بررسی بازی Threefold Recital؛ در جستجوی حقیقت
بازیهای ویدیویی زیادی وجود دارند که در پیشزمینههای داستانی خود از اساطیر و افسانههای قدیمی استفاده میکنند. با توجه به پتانسیل بالای این نوع داستانها و گستردگی زیاد آنها، با کمی هنر و دقت میتوان داستان خوبی تحویل مخاطب داد.
چند سالی است کیفیت بازیهای استودیوهای چینی بسیار بالا رفته است و شاهد عرضه آثار خوبی از این استودیوها هستیم. شاید بتوان گل سر سبد این دست آثار را بازی Black Myth: Wukong دانست که حتی نامزد بهترین بازی سال ۲۰۲۴ هم شد.
بازی Threefold Recital هم توسط یک استودیو مستقل چینی به نام Everscape Games ساخته شده است. این بازی براساس افسانههای چینی نوشته شده است و برای پلتفرم کامپیوتر از طریق استیم عرضه شده است. در ادامه این بازی را بررسی خواهیم کرد.
جهان این بازی فانتزی است؛ جاییکه انسانها در کنار اژدهایان و حیوانات انساننما (Beastling) زندگی میکنند. برای سالیان طولانی، شهر بلو اسکِیلز آرمانشهری دوستداشتنی بود و میزبان این موجودات بود. اما بالاخره این دوران رو به اتمام است و بین گونههای مختلف مشکلاتی پیش آمده است و شهر با خطری جدی روبرو شده است.
سالها پیش، یک گرگ، یک روباه و یک مار زندگی میکردند که بسیار صبور و باذکاوت بودند. پس از تلاشهای بسیار، این حیوانات به حیوانات انساننما تبدیل شدند. گرگ قصه ما تریراتنا نام دارد که راهب است. تایکینگ روباهی است که اکنون یک کشیش است و ترانسیا هم ماری هنرمند است.
وظیفه کنترل این سه شخصیت برعهده بازیکن است و باید با کمکشان شهر را از خطر نجات دهیم. بخش ابتدایی مقدمهای با حضور هر سه کاراکتر است، بعد برای هر شخصیت یک چپتر جداگانه در نظر گرفته شده است و در نهایت شاهد حضور دو چپتر با حضور مجدد همگی آنها هستیم.
هر شخصیت قدرت خاص خودش را هم دارد که در روند گیمپلی به ما کمک میکنند. تریراتنا میتواند خطوط کارما را پیدا کند و آنها را قطع کند، تایکینگ متخصص طلسمهای دین دائوئیسم از جمله تبدیل مواد به یکدیگر (مشابه کیمیاگری) است و نیز میتواند وارد جهانهایی با بُعدهای بیشتر شود و در نهایت ترانسیا هم میتواند وارد نقاشیها شده، از طریق آنها جابجا شود و نیز ظاهر خود را به شکل دیگر افراد درآورد.
از نقطه نظر داستانی، بازی پیچیدگیها و ظرافتهای خاص خودش را دارد که توانسته است آنها را به بهترین شکل ممکن حل کند. با توجه به پیشزمینه اساطیری این داستان، بازی میتوانست با مشکلات زیادی برای پاسخ دادن به سوالات روبرو شود؛ اما خوشبختانه تیم سازنده به خوبی بر بخشهای مختلف داستان تمرکز کرده است و هیچ سوالی بیپاسخ باقی نمیماند.
البته متاسفانه این گستردگی بهای بالایی دارد و آن دیالوگهای بسیار طولانی و بعضا حوصله سر بر است. با اینکه با یک بازی داستان محور روبرو هستیم و طبیعی است زمان زیادی صرف داستان بازی شود، اما در برخی موارد در این زمینه زیادهروی شده است و برای دقایق طولانی تنها باید دیالوگ بخوانید که خود این مسئله یک نکته منفی برای بازی است.
