بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Folklands | شهرسازی آرامشبخش
وقتی صحبت از آثار آرامشبخش میشود، معمولا بازیهای شبیهساز، آن هم از نوع شهرسازی جایگاه ویژهای دارند. البته که این نوع بازیها معمولا شروع ملایمی دارند ولی به مرور حجم چالشها و میکرومنیجمنتها بهحدی افزایش پیدا میکند که گاهی واقعا تجربه سختی برای گیمرها رقم میزنند. نقطه اوج چنین آثاری، بازیهایی مثل فراستپانک یا Cities Skylines است. با این حال امروز سراغ اثری بهنام Folklands میرویم که همین امروز نسخه ارلی اکسس آن منتشر خواهد شد و سازندههای آن در استودیو برومانتیک، بیشتر تمرکز خود را روی ارائه تجربهای واقعا آرامشبخش گذاشتهاند.
Folklands ظاهر و طراحی ساده ولی دوستداشتنی دارد؛ در اولین دقایقی که بازی را آغاز کردم، بیش از هر اثر دیگری حس و حال دقایق آغازین بازیهایی مثل Age of Empires 2 برایم تداعی شد. با این حال در Folklands آنچنان خبری از جنگها یا نیروهای نظامی اثری مثل AOE نیست و بازی بیشتر در ساخت یک روستا و به مرور گسترش آن خلاصه شده است. بازی Folklands همچنین داستان خاصی هم ندارد و صرفا شما هستید و نقشهای که هر بار به شکلی تصادفی طراحی میشود و باید در آن شروع به ساخت و ساز کنید؛ البته که گاهی روستاییها یا سایر گروهها ماموریتهایی به شما میدهند که امکان قبول یا رد کردن آنها وجود دارد.
در ابتدای بازی باید مرکز شهر خودتان را بسازید و بعد به مرور سازههای دیگری مثل معدن سنگ، چوببری، خانههای مسکونی و موارد دیگری را بنا کنید. با تامین سرپناه برای افراد و همینطور تهیه آب و غذا برای آنها، کم کم افراد جدیدی وارد روستای شما میشوند و پس از رسیدن این افراد به عدد خاصی، روستا بزرگتر و سطح جدیدی برای آن فعال میشود. فعال شدن سطوح جدید بهمعنی فراهم شدن امکان ساخت سازههای بیشتر است.
به مرور و با گسترش روستای کوچک اولیه، شما میتوانید تعامل و داد و ستد با سایر تمدنهای روی نقشه را هم داشته باشید؛ بهطور دقیقتر، مثلا گروههای کوچکتر درخواستهای مختلفی از شما برای تامین منابع خواهند داشت و بهازای آن، سکه پرداخت خواهند کرد. البته گاهی این درخواستها خیلی هم صلحآمیز نیستند و میتوانند باعث تنش بین شما و سایر تمدنها شوند که باید فکری به حال آن بکنید.
بازی Folklands در کنار داشتن حالت تکنفره، از قابلیت بازی چندنفره هم پشتیبانی میکند. در این حالت هریک از گیمرها روستای خودشان را دارند و در ادامه میتوانند با یکدیگر تبادل و تعامل صلحآمیز یا غیر صلحآمیز داشته باشند! با این حال شخصا از تجربه تکنفره بازی لذت بیشتری بردم و به نظرم جذابیت اصلی Folklands، در ساخت و ساز و به مرور بزرگتر کردن روستا و شهر است.
شاید تجربه ساختوساز Folklands ویژگی منحصربهفرد و عجیبی در مقایسه با بازیهای همسبک نداشته باشد؛ با این حال حتی با وجود ارلی اکسس بودن بازی، مکانیکهای آن واقعا خوب کار میکنند و همینطور برخلاف خیلی از آثار مشابه که بهدلیل سختی بیش از حد و مکانیکهای پرتعداد میتوانند در همان شروع بازی حس دافعه عجیبی برای مخاطب ایجاد کنند، یاد گرفتن Folklands بسیار ساده است و حتی در سطوح پیشرفتهتر هم بازی هرگز به مرز آزاردهنده بودن نمیرسد.
به شخصه اولین باری که سراغ Folklands رفتم، پس از چند نوبت بازی کردن حالت زامبی کال آو دیوتی بود و Folklands در چنین موقعیتی، حس خانه امنی را داشت که میشد به آن پناه برد و چند ساعتی در فضایی دور از استرس و حس تنش، از ساخت و ساز و تماشای افرادی که در شهر کارهای مختلفی انجام میدهند، لذت برد. Folklands را میتوان مصداقی از بازیهایی دانست که در عین سادگی و شاید سادگی بیشازحد، میتوانند بهعنوان تجربهای موقت حس خوبی در گیمر ایجاد کنند. با این حال برای اینکه بازی بتواند با آثار مشابه رقابت کند، باید تا زمان عرضه نسخه نهایی ویژگیهای جدیدی هم به آن اضافه شود؛ چرا که نهایت پس از چند روز تجربه بازی یکنواخت میشود و حتی ویژگیهایی چون نقشههایی که بهصورت رندوم ساخته میشوند هم نمیتواند چندان جلوی این موضوع را بگیرد.