بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 6؛ بازگشت به موفقیت
در اینکه کال آو دیوتی یکی از پرفروشترین و محبوبترین مجموعههای شوتر اولشخص است، شکی نداریم. با این حال سال گذشته، نسخه Modern Warfare 3 این مجموعه فرسنگها با انتظاری که از آن داریم فاصله داشت؛ بخش داستانی شلخته، حالت زامبی عجیب و غریب و بخش چندنفرهای که هرچند شخصا ساعتهای طولانی آن را در یک سال اخیر تجربه کردم ولی از حیث محتوا بیشتر میراث گذشته را یدک کشیده بود، مدرن وارفر ۳ را به یکی از ضعیفترین بازیهای کال آو دیوتی تبدیل کرده بودند.
اما حالا نوبت به Call of Duty: Black Ops 6 رسیده است؛ نسخهای که استودیوهای تریآرک و Raven چهار سال زمان صرف توسعه آن کردهاند و تنها پس از چند ساعت تجربه بازی، متوجه خواهید شد که این ادعا نه یک ترفند تبلیغاتی بلکه امضایی پای کیفیت بالای این اثر است. لطفا ابتدا ویدیو بررسی بازی را تماشا کنید تا بعد بیشتر از آن صحبت کنیم.
بررسی بازی با نسخه کد ارسالی ناشر روی کامپیوتر صورت گرفته است.
Zoomg Received a Review Copy of the Game on PC from the Publisher
پخش از رسانه
اسپانسر ویدیو بررسی زومجی فروشگاه تکسیرو است. شما میتوانید برای خرید بازیهای روز از جمله بلک آپس ۶ به این فروشگاه مراجعه کنید.
Black Ops 6 از حیث داستانی، در ادامه نسخه Cold War روایت میشود؛ دیوار برلین سقوط کرده است و جنگ سرد تقریبا به پایان رسیده است. در ابتدای بازی شاهد هستیم که فرانک وودز معروف کنار تروی مارشال و جین هارو در حال گزارش یکی از عملیاتهای اخیر خود هستند که اصلا مطابق انتظار CIA پیش نرفته است؛ همین موضوع هم در نهایت باعث میشود تا این تیم حرفهای تعلیق شود و خب از آنجایی که کاراکترهای ما اهل کنار نشستن نیستند، تصمیم میگیرند تیمی مخفیانه تشکیل دهند و به سبک خودشان در نبردها شرکت کنند.
کمپین Black Ops 6 بهدلیل داشتن مراحلی با دیزاین منحصربهفرد و خلاقانه، بهترین تجربه داستانی مجموعه در سالهای اخیر است
کمپین Black Ops 6 شروع نسبتا کندی دارد و راستش را بخواهید یکی دو مرحله اول آن را چندان دوست نداشتم؛ مخصوصا که بازی تلاش چندانی در راستای معرفی درست شخصیتهای جدیدش نمیکند و طراحی خود این مراحل هم چیزی نیست که مخاطب را خیلی هیجانزده کند. با این حال به مرور، همهچیز کم کم روی غلطک میافتد و تجربهای را رقم میزند که بدون شک یکی از بهترین کمپینهای کال آو دیوتی در چند سال اخیر است.
توسعه بخش داستانی بازی را استودیو Raven برعهده داشته است و یکی از ویژگیهای مثبت اصلی این بخش، این است که هریک از مراحل آن هویتی منحصربهفرد و دیزاینی درست و حسابی دارند. به بیان بهتر، نه با اثری طرف هستیم که صرفا محیطی برای کشتار تعدادی دشمن فراهم میکند و نه مثل نسخه سال گذشته، بازی سعی دارد فقط تقلیدی از جهانباز بودن ارائه دهد و پشت آن مخفی شود. Black Ops 6 در مرحلهای گیمرها را درگیر یک تجربه جاسوسی تمامعیار در دل یک کازینو میکند و با سوییچ بین شخصیتها، وظایف مختلفی برعهده آنها میگذارد و در مرحلهای دیگر، باید جنگی تمامعیار و سینمایی را با نیروهای عراقی تجربه کنید که حسابی نفسگیر است.
