بررسی بازی Legacy of Kain Soul Reaver 1&2 Remastered | شمشیر عذاب
در دایرةالمعارف دنیای ویدیوگیم، اگر بخواهیم برای عبارت «قدر ندیده» معادلی پیدا کنیم، به نامی میرسیم که مترادف است با خاستگاه بازیهایی همچون آنچارتد (Uncharted)، سری بتمن آرکام (Batman Arkham) و حتی آثار سولز-لایک (Souls-Like). نامی که در کنار سری متال گیر (Metal Gear)، سنگبنای روایات سینمایی و پیچیده در بازیهای ویدیویی را بنا کرده است.
میراث کین شاهکاری فراموششده است که اکنون، همانند قهرمان داستانش، پس از سالها انتظار به زندگی باز میگردد. استودیوی Aspyr که اخیراً ریمسترهای تحسینبرانگیزی از بازیهای کلاسیک توم ریدر (Tomb Raider) ارائه کرده بود، این بار به یکی از شاهکارهای خاکخورده هنر هشتم پرداخته و هر دو قسمت سری «سول ریور» (Soul Reaver) از مجموعه «میراث کین» را ریمستر کرده است. نتیجهی این تلاش، اثری ارزشمند و نفیس است که در این مقاله آن را بررسی کردهایم؛ پس شما را بهتماشای بررسی ویدیویی و مطالعه این مقاله دعوت میکنیم. همراه زومجی باشید.
پخش از رسانه
داستان مجموعهی «سول ریور» از سری «میراث کین»، ادیسهای از انتقام و کشمکش با شخصیتهای خاکستری است. کین (Kain) ارباب بیرقیب خونآشامها و پر شده از حسادتبه قدرتهای ایزدگونهی سردار ارشدش، رازیهل (Raziel)، او را بهاعماق درههای مرگ میفرستد تا این مرد زیبا و تنومند را بهکالبدی خالی از حیات، و تجسمی از ترسها بدل کند. رازیهل اما هزاران سال بعد، با درآعوش کشیدن مرگ و حقیقت دهشتناک خود، قسم میخورد تا از کین انتقام بگیرد. انتقامی که رازیهل را به سرزمینهای نازگاث برگردانده و او را بهسفری اودیسهوار میفرستد؛ این سفر اما در قسمت دوم بهنقطهی اوجاش میرسد و با شخصیتهای خاکستری، تا لحظهی آخر بازیکن خود را به گمانهزنی وادار میکند.
روایت، دیالوگنویسی، سرعت پیشرفت قصه، پرداخت شخصیتها و دنیاسازی «سول ریور» بعد از ۲۰سال نهتنها کهنه نشده، بلکه هنوز هم کلاس درسی برای مخلوقات اکشن-ماجرایی بهحساب میآید
بازیهای Soul Reaver یک و دو از پیشگامان داستانسرایی سینمایی در بازیهای ویدیویی محسوب میشوند. حضور نام ایمی هنینگ، خالق مجموعه آنچارتد، بهعنوان کارگردان و نویسنده اصلی این اثر، تضمینکننده کیفیت طراحی گیمپلی و روایت آن است. اکنون به لطف نسخه ریمستر، میتوان مشاهده کرد که چگونه یک بازی توانسته از زمانه خود فراتر رود و حتی بیش از دو دهه پس از انتشار، همچنان در زمینه قصهگویی و شخصیتپردازی حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد. اما گیمپلی چطور؟
Soul Reaver مجموعهای اکشن-ماجرایی با زاویه دید سوم شخص است. بازی از منطقهای به نام «دره» آغاز میشود و از همان ابتدا، نقشهای گسترده و یکپارچه را در اختیار بازیکن قرار میدهد. بازیکن نیز با بهرهگیری از قدرتهایی که در زمینه کاوش نقشه کسب میکند، به نقاط مختلف آن دسترسی مییابد و داستان را پیش میبرد. بهمرور و با کسب قدرتهای جدید، میتوان به مناطقی که پیشتر غیرقابلدسترس بودند نیز سفر کرد. بدین ترتیب میتوانیم سولریور را یکی دیگر از پیشگامان طراحی آثار مترویدوینا در ژانر اکشن-ماجرایی بهحساب آوریم. نقشهی بازی کاملا یکپارچه است و بازیکن این اختیار را دارد تا بههر نقطهای که مدنظرش است، بدون مواجهه با صفحهی لودینگ، قدم بگذارد. در آغاز بازی و طی مواجهه با نقشهای یکپارچه، تنیدگی مکانیزم ذخیرهسازی و سیستم مرگ که از لحاظ داستانی توجیهشد میشوند و از طریق درگاههایی بازیکنان را بهنقاط مختلف نقشه میفرستند، ناخودآگاه بازیکن را به یاد فایرلینک شراین از دارک سولز ۱ میاندازد. موضوعی که از تاثیر انکار-ناپذیر «سول ریور» بر شاهکارهایی همچون دارک سولز خبر میدهد.
