بررسی بازی Kaya's Prophecy؛ ترکیب دوستداشتنی
در بین بازیهای بزرگی که عرضه میشوند، گاهی آثار مستقل و کمتر شناختهشدهای هستند که شاید از چشم خیلی از گیمرها دور بمانند؛ اما کافی است فقط مدتی به آنها فرصت بدهید تا با ایدههای خلاقانه و متفاوت خود، تجربهای واقعا سرگرمکننده را برای شما رقم بزنند. Kaya's Prophecy از استودیو Jérémie & Thibaut، یکی از همین نوع بازیها است که ایدههای جالبی در طراحی آن استفاده شده است.
شروع بازی Kaya's Prophecy، دقیقا مثل یک اثر کارتی بسیار ساده است. کاراکتر شما در برابر دشمنی قرار دارد و باید با استفاده از کارتهایی که دارید، به دشمن ضربه بزنید یا دفاع خود را تقویت کنید و از ضربههای دشمن در امان بمانید. با این حال پس از شکست دادن این دشمن اولیه، تازه بازی روی دیگری از خودش را نشان میدهد؛ موجودی به نام کالادس شخصیت بازی را گرفتار میکند و حالا شما باید در روستایی کوچک، اقدام به ساخت و ساز و اکتشاف کنید، خواستههای کالادس را برآورده سازید و از همه مهمتر، عطش سیریناپذیر این موجود برای غذا را که روز به روز هم افزایش پیدا میکند، تامین کنید.
همین ایده کلی، در نهایت به تجربهای منتهی شده است که ترکیبی از سبکهای کارتی، مدیریت منابع و ساختساز را در دل خود دارد و البته که ویژگیهایی از سبک روگلایک را هم میتوان در آن دید؛ چرا که Kaya's Prophecy، یکی از آن آثاری است که در صورت شکست در آن (که خود به روشهای مختلفی رخ میدهد)، با صفحه گیم اور روبهرو میشوید و باید دوباره همهچیز را از نو آغاز کنید. البته در هر نوبت، دستاوردهایی که در زمینه فرمول ساخت و ساز در نوبتهای قبلی بهدست آوردهاید، حفظ میشوند و همین موضوع کمی و فقط کمی، کار شما را در نوبت جدید سادهتر میکند.
Kaya's Prophecy ترکیب سبکهای مختلفش را به شکل قابلقبولی انجام داده است و با اینکه نه یک اثر کارتی بینقص بهحساب میآید و نه جنبه ساخت و سازش کاملا ایدهآل است، ولی در نهایت ترکیب تمام این موارد تجربه بهواقع سرگرمکنندهای را رقم میزند؛ تجربهای که میتواند ساعتهای طولانی شما را درگیر مکانیکهایش کم کند و آن لوپ خاص بازیهای روگلایک را که بهنوعی کرمِ تکرار چندین و چند باره بازی پس از شکست را به جان گیمرها میاندازند، در خود دارد.
گیمرها بهطور کلی در Kaya's Prophecy، با کارتها سر و کار دارند. بازی با تعداد مشخصی کارت روی زمین روستا آغاز میشود. شما با از بین بردن کارتهای بهدردنخور خودتان، میتوانید منبعی بهدست بیاورید که با دادن تعداد مشخصی از آن به یک مجسمه، میتوانید بستهای شامل کارتهای جدید را باز کنید. به مرور با تکرار این کار، باید کارتهای جدید و بیشتری بهدست بیاورید و از طرفی هم با استفاده از کارتهای ویژن، روش ساخت سازههای جدید را یاد بگیرید.
سازههای مختلفی در بازی در دسترس هستند که هرکدام کار بهخصوصی انجام میدهند؛ مثلا در یکی از آنها میتوانید کوئستهای بازی را احضار کنید یا در دیگری، شخصیتی را موظف به ماهیگیری کنید. اما هر ویدیو گیمی نیازمند چالشهایی است و در Kaya's Prophecy، اصلیترین چالش گیمر، تامین نیازهای کالادیس، مخصوصا از حیث غذا است! کالادیس در پایان هر روز، مقدار مشخصی غذا از شما طلب میکند و برای اینکه دچار خشم او نشوید، باید از روشهای مختلفی مثل تبدیل کارتها یا همان ماهیگیری، آن تعداد مشخص را تامین کنید. این نیاز روز به روز هم افزایش پیدا میکند و به همین دلیل بازی به مرور سخت میشود.