Black Ops 6 حتی ایده داشتن مراحلی با ساختار جهانباز را هم به شکل درستی اجرا کرده است
حتی آن ایده مراحل جهانباز هم در Black Ops 6 به شکل درستی پیاده شده است؛ به طوریکه مخصوصا در یکی از مراحل بازی شما باید کار خودتان را از یک پایگاه شروع کنید و در حالی که ماشینی هم در اختیار دارید، به سلیقه خودتان سراغ اهداف مختلف بروید و آنها را پاکسازی کنید. طراحی این مرحله آنقدر درست صورت گرفته است که بر خلاف نسخه قبلی که شخصا در مراحل آن فقط سعی میکردم هرچه زودتر ماموریت اصلی را تمام کنم و از مرحله خارج شوم، این بار مدتی طولانی درگیر انجام کارهای جانبی مختلف بودم و از تک تک آنها هم لذت بردم. Black Ops 6 یک مرحله عالی دیگر هم دارد که کمی چاشنی ماورایی هم به آن اضافه شده است و برای جلوگیری از اسپویل خیلی وارد جزییاتش نمیشوم ولی همینقدر بدانید که این بخش از بازی را میتوان یکی از بهترین مراحل کال آو دیوتی دانست.
طراحی درست مراحل Black Ops 6 اصلیترین ویژگی مثبت آن است و هرچند مثلا در برخی قسمتهای مخفیکاریمحور بازی و مخصوصا به دلیل مشکلاتی در هوش مصنوعی ایرادهایی دیده میشود، ولی در مجموع کال آو دیوتی جدید از این حیث سربلند است. اما جدا از این موضوع، کمپین Black Ops 6 نکات دیگری هم دارد. مثلا یکی از مواردی که در نمایشهای پیش از عرضه این نسخه پررنگ بود، جریان داشتن آن در دوران جنگ خلیج فارس و مرتبط بودنش با صدام حسین بود. با این حال این نبرد آنچنان نقش پررنگی در کمپین بازی ندارد و میشد از پتانسیل آن استفاده بهتری کرد. دشمنان شما بیشتر گروهی به نام پنتئون هستند که خودِ ماهیت آنها هم میتوانست با جزییات بیشتری بهتصویر کشیده شود.
راستی به این نکته هم اشاره کنم که شما در بخش کمپین Black Ops 6، یک پایگاه هم دارید که خانهای قدیمی و متعلق به KGB شوروی است. بحث خلاقیتی که در طراحی مراحل به آن اشاره کردیم، در مورد این خانه هم صدق میکند؛ به این صورت که این خانه هم در روند بازی تاثیر دارد و از طرفی میتوانید با گشت و گذار در آن رازهای مختلفی را پیدا کنید و هم اینکه کمی چاشنی نقشآفرینی هم به بازی اضافه کرده است؛ به این صورت که شما با جمعآوری پول میتوانید سه سازه مختلف در این خانه بسازید و قابلیتهای مختلف خودتان را ارتقا دهید. این ارتقا اصلا و ابدا حال و هوایی غیرواقعگرایانه به بازی نمیدهد و مثلا باعث میشود بتوانید آرمور بیشتری حمل کنید یا مهارت شما در استفاده از سلاحها ارتقا پیدا کند.
به هر حال در مجموع میتوان به روایت داستانی Black Ops 6 نمره قبولی داد و مخصوصا به این دلیل که مراحل بازی واقعا تنوع ایدهآل و خلاقیت خوبی از حیث طراحی دارند و از نظر گیم پلی حسابی گیمر را سرگرم میکنند، از بخش کمپین آن کاملا راضی بود. اما نسخه جدید کال آو دیوتی، در سایر بخشها هم که استودیو تریآرک توسعه آنها را برعهده داشته است، حرفهای زیادی برای گفتن دارد و یکی از بهترین اتفاقها در رابطه با آن، برگشتن بخش زامبی به اصالت همیشگی خودش است. این بخش در نسخه سال قبل سبک و سیاق واقعا عجیبی داشت و عملا تمام ویژگیهای مثبتش را از دست داده بود ولی در Black Ops 6، تا حد زیادی همان چیزی است که باید باشد.
استودیو تریآرک بهترین تصمیم را برای بخش زامبی Black Ops 6 گرفته است و با بازگشت به اصالت همیشگی این بخش، تجربهای هیجانانگیز ارائه میدهد
بخش زامبی Black Ops 6 دوباره به همان حالت قدیمی خودش برگشته است؛ به این معنی که شما در سناریوهای مختلفی به نبرد با زامبیها میروید که در موجهای مختلف بهسراغ شما میآیند و این موجها رفته رفته هم قویتر میشوند. در این بین با کشتن زامبیها منابع بهدست خواهید آورد که از آنها میتوان برای خرید سلاح، آپگریدها، فعال کردن یک سری تجهیزات در محیط و حتی باز کردن مسیرهای جدید استفاده کرد که برای انتخاب آنها، دست گیمر کاملا باز است و میتواند هر بار به سبک متفاوتی سراغ تجربه این بخش برود. این رویکرد در طراحی بخش زامبی Black Ops 6، دوباره حس هیجان و حتی تنش را به آن اضافه کرده است؛ بارها در بازی موقعیتهایی پیش میآید که بهدلیل بالا رفتن تعداد زامبیها یا روبهرو شدن با گونههای قویتر آنها هیجان بالا یا حتی ترس را حس خواهید کرد.