افزوده شدن «نقشه» در نسخه ریمستر علاوه بر بهبود کاوش در محیط، انتظار بهبود در سیستم مبارزات را ایجاد میکند؛ انتظاری که برآورده نشده و به نقطهضعف نسخه ریمستر بدل میشود.
بازیهای «سول ریور» ذاتاً دشوار هستند و مسیریابی در آنها چالشبرانگیز است. بازیکن ممکن است در فضای اتمسفریک و گوتیک بازی سرگردان شود، چرا که هیچگونه دستنوشته یا راهنمایی در بازی وجود ندارد و یافتن مسیر، تنها از طریق دقت به دیالوگها سرنخهای پنهان در گفتوگوها ممکن است. در نسخه ریمستر، نقشهای به بازی افزوده شده که در نسخه کلاسیک وجود نداشت و میتواند تا حدی در این زمینه راهگشا باشد. وجود این نقشه اما از تمایل تیم Aspyr بهاصلاح و بهبود کمبودهای بازی کلاسیک خبر میدهد؛ اما آیا تمامی نقایص اثر سال ۱۹۹۹ مرتفع شده است؟
در ساختار گیمپلی مجموعه Soul Reaver، سه مولفه کلیدی مبارزات، حل معماها و چالشهای پلتفرمینگ در کنار یکدیگر اسکلتبندی مراحل را شکل میدهند. معماها و پلتفرمینگ بازی همچنان پس از ۲۰ سال تازگی خود را حفظ کردهاند. هر چالش سکوبازی (پلتفرمینگ) همچون پازلی است که بهطور همزمان، آگاهی محیطی و قدرت حل مسئله گیمر را محک میزند. در دل محیطهای نقشه، سناریوهای پازل، پلتفرمینگ و مبارزه اما چینش بسیار خوبی دارند و نمیگذارند که حتی برای لحظهای، اثر از نفس بیفتد.
ریمسترهای اینچنینی همچون مسافرانی در زماناند که بهما مفهوم «شاهکار» را یادآوری میکنند. در روزگاری که این کلمه روز به روز وزن معنایی خود را از دست میدهد، محصولی را داریم که از دل تاثیرش بر دو دهه داستانسرایی و طراحی مراحل، آمده تا مفهوم یک شاهکار کلاسیک را برایمان هجی کند.
طراحی مراحل «میراث کین: سول ریور» نهتنها بهشکلی کنایهآمیز، از بازیهای «مدرن» امروز چیزی کم ندارد، بلکه همچنان میتوانیم تاثیر اسکلت معماها، پلتفرمینگ و سناریوهای اکشن بازی را بر مجموعههایی مثل آنچارتد، The Last of Us و اکثر ویدیوگیمهای ژانر اکشن-ماجرایی ببینیم. وقتی معماها و پلتفرمینگ بازی با مکانیزم «جهش آنی به دنیای ارواح» ترکیب میشوند، نهتنها گیمپلی بازی عمق بیشتری مییابد، بلکه دستاوردهای فنی کریستال داینامیکس در سال ۱۹۹۹ با کنسول پلیاستیشن ۱ نیز به نمایش گذاشته میشود.
نسخه ریمستر از نظر بهبود مکانیزمهای کنترلی، شامل کنترل شخصیت رازیل و دوربین، عملکرد بسیار خوبی داشته است. با این حال، کنرتل مکانیزمهای سیستم مبارزات همچنان قدیمی و بسیار خشک است. با وجود اضافه شدن نقشه به نسخه ریمستر-شده، انتظار بهبود در ساختار مبارزات ایجاد شده است اما متاسفانه تیم «اسپایر» بهسراغ اصلاح این جنبه از بازی نمیرود.
اما به بخش جلوههای صوتی و بصری بازی بپردازیم؛ بدون شک، بزرگترین تغییر نسخه ریمستر شده نسبت به نسخه کلاسیک، در جلوههای بصری آن مشاهده میشود. تیم Aspyr تمامی شخصیتها را بازطراحی و محیطهای اثر را با جزئیات بیشتر، نوسازی کرده است. این بازآفرینی گرافیکی فراتر از بهبود وضوح تصویر بوده و به یک تحول بصری تبدیل میشود. با وجود تحول در تصویرسازیها و کارگردانی هنری معرکهی بازی، همچنان یک سری مشکل فنی در محصول دیده میشود؛ چرا که باگ های مربوط بهبارگزاری محیطها گاهی اوقات بازی را اصطلاحا سافتلاک میکنند و باید در بروزرسانیهای مختلف رفع بشوند.
Legacy of Kain Soul Reaver 1&2 Remastered
نقاط مثبت
- نوسازی بصری بسیار خوب
- بهبود کاوش در محیط با افزوده شدن نقشه
- بازآفرینی مناسب و بیمشکل تجربه صوتی، موسیقیایی و دوبلاژ
- طراحی، چینش، ساختار و سناریوهای مراحل هنوز درجه یکاند
نقاط منفی
- باگهای فنی مربوط به بارگزاری محیطها
- عدم اصلاح مکانیزمهای خشک سیستم مبارزات