اما شاید سوالی که پیش بیاید، این است که این چرخه افزایش تقاضا، تا کجا ادامه دارد. این موضوع در Kaya's Prophecy، در دست خود مخاطب است. شما در کنار تمام مولفههای ساخت و ساز که در مورد آنها توضیح دادم، باید ماموریتهایی را هم در بازی پشت سر بگذارید. این ماموریتها در محیطهای مختلفی مثل جنگل و خرابهها جریان دارند و روند آنها، کاملا تجربهای کارتی را رقم میزند. برای این منظور، باید با یکی از کاراکترهای خودتان وارد محیط شوید و به مرور در خانههای آن تا رسیدن به باس نهایی پیشروی کنید. در نبردها، با کارتهای هجومی به دشمن ضربه میزنید و با کارتهای دفاعی هم میتوانید برای خودتان شیلد بسازید تا جلوی ضربه دشمنان را بگیرید. با اکتشاف در کوئستهای بازی، هم کارتهای باارزشی بهدست خواهید آورد و هم میتوانید داستان بازی را پیش ببرید و قبل از اینکه عطش کالادیس برای غذای بیشتر دیگر از کنترل خارج شود، آن را به پایان برسانید.
با این حال در واقعیت، چالش تامین غذا از جایی به بعد واقعا به کار طاقت فرسایی تبدیل میشود و تعداد غذایی که باید تامین کنید، به حدی زیاد میشود که تقریبا باید کل فعالیت خودتان را روی این موضوع متمرکز کنید. این موضوع باعث شده است تا چالش اصلی Kaya's Prophecy، دقیقا همین مورد باشد و این در حالی است که کارهایی مثل نبردها یا تمام کردن کوئستها، به خودی خود هرگز آزاردهنده نمیشوند. اگر سازندهها مثلا سقفی نهایی برای تعداد غذای موردنیاز تعیین میکردند، این مشکل بازی هم تا حد زیادی حل میشد.
حتی باوجود این مشکل هم در کل، تجربه Kaya's Prophecy واقعا سرگرمکننده است. ترکیب کارتهای مختلف برای ساخت سازهها یا انجام دادن کوئستها مملو از ایدههای خلاقانهای است که حس رضایت خوبی به گیمر میدهند. البته یکی دیگر از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد، این است که پس از گذشت مدتی، تعداد کارتهایی که همزمان روی نقشه روستا دارید، به شکل قابلتوجهی افزایش پیدا میکند و در این حالت، کمی ضعفهای طراحی رابط کاربری خودشان را نشان میدهند و مدیریت کارتها تبدیل به کار دشواری میشود.
Kaya's Prophecy از نظر طراحیها هم سبکی دوستداشتنی و مینیمال دارد که کاملا همسو با فضای کلی این بازی است که حجمی حدود ۳۰۰ مگابایت روی سیستم شما میگیرد. موسیقیهای بازی هم با اینکه نکته ویژهای به آن اضافه نمیکنند، ولی در کل قابلقبول هستند.
در مجموع Kaya's Prophecy، اثری است که خیلی راحت میتوان اصول کلی آن را یاد گرفت و غرق تجربه سرگرمکننده آن شد؛ با اینکه سطح چالشهای مرتبط با کالادیس در بازی از جایی به بعد انگار از کنترل خارج میشود، ولی هنوز هم اگر از کلیت بازی رضایت داشته باشید، Kaya's Prophecy آنقدر دوستداشتنی است که ارزش بارها شکست خوردن و تلاش مجدد را داشته باشید. پس اگر طرفدار این سبک هستید، حتما به این اثر فرصت بدهید و مطمئن باشید که از آن پشیمان نخواهید شد.
Kaya's Prophecy
نقاط قوت
- گیمپلی اعتیادآور و سرگرمکننده
- اجرای خوب ایده ترکیب سبک کارتی و ساختوساز
- یادگیری آسان اصول کلی بازی
- طراحیهای بامزه و مینیمال
- تنوع مناسب کارتها و سازههای بازی
نقاط ضعف
- مشکلاتی در رابط کاربری پس از افزایش تعداد کارتها
- افزایش غیرمنطقی سطح چالشهای مربوط به تامین غذای شخصیت منفی بازی
بررسی بازی روی پی سی و با کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.