ویژگی مثبت دیگری در رابطه با بخش زامبی بازی، ارزش تجربه و تکرار بالای آن است. شما میتوانید در موقعیتهای خاصی درخواست خروج از مرحله را بدهید و بعد باید خودتان را در مدت زمان معین به هلیکوپتر برسانید. البته این تنها راه نیست و میتوان بیخیال خروج از مراحل شد و به ماجراجویی بیشتر در آنها ادامه داد که در این صورت باید محیای نبرد با دشمنانی قویتر شوید. آزادیعملهای اینچنینی در کنار وجود مسیرها و ماموریتهای مختلف در سناریوهای بخش زامبی و همینطور پاداشهای ارزشمندی که با تجربه این بخش بهدست میآورید، همه و همه باعث میشوند تا به این زودیها از تجربه حالت زامبی خسته نشوید و بتوانید تنهایی یا همراه با دوستان مدت طولانی با آن سرگرم شوید.
اما سراغ بخش مولتیپلیر Black Ops 6 برویم؛ جایی که امسال بیش از هر چیزی نقش پررنگ سیستم حرکتی جدید بازی با نام Omnimovement در آن بهچشم میآید. این سیستم بدون اغراق کل مکانیک حرکت دادن شخصیت در کال آو دیوتی جدید را متحول کرده است و فقط هم محدود به بخش چندنفره نیست ولی در آن بیشتر خودش را نشان میدهد و تاثیر آن ملموستر است. در سیستم جدید حرکتی بازی، شما دیگر فقط محدود به دویدن رو به جلو نیستید و این کار را میتوانید در تمام جهتها انجام دهید. امکان شیرجه زدن به طرفین یا قابلیتهای دیگری مثل چرخش ۳۶۰ درجه در حالت درازکش، همه و همه باعث شدهاند تا با روندی روبهرو باشیم که میتوان به مرور آن را یاد گرفت، حرفهایتر شد و بسته به شرایط مختلف نبرد، با استفاده از آن شانس خود را برای زنده ماندن به مدت طولانیتر بالا برد.
جدا از سیستم جدید حرکتی بازی که واقعا گیمپلی آن را تغییر داده است، بخش چندنفره بازی تا حد زیادی رویکردی محافظهکارانه و محتاطانه پیش گرفته است؛ به این معنی که استودیو تریآرک سعی نکرده تا تحول عجیب و غریبی در روند چندنفره بازی اعمال کند و بیشتر، سعی داشته است تا با حفظ ویژگیهای مثبت همیشگی بتواند تجربهای ارائه دهد که طرفداران کال آو دیوتی خیلی راحت با آن ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل هم شاهد حالتهای بازی جدید خیلی متفاوتی نیستیم و مودهای بخش چندنفره شامل موارد آشنایی مثل هارد پوینت، دامینیشن، دس مچ، کیل کانفرم و مواردی از این دست هستند. حالت جدید بخش چندنفره بازی Kill Order است که در آن تیمها یک بازیکن مهم دارند که با نشانگری مشخص میشود و باید سعی کنید از این بازیکن تیم خودتان محافظت کنید و همزمان بازیکن مهم تیم حریف را هم از بین ببرید.
سیستم Omnimovement تحولی تمامعیار در سیستم حرکت بازی ایجاد کرده است و بیشترین تاثیر آن را میتوان در تجربه بخش چندنفره بازی حس کرد
هرچند شاید نداشتن حالتهای جدید برای هر بازی دیگری میتوانست یک نکته منفی باشد، ولی واقعیت این است که Black Ops 6 و فرمول موفق تکرارشده در بخش چندنفره آن هنوز آنقدر جذابیت دارد که این موضوع چندان به چشم نمیآید. در زمان عرضه بازی، شامل نقشههای متنوعی در آن هستیم که همگی طراحی بسیار خوبی دارند و تنوع بین آنها هم بالا است؛ برخی نقشهها از جمله گالا یا پیت پیش از این هم در نسخههای دیگر مجموعه حضور داشتند و تعدادی از نقشهها هم جدید هستند که از قضا خیلی زود میتوان با این مپهای جدید هم ارتباط برقرار کردن و از تجربه بازی در آنها لذت زیادی برد. اما انصاف نیست از Black Ops 6 صحبت کنیم و اشارهای به گان پلی درجهیک آن نداشته باشیم.
