شود و باید مراقب باشید. در شب‌ها می‌توان جایی پیدا کرد و با مصرف اندکی اکسیژن، خوابید تا روز شود. بدون خوابیدن هم می‌توان به روز بعدی منتقل شد، اما در کل کار دشواری خواهید داشت.

مطابق توضیح سازندگان، همیشه شلیک به دشمنان بهترین راه چاره نیست و این حرف به خصوص در شب‌ها صادق است؛ زیرا با شلیک به آن‌ها و تولید صدا، موج‌های متعددی از این دشمنان حاضر می‌شوند. در برخی موارد، این سطح دشواری ناجوانمردانه می‌شود و هیچ راه چاره‌ای نخواهید داشت؛مخصوصا که اتاق‌های مخصوص خوابیدن کمیاب هستند و ممکن است تا مدت‌ها با آن‌ها روبرو نشوید. در واقع می‌توان این‌طور گفت که انگار بازی در برخی موارد شما را مجبور می‌کند تا بمیرید و دوباره زنده شوید!

محیط صحرا در بازی Ammo and Oxygen

در Ammo and Oxygen شاهد حضور تقویت‌ها (Power-up) هم هستیم که قدرت‌های مختلفی در اختیار بازیکن می‌گذارند. در این بین می‌توان به افزایش سرعت جابجایی، عدم نیاز به باتری برای استفاده از چراغ قوه و یا کاهش میزان آسیب دریافتی اشاره کرد. این تقویت‌ها هم به طور تصادفی در دسترس بازیکن قرار خواهند گرفت و با هر بار مردن، تاثیرات آن‌ها از بین خواهند رفت. به طور همزمان می‌توان چندین تقویت داشت و محدود به تعداد خاصی قدرت نیستید. هر قدرت هم از بین سه قدرت قابل انتخاب است.

بازی از نظر گرافیکی تجربه بهینه‌ای ارائه می‌دهد؛ هرچند در برخی موارد باگ‌های کوچکی در بازی حاضر هستند که از این بین می‌توان به گیر کردن دشمنان در محیط‌ها اشاره کرد. هرچند این باگ‌ها فعلا به نفع بازیکن عمل می‌کنند و شاید نتوان خیلی از آن ایراد گرفت! در حال حاضر دو زیست‌بوم در بازی وجود دارند و شاید بازی از نظر محیطی کمی تکراری شود. این اثر موسیقی‌های جذابی هم دارد که سطح آدرنالین شما را افزایش خواهند داد و حس ترس و بقای موجود در بازی را به خوبی منتقل می‌کنند.

ذکر این نکته هم ضروری است که دشمنان حاضر در بازی، متنوع هستند و هرکدام نحوه حمله مختص خود را دارند و بازی از این حیث هم نمره قبولی دریافت می‌کند. مثلا برخی دشمنان از نزدیک به شما حمله می‌کنند، برخی سریع‌تر از دیگری هستند و برخی با پرتاب بزاق از راه دور سعی می‌کنند به شما آسیب بزنند. پس در مواجهه با هر دشمن باید روش مختلفی به کار بگیرید.

اتاق تاریک و دلهره‌آور در بازی Ammo and Oxygen

غیر از حالت تک‌نفره، بخش کو-آپی در بازی حاضر است که تا چهار بازیکن می‌توانند به صورت محلی آن را تجربه کنند. در منوی بازی بخش نتورک هم تعبیه شده است و با گذر زمان امکان تجربه بخش چندنفره به صورت آنلاین هم فراهم خواهد شد. از دیگر مواردی که بعدا به بازی اضافه خواهند شد، می‌توان به اشیا تخریب‌پذیر، اتاق‌های مخفی و ایونت‌های تصادفی اشاره کرد.

در مجموع، بازی Ammo and Oxygen اثری جذاب در سبک روگ‌لایک است که البته فعلا نمی‌توان آن را در زمره بهترین بازی‌های این سبک دانست؛ اما می‌تواند تجربه‌ای جذاب به شما ارائه دهد. مطمئنا با گذشت زمان و اضافه شدن ویژگی‌های جدید به این بازی، تجربه آن بیش‌ازپیش دلچسب خواهد شد و شاید آن زمان بازی راه خود را به لیست بهترین آثار روگ‌لایک اضافه کند؛ زیرا چنین پتانسیلی در بازی حاضر است و اگر تیم سازنده بتواند به وعده‌هایش عمل کند و نظرات بازیکنان را در به کار بگیرد، ایرادات بازی قابل رفع شدن هستند.

بررسی بازی Ammo and Oxygen با کد ارسالی ناشر روی پلتفرم استیم صورت گرفته است و به دلیل حضور در حالت ارلی اکسس، فاقد نمره است.

نقاط قوت

  • تنوع اسلحه‌ها
  • دشمنان متفاوت
  • کوآپ دو تا چهارنفره
  • موسیقی‌های شورانگیز
  • تقویت‌ها و ارتقاهای مناسب و کاربردی

نقاط ضعف

  • نحوه توزیع ناعادلانه آیتم‌ها
  • سطح دشواری بالا در شب‌ها
  • کمبود اتاق‌های مخصوص استراحت در شب
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات