شخصیت های بازی Dungeon Inn

بررسی نسخه Early Access بازی Dungeon Inn؛ مدیریت مسافرخانه

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
مطالعه 6 دقیقه
Dungeon Inn اثری در سبک مدیریتی و استراتژی است که امروز نسخه ایرلی اکسس آن منتشر می‌شود و به همین مناسب نگاهی به این بازی داشته‌ایم.
تبلیغات

احتمالا اولین پیش‌فرضی که با شنیدن اسم بازی Dungeon Inn و با تمرکز روی واژه دانجن در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، اثری با محوریت سیاه‌چال است که در آن باید به نبرد با انواع و اقسام دشمنان برویم. اما سازنده‌های این اثر در استودیو Cat Society، نگاه متفاوتی به آن داشته‌اند و بیش‌تر روی واژه Inn به معنی مهمان‌خانه یا مسافرخانه تمرکز داشته‌اند؛ به بیان بهتر، ایده بازی از این سوال شکل گرفته است که چه می‌شد اگر مسافرخانه‌ای در نزدیکی سیاه‌چالی قرار داشت تا افرادی که برای ماجراجویی به آن سفر می‌کنند، بتوانند در این مکان اقامت داشته باشند؟ این ایده منجر به خلق تجربه‌ای در سبک مدیریتی و استراتژی شده است که در آن گیمر باید مدیریت این مهمان‌خانه را برعهده بگیرد و همه تلاشش را برای کسب درآمد بیش‌تر انجام دهد.

شخصیت سارا در بازی Dungeon Inn

داستان بازی بیش‌تر روی شخصیتی به اسم سارا تمرکز دارد که تصمیم می‌گیرد همراه با دوستانش که کاراکترهای بامزه‌ای هم دارند و در بین آن‌ها از یک گربه گرفته تا موجودات کوچکی به نام ویسپ دیده می‌شوند، چنین مسافرخانه‌ای تاسیس و در آن از افرادی که قصد سفر به سیاه‌چال را دارند، پذیرایی کند. اما این کار به ظاهر ساده، اتفاق‌های پشت پرده‌ای هم دارد؛ برای مثال، در این سیاه‌چال اژدهایی زندگی می‌کند که شما باید هر ماه مبلغ مشخصی را به‌عنوان کرایه به او پرداخت کنید. از طرفی دیگر، مسافرهایی که به سمت این اقامتگاه می‌آیند، از دو شهر مختلف هستند و از قضا شدیدا هم با یکدیگر اختلاف دارند و در نتیجه باید به شکلی کار کنید که آن‌ها متوجه نشوند شما از هر دو طرف پذیرایی می‌کنید. این داستانک‌ها، در واقع ابزاری هستند که سازنده‌های بازی از طریق آن‌ها اقدام به خلق چالش در Dungeon Inn کرده‌اند.

اما این چالش‌ها از منظر گیم‌پلی چه شرایطی دارند؟ در Dungeon Inn اتفاق‌ها در قالب یک ماه رخ می‌دهند که از چهار هفته تشکیل شده است و هر هفته وظایف مشخصی به شما محول می‌شود؛ وظایفی مثل پذیرایی از تعداد مشخصی مهمان، کسب پول به اندازه معین یا حتی اطمینان حاصل کردن از اینکه مهمان‌های دو شهر مذکور، با یکدیگر درگیر نشوند. این اهداف به شکلی هستند که برای ادامه فعالیت، حتما باید آن‌ها را انجام دهید و در صورت شکست در این کار، امکان پیش‌روی نخواهید داشت و بازی اجازه می‌دهد کارتان را از یک روز دلخواه هفته‌ای که در آن موفق نبوده‌اید، دوباره آغاز کنید و تلاش دوباره‌ای برای موفقیت داشته باشید. این وسط یک سری اهداف جانبی هم در دسترس هستند که با انجام آن‌ها پول یا منابع بیش‌تری برای ارتقا مسافرخانه خود به‌دست خواهید آورد.

گیم پلی بازی Dungeon Inn

برای رویارویی با چالش‌های مختلف و در مجموع مدیریت مهمان‌خانه، بازی ابزارهای متفاوتی هم به گیمر می‌دهد. مسافرخانه شما، به شکل دوطرفه طراحی شده است که هر طرف آن مخصوص پذیرایی از مهمان‌های یکی از شهرها است. اکثر مسافرها، تنها زمانی وارد مسافرخانه می‌شوند که تابلوی پذیرش مهمان را در جلوی یکی از ورودی‌های آن نصب کرده باشید. اما این وسط برخی افراد هم به هر دلیلی شهرت اقامتگاه شما به گوش‌شان رسیده است و حتی بدون تابلو هم قصد اقامت در آن را دارند. اینجاست که احتمال دارد چالش روبه‌رو شدن اهالی دو شهر با یکدیگر در جلوی مهمان‌خانه به‌وجود بیاید و در نتیجه شاهد درگیری بین آن‌ها باشیم. در چنین سناریویی، شما باید تصمیم مناسبی بسته به اهداف تعیین‌شده بگیرید. برای مثال اگر باید جلوی هرنوع درگیری را بگیرید، می‌توانید از ابزارهای دیگری برای کُند کردن سرعت حرکت افراد یکی از طرفین به سمت مسافرخانه استفاده کنید. این ابزارها شامل بوفه اغذیه‌فروشی یا گردونه شانس می‌شوند که با قرار دادن آن‌ها در مسیر حرکت افراد، می‌توانید سرعت آن‌ها را کُند یا حتی برای چند نوبت، آن‌ها را کاملا متوقف کنید.