نسخههای مختلف کال آو دیوتی در سالهای اخیر و حتی همان نسخه MW3 هم از حیث گانپلی تجربههای درجهیکی بودند و این جنبه از این مجموعه به چنان بلوغی رسیده است که بعید میدانم کسی با آن مشکلی داشته باشد. این موضوع در رابطه با Black Ops 6 هم صدق میکند و در دست گرفتن سلاحهای مختلف بازی از انواع اسالت رایفلها تا SMGها، شاتگانها و اسنایپرها هرکدام به نحوی لذتبخش است و هر بار که دشمنی را با شلیک درست خود شکست میدهید، حس خوشایند شیرینی تجربه خواهید کرد که به امضای کال آو دیوتی تبدیل شده است.
مکمل این گانپلی باکیفیت، تنوع خوب سلاحها و وجود انواع و اقسام گزینههای شخصیسازی آنها است. به مرور و با بازی کردن با اسلحههای مختلف میتوانید مثل نسخههای قبلی اتچمنتهای مختلفی روی آنها نصب کنید که تاثیر مستقیمی در کارکرد سلاحها دارند. این تنوع خوب تجهیزات و پرکها برای خود کاراکترها هم صدق میکند و تغییراتی هم در راستای کاملتر شدن داشته است که اجازه میدهد با پرکهای مختلف شخصیت خودتان را بسته به سبک بازی که دارید، محیای نبرد کنید. اگر پرکهای شما همگی از یک دسته باشند، یک قابلیت دیگر هم برای آنها فعال میشود که حسابی کمکحال شما خواهد بود. در نهایت هم اسکور استریکها را هم داریم که برخی از آنها مواردی آشنا از نسخههای قبلی هستند و برخی هم مثل یک موشک هدایتشونده طراحی جدیدی دارند.
Black Ops 6 از نظر بصری هم بازی باکیفیتی است. این موضوع مخصوصا در بخش کمپین بازی بیشتر خودش را نشان میدهد و طراحی محیطها، چهره شخصیتها، افکتهای مختلف و حتی انیمیشنها با کیفیت بالایی صورت گرفته است. بازی در نسخه پی سی به شکل روان و خوبی هم اجرا میشود و در طول تجربه آن شاهد افت فریمهای محسوسی نبودم؛ هرچند که هر از گاهی باگهایی جزئی بهچشم میخورند که همگی متعلق به بخش کمپین بودند. این کیفیت بالا در جنبههای صوتی بازی هم صدق میکند و شاهد کم و کسری از این حیث نیستیم.
در مجموع، Black Ops 6 دقیقا همان نسخهای است که کال آو دیوتی به آن برای اثبات دوباره خودش نیاز داشت؛ یک کمپین درگیرکننده، بخش زامبی که به اصالت خودش برگشته و حسابی هیجانانگیز است و قسمت مولتیپلیری مبتنی بر فرمول موفق این مجموعه در سالیان اخیر که میتوان مدتهای طولانی با آن سرگرم شد و سیستم Omnimovement ویژگیهای مثبتی هستند که باعث میشوند بهراحتی بتوان تجربه Black Ops 6 را به هر طرفدار کال آو دیوتی و کلا شوترهای اولشخص پیشنهاد کرد.
Call of Duty: Black Ops 6
نقاط قوت
- وجود خلاقیت و دیزاین منحصربهفرد در طراحی مراحل بخش کمپین
- بازگشت بخش زامبی به اصالت همیشگی و ارائه تجربهای هیجانانگیز
- کیفیت خوب بخش چندنفره با نقشههای متنوع و گستردگی بالای آیتمها
- جنبههای بصری چشمنواز مخصوصا در بخش کمپین
- Omnimovement و تحولی که در سیستم حرکت بازی ایجاد کرده است
- گانپلی درجهیک
- اجرای روان و نبود مشکلات فنی تاثیرگذار
نقاط ضعف
- بخش داستانی میتوانست استفاده بهتری از پتانسیل داستان و کاراکترها داشته باشد
- برخی باگها و ضعفهای هوش مصنوعی در روند مراحل مخفیکاریمحور
- وجود حالتهای جدید بیشتر میتوانست تجربه بخش چندنفره را حتی بهتر کند
نظرات