از بخش داستان که بگذریم، نوبت به گیمپلی Threefold Recital میرسد. بیشتر لحظات گیمپلی این اثر مختص به جابجایی در محیط و حل معماهای مختلف است. بخش مهمی از معماها مربوط به قدرتهای هر شخصیت است.
برای نمونه، اگر تریراتنا با در بستهای روبرو شود، میتواند خطوط کارمای آن را پیدا کند و سپس باید این خطها را باز کند. روند کار بدین شکل است که برخی خطها گرهی دارند و اول باید دیگر خطوط را از بین ببرید تا بتوان آن خط را هم پاره کرد. یا مثلا خطهای نارنجی رنگ مانند بمب عمل میکنند و باید مراقب باشید ابتدا دیگر خطوط را نابود کنید تا آن خط هم از بین ببرد.
برای تایکینگ، این معماها ممکن است بدین شکل باشد که او باید وسیله خاصی را تولید کند. برای این کار، شما نیاز دارید تا ابتدا وسایل موردنیاز برای انجام این تبدیل را پیدا کنید و سپس با استفاده از کوره مخصوص آن وسیله را بسازید.
درباره ترانسیا هم این روند بدین صورت است که ممکن است شما با مسیری روبرو شوید که قابلیت پیشروی در آن را ندارید و با کمک این شخصیت میتوانید از طریق نقاشیها جابجا شوید. یا احتمال دارد در جای دیگری نیازمند فریب دادن یک شخصیت باشید و در این صورت خود را به شکل فرد دیگری در میآورید تا کار خود را پیش ببرید.
غیر از این دست معماها، بازی معماهای گوناگون دیگری هم درون خود قرار داده است و از این حیث با انواع مختلفی از پازلها روبرو هستیم. غیر از وظایف اصلی هر مرحله، وظایف فرعی مختلفی هم وجود دارند که هرکدام مسیر خاص خود را دارند؛ از این رو میتوان بازی را مورد تحسین قرار داد.
هرچند قابل ذکر است در بخش نهایی بازی، پازلهای بازی به شکلی غیرمنطقی سخت میشوند و تکمیل هرکدام آنها مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. نکته بدتر اینکه هیچگونه راهنمایی در بازی وجود ندارد و اگر گیر کنید، کار سختی برای حل معما خواهید داشت.
دو جنبه دیگر این بازی، بخش گرافیک و موسیقی هستند که بازی از هر دو حیث عملکرد خوبی دارد. طراحی هنری این بازی به شکل زیبایی صورت گرفته است و هر محیط و شخصیت جزئیات خاص خودش را دارد.
بازی به خوبی روی سیستمهای رایانهای اجرا میشود و به جز یک مورد، در تمام مدت تجربه این بازی با باگی روبرو نشدم. همچنین چون این بازی با موتور یونیتی توسعه یافته است، روی بیشتر سیستمها اجرا میشود.
از بُعد موسیقی هم با ترکهای خوبی روبرو هستیم؛ هرچند با گذشت زمان ممکن است برخی از آنها تکراری شوند. البته با توجه به برچسب قیمتی ۱۵ دلاری این اثر و مدت زمان طولانی آن که بالای ده ساعت به طول میانجامد، نمیتوان این قضیه را یک نقطه ضعف برای بازی دانست.
در مجموع، بازی Threefold Recital شروع خوبی برای آثار مستقل در سال ۲۰۲۵ است. این بازی داستانمحور از داستان اساطیری غنیای برخوردار است و در کنار آن، شخصیتهای دوستداشتنی و معماهای مختلف بازی تجربه خوبی را برای بازیکن رقم خواهند زد.
Threefold Recital
نقاط قوت
- معماهای متنوع و درگیرکننده
- استفاده مناسب از قدرت هر شخصیت
- داستان غنی با الهام از افسانههای چینی
- مدت زمان طولانی بازی با توجه به برچسب قیمتی خود
نقاط ضعف
- معماهای غیرمنطقی بخش نهایی
- دیالوگهای طولانی و خستهکننده