نبرد در بازی Dungeon Inn

راستی به این هم اشاره کنم که روند بازی، حالتی نوبتی دارد و در هر نوبت شما می‌توانید ابزارهایی را که مدنظر دارید در جایگاه دلخواه قرار بدهید و بعد سراغ نوبت بعدی بروید. یکی از ویژگی‌های خوب Dungeon Inn، دادن آزادی‌عمل به گیمرها در تصمیم‌گیری است. به اینکه بعضی وقت‌ها هدفی تعیین می‌شود تا اجازه ندهید که بین مردم دو شهر درگیری ایجاد شود، اشاره کردم ولی در مواقعی که چنین هدفی تعیین نشده باشد، شما می‌توانید اجازه وقوع چنین درگیری‌هایی را بدهید و حتی از آن‌ها سود ببرید؛ فقط باید حواستان باشد که حتما یکی از طرفین برنده شوند تا اخبار فعالیت دوجانبه شما بیش از حد به بیرون درز پیدا نکند. برای این منظور هم خودتان می‌توانید وارد نبردها شوید و با کمک به یکی از طرفین، از برنده شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در نتیجه این نبردها می‌توانید بعدا آیتم‌هایی را که از طرف شکست‌خورده جمع کرده‌اید، در بازار سیاه بفروشید و پولی به جیب بزنید!

به مرور زمان و با جمع‌آوری منابع از طریق انجام دادن اهداف یا پرداخت به‌موقع پول اژدهایی که در سیاه‌چال ساکن است، منابع مختلفی به‌دست خواهید آورد و می‌توانید مسافرخانه خودتان را ارتقا بدهید. این ارتقا می‌تواند شامل اضافه کردن اتاق‌های جدید و بالا بردن ظرفیت مهمان‌ها باشد یا حتی ساخت رستوران، سالن ورزشی و مواردی از این دست که باعث جلب نظر افراد بیش‌تری می‌شود و حتی ممکن است مهمان‌هایی نه فقط برای اقامت صرف که برای چشیدن مزه غذاهایی که حسابی معروف شده‌اند، به مهمان‌خانه شما بیایند و در نتیجه پول بیش‌تری نصیب شما کنند. این ارتقاها تنوع مناسبی دارند و عمق بیش‌تری به بازی می‌دهند.

تصویر سینمایی بازی Dungeon Inn

همچنین در پس تمام این اتفاق‌ها، Dungeon Inn داستانی هم برای روایت دارد. با پایان هر ماه و پس از سنجش عملکرد شما، این داستان در قالب تصاویری نمایش داده می‌شود که شاید از نظر عمق روایی خیلی پرجزییات نباشد و جای کار بیش‌تری داشته باشد، ولی بودنش بهتر از نبودن آن است. اما یکی از مسائلی که در نسخه نهایی Dungeon Inn باید وضعیت بهتری پیدا کند، اضافه شدن عناصر بیش‌تر به گیم‌پلی برای جلوگیری از یکنواختی روند آن در تجربه طولانی‌مدت است. در چند ماه اول بازی و به‌لطف تازگی داشتن مکانیک‌ها، میزان چالش و در کل روند آن حس و حال خوبی دارد ولی به مرور زمان همه این موارد و مخصوصا هسته اصلی گیم‌پلی آن کمی دچار یکنواختی می‌شوند و سازنده‌ها می‌توانند تا زمان عرضه نسخه نهایی، با اضافه کردن چالش‌ها یا حتی ابزارهای بیش‌تر، تنوع بیش‌تری به کلیت بازی بدهند و مانع از این یکنواختی شوند.

Dungeon Inn از نظر طراحی‌ها فضای حال خوب‌کن و بامزه‌ای دارد و دیالوگ‌های رد و بدل‌شده بین شخصیت‌های دوست‌داشتنی آن هم از همین رویکرد پیروی می‌کنند.

ارتقا مهمان‌خانه در بازی Dungeon Inn

به طور کلی، Dungeon Inn بیش‌تر از اینکه یک بازی مدیریتی سخت و چالش‌برانگیز باشد، تجربه‌ای بامزه، دوست‌داشتنی و مفرح است که حداقل در وضعیت فعلی، شاید به‌عنوان تجربه‌ای طولانی‌مدت خیلی نتوان روی آن حساب کرد، ولی به‌عنوان اثری با حس و حال خوب عملکرد موفقی دارد. غرق شدن در ماجراجویی سارا و دوستانش و مدیریت مهمان‌خانه با چالش‌های روزمره ساده ولی سرگرم‌کننده، تجربه شیرینی را در این بازی رقم زده است و اگر طرفدار آثار مستقل، مخصوصا از نوع استراتژی و مدیریتی باشید، از بازی کردن آن پشیمان نخواهید شد.

نقاط قوت

  • آزادی‌عمل در نحوه مواجهه با چالش‌ها و مدیریت مهمان‌خانه
  • طراحی بامزه شخصیت‌ها و محیط
  • وجود چالش‌های مختلف در اوایل بازی که تنوع خوبی به آن می‌دهند
  • فضاسازی دوست‌داشتنی و مفرح

نقاط ضعف

  • روند بازی پس از مدتی کمی تکراری می‌شود
  • جنبه داستانی می‌تواند عمق بیش‌تری هم داشته باشد
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات